» Blog » Moje spojrzenie na J.K. Rowling [ILDS]
11-08-2022 14:47

Moje spojrzenie na J.K. Rowling [ILDS]

W działach: I libri di Simone | Odsłony: 298

Hej ;-)

Tym razem parę słów na moim blogu w temacie persony J.K. Rowling. Zapraszam do czytania! ;-)

0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Aesthevizzt
   
Ocena:
0
Z tekstu nie wynika w jaki sposob zostala transfobem i w jaki sposob sie to objawialo?
PS: Ogolnie to chyba czytasz w moich myslach bo jakis czas temu mialem Cie zapytac o stosunek do pisarki w zwiazku z tym, ze byla atakowana przez lewicowych aktywistow.
11-08-2022 16:40
Kaworu92
   
Ocena:
0
Hm, bo tytuł to "moje spojrzenia na Rowling" a nie "Historia transfobii JK"? :)

Zresztą, artykuł na Wikipedii dostatecznie dobrze opisuje sytuację, w każdym razie ten angielski? :)
11-08-2022 21:42
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
Ale to jest wlasnie kontekst ktorego brakuje aby zrozumiec sens Twojego wpisu. Zamiast przypinania arbitralnego przypinania latki w pierwszej kolejnosci powinno sie przedstawic stan faktyczny i dopiero potem dokonac jego oceny. Z Twojego wpisu wynika tylko konkluzja - JK jest zla ale HP jest ok, wiec bojkotowanie go jest niemadre - trzeba oddzielic osobe i poglady autora od wartosci zawartych w jego tworczosci.
Ponadto dziwi mnie ze dla pani Kossakowskiej nie byles tak wyrozumialy.
11-08-2022 23:43
Kaworu92
   
Ocena:
0

WIesz, wychodzę z założenia, że jeśli i Kosskowskiej zdarzyło się napisać coś pięknego, to mogę się zachwycić, mimo potępienia dla autorki :-P Ale nie znam jej twórczości, thus mnie ona nie zachwyciła, thus byłem nieco bardziej... ostry? ;-) Znaczy, nie pisałem, by spalić wszystkie jej książki czy coś, racja? ;-) I odnośnie Rowling też do tego nie nawołuję? ;-)

A odnośnie transfobii J.K. - wiesz, to było tak medialne i nośne, że wychodzę z założenia, że każdy wie, o czym mówię? Wiesz, to trochę tak, jakbym napisał "PiS jest zły" i bardzo ogólnikowo o tym, czemu, a Ty byś mi tu "no, 7 lat rządów PiSu nie podsumowałeś szczegółowo, jak to możliwe? Czuję się zagubiony, konkluzja sama w sobie nic mi nie mówi" xD ;-)

12-08-2022 13:43
Exar
   
Ocena:
+1
Ja nic nie wiem o tej jej "transfobii". Nie każdy siedzi w temacie, zgadzam się tutaj z A, że za dużo założyłeś.
12-08-2022 13:45
Kaworu92
   
Ocena:
0

Serio? xD Ale to głośne było xD Znaczy, można siedzieć w fantasy i się nie orientować? xD

12-08-2022 14:16
Aesthevizzt
   
Ocena:
0

O finale LM też było głośno w mediach, a Ty co? ;) Porównanie partii rządzącej do jest nietrafne, bo mieszkając w Polsce siłą rzeczy musimy się na co dzień zmagać ze skutkami jej radosnej twórczości legislacyjnej, a literatura fantastyczną niekoniecznie każdy się interesuje. Stwierdzenie "PiS jest zły" to truizm, natomiast nazwanie kogoś transfobem to poważne oskarżenie, które w dzisiejszych czasach może zniszczyć karierę i życie. Dlatego, ze zwykłej rzetelności dziennikarskiej, należy wskazać fakty uzasadniające słuszność takiego określenia.

Co do porównania Kossakowska-J.K. Pierwsza podpisała się pod listem poparcia dla pisarza piszącego homofobiczną literaturę i jej mąż był bardzo negatywnie nastawiony do lgbt, zarzucałeś brak empatii i sugerowałeś, że w związku z powyższym nie zasługuje na nazywanie jej pisarką. O drugiej wprost piszesz, że jest transfobem, ale mimo to oceniasz ją znacznie łagodniej (bo napisała serię książek które bardzo lubisz i uznajesz za wartościowe).

12-08-2022 17:32
Kellus
   
Ocena:
+1

W dużym skrócie Rowling napisała, że tylko biologiczne kobiety mogą mieć menstruację. 

13-08-2022 01:48
Kaworu92
   
Ocena:
0

Drogi A:

Wiesz, jesteśmy na stronie o fantasy i RPG-ach, co pociąga za sobą inne "wspólne konteksty" ;-) Na stronie o piłce nożnej nie musiałbyś nikomu tłumaczyć Mistrzostw Świata, tutaj musisz ;-) Ale jako, że zajmujemy się fantasy, to mogę oczekiwać, że wypowiedzi Rowling będą mniej lub bardziej, ale jednak znane ;-) Wiesz, wspólnota doświadczeń fantastów? ;-) WYnikająca z dzielonych zainteresowań? ;-)

I serio, sytuacja nie jest nowa, te wypowiedzi były szeroko komentowane w mediach, pisanie o "rzetelności dziennikarskiej" nie jest właściwe, to nie jest jakiś sekret, co tylko ja znam, a Wam nie ujawniłem :-P Mam prawo oczekiwać pewnego oczytania i bycia na bieżąco z newsami od moich czytelników i tak też zrobiłem. Serio, nie sądziłem, że ktokolwiek będzie czuł się skonfundowany tym wpisem... ;-)

Co zaś do rozróżnienia między J.K. A Kossakowską... hm, sam nie wiem? Odnośnie J.K napisałem, że jest preudo-gejowską sojuszniczką, pseudo-feministką, że wykazuje się ignorancją (i to w zakresie wielu nauk) i że spadła z bardzo wysoka. O, i że jakby przeprosiła, to byśmy jej wybaczyli, ale nie widzi potrzeby, więc... W każdym razie, czy można to nazwać jakąś taryfą ulgową?

Tylko wiesz, Rowling mimo transfobii starała się robić pewne dobre rzeczy dla świata - Lumos, książki charytatywne, obrona samotnych matek... Znaczy, grzech transfobii dalej będzie jej grzechem, ale lubię myśleć, że ogólnie J.K. ma jakieś"dobre intencje" tylko nie jest wykształcona dostatecznie dobrze, by zawsze odróżnić dobro od zła. Nie jestem pewien, czy o Kossakowskiej można powiedzieć to samo.

[Oczywiście, możemy się zastanowić, czy wszelkie zło na tym świecie nie wynika poniekąd z braków w edukacji i świadomości, zawsze i wszędzie, ale to temat na osobną dyskusję.]

13-08-2022 06:39
Enc
   
Ocena:
+1

Rowling nie jest transfobką, to ludzie są Rowlingfobami.

13-08-2022 08:19
Aesthevizzt
   
Ocena:
+1
Dobry tekst musi byc uniwersalny i zrozumialy dla kazdego. W przypadku sportoeych artykulow z doswiadczenia widze ze jest dziennikarz odnosi sie do wypowied i zachowania czy wydarzenia sportowca lub dzialacza sportowego to skrotowo je przedstawia. Zapewne wynika to z tego ze zyjemy gdzie dzieje sie wiele i latwo przeoczyc jakies wydarzenie. Sprawa oskarzen wobec JK byla na tyle medialna ze dotarla do mnie w forme nagłówków prasowych (chociaz tu na polterze ten temat nie byl poruszany) ktorych nie zglebialem bo mialem wazniejsze /ciekawsze tematy na radarze. W tym miejscu warto wspomniec o kwestii perspektywy. Pamietam, ze byles dobrze zoorientowany w kwestii zakazu flag teczy na MS w Katarze bo personalnie dla Ciebie to bliski temat a pewnie nie bard:o orientujesz sie jakie druzyny na nim zagraja (bo nie intersuje Cie pilka). Z JK jest podobnie sa ludzie ktorych intersuje HP a osoba jego autorki niekoniecznie.

Co do Kossakowskiej i JK sam przyznales ze niebardzo kojarzysz jej tworczosc ale mimo to nie przeszkadza Ci wieszac na niej psow bo podpisala sie pod listem poparcia dla autora uznawanego za osobe tworzaca homofobiczne tresci (czyli nawet ciezko uznac ja za homofoba plujacego jadem w gejow) a o JK piszesz otwarcie jako transfobie ale jesli przeprosi to ok bo pisze wartosciowe rzeczy i zrobila duzo dobrego.
13-08-2022 09:54
Kaworu92
   
Ocena:
0

Słowo klucz: jeśli przeprosi. Jeśli ;-) I to jest bardzo, no cóż, hipotetyczne i się raczej nie wydarzy. I piszę to, by podkreślić, że Rowling ma pewną siłę sprawczą i odpowiedzialność moralną. 

Dobrze, rozumiem, że uważasz, że traktuję J.K. jakoś lepiej od Kossakowskiej. Nie wiem, może to prawda. Ale wiesz, J.K. założyła własne NGO by dzieciom pomagać i dużo pieniędzy nań wydała. Czy Kosskakowska zrobiła coś podobnego? Bo to też pewien szerszy kontekst moralnej oceny.

Osobiście muszę przyznać, że sprawa z J.K czyni mnie w pewien sposób smutnym - bo to jednak kobieta, która zawsze starła się sobą coś reprezentować i zrobić dla innych, myślę też, że widać to w jej twórczości - a Kosskowska kojarzy mi się tylko z tym homofobicznym podpisem pod "listem w obronie" em... "wolności słowa". I myślę, że to też w pewien sposób różnicuje kontekst.

Ale zauważ, nigdzie nie napisałem "J.K. i jej transfobia mało mnie obchodzi, bo pisze piękne książki i to jest najważniejsze". Odnoszę wrażenie, że wyraźnie napisałem, że choć jej książki uważam za piękne, to dała po prostu pokaz ignorancji. Nie do końca rozumiem Twoją, hm... argumentację? ;-)

A co do braków pewnych informacji w moim tekście - braki w wiedzy można nadrobić w 5-10 minut na angielskiej Wikipedii. Naprawdę, nie wydaje mi się, żebym wymagał od czytelnika jakiejś rzadkiej, ezoterycznej, ciężkiej do przyswojenia wiedzy. I wychodząc z tego założenia, pozwoliłem sobie na ominięcie pewnych - w mojej opinii - oczywistych dla odbiorcy wiadomości. Między innymi dlatego, że byłby to tzw. old news.

13-08-2022 15:16
Aesthevizzt
   
Ocena:
+1

Nie zmienia to wrażenie, że pomimo poważniejszych zarzutów  wobec JK traktujesz ją łagodniej niż Kossakowską, o której wiesz niewiele poza nieszczęsnym listem.

Przejrzałem trochę internety i te zarzuty o transfobie wyglądają na obrzydliwą próbę zakrzyczenia i zaszczucia osoby o odmiennych poglądach i brak empatii wobec jej cieżkich przeżyć (przemocowy mąż, samotne rodzicielstwo, bieda). Zarzucanie JK niedouczenie jest po prostu żenujące.

Dziwi mnie że społeczność lgbt że nie bierze pod uwagę, że cześć osób chce wykorzystać jej wartości do realizacji partykularnych, niekoniecznie szczytnych celów (faceci udający transkobiety zeby molestować kobiety i dzieci, na co zwraca uwagę JK. ZEBY BYŁA JASNOŚĆ - kryzys tożsamości płciowej to trudny problem i szkalowanie osób, które pomimo bycia biologicznie kobietą/mężczyzną czują że są kimś innym jest karygodne; nie uwazam też, że bycie trans jest jednoznaczne z byciem zbokiem, jednak jak w każdej społeczności - zdarzają się czarne owce i cwaniacy, który chcą  pod płaszczykiem wartości realizować własne  cele.

Co do samego tekstu - owszem łatwo można znaleźć różne informacje w internetach, ale nie zmienia to faktu, że tekst z brakami jest po prostu słaby, chyba, ze wychodzisz z założenia, że piszesz dla siebie i grona swoich fanów. W przeciwnym razie musisz być jak Dr House dla swoich pacjentów i współpracowników ;)

13-08-2022 21:29
Kaworu92
   
Ocena:
0

Mój Drogi - jeśli chcesz, mogę tutaj na Polterblogu wyjaśnić, o co chodzi z J.K (jak i czemu nie masz racji w tym, co tutaj napisałeś). Póki co jestem jednak nieco zajęty, nie wiem, kiedy znajdę chwilę (upały nie pomagają).

Pozdrawiam 

Kaworu

15-08-2022 18:24
Exar
   
Ocena:
0

Ja też chętnie przeczytam o co cho.

15-08-2022 18:35
Kaworu92
   
Ocena:
0

Dobrze, jak znajdę czas, to za parę dni napisze bloga na Polterze ;-)

16-08-2022 10:52
Kellus
   
Ocena:
+1

Exar tutaj jest wszystko na ten temat Cancel culture: Jak działa "kultura anulowania"? - YouTube

 

 

16-08-2022 13:49
Kaworu92
   
Ocena:
0

Nie wydaje mi się, by to, co spotkało Rowling, można było nazwać "cancel culture"...

16-08-2022 16:14
Aesthevizzt
   
Ocena:
0
Palenie książek?
16-08-2022 16:32
Exar
   
Ocena:
0
@Kellus - wolę słowo pisane niż filmiki na różnych portalach reklamowych:).
16-08-2022 17:49

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.