Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.
W działach: ASL | Odsłony: 194Żeby w kogoś strzelić w Advanced Squad Leader, wypada go wcześniej widzieć. Oczywiste, nie? No i tutaj zaczyna się zabawa, bo różne elementy planszy zasłaniają jednostki. Do tego jednostki mogą być ukryte, a gdy są ukryte to i tak można je zobaczyć lub nie (ale to trochę inny temat). Nie tylko ważne jest, czy kogoś widzimy, ale czy nie ma jakiś przeszkód po drodze, które jednostce utrudniają strzał. Te pierwsze jest zero-jedynkowe (widzimy, albo nie), te drugie się sumuje i dopiero powyżej chyba 5 punktów Przeszkody (Hindrance) strzał nie jest możliwy.
Zacznijmy od pierwszego punktu - Linia Widzenia (Line of Sight - LOS). Podstawowa zasada jest prosta: jeśli ze środka heksu można przeciągnąć nitkę do innego środka heksu bez zahaczenia o przeszkody, znaczyć to będzie, że jednostki z tych heksów widzą się wzajemnie.
Od razu pewnie wyobrażacie sobie, że nie zobaczycie nikogo za budynkiem, za lasem, czy za wzgórzem. Będąc na parterze, nie widzicie przeciwników na pierwszym piętrze, chyba, że obaj jesteście w klatce schodowej. Nie widzicie też przeciwników ukrytych w kanałach.
To jest pewnie proste i nie pozostawiające wątpliwości. Pytania pojawiają się, gdy zaczniemy zastanawiać się czy zobaczę kogoś, kto jest za lasem a ja jestem na wzgórzu. Albo czy widzę przez żywopłot czy kamienny mur. Wtedy wchodzi w grę wysokość terenu. Oczywiście, podstawowy teren ma poziom 0.
-
Wzgórze 1,
-
Wyższe wzgórze 2,
-
Jeszcze wyższe 3.
-
Las ma poziom +1,
-
Budynek jednoheksowy +1,
-
Dwuheksowy (bez klatki schodowej) +1.5,
-
Wieloheksowy (z klatką schodową) +2,
-
Mur czy żywopłot +0.5.
-
Wąwóz -1.
I teraz prosta rzecz: jeśli stoimy wyżej niż przeszkoda to widzimy przeciwnika, i dla ułatwienia - przeciwnik widzi nas. Stojąc więc na “średnim” wzgórzu (poziom 2) i mając obok siebie las na “małym” wzgórzu (poziom 1) nie zobaczymy co jest za lasami, bo nie jesteśmy wyżej niż ten las.
I tutaj mógłbym zakończyć ten fragment, gdyby nie jedno pytanie, które pewnie sobie zadajecie: co jeśli ktoś stoi na średnim wzgórzu (poziom 2) a ja chowam się za budynkiem stojącym na równinie (poziom 0 i za budynek +1). W teorii powinien mnie widzieć (on jest na poziomie 2 a ja na poziomie 0, ale za przeszkodą na poziomie 1), ale przecież ja się chowam za ścianą! I macie rację, gra ma też zasady Ślepych Heksów, które mówią, że budynki i lasy rzucają cień - i sorry, ale nie zobaczysz gościa stojącego za stodołą. Chyba że stoisz duuużo wyżej - wtedy nawet ten cień jest ignorowany… no i jeszcze niespodzianka - jeśli stoisz daleko od przeszkody, jej cień się wydłuża.
Są też inne ciekawe zasady, wszystkie bardzo rozsądne, np. zasada płaskowyżu. Jeśli stoisz wysoko i obok ciebie też są wzgórza tej samej wysokości, to już pozamiatane - nigdy nie zobaczysz niżej niż jesteś (wiem, płaskoziemcy tutaj by się zaczęli kłócić). Druga ciekawa zasada to “płynne wzgórze” - jeśli stoisz na górze i masz w danym kierunku heksy płynnie przechodzące poziomami w dół to traktujesz te heksy jakbyś patrzył po płaskim).
Uff, podobało się? Nie wątpię. Podpowiem, że jeśli temat wydaje się skomplikowany, to są fajne wzoro-tabele to opisujące :D
Teraz drugi temat, czyli Przeszkody, prostszy na szczęście. Jeśli widzisz, to i tak teren ci może przeszkadzać. Przykładowo strzelając w jednostkę stojącą za polem pszenżyta masz +1 to rzutu, sad ze śliwkami węgierkami to też +1, a krzaczory to dla odmiany też +1. Oczywiście gdy będziecie siedzieć w kamiennym budynku macie gratis +3, a w drewnianym +2, żywopłot +1, kamienny mur +2, a będąc na wzgórzu dostaniecie +1, ale tylko od strzelających z niższego poziomu.
Pisałem, że łażenie po terenie bez ukrycia to proszenie się o śmierć? Nie? To tak jest - łażąc bez ukrycia macie -1, do tego jeśli idziecie na zupełnym przypale (4 heksy zamiast jednego, w skrócie), czyli nie korzystacie z Ruchu Szturmowego (Assault Movement) to macie jeszcze kolejny -1...
Trochę sporo tych ciekawostek, ale ta jest fajna, więc też o niej napiszę - niektóre jednostki, choć głównie amerykańskie, mogą rzucać granaty dymne (za 2 punkty fatygi, a zasadniczo jednostki mają tylko 4, lub 3 gdy są zupełnymi cieciami) - wtedy taki zadymiony heks dodaje +2 do “obrony”. Zgadnijcie, jaką wysokość ma dym z granatu dymnego :).
Przypominam:
- Autora tekstów można nakarmić sztonami – na pewno się nie obrazi – to po prawej/poniżej to ikonka, którą trzeba kliknąć:
- Autora można nagrodzić poprzez polecajkę.
- Autora można konstruktywnie sktytykować, pochwalić albo o coś zapytać w komentarzach (wtedy wie, że ktoś to czyta).