» Blog » Nowości w dziale D&D i d20
25-04-2015 19:41

Nowości w dziale D&D i d20

W działach: D&D, D&D i d20, Redakcja | Odsłony: 632

Nowości w dziale D&D i d20
Zapewne wielu z Was zauważyło, że dział D&D i d20 pracował przez ostatnie kilka tygodni na zwolnionych obrotach i publikował znacznie mniej aktualizacji niż zwykle. Taki stan rzeczy spowodowany był różnymi, niezwiązanymi bezpośrednio z serwisem wydarzeniami i okolicznościami, o których nie czas i miejsce tutaj mówić.

Sytuacja ta miała też jednak pewien pozytywny aspekt, ponieważ pozwoliła spojrzeć na wiele spraw z nowej perspektywy i dystansu, którego w czasie normalnej pracy redakcyjnej często brakuje. Poczynione w ten sposób obserwacje przerodziły się w kilka zmian i nowości, które już wkrótce zostaną wprowadzone w dziale Dungeons & Dragons. Ich zestawienie oraz najważniejsze elementy znajdziecie w dalszej części niniejszej notki. Serdecznie zapraszam do lektury.

Siła w różnorodności

Jedną z cech, która wyróżniała przez lata dział D&D i d20 serwisu Poltergeist było bogactwo publikowanych na jego łamach artykułów. Redakcja od samego początku stawiała na otwartość i różnorodność treści. Obok siebie funkcjonowały scenariusze, autorskie potwory, opisy Bohaterów Niezależnych, rozbudowane materiały settingowe, recenzje najróżniejszych książek, podręczników i dodatków oraz liczne almanachy od matematycznej analizy relatywnej siły klas postaci w trzeciej edycji przez poradniki optymalizacji po zbiory porad dotyczących prowadzenia w różnych konwencjach i historyczne opisy ewolucji Lochów i Smoków na przestrzeni kolejnych dekad. Dzięki temu każdy fan systemu bez względu na swoje preferencje, upodobania i oczekiwania mógł znaleźć coś dla siebie, a dział i towarzyszące mu forum były scenerią ożywionych dyskusji.

Upływ lat, zmiany kadrowe i wreszcie rewolucja w formule Poltera sprawiły, że wiele z powyższych elementów zanikło, a nacisk został położony przede wszystkim na recenzje podręczników. Proces ten postępował w sposób naturalny i pod wieloma względami był zapewne nieuchronny, ale jestem przekonany, że przynajmniej częściowo uda się go odwrócić.

W obecnym modelu funkcjonowania serwisu nie uda się jednak tego zrobić bez Waszej pomocy, jednoosobowa redakcja nie jest w stanie zapewnić pożądanego bogactwa zawartości. W związku z tym z tego miejsca kieruje do Was szczery apel – wesprzyjcie dział swoimi artykułami. Bez względu czy będą to scenariusze, szkice przygód, lokacje, magiczne przedmioty, nowe potwory, opcjonalne reguły, materiały settingowe, publicystyka, recenzje (tak nowości jak i starszych pozycji), almanachy, czy poradniki będą one mile widziane na poświęconej Dungeons & Dragons podstronie serwisu Poltergeist. Nie ma ograniczeń co do preferowanej edycji czy wersji zasad, piszcie w oparciu o tą, która jest Wam najbliższa i najlepiej się w niej czujecie. Znaczenia nie ma też przyjęta konwencja i podejście do systemu, bo tak samo wartościowe są teksty tworzone z myślą o zwolennikach kombinowania i optymalizacji, jak i takie, których głównymi adresatami są osoby czerpiące z D&D jedynie inspiracje czy elementy scenerii.

W zamian, poza wymienialnymi na nagrody polterowymi punktami oraz wzrostem reputacji (liczącym się także w RPGO), ze swojej strony obiecuję pomoc redakcyjną oraz pierwszeństwo przy publikacji. Wy jesteście tu najważniejsi i to twórczość Wasza jako Użytkowników przede wszystkim będzie promowana.

Materiały recenzenckie dla każdego

Drugim elementem bezpośrednio związanym z artykułami jest kwestia materiałów recenzenckich. Zeszłoroczna premiera D&D 5E sprawiła, że na rynku znów są dostępne nowe podręczniki do najstarszej gry fabularnej. Jednocześnie dość skromna jak na razie linia wydawnicza sprawia, że większość najważniejszych produktów udaje się pozyskać dla serwisu. W związku z tym zachęcam do zaglądania na podstronę z materiałami recenzenckimi i korzystania z pojawiających się tam materiałów. Wystarczy się jedynie zgłosić, żeby w zamian za napisanie jednego artykułu otrzymać pierwszoligowe podręczniki. Do niedawna można było wśród nich znaleźć między innymi Przewodnik Mistrza Podziemi do piątej edycji, a w najbliższym czasie powinna pojawić się najnowsza kampania Princes of the Apocalypse wchodząca w skład linii fabularnej Elemental Evil. Z pewności nie jest ona też ostatnią pozycją jaką możemy Wam jako serwis zaoferować.

Jestem przekonany, że wśród Was znajdą się aktywni gracze i fani ostatniej edycji Dungeons & Dragons, którzy z chęcią sprawdzą najnowsze dodatki do systemu i podzielą się swoimi wrażeniami z resztą czytelników. Odmienne podejście i świeże spojrzenie z pewnością pozytywnie wpłyną na poziom działu.

Z archiwum działu

Przeglądając dyskusje toczące się podczas mojej nieobecności zauważyłem, że dość często podnoszony był postulat przypominania starszych materiałów, które przez lata zaginęły gdzieś na zakurzonych i rzadko odwiedzanych podstronach. Po krótkim zastanowieniu doszedłem do wniosku, że jest to bardzo dobry pomysł, który warto wprowadzić w życie. W związku z tym już niedługo pojawi się nowa stała rubryka nosząca nazwę Z archiwum działu D&D.

Pod tym zbiorczym hasłem począwszy od maja w każdą trzecią środę miesiąca przypominany będzie jeden z artykułów, który był na tyle dobry lub istotny, że nawet dzisiaj warto jest się z nim zapoznać. Nie będzie to jednak proste wklejenie odnośnika. Każdy z takich materiałów otrzyma poprawione formatowanie zgodne z panującymi obecnie w serwisie standardami. Jeżeli uda się uzyskać zgodę autora to poddany zostanie także dodatkowej korekcie językowej i mechanicznej. Wszystkie odświeżone teksty opatrzone zostaną również komentarzem redakcyjnym (a tam gdzie to będzie możliwe odautorskim) wyjaśniającym dlaczego dany artykuł godny jest przypomnienia.

Do włączenia się w akcję zachęcam także Was. Jeżeli macie jakieś ulubione teksty sprzed lat i uważacie, że warto zwrócić na nie uwagę młodszych stażem czytelników dajcie znać w komentarzach do niniejszej notki, za pośrednictwem redakcyjnego maila lub prywatnej wiadomości.

Słowo na koniec

Podsumowując powyższą notkę pozostaje mi jedynie zaprosić do komentowania i dyskusji. Ciekaw jestem wszelkich sugestii, uwag i propozycji, które w Waszym odczuciu mogłyby pomóc w ożywieniu strony. Jestem przekonany, że wspólnymi siłami sprawimy, że dział D&D i d20 serwisu Poltergeist na powrót stanie się ważnym miejscem dla polskich fanów Dungeons & Dragons i każdy bez względu na swoje doświadczenie i preferencje znajdzie tu dla siebie coś ciekawego i interesującego.

Komentarze


Enc
   
Ocena:
+4

Skoro zachęcasz do dyskusji...

Sytuacja ta miała też jednak pewien pozytywny aspekt, ponieważ pozwoliła spojrzeć na wiele spraw z nowej perspektywy i dystansu, którego w czasie normalnej pracy redakcyjnej często brakuje.

Że jak? "Normalna praca redakcyjna"? Nie wiem, może wygląda to inaczej, niż u mnie, ale pisanie (dla Poltera, G-F czy Spotkań Losowych) to zapełnianie X% wolnego czasu, a nie etat. Jaki dystans? Spostrzeżenie, że ostatnio publikowane są recenzje to nie objawienie (chyba, że Kapitana Obvious). A te szumne obserwacje można zamknąć w dwóch zdaniach:

  • Ludzie, przesyłajcie teksty, potrzebujemy rzeczy do publikacji.
  • Ponieważ teraz nie mamy nowości, będziemy odgrzewać stare kotlety.

Dziwny jest ten oficjalny, sztuczny, pseudoprofesjonalny język tej notki. To nie informacja o nowościach, tylko apel o pomoc - mam wrażenie, że skierowany w pustkę, bo ludziom po prostu nie chce się pisać kolejnych klas, atutów, prestiżówek i potworów (oprócz niestrudzonego Kamulca, z serią druidzkich atutów). Mnie samemu przeszedł zapał na pisanie tekstów o niskiej magii - nikt z tego przecież nie skorzysta, skoro to nieofjcalne, niezbalansowane materiały.

Jak podnieść dział? Dwadzieścia minut siedziałem nad tym akapitem wypisując propozycje, ale zamiast nich napiszę jedno: zorientować się czy jest w ogóle dla kogo go podnosić. Mam wrażenie, że minęły już czasy, kiedy DeDekowcy potrzebowali jeżożabek, prestiżówek i NPCów na 30 tysięcy znaków. Kiedy ISA wydawała 3.X było zapotrzebowanie na takie teksty. Teraz? Wątpię. Ja sam przeczytałbym najchętniej o tym, jak przenieść settingi z AD&D do 5ed albo na inne mechaniki (Ifryt zdaje się jest tu fachowcem :)), jak łatwo i szybko zbudować wysokopoziomowego NPCa do Pathfindera (który nie będzie chłopcem do bicia), jak radzić sobie z potężnymi czarami. Chętnie zobaczyłbym coś po polsku o projektowaniu sandboxów, o tworzeniu tabelek, o tym jak z generatorów plotek i wątków zbudować coś fajnego.

26-04-2015 02:05
Tyldodymomen
   
Ocena:
0

Widzę że randon w końcu przywitał się z rzeczywistością i zamiast z nią walczyć, próbuje stawić jej czoła za co lajk. Jest jednak coś o czym nie wspomniał a co byłoby skuteczniejsze niż slogany reklamowe - ściągnięcie na polteru ludzi piszących o dedekach na zewnętrznych blogach. Taki paladyn czy ifryt mogliby robić dokładnie to samo na serwisie, zapewniając pożądaną dywersyfikację poglądów, przekonań i wieku. Rozumiem że ta próba może być trudna bo konieczność znoszenia Kamulca to dosyć poważny problem, ale skoro już powiedziało się A...
 

26-04-2015 10:21
Ifryt
   
Ocena:
+1

@Enc

Dzięki za konkretną listę tematów. W miarę możliwości postaram się coś wybrać i napisać. Z góry przepraszam, że na pewno nie będzie to rozpiska sensownego wysokopoziomowego NPCa do Pathfindera - to zbyt trudne wyzwanie. ;)

27-04-2015 09:21
Enc
   
Ocena:
+1

@Ifryt:

Jeśli przyjmujesz zamówienia, poprosiłbym o coś z Twojej specjalizacji :) Jak prowadzić scenariusze w klimacie Opowieści tysiąca i jednej nocy, przykłady przygód, wykorzystanie Al Qadim z Fejtem albo Dungeon World... Albo to samo, ale z Golarionem - masz masę doświadczeń w prowadzeniu heroic fantasy na Fate, byłby z tego kawał świetnego artykułu.

27-04-2015 18:37

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.