string(15) ""
» Blog » Mechanika szczelna
28-10-2012 09:08

Mechanika szczelna

W działach: Teoria RPG | Odsłony: 7

Mechanika szczelna
Tekst na temat jednego z używanych przeze mnie pojęć, aby wyrazić moją opinie na temat mechaniki - jej szczelność.

Zapraszam do komentowania na blogu właściwym. :)

Źródło: Allgemeine Festung

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

Albiorix
   
Ocena:
+2
Doswiadczenie z "Agile Programming" podpowiada mi ze systemy "szczelne" w tym sensie po prostu prawie nie istnieja w prawdziwym zyciu ;)

Oczywiscie dazy sie do tego zeby miec idealna mechanike ktorej juz nigdy nie trzeba zmieniac i naciagac. Robi sie to zmieniajac mechanike ;)

Chooociaz - Ars Magika w sumie dzialala idealnie. I podobno Burning Wheel.
28-10-2012 11:29
Nit
   
Ocena:
+2
Brr
"jakaś mechanika jest nierealistyczna"
Za każdym razem, gdy te dwa słowa są w jednym zdaniu ginie mały lemur. „Wiarygodna/ niewiarygodna” lepiej chyba pasuje :)

Natomiast „maniera stosowania mechaniki po macoszemu” może taż czasem wynikać z tego, że w owej mechanice jest duuuużo wszystkiego i trzeba spędzić mnóstwo czasu sesji wyszukując w tym ogromie informacji szczegółowej reguły do zastosowania w konkretnej sytuacji.
Tak, jak z algorytmami – liczy się poprawność i szybkość wykonania.
28-10-2012 12:29
von Mansfeld
   
Ocena:
+1
@Nit
Nie do mnie kieruj te uwagi, tylko do tych, którzy wciąż z uporem maniaka twierdzą, że "realizm w erpegie" jest obowiązkowy i nadrzędny. ;-)

Jeśli poziom szczegółowości nie odpowiada, zawsze można wybrać prostszą mechanikę. :-)
28-10-2012 12:32
Nit
   
Ocena:
0
@Up
Jeśli poziom szczegółowości nie odpowiada, zawsze można wybrać prostszą mechanikę. :-)
Podobnie można zrobić, jeśli jest nieszczelna :D ale pomyślałem, że skoro rozważamy, czy mechanika jest zadowalająca po jednym kryterium, to warto wspomnieć też o drugim, które uważam za ważne :)
28-10-2012 12:39
von Mansfeld
   
Ocena:
0
Jak wspomniałem w notce, kwestia założeń.

Za to, jeśli w swych założeniach mechanika gry miała być prosta i szybka - a nie jest - można by domniemywać czy aby na pewno dobrze działa (ewentualnie, czy "szczelna").

Niemniej, "szczelność" skupia się nie tyle na samej jakości działania mechaniki, co na występowaniu brakujących rzeczy albo niedoprecyzowań, które wpływają na stosowanie mechaniki.
28-10-2012 12:47
Nit
   
Ocena:
0
Właśnie sobie wykombinowałem, że mechanika typu „rzuć monetą, żeby zobaczyć kto ustali wynik konfrontacji” jest jednocześnie szybka i szczelna, ale nie nazwałbym jej dobrą. Tym samym przyznaję, że skupienie się na jednym kryterium ma tutaj większy sens – po prostu skrzywienie zawodowe kazało mi popatrzeć na problem z różnych stron :P

Pozdrawiam
28-10-2012 13:05
Albiorix
   
Ocena:
0
Ale mechanika "kiedy gracze coś deklarują albo NPCe coś robią, rzuć k10 i wymyśl co się stało, przy czym więcej to z grubsza lepiej a mniej to w zasadzie gorzej" nie jest precyzyjna a wszak jest szczelna, nie? Nie trzeba jej uzupełniać i zmieniać, obejmuje każdą sytuację.
28-10-2012 15:45
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@Albiorix
Słowo klucz - założenia. :-)

Bo ktoś może uznać, że nawet w tak prostym przykładem niedoprecyzowanie przy jakim wyniku jaki rozmiar sukcesu/porażki (np.: czy przy 5 jest minimalna porażka, przy 6 - minimalny sukces, przy 3 - bardzo poważna porażka, przy 8 - bardzo poważny sukces), może być dziurawe. ;)
28-10-2012 16:06

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.