» Recenzje » Neuroshima Hex - wersja cyfrowa

Neuroshima Hex - wersja cyfrowa


wersja do druku

Klasyka w wydaniu elektronicznym

Redakcja: Paulina 'Fleschu' Gackowska, Paweł 'BeeRee' Spryszyński

Neuroshima Hex - wersja cyfrowa
Świat gier planszowych od pewnego czasu jest wzbogacany o elektroniczne wersje popularnych tytułów, projektowane pod urządzenia przenośnie. Wśród kilku pozycji wymienić należy Talisman, Znak Starszych Bogów oraz Neuroshimę Hex, będącą cyfrowym odpowiednikiem planszówkowego pierwowzoru. I właśnie o naczelnym polskim eksportowym tytule jest niniejszy artykuł.

 

 

Neuroshimę Hex znają chyba wszyscy miłośnicy gier planszowych. Nawet jeśli nie z autopsji, to przynajmniej wzrokowo z półek sklepowych czy internetowych witryn. Od pewnego czasu w sklepie Google można pobrać bezpłatnie próbną wersję gry, ograniczoną do dwóch armii: Borgo oraz Hegemonii. Za niewielką opłatą zaś można uzupełnić stan posiadania o Posterunek oraz Molocha. Dokupienie pozostałego pakietu armii już nieco kosztuje, jednakże cena nie jest nadmiernie przesadna. Za kwotę 40 zł pobrać można wszystkie dostępne armie za wyjątkiem Mefisto. Sumarycznie za 50 zł miłośnicy Neuroshimy Hex otrzymują kompletną grę wraz z rozszerzeniami, co należy uznać za cenę nader atrakcyjną.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Przyjrzyjmy się wykonaniu cyfrowych żetonów. Całość dokładnie odzwierciedla kartonowe wydanie edycji oznaczonej jako 2.5. W związku z tym nie zachodzi ryzyko zagubienia w sytuacji równoległego korzystania z obu form wydawniczych. Co więcej, wersja elektroniczna ma w jednym aspekcie subtelną przewagą nad pierwowzorem: wszelkie modyfikacje w sposób bardzo czytelny i uniemożliwiający przeoczenie odwzorowywane są na planszy, ułatwiając planowanie posunięć i usuwając w bok możliwość niedopatrzenia podczas rozstrzygania potyczek. Złapani w sieć przeciwnicy, zadane obrażenia, wszystko widoczne jest jak na dłoni. Z drugiej strony uzależnienie od grania na urządzeniach przenośnych potrafi uśpić czujność nad realną planszą.

Cyfrowa Neuroshima Hex zapewnia pełen wachlarz możliwych rozgrywek, począwszy od starć przeciwko innym graczom, poprzez wariant mieszany (ludzko – cyfrowy), aż po batalie przeciwko sztucznej inteligencji. W przypadku rozgrywek pomiędzy realnymi graczami, urządzenie przekazywane jest z ręki do ręki, tak aby wszyscy mieli możliwość wykonania swojej tury. Cyfrowa wersja zapewnia także możliwość walki przeciwko samej grze, także w wariancie do czterech graczy, z opcją stopniowania poziomu trudności sztucznej inteligencji. Wariantów jest więc w bród, co przekłada się wprost na przyjemność płynącą z zabawy. Warto także zauważyć krótki czas jednej partii przeciwko A.I. Grając przeciwko jednemu przeciwnikowi zamyka się on w 10 minutach. Zjawisko paraliżu decyzyjnego praktycznie nie istnieje. Grając z dwoma cyfrowymi rywalami czas ten ulega wydłużeniu, ale i poziom wyzwania rośnie. Ciekawostką jest to, iż po zakończonej partii można rozegrać rewanż przy dokładnie tym samym układzie żetonów, co daje z kolei możliwość przetestowania innych rozwiązań taktycznych.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Oczywiście, do cyfrowej wersji można mieć zastrzeżenia. Przede wszystkim sztuczna inteligencja potrafi się zagubić - nawet na poziomie trudnym - w chwili, kiedy jest przyciśnięta do muru. Objawia się to w zagraniach bez sensu. Zjawisko to nie zachodzi w momencie, gdy potyczka jest mniej więcej wyrównana. Inną rzeczą, której zabrakło, to polska wersja językowa. Niby drobiazg, ale.... No i najważniejsza rzecz: mimo niewątpliwych zalet wersji cyfrowej, nic nie zastąpi tektury, papieru, fizycznej planszy i możliwości spojrzenia przeciwnikowi prosto w oczy podczas zagrywania kolejnych żetonów.

Plusy:

  • Bardzo atrakcyjna cena za komplet armii
  • Krótki czas rozgrywki
  • Możliwość pełnego dopasowania poziomu trudności oraz armii
  • Zapewnia zabawę zarówno przeciwko innym osobom, jak i sztucznej inteligencji
  • Posiadacze pudełkowej edycji 2.5 bez problemu odnajdą się w wersji cyfrowej
  • Wszelkie zmiany na planszy są doskonale widoczne

Minusy:

  • Sztuczna inteligencja potrafi się pogubić
  • Brak spolszczenia
  • Tablet nigdy nie zastąpi planszy
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


9.0
Ocena recenzenta
Seria wydawnicza: Neuroshima Hex
Typ gry: strategiczna
Wydawca polski: Portal
Liczba graczy: 2 - 4 osoby
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 45 - 90 minut
Cena: 79,00 zł



Czytaj również

Neuroshima HEX: Death Breath
Heksagonalne zombie
- recenzja
Missisipi
Truciciele znad ścieku
- recenzja
Neuroshima Hex! Duel
Podwójne zniszczenie
- recenzja
Neuroshima Hex! Sharrash
Wybuchowe szczury
- recenzja
III Polterowy Turniej w Neuroshimę Hex Online
Zmagania przy wirtualnej planszy
Stalowa Policja
Nigdy nie zadzieraj ze Stalową Policją
- recenzja

Komentarze


Don Czeslavio
   
Ocena:
+1

Ja jeszcze od siebie dodam że na najwyższym poziomie trudności komputerowy przeciwnik często nagina prawa statystyki, nierzadko "wylosowując" dokładnie te żetony, które są mu potrzebne by nas pognębić. Nie jest to działanie ekstremale, odbierające przyjemność z gry, ale jednak, po iluś tam rozgrywkach, zauważalne. 

A pod resztą recenzji mogę się podpisać.

17-04-2014 10:49
balint
   
Ocena:
0

Znalazłem jeszcze jeden bug dotyczący jednego żetonu Doomsday Machine, ale nie opisywałem go, ponieważ nie rzutuje na odbiór całości.

17-04-2014 19:04
Furiath
    NHex jest najlepsza gra na Ipada w jaka gralem
Ocena:
0

basta.

20-04-2014 09:14

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.