» Blog » Odchudzanie FATE – Część 1 – założenia i słownik pojęć
23-08-2012 20:57

Odchudzanie FATE – Część 1 – założenia i słownik pojęć

W działach: FATE | Odsłony: 22

Ostatnio pisze mi się ciężko, postanowiłem więc odpowiedź na notkę Oddtail’a i zamieścić propozycję własnej, uproszczonej mechaniki FATE rozbitą na cztery odcinki. Dziś część pierwsza, czyli co mnie w FATE irytowało i dlaczego niektóre rzeczy uprościłem. Cały cykl wyglądał będzie następująco:

 

Odcinek 1 – założenia i słownik pojęć

Odcinek 2 – z czego składa się postać (i tworzenie postaci)

Odcinek 3 – sytuacje konfliktowe

Odcinek 4 – przykłady praktyczne.

Założenia

Ok, więc o co w tym całym FATE chodzi?

Otóż o to, że ktoś postanowił, po raz kolejny, stworzyć uniwersalną mechanikę, która będzie wspierała granie narracyjne.

Tia, jasne.

Plusem mechaniki jest to, że jest darmowa, można z niej korzystać i na jej bazie (dorzucając parę stron na sprawy licencyjne) zrobić własną grę. Super.

FATE dorobiło się trzech odsłon. Edycja druga (prawie przetłumaczona na polski) jest najpopularniejsza. Od roku z kawałkiem wchodzi do użycia trzecia odsłona FATE (która broszurowo została przetłumaczona na PL) – w postaci kolejnych gier (np Spirit of the Century czy Dresden Files). Nadal jednak nie ma do tej edycji podręcznika podstawowego. Druga edycja doczekała się wielu modyfikacji, w tym bardzo ciekawej Strands of Fate.

Książeczka podstawowa do drugiej edycji FATE zawierała wiele modułowych zasad pozwalających złożyć swój system. Twórcy wyjaśniali, jak poszczególne części mechaniki działają i przedstawiali parę wariantów ich użycia. Całość oferowała masę dobrych pomysłów, ale przez swoją opcjonalność była trudna to przetrawienia. Nie jest to podręcznik dla osób, które chcą przeczytać zasady raz i od razu prowadzić – raczej dla mistrzów gry, którzy lubią tworzyć własne światy i lubią bawić się zasadami gry.

W całym systemie parę rzeczy było dla mnie ciężkich do przetrawienia.

 

Więcej przeczytasz na moim blogu.

Komentarze


Krzyś
   
Ocena:
0
FATEa znam jedynie z opowieści innych i kawałków informacji z sieci. Fajnie będzie móc w końcu nauczyć sie tej mechaniki w proty sposób. Jedyna uwaga- nie wiem czy podoba mi się ostateczność Aspektów. To działa? Bo np. odnosząc się do przykłądu z lekarzem, nawet NAJLEPSZEMU może się coś schrzanić.
23-08-2012 21:21
kbender
   
Ocena:
0
Działa, działa, przy mechanice opiszę targowanie.
Każdy zaczyna z 5 punktami LOSU (gracze jak i MG).
Aktywacja Aspektu wymaga wydania punktów, ale mistrz gry może kontrować "spłacając gracza".

Wracając do lekarza. Gracz chce wykorzystać Aspekt "Lekarz". MG mówi: super, ale to skomplikowane, płacisz 3 punkty losu. Jeśli gracz ma ochotę, może oddać punkty dla MG. Jeśli jednak gracz zrezygnuje, dostaje od MG te trzy punkty na następne akcje. Pacjent niestety raczej nie przeżyje operacji ;)
23-08-2012 21:30
oddtail
   
Ocena:
+1
kbender: piszesz o FATE zanim ja (na dobre) zacząłem?!

http://www.youtube.com/watch?v=akA j-TWUq0E

23-08-2012 21:44
kbender
   
Ocena:
+6
Liczę na to :D
Sam mam problemy z motywacją, mam nadzieję, że "wyścigi" z kimś pomogą mi napisać mechanikę do końca.
23-08-2012 21:59
oddtail
   
Ocena:
+1
@kbender: przeczytałem Twoją notkę. Po raz kolejny utwierdzam się w przekonaniu, że FATE może być zupełnie różnymi systemami i to jest jego siłą i słabością zarazem. Mechanikę tego systemu "ugryzłem" od zupełnie innej konceptualnej strony, i to widzę już na etapie Twojej pierwszej notki.

Trochę się bałem że moje notki staną się bezużyteczne, jak ktoś inny pisze o tym samym systemie. Ale już widzę, że to nie będzie problemem ;).

Ba, nawet piszemy od zupełnie innej strony na blogach =^_^=
24-08-2012 10:23
kbender
   
Ocena:
0
To prawda. FATE jest mechaniką do robienia mechanik - czyli masakryczną sprawą dla początkujących MG i graczy. Przeczytałem kilka systemów na FATE i co podręcznik, to praktycznie inna mechanika. Nawet kostkologia jest różna (4dFUDGE, 4d6, 2d6, d6-d6, opcji jest multum).
24-08-2012 10:25
DeathlyHallow
   
Ocena:
+1
wyrzuciłeś wszystkie gamistyczne rzeczy. idę się wypłakać na blog oddtaila, może on kastruje inaczej :)
24-08-2012 11:22
~Zuhar

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Edycja broszurowa jest błędnie zlinkowana - opiera się na 3. edycji, a nie na 2.
24-08-2012 11:31
kbender
   
Ocena:
0
@Zuhar, dzięki, poprawiłem.

Macie może gdzieś jeszcze w archiwach tłumaczenie drugiej edycji?
24-08-2012 12:08
~Zuhar

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jasne, że mam. Poszukam na dysku i dam znać.
24-08-2012 22:53
Zuhar
   
Ocena:
0
Kopia ostatniej wersji strony:

https://www.box.com/s/cc0f8a8085f9 f826a181
24-08-2012 23:26
kbender
   
Ocena:
0
@Zuhar,
Wielkie dzięki, podlinkowałem poprawnie w notce (tu i na swoim blogu)
25-08-2012 07:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.