Mechaniczne wsparcie współpracy
W działach: rpg, sf, mechanika | Odsłony: 2Pracuję ostatnio nad względnie prostą mechaniką pod S-F w świecie Mass Effect - mechaniką, która ma wspierać m.in. autentyczną współpracę graczy w działaniach. Stąd też zastanawiam się nad rozwiązaniem problemu współpracy grupy od strony kostkowej - również, gdy umiejętności bardziej się uzupełniają niż pokrywają.
Rozwiązanie z d20 - pomoc - rozwiązuje kwestię pracy dwóch lub więcej postaci nad tym samym zagadnieniem. Problemem pozostaje sensowne mechaniczne odwzorowanie współpracy postaci mające na celu wykonanie jakiejś akcji, gdzie używane umiejętności są zupełnie różne. Jako prosty przykład: współpraca snajpera i obserwatora/zwiadowcy. Zwiadowca ma za zadanie wypatrzeć przeciwnika i podać jego pozycję snajperowi (wraz z wszystkimi potrzebnymi informacjami), aby ten oddał strzał.
Mój obecny pomysł opiera się na "punktach współpracy" - odpowiedniku EXPa za działania drużynowe. Kilka postaci, wydając te punkty, może wykupić wspólny talent - coś w rodzaju taktyki z nWoD Hunter - wymagający ich współpracy i różnych umiejętności osób wykonujących manewr. Przykładowa para snajperska mogłaby mieć talent "Namierzanie", który wymagałby od obserwatora zdanego testu spostrzegawczości, który to obniżałby trudność strzału snajpera.
Główny nacisk rozwiązania mechanicznego ma iść w stronę skłonienia graczy do współdziałania w szerokim zakresie. Stąd zamierzam przygotować talenty zarówno dla dwóch postaci (jak w przykładzie), jak i dla całej grupy (np. "No one left behind" - manewr ułatwiający unikanie ostrzału w trakcie wycofywania się całej grupy).
Moje pytanie do was: jakie widzicie problemy takiego rozwiązania? Co możnaby zmienić/poprawić? Czy, ewentualnie, znacie inne, lepsze sposoby na wsparcie teamwork w grupie z pomocą zasad i kostek?