string(15) ""
» Blog » Morrowind: Życie idzie jak na spidzie
21-11-2022 18:04

Morrowind: Życie idzie jak na spidzie

W działach: crpg, TES, Morrowind, nostalgia | Odsłony: 128

Morrowind: Życie idzie jak na spidzie
Jednym z głównych filarów rozgrywki w Morrowinda jest eksploracja przeogromnej wyspy Vvanderfell i okolicznych wysepek. Często największym wyzwaniem jest odnalezienie jaskini znajdującej na wschód od miasta i południe od góry niż uporanie się z zagrożeniem czyhającym w jej wnętrzu (ba, czasem może się zdarzyć, że opis zawarty w dzienniku jest mało intuicyjny czy wręcz błędny). Ponadto Morrowind, w przeciwieństwie do kolejnych osłon serii, nie oferuje "szybkiej podróży", ale zamiast tego korzysta z kilku innych ciekawych rozwiązań, które później zostały porzucone. Poniżej prezentuje kilka porad dotyczących szybkiego i sprawnego przemierzenia często niegościnnych morrowindowych pustkowi.

Interaktywna mapa Morrowinda

Znalezienie celu to zwykle połowa sukcesu.

Łazik

To olbrzymi robal o bardzo długich odnóżach, na grzbiecie którego można za drobną opłatą dostać się do następujących miast(eczek): Ald'ruhn, Balmora, Gnisis, Khuul, Maar Gan, Molag Mar, Seyda Neen (startowa osada), Suran i Vivek. Należy mieć na uwadze, że czasem potrzebna będzie przesiadka i "przejażdżka" zajmuje kilka godzin w czasie gry (jeśli postać korzysta z magicznych efektów mikstur, ołtarzy, kapliczek, etc to podczas podróży zapewne wygasną). Przed kupieniem biletu na łazika warto zadbać o dobre relacje z przewoźnikiem, co znacząco obniży jego cenę. Można od niego wyciągnąć informacje i plotki dotyczące danej lokacji.

Statek (łódka)

Alternatywą dla łazika jest podróż statkiem. Jego kapitan może zabrać nas do: Dagon Fel, Khuul Gnaar Mok, Hla Oad, Molag Mar, Sadrith Mora, Tel Aruhn, Tel Branora, Tel Mora, Vos i Vivek (można też skorzystać z łódek, które kursują pomiędzy poszczególnymi dzielnicami tego miasta), a także do Fortu śnieżnego i Kruczej Skały (dostępnych w dodatku Bloodmoon). Podobnie jak w przypadku łazika niekiedy potrzebna będzie przesiadka i podróż zajmuje kilka godzin czasu.

Teleportacja w Gildii Magów

Dzięki magicznym portalom można błyskawicznie przemieszczać się pomiędzy siedzibami Gildii Magów w: Ald'ruhn, Balmorze, Calderze, Sadrith Mora oraz Vivek.

Portale w Twierdzach Dunmerów

W prowincji Morrowind znajduje się 11 starożytnych twierdz mrocznych elfów (ale Kogoruhn chyba nie obsługuje podróżnych – w zeszłym roku przysłałem Wam pocztówkę z wyprawy do tego miejsca, pamiętacie?). Jednak jest to dość problematyczny sposób na przemieszczanie się, ponieważ znajdują się one w dość odludnych i niebezpiecznych okolicach (kultyści, bandyci, spaczeni, etc) i co gorsza, aby skorzystać z danego portalu należy mieć do niego indeks (klucz).

Interwencja bóstw

Zaklęcie natychmiast przenosi postać przed ołtarz najbliższej świątyni kultu Tamriel (Dziewięciorga), tj. do: Fortu Jeleni w pobliżu Ald'ruhn, Fortu Księżycowego w pobliżu Balmory, Fort Darius w Gnisis, Fortu Pelagiad w... Pelagiadzie, Domu Rosomaka w Sadrith Mora i Ebonheart, a także Twierdzy Smutku (Trójca) oraz Fortu Śnieżnego na Solstheim (Bloodmoon). Należy mieć na uwadze, że część fortów znajduje się nieco od dużych miast, więc ten czar średnio się sprawdza w sytuacji, gdy będziemy potrzebowali szybkiej przesiadki.

Interwencja Almsivi

Zaklęcie bliźniacze do poprzedniego (a jego nazw to akronim od członków Trójcy: Almalexii, Sotha Sila i Viveka), z tym, że natychmiast przenosi postać przed najbliższą świątynię Trójcy w: Ald'ruhn, Balmorze, Gnisis, Molag Mar lub Vivek, albo Twierdzy Smutku (Trójca).

Oznaczenie & Przeniesienie

Czasem może okazać się, że podczas eksploracji lokacji znajdującej się na kompletnym odludziu bohaterowi zabraknie na miejsca (udźwigu) w ekwipunku na znajdujące się w niej skarby. Rozwiązaniem tego problemu są zaklęcia Oznaczenie i Przeniesienie. Po rzuceniu pierwszego możemy spokojnie wrócić do miasta, aby spieniężyć łupy, a następnie za pomocą drugiego przeteleportować się do odległej lokacji, aby dokończyć eksplorację.

Lewitacja

Czasem może się zdarzyć, że na drodze naszego bohatera stanie pasmo górskie lub głęboka przepaść. Aby nie tracić czasu na szukanie drogi okrężnej wystarczy przelecieć nad przeszkodą za pomocą czaru Lewitacja. Lewitująca postać porusza się wolniej niż podczas wędrówki pieszej, ale z drugiej strony bohater może przelecieć nie tylko nad przeszkodami, ale również nad wrogimi stworzeniami, których nie brakuje (zwłaszcza na Solstheim).

Trenujemy i koksujemy

Last but not least. Aby postać poruszała się szybkiej warto na stałe ustawić bieganie (pomimo tego, że "zjada" kondycję) oraz używać zaklęć i mikstur gotowych lub przygotowanych we własnym zakresie (o warzeniu eliksirów można poczytać TUTAJ; jednak warto zachować zdrowy rozsądek – sterowanie postacią o Szybkości powyżej 1.000 jest dość problematyczne) zwiększających wartość Szybkości.

Magiczne przedmioty

W Morrowidzie można znaleźć kilka przedmiotów zwiększających na stałe Szybkość (można również stworzyć je samodzielnie, ale nie jest to ani łatwe, ani tanie – przynajmniej na początkowym etapie rozgrywki), jednak szczególną uwagę należy zwrócić na Buty Oślepiającej Szybkości, które zapewniają kosmiczną premię +200 (!) do Szybkości kosztem całkowitego oślepienia. Jednak efekt oślepienia można dość łatwo ominąć podbijając na chwilę Odporność na Magię na 100% (np. łykając kilka miksturek). Korzystając z nich należy mieć również na uwadze, że buty zostały wykonane ze skóry netcha, więc jako lekki pancerz nie zapewniają dużej premii do pancerza i dodatkowo nie są zbyt wytrzymałe, więc zawsze trzeba mieć pod ręką kilka młotków płatnerskich lub często zaglądać do kowala. Niemniej  próbkę potencjału tego przedmiotu zaprezentowałem podczas konkursu PŚ w Calderze i można go dość łatwo zdobyć – posiada go poszukiwana łotrzyca Pemenie, którą można spotkać na północny zachód od Caldery w połowie drogi do Gnaar Mok, do którego redgardka chce się dostać i jest gotowa oddać magiczne buciki za eskortę do tego miasta (jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby odebrać je siłą).

2
Notka polecana przez: Exar, Kaworu92
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.