string(15) ""
» Blog » Morrowind: Masz awans!
22-11-2022 19:47

Morrowind: Masz awans!

W działach: crpg, TES, Morrowind | Odsłony: 132

Morrowind: Masz awans!

Wstęp

Przy tworzeniu postaci w Morrowindzie gracz wybiera 5 umiejętności głównych i 5 umiejętności dodatkowych. Pozostałe 17 umiejętności to umiejętności poboczne. Żeby awansować na wyższy poziom postać musi zaliczyć progres (o co najmniej) +10 w umiejętnościach głównych lub dodatkowych (nie ma znaczenia czy będzie np. 10 x +1 czy 5 x +2, etc.). Umiejętności można rozwijać kupując lekcje u trenerów (trzeba zainwestować w nie sporo złota i znaleźć odpowiedniego chętnego trenera; ba niektórych z najlepszych nauczycieli trzeba przekonać czarami do współpracy bo domyślnie są wrogo nastawienie i atakują postać), czytając książki (tylko najpierw trzeba znaleźć odpowiednie, co biorąc pod uwagę wielkość świata jest szukaniem igły w stogu siana) lub... po prostu używając ich (czasem może okazać się to bardzo czasochłonne).

Mnożniki (premie)

Przy awansie na wyższy poziom postać może podbić trzy atrybuty (maksymalnie do 100). W tego jak intensywnie postać rozwijała (trenowała) umiejętności bazujące na danym atrybucie, uzyska przy awansie następujący mnożnik (premię):

  • 0 podbić umiejętności – mnożnik 1
  • 1-4 podbicia umiejętności – mnożnik 2
  • 5-7 podbić umiejętności – mnożnik 3
  • 8-9 podbić umiejętności – mnożnik 4
  • 10 lub więcej podbić umiejętności – mnożnik 5

Przykład (pogrubione umiejętności główne/dodatkowe):

  • Podbicie Akrobatyki o +7 i Długiego Ostrza o +5 (razem +12) zapewni mnożnik +5 do Siły
  • Podbicie Atletyki o +2 Bez Zbroi o +3 i Krótkiego Ostrza o +1 (razem +6) zapewni mnożnik +3 do Szybkości
  • Podbicie Alchemii o +2 i Zabezpieczeń o +1 (razem +3) zapewni mnożnik +2

Jeśli wytrenowaliśmy dany atrybut o więcej niż +10 to premia do mnożnika nie będzie liczona do ustalania wartości mnożnika przy następnym awansie. Ale jeżeli jest to umiejętność główna/dodatkowa to jej rozwinięcie będzie liczyło się przy liczeniu progresu poziomu.

Przykład: Wykupienie 33 lekcji w Zniszczeniu (Siła Woli) pozwoli z marszu awansować o trzy poziomy. Jednak postać uzyska mnożnik +5 do Siły Woli tylko przy pierwszym awansie, a przy dwóch kolejnych wyniesienie on tylko +1. Zdecydowanie odradzam taki sposób rozwijania postaci (chyba, że postać ma już rozwinięte wszystkie cechy – poza Szczęściem – na 100). Warto po awansie zaplanować jakie trzy kolejne atrybuty postać będzie rozwijać - warto również robić notatki, żeby nie przesadzić ze zbyt dużym "ponadprogramowym" (niemającym wpływu na mnożniki) rozwojem, bo później może okazać się, że postaci zabraknie umiejętności do rozwijania.

Podsumowując, aby uzyskać przy awansie mnożniki (premie) do trzech atrybutów o +5, należy rozwinąć umiejętności główne/dodatkowe/podoczne o (co najmniej) +10 w ramach trzech różnych atrybutów.

Przemyśl swoje osiągnięcia

Gdy postać będzie mogła awansować po środku dolnej krawędzi ekranu pojawi się komunikat o tym, sugerujący przemyślnie swoich osiągnięć podczas odpoczynku. Co istotne, musi być to odpoczynek w łóżku (w przypadku miasta) lub w dowolnym bezpiecznym miejscu na pustkowiach. Czekanie po środku ulicy w mieście nie da awansu, a odpoczynek na pustkowiach może (ale nie musi) zostać przerywany przez losowego potwora przed uzyskaniem awansu.  

Jakie atrybuty są istotne?

Wytrzymałość – o 1/10 wartości tego atrybutu powiększa przy awansie liczba punktów Zdrowia, dlatego należy w pierwszej kolejności dążyć do zmaksymalizowania Wytrzymałości. Poza tym Wytrzymałość wpływa na Kondycję*.

Siła – determinuje udźwig (Siła x 5). Postać, która będzie mieć w ekwipunku więcej niż wynosi ten limit nie będzie mogła się ruszać, a w Morrowindzie jest co zbierać ;) Poza tym wpływa na Kondycję*.

Inteligencja – determinuje liczbę punktów Many: Inteligencja x (1 + modyfikator rasowy + modyfikator znaku zodiaku).

* Kondycja to suma Siły, Siły Woli, Zwinności i Wytrzymałości. Poziom Kondycji ma wpływ na powodzenie wielu akcji, między innymi: ataków, skakania, biegania, rzucania czarów. Jeśli wartość Kondycji spadnie do zera podczas konfrontacji z przeciwnikiem walczącym bez broni (gołymi pięściami), to bez mikstury (alchemicznego komponentu) przywracającego Kondycję jest po walce i można wczytywać grę smutna_zaba.jpg.

0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Exar
   
Ocena:
+2
A ktoś tu ostatnio pisał że ASL jest trudny:)
22-11-2022 20:23
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
W praktyce to mniej zawile niz wyglada i nadal prostsze niz D&D 3e ;)
22-11-2022 20:47
Kaworu92
   
Ocena:
0

Dedeczki BYŁY prostsze xD :-P

23-11-2022 00:38
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
W przypadku wojownika może i tak, ale tworzenie postaci (nawet na 1 lvl ) z dużą liczbą rang lub/i czarami z możliwością wykorzstania wszystkich suplementow (i rozstrzygniecia czy podreczniki z 3e nadaja sie do 3,5e) potrafilo przyprawić o zawrót głowy. Takie kwestie jak liczenie PD (zwłaszcza z uwzględnieniem kar za wieloklasowosc i rozwijanie innych klas niż ulubiona rasowa klasa) to kolejny potworek. Opisy czarów podobnie (liczba kosci wzrastajaca o 1 co drugi poziom ale nie wiecej niż X). Były trzy klasy pancerza - standarowa, dotykowa i dla postaci zaskoczonej i wiele zasad szczegółowych będącymi odstępstwami od zasad ogólnych (ale i od nich zdarzaly sie wyjatki) i okolicznościowych premii i kar do testów. W natłoku tego wszystkiego gracze często odpuszczali sobie liczenie wagi ekwipunku. To D&D 3e bliżej do ASL, a nie Morrowindowi ;)
23-11-2022 07:34
Kaworu92
   
Ocena:
0
No, waga głupia :p ale poza tym wszystek fajny UwU
23-11-2022 16:52
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
Liczenie PD dla druzyny z postaciami na różnym lvl, wieloklasowymi i z wyrownaniem poziomu tez? ;)
23-11-2022 17:01
Kaworu92
   
Ocena:
0

Tak xD (Nie bij xD)

24-11-2022 14:43
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

A kysz! (odpedzanie_nieumarlych.exe)

A tak poza tym to masz jeszcze jakieś pytania (wątpliwości) dotyczące rozwijania postaci w Morrowindzie?

24-11-2022 17:07
Kaworu92
   
Ocena:
+1

Już chyba nie ;-) Thx ;-)

24-11-2022 21:27
Aesthevizzt

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.