Mechanika jak w zegarku
W działach: La Pulpa! | Odsłony: 17Ku potomności! Przemyślenia z poniedziałkowego lotu do Sztokholmu.
Mechanika zegarkowa rozgrywania sesji. Mój głos w dyskusji na temat mechanik uniwersalnych i dowód na to, że takowe można zrobić o ile nie chce się wszystkiego zacyferkować :)
Każdy przychodzi z postacią. Postać ma 4 sfery, powietrze, ziemia, woda, ogień.
Powietrze to kombinowanie, ziemia to ochrona, woda to socjalna interakcja, ogień to walka. Każdej z cech przystawia się wartości od 1 do 4.
Jaś zrobił klepacza z ogniem na 4, ziemią na 3 i dumpami w socjalu i myśleniu.
Małgosia na odwrót
Prowadzący to Kaź ma Postać socjal intelektualisty z zacięciem zręcznościowym. Najmniej go interesuje walka.
1) Jeśli przy stole jest nieparzysta ilość osób grających, prowadzący bierze udział jako gracz, jeśli parzysta, na czas tej sceny "stoi z boku".
2) Osoba prowadząca wymyśla scenę np "wpadacie do pokoju pełnego strażników, chcących was porwać.
3) Drużyna zadaje pytania i określa podejście. Każdy wybiera, czy chce walczyć, przejść sprytnie, dogadać się czy skradać się / uciekać. Sumuje się poziomy żywiołu w każdym głosie i zakłada, że scena zacznie się w wybrany sposób.
Jaś postanawia walczyć, Małgosia Przegadać. Daje to 4 puntky na Wodę, 4 na Ogień. Kaź woli scenę negocjacji, jego 2 Wody dodaje się do Małgosi, dając w sumie 6, woda wygrywa, gracze po wpadnięciu do pokoju zaczynają "negocjację.
W przypadku remisu, prowadzący decyduje, co mu bardziej pasuje.
4) Prowadzący ustanawia poziom trudności od 1 do 4 (czyli minimum z maksymalnych poziomów wszystkich postaci. Gdyby wszyscy mieli 5, MG mógłby stosować PT 5).
Kazik ustawia trudność na 4.
5) Każdy gracz rzuca k6 i odejmuje od wyniku wybrany przez grupę żywioł. Jeśli wynik jest większy od zera, o tyle miejsc zgodnie ze wskazówkami zegara przesuwa swoje nastawienie (znowu zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i tak ma odegrać scenę. Co oznaczają żywioły? Otóż cztery aspekty - zestaw umiejętności (bojowe, intelektualne, samopoznania i defensywne oraz socjalne), nastrój postaci (radość, złość, smutek, spokój), sposób działania czaru (destruktywny, konstruktywny, zmiana innych lub siebie). Która z tych rzeczy się zmienia, zależy od rodzaju sceny.
Jaś ma Socjal na 2. Rzuca k6 i dostaje 3. 3- 2 = 1, obraca swoje nastawienie o 1, będzie zachowywał się zmiennie, defensywnie, jakby coś ukrywał i nie wzbudzi zaufania.
Małgosia ma socjal na 4,rzuca na k6 3. 3-4 = -1, jej nastawienie się nie zmieni i będzie negocjować do skutku.
Kazik ma socjal 3, rzuca na k6 6 i okazuje się że scenę ma przeintelektualizować (6-3= 3, przesunięcie o 3 zgodnie z ruchem wskazówek zegara daje akcję intelektu)
6) Sukces czy porażka? Każda postać sprawdza aktualny żywioł i porównuje z poziomem trudności. Jeśli przeważa Żywioł, postać wychodzi zwycięsko, jeśli Trudność, postać przegrywa. Podlicza się ile postaci przegrało, ile wygrało, jeśli więcej wygrywa, drużyna daje radę i wszyscy przechodzą dalej, jeśli więcej przegrało, drużyna przegrywa i tylko osoby, które dały radę przechodzą dalej.
Jaś polega - Ziemię ma na 3, to mniej niż 4. Jego postać kończy w jakiś zły sposób, wkurzając strażników.
Małgosia daję radę się wykpić z Wodą równą poziomowi trudności.
Kazik też daję radę coś wymyślić lub powiązać jakieś fakty z Powietrzem równym trudności.
Całość daje radę, więc wyciągają Jasia ze sobą.
7) Odegranie sceny według wyników.
Małgosia zaczyna negocjacje z kapitanem straży. Miżdży się, dwoi i troi, kapitan ją przepuszcza. Przed kapitanem staje Jaś plączący się w zeznaniach, kapitan każe go obalić i zakuć. Na co z krzykiem wstaje Kazik mówiąc "a chcesz żeby wszyscy dowiedzieli się, co się stało z wdowim funduszem?". Strażnicy zaczynają ze sobą walczyć, Kazik wypycha Jasia na zewnątrz, zabierając pobitemu strażnikowi klucze.
8) Jeśli została więcej niż jedna osoba, przekazujemy prowadzenie dalej (zgodnie z ruchem wskazówek zegara), nowa osoba wymyśla początek następnej sceny i wracamy do punktu 1...
Po sesji głosowanie na tego, kto najlepiej odgrywał i komu należy się + 1 do wybranego statsu (maksimum 5).
Miłej zabawy. Czekam na komentarze. Kiedyś (jak skończę obecne projekty) może nawet zrobię świat, który będzie z niej korzystał :D