string(15) ""
» Blog » Niedokończona planszówka (odc. 3)
11-08-2021 19:52

Niedokończona planszówka (odc. 3)

W działach: Nostalgia, Kompania Braci | Odsłony: 102

Niedokończona planszówka (odc. 3)

Wpis Exara ożywił pewne wspomnienie i sprawił, że sięgnąłem pamięcią kilkanaście lat wstecz do ostatecznie niestworzonej amatorskiej wojenno-taktycznej planszówki dla dwóch osób, w klimacie Kompanii Braci, która wówczas w wakacyjne wieczory była emitowana na antenie TVN (z tego co mi się wydaje wcześniej leciał Detektyw Monk). Miała to być alternatywa dla grania w piłkarzyki i żużel na kartce.

POTRZEBNE DO GRY

  • mapa z naniesioną siatką (domyślnie: kartka papieru A3 wyrwana z dużego zeszytu z poustawianymi lub naszkicowanymi cechami terenu),
  • jedna standardowa sześciościenna kostka (k6),
  • jakieś małe figurki (min. 10 szt.) mające odwzorować wałczących żołnierzy (domyślnie chińskie żołnierzyki z odpustu wspierane ludzikami Lego lub w ostateczności kapsle; niemniej teraz wydaje mi się, że wygodniejszym rozwiązaniem byłoby wycięcie i oznaczenie (opisanie/pomalowanie) żetonów z kartonu),
  • kartka i jakieś pisadło do liczenia obrażeń żołnierzy.

ZASADY

Każdy żołnierz dysponuje 2 akcjami, które może wykorzystać na ruchem lub atak. Zatem może:

  1. poruszyć się i zaatakować (w dowolnej kolejności),
  2. zaatakować dwukrotnie (wówczas nie może się ruszyć i pozostanie na zajmowanej pozycji)
  3. wykonać dwa ruchy (ale wówczas nie zaatakuje),
  4. żołnierz może wykorzystać tylko 1 akcję lub...
  5. żołnierz może pozostać na zajmowanej pozycji (tzn. żołnierz nic nie robi).

Gracze losują który z nich zaczyna i poruszają swoimi żołnierzami naprzemiennie, aż do czasu aż jeden z nich straci wszystkich jednostek. Pewnie żeby rozgrywka nie ciągnęła się godzinami wprowadziłbym jakiś limit czasu na wykonanie ruchu (2-3 minuty).

DRUŻYNA

Składa się z Dowódcy, 2-3 Strzelców i dwóch różnych jednostek specjalnych.

TEREN

Wzniesienie - zwiększa zasięg o 1 pole,

Osłona (np. drzewo/las, murek, cokolwiek innego, co wg graczy może uchronić przez trafieniem) - zmniejsza obrażenia o 1,

Przepaść - blokuje drogę, trzeba znaleźć most,

Rzeka - blokuje drogę, trzeba znaleźć ponton lub most.

***

Pewno w sklepie można kupić o wiele bardziej atrakcyjnego wizualnie, z bardziej dopracowanymi zasadami, gotowca. Ale może komuś przyda się jako pomysł na spontaniczne (improwizowane) spędzenie czasu, gdy akurat żadnego sklepu nie będzie pod ręką, a rozrywka będzie potrzebna "tu i teraz".

PS: Exar, mam nadzieję, że nie gniewasz się, że "skradłem" Ci odcinek 3, na coś co jest tak prostackie w swojej konstrukcji i stanowi wręcz obrazę dla złożonych i kompleksowych zasad ASL ;)

1
Notka polecana przez: Exar
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Exar
   
Ocena:
+1

Ja takich niedokończonych gier mam w szufladzie pewnie kilka, jeśli nie kilkanaście. Niestety, po początkowym entuzjazmie przychodzi czas na żmudne testy, poprawki, testy, poprawki i niestety w pewnym momencie zapał się wyczerpuje.

12-08-2021 18:21
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Mi dopiero po kilkunastu latach udało się spisać to co chodziło mi po głowie ;)

12-08-2021 18:46

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.