Monastyr SC, str. 18
"Hier fangt an der Degen. Gott der wolle unser aller pflegen."
(Tu sztylet się zaczyna. Niech Bóg nas w swojej opiece trzyma.)
Meister Talhoffer, "Das Fechtbuch aus dem Jahre 1467"
Czyli o fechtunku nożem słów kilka.
Synu, rapier jest ważną bronią, jest symbolem szlachectwa, rycerskości, walczyć nim będziesz w pojedynku. Ważne jest, byś umiał go użyć.
Mieczem będziesz walczył na wojnie, jeśli, uchowaj Jedyny, kiedyś trafisz do tego piekła.
A nóż? Nóż uratuje ci życie w zaułku, w karczmie, gdy zostaniesz napadnięty na gościńcu, nieraz i w bitwie. Zaatakujesz nim szybciej niż pięścią. I śmiertelniej. Uderzysz nim z zaskoczenia. Wtedy, gdy przeciwnik uzna cię już za pokonanego. Zabierzesz go tam, gdzie nie weźmiesz innej broni.
Owszem, używają go bandyci, rzezimieszki i rancorzy. Ale to oni, w karczemnych burdach, w bójkach na ulicach, zabijają nim najskuteczniej. Atoli nie tylko bandyci posługują się nożem. Wszak walki nim uczy się w poważanych, zakładanych w największych miastach przez najprawdziwszych mistrzów(1) szkołach. Cynazyjczyk Dei Liberi, Matranka DiGrassi, kordyjski mistrz Agrippa czy Ragadańczyk, mój meister (2), Talhoffer. Prawdziwi mistrzowie, uznani. Uczą fechtunku następców tronu całego Dominium, od Kordu po Karę.... Widziałeś może w gabinecie na półce ich dzieła: "Traktat Szermierczy", "Prawdziwą sztukę obrony” czy "Paradoks Obrony". Dlaczego używa się noża? Bo łatwiej go ze sobą nosić, niż rapier czy miecz, jest wygodniejszy niż pistolet. Mimo to trzeba lat, by nożem pokonać kogoś z rapierem... lat i godzin poświęconych na treningi.
Ale do rzeczy, synu. Weź sztylet. Nie tak, odwróć ostrze...
Monastyr ma bardzo ciekawy system walki. Twórcy jednak bardzo, w moim odczuciu, uprościli system walki nożem, czyniąc z niego po prostu kolejną broń do walki w zwarciu lub rzucaną, podczas gdy walka nożem jest wymagającą treningów sztuką. Wyszkolony człowiek uzbrojony w nóż zawsze wygra z walczącym bez broni, niezależnie od tego, co twierdzą mistrzowie sztuk walki. Dobry nożownik poradzi sobie i z szermierzem uzbrojonym w miecz czy rapier.
Przejdźmy jednak do konkretów:
Definicje:
Nóż - jednosieczna, często pozbawiona jelca broń, choć może bardziej narzędzie niż broń, różne długości, zależnie od zastosowania od kilku do kilkudziesięciu centymetrów,
Sztylet (Daga) - obosieczny, posiada jelec, często obłękowy (posiadający ochronę w postaci wijącego się wokół jelca i rękojeści stalowego łuku) - co nieco upodabnia broń do lewaka, sztylet ma nawet trzydzieści i więcej centymetrów długości,
Lewak - sztylet używany jako broń towarzysząca rapierowi, najdłuższy z tych trzech, sięga i sześćdziesięciu centymetrów.
Umiejętność dodatkowa Walka Nożem:
(umożliwia walkę także sztyletem i lewakiem, na tych samych zasadach)
Obejmuje rzucanie nożem (tak jak opisano w Monastyr SC, str 129),
Dodatkowo posiadający tę umiejętność na 3 lub więcej otrzymuje dodatkowy pakiet akcji szermierczych - Akcje Szermiercze: Nóż. Do rozdzielenia pomiędzy te akcje ma 2x poziom punktów umiejętności Nóż.
Jeśli ktoś nie posiada Noża na takim poziomie, ma 1x umiejętność punktów do przeznaczenia na Akcje Szermiercze: Zwarcie, ale używa zwiększonych wartości tylko jeśli walczy nożem.
Akcje Szermiercze: Nóż:
Akcje w Ataku:
Pchnięcie/Cięcie Proste, reguła: 1/2 fechtunku - 6,
Prosty atak, dość łatwy do zablokowania, zadaje lekką ranę.
Pchnięcie/Cięcie z Zamachu, reguła: 1/2 fechtunku - 8,
Silny cios poparty skręceniem bioder, zadaje ciężką ranę w korpus, lekką ranę w kończynę
Atak ze Zwodem, reguła: 1/2 fechtunku - 12,
Zadaje ranę ciężką na korpus, lekką na kończyny, jeśli przeciwnik wykonuje Zastawę Nożem lub Obronę w Zwarciu, od wartości obrony atakowanego (Obrona w Zwarciu, Zastawa Nożem) odejmuje się wartość najniższej obrony (w Zwarciu, Zastawy Nożem) atakującego
Wypad, reguła: Fechtunek - 18,
Agresywny atak, atakujący musi zmniejszyć jedną z pozostałych kości o 5. Akcja ta umożliwia zaatakowanie na dystansie bliskim. Jeśli obrońca zadeklaruje Wyprzedzenie, to atakujący nie ma prawa do rzutu obronnego. Szermierz z bronią normalnej długości może się bronić jedynie akcjami obronnymi z grupy Ruch i Zwarcie, oraz Wyprzedzeniem. Wypad zadaje ciężką ranę.
Akcje w Obronie:
Zasłona, reguła: 1/2 fechtunku - 3,
Próba zatrzymania wrogiej broni swoim nożem. Jeśli jest o 4 pkt. lepsza od ataku przeciwnika obrońca przejmuje inicjatywę i zdobywa 2 pp. Jeśli to dystans bliski to można skrócić do zwarcia.
Wyprzedzenie, reguła: Fechtunek - 15,
Kontra w odpowiedzi na powolny atak przeciwnika, zadaje lekką ranę. Jeśli jest zastosowane przeciwko komuś nieuzbrojonemu i się powiedzie, rani bez prawa do rzutu obronnego. Jeśli przeciwnik ma broń (rapier, nóż, kastet, pałkę) wykonuje rzut obronny k20, jeśli wynik pozwoli postawić Zasłonę Nożem, to udaje mu się obrona i przeciwnik nie zadaje rany. Jeśli uda się postawić Obronę w Zwarciu, to zdobywa się 2 pp, jeśli atakującemu uda mu się wykonać Unik jego atak dociera do celu.
Riposta, reguła: 1/2 Fechtunku - 8,
Zablokowanie ataku nożem, bądź ręką i atak na następnej kości.
W walce na Noże/Sztylety można stosować Akcje Szermiercze z grupy Ruch na bliskim dystansie.
Nóż w Dominium:
W różnych państwach Dominium ludzie różnie fechtują nożami, inaczej robią to w Agarii, inaczej w Gordzie. Sama broń także jest inna. Pewni możecie być tylko tego, że wszędzie umiejętność tę posiedli bandyci i rzezimieszki.
W Cynazji sztuka ta stoi na dość wysokim poziomie, kilka szkół w Kindle naucza tego sposobu walki, jako dodatku do walki szpadą. Cynazyjski sztylet jest długi i wąski, często pięknie zdobiony. W Kordzie sztuka walki nożem również nie jest zepchnięta do podziemia, wszak mistrz Solthurnen ma szkołę w Grande, u niego uczą się najbogatsi. W Matrze każda niemal kobieta jest uczona walki dagą, walczy się tam podobnie jak w Cynazji, subtelnie i delikatnie, jednak nie mniej morderczo niż w Agarii, gdzie boje toczone są brutalnie, twardo, w zwarciu. Wielu starych wojowników nosi długie blizny właśnie po starciach z nożownikami Valdoru na polach bitew nad Grzmiacą Rzęką. Nordyjczycy szkolą się zaś w atakach na większym dystansie, w obronie, nie dopuszczając do siebie przeciwnika. Gordyjczycy walczą podobnie do wojowników z Agarii, w zwarciu, nie bawiąc się w podchody i fechtunek na bliskim dystansie. Ragadańczycy nie mają konkretnego stylu walki, stosują wszelkie techniki, by pokonać przeciwnika.
Biegłości:
Ponowienie, Akcje w ataku, nóż,
Bardańczyk upadł na Nathaniela, niemal zwalając go z nóg. Nim Nordyjczyk zdążył zareagować, potężnie zbudowany góral wzniósł nóż i pchnął. Potem znów, i jeszcze raz i jeszcze. Przestał atakować dopiero wtedy, gdy lewak Nordyjczyka zagłębił się w jego sercu.
Atakujący wykonuje serię szybkich pchnięć (PT 2) w przeciwnika (każdy atak zadaje 2 rany lekkie), lecz jeśli padnie ofiarą wyprzedzenia i będzie ono udane, to automatycznie zostaje trafiony, bez przerzutu i dostaje ranę o poziom wyższą.
Zza pleców, Akcje w ataku/obronie, nóż/rapier:
Kordyjczyk ostentacyjnie powolnym ruchem ukrył obie dłonie za plecami i wyzywająco spojrzał na przeciwnika.
- No chodź - mruknął, jednocześnie przekładając sekretnie dagę do lewej ręki.
Rzezimieszek dał się sprowokować... I zginął, gdy zbrojna w stal lewica Agryppy sięgnęła jego gardła.
- Dlaczego oni zawsze się nabierają? - pomyślał Kordyjczyk, wyciągając piękne ostrze z targanego konwulsjami ciała."
Szermierz ukrywa broń i obie dłonie za plecami (deklaruje to przed rzutami na daną rundę). Może zaatakować dowolną ręką. Biegłość wymaga Oburęczności. Daje +2 do wszystkich akcji do końca rundy. Może być stosowana kilkakrotnie przeciwko danemu przeciwnikowi. Może być kombinowana z Oburęcznością, ale tylko za pierwszym użyciem. Potem Oburęczność już nie funkcjonuje.
Długość:
Przeciw nożownikowi nie można wykonywać akcji Zasłona I i II, Riposty oraz Zbicia. Akcje te są wykonywane na dystansie bliskim, podczas gdy nóż jest bronią do walki w zwarciu, na dystansie bliskim nie bierze się jej pod uwagę. Podobnie nożownik nie może stosować Wyprzedzenia przeciwko atakującemu go rapierem czy mieczem. Zasłonę postawić jednak może.
Waga broni:
Wszystko zależy od Mistrza Gry. Cienki sztylet, noszony przez Matrankę czy Cynazyjczyka, będzie bronią lekką, lewak zaś jest uważany za broń o masie normalnej, można nim parować bez trudu ataki zwykłe broni o normalnej masie (mieczy).
(1) nazwiska szermierzy Dominium zaczerpnąłem z historii Europy, jedyną nieścisłością jest zmiennie płci messera DiGrassi, który naprawdę był mężczyzną
(2) Messner i meister, znaczą tyle co mistrz, nauczyciel
ilustracje:
1. "Das Fechtbuch....", Hans Talhoffer,
2. Internet,
3. "Solthurner Fechtbuch", Anonim,
4. "Solthurner Fechtbuch", Anonim,
5. "Das Fechtbuch....", Hans Talhoffer,
Opisy i ilustracje znaleźć możecie na takich stronach jak:
http://www.thearma.org/
http://www.schielhau.org/
http://www.alliancemartialarts.com/