string(15) ""
» Blog » Morrowind: Warzenie eliksirów
17-11-2022 18:26

Morrowind: Warzenie eliksirów

W działach: crpg, TES, Morrowind, nostalgia | Odsłony: 97

WSTĘP
• Szanse na stworzenie mikstury (%) = Umiejętność Alchemia + (Inteligencja/10) + (Szczęście/10).
• Umiejętność Alchemia można rozwijać poprzez: (1) zjadanie składników, (2) tworzenie mikstur, (3) szkolenie u nielicznych dostępnych trenerów (m. in. Ajira w Gildii Magów w Balmorze), (4) jest kilka książek, których przeczytanie podbija umiejętność o +1.
• W Morrowindzie nie ma limitu liczby szkoleń na poziom (tak jak np. w Oblivionie), więc jedynym ograniczeniem dla postaci w procesie kształcenia jest zasobność sakiewki, a także dostęp do odpowiednio utalentowanego (i chętnego do współpracy) trenera.
• Jest niewiele magicznych przedmiotów pozwalających na podbicie umiejętności Alchemia (na stałe), ale bez problemu można znaleźć (stworzyć) zaklęcia i mikstury, dzięki którym można podnieść wartość Inteligencji i Szczęścia (czasowo), dzięki czemu można tworzyć mikstury o potężnym i długotrwałym działaniu.
• W Morrowidzie nie ma limitu mikstur, które można wypić na raz (tak jak np. w Oblivionie), dzięki czemu po osuszeniu kilku(nastu) buteleczek można podbić wartości atrybutów do kosmicznego poziomu.

SKŁADNIKI
Lista magicznych efektów
Lista składników
• Większość składników ma cztery magiczne właściwości. Liczba znanych (widocznych) właściwości magicznych składnika zależy od poziomu umiejętności Alchemia:

  • o 0-14 – zero
  • o 15-29 – jedna
  • o 30-44 – dwie
  • o 45-59 – trzy
  • o 60-100 – cztery


RECEPTURY
Aby stworzyć miksturę o pożądanych właściwościach należy mieć co najmniej dwa różne składniki o pożądanym efekcie (np. Przywrócenie Zdrowia). Po przyrządzania mikstur można użyć do czterech różnych składników, więc jeśli dobrze pokombinować, to da się stworzyć np. miksturę przywracającą Zdrowie, Kondycję i Manę jednocześnie, albo miksturę zapewniającą premie do dwóch różnych atrybutów. Niemniej należy mieć również na uwadze, że mikstura może mieć również negatywne efekty, a jej waga jest wypadkową wagi składników.

SPRZĘT
Istnieją cztery elementy aparatury alchemicznej:
• Moździerz (Mortar and Pestle) – podstawowe narzędzie konieczne do stworzenia magicznej mikstury; trzy pozostałe są tylko dodatkami,
• Alembik (Alembic) – zmniejsza siłę i czas negatywnych efektów,
• Retora (Retort) – zwiększa siłę i czas pozytywnych efektów,
• Palnik (Cancinator) – zwiększa siłę i czas zarówno pozytywnych, jak i negatywnych efektów.

Każde z powyższych urządzeń występuje na jednym z czterech poziomów jakości:
• amatorski,
• uczniowski,
• mistrzowski,
• arcymistrzowski.

Im wyższa jakość urządzenia, tym lepsze mikstury pozwala warzyć. W Balmorze bez problemu w komplet podstawowych narzędzi alchemicznych. Z wieży w Gildii Magów w Calderze można „pożyczyć” komplet narzędzi z wyższej półki, ale żeby zaopatrzyć się najlepsze trzeba będzie wyruszyć na północno-wschodnie tereny zarządzane Ród Telvanni.

WARZENIE
Aby przygotować miksturę należy wejść do okna ekwipunku i przeciągnąć moździerz (lub inne urządzenie) na wizerunek postaci (tak jakby był to element pancerze lub broń) – znajduje się w zakładce „Inne”.

Pozostałe posiadane przez postać elementy aparatury alchemicznej (1) automatycznie podstawią się w odpowiednie miejsca i zostanie wywołane okno przyrządzania mikstur (nie da się ich usunąć lub zmienić; jeśli nie chcemy używać palnika, to należy wyrzucić go z ekwipunku).

Następnie przyglądamy dostępne składniki (2). Po najechaniu kursorem wyświetlą się ich właściwości – w zależności od zaawansowania w umiejętności Alchemia – jednak brak wiedzy w tym zakresie nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć miksturę „w ciemno”. Dlatego w przypadku postaci o niskiej wartości umiejętności Alchemia warto posiłkować się danymi z Wiki o efektach składników.

Aby nie zagubić się w gąszczu ingredientów dostępna jest opcja wyszukiwania według nazwy składników (3a) oraz wyszukiwanie składników po efekcie (3b) – można wybrać z listy (3c) konkretny składnik lub jego efekt albo wpisać poszukiwaną frazę (3d). Ta druga opcja jest szczególnie przydatna jeśli chcemy tworzyć eliksiry zapewniające więcej niż jeden efekt (4) (np. premie do kilku atrybutów jednocześnie).

Gdy dobraliśmy już komponenty możemy jeszcze zmienić nazwę mikstury (5). Natomiast doświadczone postacie mogą zwiększyć liczbę przyrządzanych mikstur na raz (6) – tym mniej doświadczonym odradzam to rozwiązanie ponieważ (I) w przypadku niepowodzenia wszystkie składniki się zmarnują (II) przyrządzenie kilku mikstur pojedynczo da więcej doświadczenia na pasku rozwoju umiejętności Alchemia niż jednorazowe stworzenie kilku(nastu) za jednym zamachem.

ZAAWANSOWANA ALCHEMIA

Żeby stworzyć efektywniejsze (droższe) Mikstury trzeba podbić umiejętność Alchemia, atrybuty Inteligencja lub Szczęście. Atrybuty dość łatwo można wywindować do kosmicznego poziomu... miksturami. Natomiast jeśli chodzi o Alchemię ciekawe rozwiązanie przynoszą dodatki Trójca i Bloodmoon – u kilku bohaterów niezależnych oferujących naukę zaklęć pojawiają się w ofercie czary podbijające ~ +10 różne umiejętności. Zaklęcie to można wykorzystać do stworzenia własnych, o wiele bardziej efektywnych czarów.

Ale po kolei. Udajemy się na udostępnioną w dodatku Bloodmoon wyspę Solstheim, a konkretnie do znajdującej się na jej północnym wschodzie Wioski Skaal, gdzie mieszka Bronrod Wrzaskun oferujący zaklęcia zapewniające czasowe premie do umiejętności.

Nie ma znaczenia do jakiej umiejętności czar będzie zapewniał premię – zakup jednego zaklęcia tego typu pozwoli później tworzyć własne zaklęcia zapewniające premie do dowolnych umiejętności. Jedyną istotną informacją jest to, że tego typu czary zaliczają się do szkoły (umiejętności) Przywrócenia, więc wysoka wartość tej umiejętności będzie dość ważna.

Po przyswojeniu nowego typu czaru kolejnym punktem wycieczki będzie znalezienie osoby, z pomocą której będzie można stworzyć nowe zaklęcie. Ja użyłem czaru Interwencja Almsivi, aby błyskawicznie przenieść się do Świątyni Trójcy w Gnisis. W jej piwnicach można spotkać Mehrę Drorę. Po wybraniu opcji Tworzenie zaklęć pojawi się  następujące okno:

Następnie wybieramy efekt Premia do Umiejętności, co wywoła kolejne okno z listą umiejętności:

Z kolei wybranie umiejętności (Alchemii) otworzy następne okno:

Tym razem istotne jest, aby ustawić zasięg zaklęcia na siebie, za pomocą suwaków przeciągnąć suwaki Stopnia na 100 i ustawić Czas trwania na ok. 2 sekundy. To wystarczy, aby po rzuceniu czaru wejść do Ekwipunku (co zatrzymuje upływ czasu) i rozpocząć alchemiczne eksperymenty. Ale to jeszcze nie wszystko…

Do jednego zaklęcia można dodać maksymalnie osiem magicznych efektów (np. Alchemia +800). Oczywiście w przypadku postaci o niskiej wartości umiejętności Przywrócenie nie ma sensu pakować aż ośmiu efektów, bo postać może nie być w stanie go wykorzystać. Na początek +100 do Alchemii również brzmi dobrze ;)

Jak widać zaklęcie działa. A oto namacalne efekty jego mocy – ponad 20 minut grania postacią z boską siłą. Wypicie kilku mikstur na raz kumuluje efekt (cztery buteleczki i postać ma ~ 2k w Sile).

BIZNES
Wiele przydatnych składników można pozyskać za friko podczas wędrówek po kontynencie (zbieranie roślinek i ubijanie potworów), ale równie dobrze można zaopatrzyć się w nie u kupców (ich zasoby odnawiają się co 24 godziny – ale nie wszystkie).

Wartość przyrządzonych mikstur jest stała bez względu na efekty, które będą wywoływać i praktycznie zawsze będą do sprzedania za znacznie wyższe kwoty niż zakupione składniki. Warto pamiętać, że Pełzacz rezydujący w posiadłości Ghorak w Calderze zawsze oferuje wartość rynkową i dysponuje 5.000 sz (ale nie można się z nim targować).

PS: Gram w Morrowinda na telefonie za pomocą OpenMW.

1
Notka polecana przez: Exar
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Kaworu92
   
Ocena:
0
Ah, więc tak to działa :D a ja zawsze myślałem, że to czarna magia i wiedza tajemna :D

Ale w moim Let's Playu mam bodaj alchemię na 10, oh well... XD
17-11-2022 18:48
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Wybierz się na spacer z Seyda Neen do Balmory, spałaszuj grzybki i kwiatki zebrane po drodze, zalicz kilka lekcji u Ajiry w Gildii Magów w Balmorze, skołuj sobie aparaturę i zacznij eksperymentować ;)

17-11-2022 19:31
Kaworu92
   
Ocena:
0

Hm... w sumie to nie wiem ile takie lekcje kosztują? xD

17-11-2022 21:44
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Zależy od wielu rzeczy - Retoryki (Osobowości), nastawienia trenera, ceny rosną wraz z poziomem trudności. Taniej wyjdzie zjadanie grzybów xD Ale z drugiej strony potraktuj to jako inwestycję - dzięki Alchemii zyskasz nieograniczone zasoby pieniężne ;)

17-11-2022 23:55
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

Aktualizacja: Zaawansowana Alchemia. Zapinamy pasy i lecimy z towarem nie z tej ziemi :)

27-11-2022 12:07
Kaworu92
   
Ocena:
+1

Ej, wychodzi, że zaklęcia i alchemia to najpoteżniejsze umiejetności? xD A ja nic o tym nie wiem... xD

A, możesz poprawić? Powinno być "postacią" a nie "postaciom", bo mówimy o jednej, a nie kilku ;-)

27-11-2022 17:58
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
Nie do konca czuje sie kompetentny zeby wypowiadac sie na temat sily czarow (zaklec) bo postawilem na fizyczna sile, ktora w razie koniecznosci wzmacniam alchemicznymi miksturami - prosciej mi dwa razy machnac mlotkiem niz szukac za kazdym razem odpowiedniego czaru i pilnowac poziomu many.

Niemniej Alchemia jest przegieta i wcale nie dziwi mnie ze w kolejnych TESach ja oslabili. Spersonalizowane zaklecia jak widac moga czynic cuda ale to wymaga juz przeszkolenia w danej umiejetnosci a jesli efekt ma skupiac sie na postaci to Alchemia lepiej sie sprawdzi. Zreszta mocno przegiete zaklecie i tak bedzie wymagalo wpompowania miksturami premii i regeneracji many zeby je w ogole mozna bylo je rzucac seriami.

Do tej pory nie bawilem sie za bardzo w Zaklinanie ale tutaj tez widze spore pole manewru. Niemniej zaklinanie ma wyzszy poziom wejscia - klejnotami dusz ze slabych stworzen nie pozwola stworzyc mocnych przedmiotow. Ilosc najlepszych klejnotow duszy jest bosc ograniczona nawet jesli wliczyc do puli gwiazde azury, wiec rzucanie poteznych czarow seriami bedxie dosc ograniczone (ew. postac bedzie musiala taszczyc ze soba tony klejnotow dusz do regeneracji mocy przedmiotow).

Szkoda ze platnerztwo potraktowali dosc po macoszemu i mozna nim tylko naprawiac bron i pancerz

Ps: poprawione, dzieki ;)
28-11-2022 07:47

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.