» Blog » Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.
02-10-2021 08:23

Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.

W działach: ASL | Odsłony: 194

Na lewo patrz, czyli planszówkowy styl życia - odcinek 4.5.
W poprzednich odcinkach dowiedzieliście się, jak kupić Advanced Squad Leader, jak poruszać się piechotą oraz jak prezentuje się gra. Pojawiły się też niezależne spin-offy. Tematów do przedstawienia jest sporo i mimo najszczerszych chęci pisania o wszystkim, dzisiaj będzie krótko i na temat (czego zaprzeczeniem jest niniejsze zdanie) - o widzeniu.

Żeby w kogoś strzelić w Advanced Squad Leader, wypada go wcześniej widzieć. Oczywiste, nie? No i tutaj zaczyna się zabawa, bo różne elementy planszy zasłaniają jednostki. Do tego jednostki mogą być ukryte, a gdy są ukryte to i tak można je zobaczyć lub nie (ale to trochę inny temat). Nie tylko ważne jest, czy kogoś widzimy, ale czy nie ma jakiś przeszkód po drodze, które jednostce utrudniają strzał. Te pierwsze jest zero-jedynkowe (widzimy, albo nie), te drugie się sumuje i dopiero powyżej chyba 5 punktów Przeszkody (Hindrance) strzał nie jest możliwy.

Zacznijmy od pierwszego punktu - Linia Widzenia (Line of Sight - LOS). Podstawowa zasada jest prosta: jeśli ze środka heksu można przeciągnąć nitkę do innego środka heksu bez zahaczenia o przeszkody, znaczyć to będzie, że jednostki z tych heksów widzą się wzajemnie.

Od razu pewnie wyobrażacie sobie, że nie zobaczycie nikogo za budynkiem, za lasem, czy za wzgórzem. Będąc na parterze, nie widzicie przeciwników na pierwszym piętrze, chyba, że obaj jesteście w klatce schodowej. Nie widzicie też przeciwników ukrytych w kanałach.

Z heksu M10 nie widać K9, bo budynek na L9 zasłania. Czy z L8 zobaczycie N9? A z K9 N9?

To jest pewnie proste i nie pozostawiające wątpliwości. Pytania pojawiają się, gdy zaczniemy zastanawiać się czy zobaczę kogoś, kto jest za lasem a ja jestem na wzgórzu. Albo czy widzę przez żywopłot czy kamienny mur. Wtedy wchodzi w grę wysokość terenu. Oczywiście, podstawowy teren ma poziom 0. 

  • Wzgórze 1, 

  • Wyższe wzgórze 2, 

  • Jeszcze wyższe 3. 

  • Las ma poziom +1, 

  • Budynek jednoheksowy +1,

  • Dwuheksowy (bez klatki schodowej) +1.5, 

  • Wieloheksowy (z klatką schodową) +2, 

  • Mur czy żywopłot +0.5. 

  • Wąwóz -1.

 

I teraz prosta rzecz: jeśli stoimy wyżej niż przeszkoda to widzimy przeciwnika, i dla ułatwienia - przeciwnik widzi nas. Stojąc więc na “średnim” wzgórzu (poziom 2) i mając obok siebie las na “małym” wzgórzu (poziom 1) nie zobaczymy co jest za lasami, bo nie jesteśmy wyżej niż ten las.

I tutaj mógłbym zakończyć ten fragment, gdyby nie jedno pytanie, które pewnie sobie zadajecie: co jeśli ktoś stoi na średnim wzgórzu (poziom 2) a ja chowam się za budynkiem stojącym na równinie (poziom 0 i za budynek +1). W teorii powinien mnie widzieć (on jest na poziomie 2 a ja na poziomie 0, ale za przeszkodą na poziomie 1), ale przecież ja się chowam za ścianą! I macie rację, gra ma też zasady Ślepych Heksów, które mówią, że budynki i lasy rzucają cień - i sorry, ale nie zobaczysz gościa stojącego za stodołą. Chyba że stoisz duuużo wyżej - wtedy nawet ten cień jest ignorowany… no i jeszcze niespodzianka - jeśli stoisz daleko od przeszkody, jej cień się wydłuża. 

Są też inne ciekawe zasady, wszystkie bardzo rozsądne, np. zasada płaskowyżu. Jeśli stoisz wysoko i obok ciebie też są wzgórza tej samej wysokości, to już pozamiatane - nigdy nie zobaczysz niżej niż jesteś (wiem, płaskoziemcy tutaj by się zaczęli kłócić). Druga ciekawa zasada to “płynne wzgórze” - jeśli stoisz na górze i masz w danym kierunku heksy płynnie przechodzące poziomami w dół to traktujesz te heksy jakbyś patrzył po płaskim).

Uff, podobało się? Nie wątpię. Podpowiem, że jeśli temat wydaje się skomplikowany, to są fajne wzoro-tabele to opisujące :D 

 

Teraz drugi temat, czyli Przeszkody, prostszy na szczęście. Jeśli widzisz, to i tak teren ci może przeszkadzać. Przykładowo strzelając w jednostkę stojącą za polem pszenżyta masz +1 to rzutu, sad ze śliwkami węgierkami to też +1, a krzaczory to dla odmiany też +1. Oczywiście gdy będziecie siedzieć w kamiennym budynku macie gratis +3, a w drewnianym +2, żywopłot +1, kamienny mur +2, a będąc na wzgórzu dostaniecie +1, ale tylko od strzelających z niższego poziomu.

J7 strzelający w I8 będzie miał +2 do rzutu (bo ten drugi jest w lesie). Ile będzie miał do rzutu L8 strzelający w I7? (żółte pole to pole z nieskoszonym zbożem).

Pisałem, że łażenie po terenie bez ukrycia to proszenie się o śmierć? Nie? To tak jest - łażąc bez ukrycia macie -1, do tego jeśli idziecie na zupełnym przypale (4 heksy zamiast jednego, w skrócie), czyli nie korzystacie z Ruchu Szturmowego (Assault Movement) to macie jeszcze kolejny -1...

Trochę sporo tych ciekawostek, ale ta jest fajna, więc też o niej napiszę - niektóre jednostki, choć głównie amerykańskie, mogą rzucać granaty dymne (za 2 punkty fatygi, a zasadniczo jednostki mają tylko 4, lub 3 gdy są zupełnymi cieciami) - wtedy taki zadymiony heks dodaje +2 do “obrony”. Zgadnijcie, jaką wysokość ma dym z granatu dymnego :).

 

 

Przypominam:

  1. Autora tekstów można nakarmić sztonami – na pewno się nie obrazi – to po prawej/poniżej to ikonka, którą trzeba kliknąć:

​ ​

  1. Autora można nagrodzić poprzez polecajkę.
  1. Autora można konstruktywnie sktytykować, pochwalić albo o coś zapytać w komentarzach (wtedy wie, że ktoś to czyta).
1
Notka polecana przez:
Poleć innym tę notkę

Komentarze


82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jak się mają opisane przez Ciebie zasady do strzelania z moździerza?
02-10-2021 18:13
Exar
   
Ocena:
0
Nie mam pojęcia - nie doszedłem do tego etapu jeszcze. Podejrzewam, że wiele się wyjaśni gdy zacznę czytać o artylerii, którą można wezwać przez radio spoza planszy - bo wtedy pewnie temat strzelania w obiekty bez Lini Widzenia zostanie poruszony.
02-10-2021 18:37
82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Tak z ciekawości - ASL przewiduje nalot bombowy lub zrzut spadochroniarzy?
02-10-2021 18:42
Exar
   
Ocena:
+1
Tak i tak:)

EDIT: co do tego drugiego, to nawet są zasady dla zrzutu w nocy. Wspominałem, że w grze jest też pogoda? Być może wiatr też wpływa na zrzuty:).
02-10-2021 18:49
82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

Kwestii pogody chyba nie poruszałeś (tj. nie pamiętam), ale na pewno wspominałeś, że pora roku może mieć wpływ na osłonę w zbożu, tj. przed żniwami jest osłona, a po żniwach już nie ;)

02-10-2021 19:06
Exar
   
Ocena:
0
No i jak tam, skusi się ktoś na zagadki, które umieściłem pod zdjęciami? :)
04-10-2021 21:24
Kaworu92
   
Ocena:
+1

Ta gra zaczyna mnie coraz bardziej przerażać, będąc szczerym... xD

05-10-2021 21:02
82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1

eee tam kto grał w D&D 3e nie powinien się bać ;)

05-10-2021 21:07
Exar
   
Ocena:
0

Albo ten kto grał w Charakternik . Nie widziałem, ale słyszałem:). (i nie dałbym ASLowi 1/10, dałbym dużo wyżej, ale o tym już wkrótce).

06-10-2021 16:33
Kaworu92
   
Ocena:
+1

O Boże :D Charakternik xD Co to było, system-legenda xD

06-10-2021 18:28

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.