» Blog » Nowa polityka działu D&D i d20
19-12-2012 22:47

Nowa polityka działu D&D i d20

Odsłony: 44

Obecnie nie jest dla nikogo tajemnicą, że dział D&D i d20 serwisu Poltergeist przeżywa poważny kryzys. Przejawia się on w spadku liczby artykułów oraz występującymi od czasu do czasu przerwami w aktualizacjach. Pośrednio odbija się to na jakości publikowanych materiałów, które są przygotowywane i redagowane na ostatnią chwilę. Dzieje się tak, mimo że w ciągu ostatnich tygodni udało się ustabilizować skład zespołu redakcyjnego na poziomie, który teoretycznie powinien gwarantować płynność funkcjonowania. Okazało się jednak, że jest to za mało.

Częściowo za taki stan rzeczy odpowiadają czynniki od nas niezależne. D&D pod względem wydawniczym jest w Polsce praktycznie martwe, od ponad roku na rodzimym rynku nie pojawił się żaden produkt powiązany z systemem (i dotyczy to nie tylko gier fabularnych, ale także książek, gier planszowych, komiksów, gier komputerowych i innych obszarów, na których marka jest obecna). Na Zachodzie główna linia 4. edycji została praktycznie zamknięta a firma Wizards of the Coast skoncentrowała się na dopracowywaniu D&D Next. Polska społeczność graczy również się rozproszyła a na forum i w blogosferze Poltera pojawia się niewiele dyskusji czy notek poświęconych Dungeons & Dragons.

Zasadnicze źródła problemu leżą jednak także w nas. Mimo zupełnie odmiennych warunków wciąż staraliśmy się prowadzić dział w taki sam sposób jak robiliśmy to dwa, trzy czy cztery lata temu. Nie potrafiliśmy dostrzec, że my sami przez lata też się zmieniliśmy. Wciąż próbowaliśmy pisać artykuły przeznaczone do jednej, ściśle określonej i arbitralnie wybranej edycji zasad. Walczyliśmy ze skomplikowaną, książkową mechaniką, której prywatnie w wielu przypadkach nie używaliśmy. Generowało to błędy a w konsekwencji prowadziło do spadku motywacji i zapału do pracy, bo nawet dobre pomysły potrafiły się rozbić o mur zasad.

Mimo to wszyscy wciąż chcemy pisać i publikować nowe artykuły dotyczące Dungeons & Dragons. Czujemy do tego systemu spory sentyment i wierzymy, że nadal mamy do przekazania coś wartościowego. Przeprowadziliśmy w gronie redakcji liczne dyskusje na temat możliwych kierunków rozwoju i na ich podstawie przygotowaliśmy nową politykę działu, która zostanie wprowadzona wraz z nowym rokiem. Jej podstawowe założenia prezentujemy poniżej.


Mniej mechaniki, więcej publicystyki

Przeniesienie ciężaru publikacji na teksty bardziej ogólne, w mniejszym lub większym stopniu nawiązujące do D&D to nasza najważniejsza decyzja. Chcemy skupić się na publicystyce i rozpatrywać Lochy i Smoki nie tylko jako grę, ale też jako swego rodzaju zjawisko branżowe i kulturowe. Uważamy, że dobrze wpisze się to w toczącą się na Zachodzie dyskusję o korzeniach i elementach definiujących system. Dobrym przykładem tego rodzaju artykułów jest opublikowane we wrześniu Namuzowywania: Topory i minotaury autorstwa Mateusza ‘Zsu-Et-Ama’ Kominiarczuka. Kolejne tego typu prace są już w przygotowaniu a zainteresowanie taką formę wykazali również autorzy niezwiązani bezpośrednio z redakcją działu.

Drugą kategorią, na której planujemy się skupić są materiały maksymalnie uniwersalne w rodzaju Prowadzenia lochów Przemka ‘zegarmistrza’ Muszyńskiego możliwe do wykorzystania także w innych grach o konwencji zbliżonej do D&D. W tej grupie mieszczą się również artykuły bardziej konkretne (takie jak opisy lokacji czy opracowania dotyczące settingów), które będą jednak zawierały jedynie ograniczą ilość mechaniki co pozwoli na łatwiejsze użycie ich w różnych edycjach systemu. Podobnie jak WotC chcemy stawiać na materiały neutralne.

Poza tym będziemy zapewne eksperymentować z treścią i formą artykułów, więc w najbliższych tygodniach i miesiącach mogą się pojawiać prace niestandardowe.

Nie znaczy to oczywiście, że całkowicie zrezygnujemy z dotychczasowych publikacji. Wciąż z przyjemnością będziemy zamieszczać artykuły czysto mechaniczne, tak stworzone przez naszych redaktorów jak i nadesłane przez czytelników. Na naszych łamach będą się także w dalszym ciągu ukazywać recenzje podręczników opartych o zasady d20.


Koniec obowiązującej edycji zasad

Praktycznie od początku w dziale obowiązywała domyślna wersja mechaniki, do której dostosowane musiały być wszystkie publikowane artykuły. Najpierw było to D&D 3.0 a później D&D 3.5. Dwa lata temu lekko złagodziliśmy obostrzenie dopuszczając warunkowo prace do Pathfindera i D&D 4E.

Ostatnio uświadomiliśmy sobie, że ograniczenie to nawet w bardziej otwartej formie jest kompletnie niedostosowane do rzeczywistości. Środowisko graczy D&D w naszym kraju nie ogranicza się jedynie do dwóch/trzech edycji systemu. Popularność Starej Szkoły sprawiła, że wiele grup sięgnęło po gry nawiązujące do początków D&D. Inni pozostali przy wersji 3.0, jako tej która doczekała się najdłuższej listy polskojęzycznych dodatków. Niektórzy zdecydowali się na bardziej dogłębne testowanie D&D Next.

Z tego względu postanowiliśmy oficjalnie zrezygnować z obowiązującej w serwisie wersji zasad. Od tej chwili wybór edycji będzie przede wszystkim zależał od autora pracy. Od redakcji możemy jedynie w niektórych przypadkach dodawać ramki z sugestiami jak dostosować dany materiał do najbardziej popularnych odmian systemu.


Konkursy i archiwa

Zmiana polityki to nie tylko nowe podejście do tematyki artykułów i wersji systemu, ale także większa otwartość na twórczość naszych czytelników. Zamknięcie się na nią było jednym z największych błędów, jakie popełniliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat.

Z tego względu zachęcamy wszystkich do nadsyłania do nas własnych prac i pomysłów. Redaktorzy służą swoją pomocą w ich poprawianiu i rozwijaniu. Przy sprawnej korekcie gwarantujemy również szybką publikacje. Aktualne adresy można znaleźć na stronie z zasadami współpracy, która jest uzupełniana o nowe wytyczne zawarte w tym wpisie.

Planujemy również powrócić do idei Konkurs(ik)ów i już niedługo ogłosimy nową edycję w lekko odświeżonej formule. Jeśli spotka się z zainteresowaniem to postaramy się znów organizować go cyklicznie.

Nasi redaktorzy rozpoczną również przeglądanie starych tematów na forum działu, w celu wyszukania najciekawszych prac naszych użytkowników. Chcielibyśmy po uzyskaniu zgody autorów poddać najlepsze z nich korekcie a następnie przenieść na stronę i w ten sposób ocalić od zapomnienie. W przypadku prac, których autorzy są już nieaktywni zastanawiamy się nad przygotowaniem specjalnej podstrony z odnośnikami lub cyklu wieści z krótkimi opisami. Zachęcamy również czytelników do wskazywania nam prac, które wybijają się na tle twórczości i z tego względu zasługują na przypomnienie.


Zmiany kadrowe

Wprowadzenie nowej polityki działu zbiegło się w czasie ze zmianami w składzie redakcji. W związku z tym pragniemy poinformować, że od dzisiaj Katarzyna 'Zireael' Moszczyńska i Rafał 'Ruffle' Leniar zostają pełnoprawnymi redaktorami. Gratulujemy. Jednocześnie funkcję zastępcy szefa działu objął Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk. Pełniący tę funkcję do tej pory Marek 'Planetourist' Golonka postanowił skupić się na pracy dla działu RPGO a D&D będzie wspierał jako stały współpracownik. Dziękujemy.

Ze szczegółowym składem i podziałem obowiązków można zapoznać się na zaktualizowanej stronie redakcji.


Słowo na koniec

Zaprezentowane powyżej zmiany to spore wyzwanie dla nas wszystkich. Po raz pierwszy w swojej wieloletniej historii dział Dungeons & Dragons tak diametralnie zmienia swój profil działalności. Dla wszystkich redaktorów jest to nowe doświadczenie. Wierzymy jednak, że dzięki wsparciu czytelników oraz doświadczeniu członków zespołu uda nam się pokonać trudności i wyprowadzić serwis na prostą. Wszyscy jesteśmy pełni nadziei, że dział znów może odzyskać swoją świetność.

Tymczasem zapraszamy wszystkich użytkowników do zamieszczania komentarzy, pytań i sugestii. Jesteśmy bardzo ciekawi, co sądzicie o zaproponowanych zmianach i nowym kierunku rozwoju.

Komentarze


von Mansfeld
   
Ocena:
+1
"Częściowo za taki stan rzeczy odpowiadają czynniki od nas niezależne. D&D pod względem wydawniczym jest w Polsce praktycznie martwe, od ponad roku na rodzimym rynku nie pojawił się żaden produkt powiązany z systemem (i dotyczy to nie tylko gier fabularnych, ale także książek, gier planszowych, komiksów, gier komputerowych i innych obszarów, na których marka jest obecna). Na Zachodzie główna linia 4. edycji została praktycznie zamknięta a firma Wizards of the Coast skoncentrowała się na dopracowywaniu D&D Next. Polska społeczność graczy również się rozproszyła a na forum i w blogosferze Poltera pojawia się niewiele dyskusji czy notek poświęconych Dungeons & Dragons."

Nie prościej więc po prostu skupić się na Pathfinderze i D&D Next? Albo - jak później wspomnieliście - na cały D&D, jak tylko możecie?

"Walczyliśmy ze skomplikowaną, książkową mechaniką, której prywatnie w wielu przypadkach nie używaliśmy. Generowało to błędy a w konsekwencji prowadziło do spadku motywacji i zapału do pracy, bo nawet dobre pomysły potrafiły się rozbić o mur zasad."

To mi brzmi wyłącznie jak zjawisko, gdzie po prostu D&D (3rd i 3rd Revised) komuś nie odpowiada. To tak, jakby autorzy w ogóle nie pasjonowali się dedekami w praktyce i od każdej strony, tylko dołaczyli do tego działu, "bo to okazja do pisania fanfików z Baldura". Bez urazy, przyznać się że frustrujące jest ogarnianie podstaw najważniejszej dla redakcji edycji D&D to tak, jakby próbować przekonywać się do idei oglądania filmów i bycie w redakcji działu filmowego, tudzież nieczytanie książek i recenzowanie ich w dziale książkowym...
19-12-2012 23:06
Tyldodymomen
   
Ocena:
0
Mniej mięsa, więcej mojszyzmów i laverisowania. Tak, to faktycznie będzie generowało znacznie więcej komentarzy a i kilka pradawnych flejmwarów odżyje na nowo. Czekam z niecierpliwością.
19-12-2012 23:38
AdamWaskiewicz
   
Ocena:
+11
To tak, jakby autorzy w ogóle nie pasjonowali się dedekami w praktyce i od każdej strony

A to zdanie bardziej prawdziwe, niż pewnie mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Ja akurat zaliczam się do do osób, które dedeki (i przynajmniej kilka innych sytemów opartych na mechanice d20) lubią, ale niekoniecznie mają serce do dopasowywania cyferek tak, żeby wszystko było stuprocentowo koszerne a premie zgadzały się do piątego miejsca po przecinku. Optymalizowanie postaci jakoś bawi mnie znacznie mniej, niż tworzenie fajnych historii i ciekawe settingi - na szczęście tak jednego, jak i drugiego w dedekach / d20 nie brakuje. To, że nie pasjonuję się dedekami od każdej strony, nie znaczy, że nie ich nie lubię, albo że nie lubię czytać dobrych tekstów do nich przeznaczonych. Ale rozumiem ludzi, których szlag trafia, kiedy po zamieszczeniu ciekawego tekstu dostają komentarze ograniczające się do wytknięcia potknięć w mechanicznych rozpiskach.
20-12-2012 00:18
Squid
   
Ocena:
+12
@nowa polityka:
Porzucenie obowiązujących edycji bardzo mi się podoba. Od tekstów merytorycznych i kultury wolałbym co prawda scenariusze, ale piszemy, co możemy... Zresztą (spoilując) scenariuszy też zupełnie nie zabraknie :).

@von Mansfeld
Redakcja pisze o tym, na czym się zna, co umie i lubi. Z tego co wiem, koksów mechanicznych, którzy rozgryzają najlepsze kombosy, w niej nie uświadczysz - za to jest parę osób świetnie ogarniających settingi i pozamechaniczne elementy D&D. Nie ma sensu pisać na temat, który kogoś zupełnie nie interesuje. Gdyby Zsu zaczął pisać o optymalizacji postaci, byłoby to co najmniej tak dziwne, jakbyś Ty zaczął pisać poradniki klimaciarskiego grania z olaniem zasad.
20-12-2012 00:24
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
+2
Właściwie to ja akurat lubię... wróć, czuję się zmuszony do optymalizacji, a niekiedy odruchowo przyjmuję taki sposób planowania przy tworzeniu jakichkolwiek postaci, nie tylko w dedekach i nie tylko na własny użytek - ale traktuję to jak ciekawostkę, a nie podstawę do pisania poradników ;).
20-12-2012 03:03
Ifryt
   
Ocena:
+2
Życzę powodzenia na nowej drodze...
Choć zapowiedzi, w jakim kierunku ma to iść nie wzbudzają we mnie entuzjazmu.
Wg mnie, warto skupiać się na pomysłach, ew. scenariuszach (tak jak wspomniał Squid). Mechanika nie jest dla mnie najważniejsza. Otwarcie się na więcej edycji jest dobrym pomysłem.
20-12-2012 09:11
Radnon
   
Ocena:
+1
Dziękuję wszystkim za komentarze. Nie mam w tej chwili niestety zbyt dużo czasu, więc odniosę się tylko do jednej kwestii, która pojawiła się choćby w wypowiedziach Ifryta i Squida.

W kategorii "tekstów uniwersalnych" mieszczą się wszelkiego rodzaju pomysły na sesje (opisy lokacji, materiały settingowe, zarysy scenariuszy to też fajny typ, może od kolegów z WFRP zapożyczymy motywy przygód). Różnica sprowadza się do tego, że artykuły te nie będą miały lub będą miały mniej mechaniki. Czyli dalej będzie na naszych łamach pojawiać się "mięsko", po prostu rozumiane fabularnie a nie technicznie.
20-12-2012 10:47
Zireael
   
Ocena:
+1
Ode mnie kilka słów: postaram się dokończyć ostatnią część Postaci z Wrót Baldura, które tu ktoś niepochlebnie nazwał "fanfikiem".

Przestawienie się działu na D&D ogólnie, bez konkretnej edycji, jest moim zdaniem znakomitym pomysłem, wynikającym nie tylko z prac nad D&D Next, ale również z powrotu zainteresowania AD&D. Zresztą już wcześniej było widać prace gotowe do Pathfindera albo do czwartej edycji - to ewolucja, a nie jakaś drastyczna zmiana od dzisiaj.
20-12-2012 11:27
nerv0
   
Ocena:
0
A dla mnie wieść o położeniu większego nacisku na teksty ogólno dedekowe i publicystyczne jest wielgachnym plusem. Oczywiście pod warunkiem, że nie przesłonią sobą całej reszty. :)
20-12-2012 12:48
amnezjusz
   
Ocena:
+2
W sumie to najbardziej z tej notki przemawia do mnie... sam fakt mobilizacji i chęci ponownego rozruszania działu! Powodzenia życzę, oby się udało! :)
21-12-2012 00:03
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
+2
Amn, a może zajrzysz czas do czasu na stare śmieci i coś napiszesz? ;)
21-12-2012 02:07
Hastour
   
Ocena:
0
Lubię klimaty z dedeków, ale od lat nawet nie próbuję ich prowadzić na dedekowej mechanice, którejkolwiek. Więc jeśli to znaczy, że artykuły z działu zaczną mi się do czegoś przydawać, to sama radość.
21-12-2012 14:44
Ninetongues
   
Ocena:
0
A będą wreszcie newsy z D&D: Next? Bo głupio się czuję, będąc najlepiej poinformowaną na ten temat osobą w e-fandomie... :D
21-12-2012 15:30
Zireael
   
Ocena:
+1
@ Nine - newsy o D&D Next były.
21-12-2012 15:31
Ninetongues
   
Ocena:
0
Były, ale mało. A tu co miesiąc nowe paczki testowe wychodzą i nowe niusy. Teraz np. jest stopniowanie umiejętności a'la SW.
Toż to materiał na cały news!
21-12-2012 15:40
Kamulec
   
Ocena:
0
Materiały uniwersalne (jak np. zegarmistrza) zwykle nadadzą się do działu RPG lub są tak niekonkretne, że nieprzydatne. W systemie, gdzie mechanika kreuje świat, jej odrzucenie ogranicza.

Tekst z namuznowania (Polter jest mocny w jedno, dwu odcinkowych seriach) jest za mało konkretny.
21-12-2012 16:49
von Mansfeld
   
Ocena:
+2
@AdamWaskiewicz

Tu nawet nie chodzi o to, aby wyiągać jak najwięcej z buildów wymyslanych BNów oraz potworów.

Tu chodzi o to, że sami reaktorzy tego działu przyznają, że D&D jako takie po prostu ich męczy i postanawiają pisać "diendi ogólnie", aby pozbyć się problemu mechaniki, która po prostu nie nadaje się do realizacji pomyslów twórców. Tak, nie nadaje się do realizacji pomyslów twórców. D&D 3rd (ani 4th, ani Pathfinder, ani zapewne AD&D) nie jest przeznaczone do realizowania rozmaitych pomysłów, jakie da się doczepić do settingów, które kiedykolwiek wyszły od 1974 roku do D&D jakiejkolwiek edycji. D&D 3rd to konkretna gra, sprofilowana pod zagadnienie przechodzenia graczy przez encountery i lokacje typu lochy (niekoniecznie podziemia jako takie), z echami eksploracji ze starszych gier. A to, ze coraz częściej twórcy działu D&D rozbijają się o to i tworzą twory zupełnie nieadekwatne do tego, do czego D&D 3rd zostało zaprojektowane, to problem twórców, że męczą się z tym systemem RPG zamiast poszukać innego.

W skrócie - te zmiany w dziale to nic innego jak próba zakamuflowania prac "RPG ogólnych" w dziale D&D, tak aby dział nie umarł. Może faktycznie należałoby ten dział rozwiązać (skoro mało kto z redakcji faktycznie stara się w ogóle zrozumieć grę D&D taką jak została napisana) i po prostu sprawić, ze dział RPG Ogólne będzie mieć zdecydowanie więcej aktualizacji niż obecnie?

Niech będzie, dalej narzekajcie na to, że D&D 3rd i 4th nie jest w stanie realizować waszego "ambitnego fantazy".
21-12-2012 17:00
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
+3
Mansfeldzie, czy pamiętasz może sesję Czwórki, którą prowadziłem na zjAvie bodaj rok temu? Pamiętam że byłeś w gronie graczy. Uważasz, że to było "ambitne fantazy"?

Wybacz, ale nie zgodzę się z Twoją diagnozą, szczególnie z uwagami dotyczącymi "zrozumienia D&D". Może będzie kiedyś okazja do rozmowy o tym na żywo.
21-12-2012 20:24
Radnon
   
Ocena:
+3
@Ninetongues
Najświeższe informacje o D&D Next (między innymi z L&L Mearlsa czy WM Wyatta) są publikowane w ukazujących się w każdy piątek "Wieściach z Wybrzeża".

Najważniejsze rzeczy otrzymują natomiast, jak słusznie zauważyła Zireael, oddzielne newsy. Czy premiery kolejnych paczek łapią się do rzeczy "ważniejszych" to moim zdaniem kwestia dyskusyjna. Sam się za każdym razem zastanawiam czy dodawać o tym osobną wieść.
21-12-2012 20:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.