string(15) ""
» Blog » Mały trick D&D
05-01-2013 17:05

Mały trick D&D

W działach: RPG, sranie w banie | Odsłony: 73

Aye


Od 3 miesiecy prowadzę kampanie w D&D, Zapomniane Krainy a dokładniej Cormyr. Taka bardzo autorska wariacja, puściłem tam wielką wojne domową, powiększyłem problemy wewnętrzne, powrzucałem stare postacie graczy które już są na emeryturze i się zaczęło.

20 sesji za nami, rozpiętość poziomów jest bardzo duża bo i rotacja graczy była nie mała. Najnizszy poziom to 2, aczkolwiek gracz był wskrzeszany, a najwyższy to 6.

No ale dosyć chwalenia się, czas na pomysł.

Otóż zauważyłem, że moi gracze mają tendencje do zbierania dużej liczby infomarcji i zadań, a później olewania ich. Może nie tyle olewania, co po prostu zapominali, o tym że pare sesji temu ktoś tam coś. Mnie jako MG oczywiście to irytowało, leciały gromy, biłem ich i zastraszałem rodziny, no ale to nie działa. Próbowałem też na forum naszym wewnętrznym to wszystko poukładać ale jednak nie.

Co jest rozwiązaniem tego? [Osoby uważające że sesja bez świeczek i z figurkami to zło, planszówki, dziecinada, zero immersji itd. mogą wyłączyć notkę]

Wziąłem karteczki, takie jak na lodówke się nakleja i spisałem przed sesją questy które się pojawią. A, ze kampania w którą gramy jest w konwencji parodi High Fantasy, to każde zadanie ma epicką nazwe, chociażby to było coś błachego :)

Wiecie, wielka nazwa u góry i poniżej rozpiska, przewidywana trudność i przeszkody, nagroda, czas na wykonanie i jakieś ważne rzeczy.


Jeden z graczy zbiere owe itemki i zajmuje się czymś w rodzaju dziennika. Co ciekawe, uaktywniło to bardzo drużynę. Uwielbiam sceny kiedy rozkładają przed sobą możliwości zadań i rozważają wszystko. To sie obowiązkowo dzieje w karczmie :)

Oczywiście można powiedzieć, że gracze w innych drużynach radzą sobie bez tego. I bardzo dobrze. Ale jeśli ktoś nie boi się takiego sformalizowania, gra w lżejszej konwencji i chce uaktywnić graczy to myślę że to może pomóc. A no i porządek jest.


Pozdrawiam bardzo :)

Komentarze


Tyldodymomen
   
Ocena:
+5
"Co jest rozwiązaniem tego? [Osoby uważające że sesja bez świeczek i z figurkami to zło, planszówki, dziecinada, zero immersji itd. mogą wyłączyć notkę] "


Właśnie zniechęciłeś 3/4 czytelników. TYLKO WARHAMMER!
05-01-2013 17:54
Got
   
Ocena:
+1
Właściwie to powinien zniechęcić ich już tytuł wszakże jest tam zakazane słowo "D&D"
05-01-2013 17:57
rankin
   
Ocena:
+3
Neat. Mam nadzieję, że jak dajesz kolejną karteczkę, wygłaszasz coś w stylu "Uaktualniliście swój dziennik". ;)
05-01-2013 18:37
kbender
   
Ocena:
+13
Tips:

Spraw, że niewykonane zadania zaczną ich kopać w dupę.

Karczmarz wywali ich z karczmy, bo 3 miesiące temu obiecali mu, że ubiją potwora, a ten zdążył zmasakrować wszystkie okoliczne stada. Ceny żywności skoczyły w kosmos.

Gracze wchodząc do podziemi znajdują je całe "rozbrojone", potwory zabite, a na miejscu artefaktu +8 karteczkę "Byliśmy pierwsi, FRAJERZY" podpisaną przez konkurencyjny gang.

Nękany artretyzmem smok się nażarł, znudził i rozdał bogactwo biednym, odlatując do cieplejszych krain.

Nie lubi ich nawet sam król. No cóż, księżniczka została już skonsumowana...

Co do karteczek - w kampaniach SF wystawiam graczom między sesjami strony w sieci w stylu "MercNet" - zadanie, kto zlecił, za ile, do kiedy,przeciwko komu. Też się sprawdzało.

Karteczek nie próbowałem, ale podobają mi się, sprawdzę jak moi gracze sobie poradzą (choć raczej notują co ważniejsze rzeczy, więc efekt nie będzie aż tak spektakularny).
05-01-2013 18:42
Vukodlak
   
Ocena:
+1
Jeden z graczy zbiere owe itemki i zajmuje się czymś w rodzaju dziennika. Co ciekawe, uaktywniło to bardzo drużynę.

Kiedy jeden z graczy zaczął na sesji prowadzić dziennik kampanii, to bardzo odmienił rozgrywkę. Nagle nawet nudne i nic nie znaczące elementy sesji nabrały życia, a dzięki dziennikowi pamiętamy je do dziś. Kiedyś to po łbie kołatały się tylko naprawdę epickie akcje sesyjne, a z tej minikampanii zostało dużo. Niestety reszta graczy to olała i zaglądali do jego dziennika tylko wtedy, gdy zdarzyło im się zapomnieć imienia jakiegoś BNa, lub któregoś z ważniejszych szczegółów.

Wystarczy spędzić 5 minut na spisaniu kilku zdań na temat skończonej właśnie sesji i po kampanii zostaje coś wartościowego. Szkoda, że niektórym graczom nie zależy nawet na czymś takim.
05-01-2013 19:51
Krzyś
   
Ocena:
+1
Od X czasu nie dałem polecanki. Właśnie ją dostajesz, za pierwszą notkę od dawna która mi się do czegoś przyda.

@kbender
Haha, gdzieś w którejś rozmowie z kimś (chyba na Master Mindzie) pojawił się pomysł całej kampanii w tym stylu. Drużyna herosów podążająca śladami właśnie dokonanych przygód jeszcze większych herosów... Poziom frustracji graczy over 9000 :}
05-01-2013 20:05
Eliash
   
Ocena:
+1
Potwierdzam, że pomysł Bendera jest spoko. Fajnie się grało jako najemnik, gdzie wchodziłem sobie na forum, a tam 5 dostępnych misji i z innymi graczami dyskusja która lepsza.

Ja za czasów gimnazjalnych miałem jeszcze bardziej hardcorowe rozwiązanie :D

Ze styropianu i starego obrusu sporządziłem sporą tablicę ogłoszeń, którą trzymałem w komórce poza domem, ale na sesje ją wnosiłem i stawiałem obok stołu. Oczywiście tablica była aktualizowana, były tam jakieś głupie ogłoszenia, dostępne zadania... a później nawet list gończy za drużyną :P
05-01-2013 20:56
Got
   
Ocena:
0
Poczułem się fajny :)


@Kbender
Super pomysł! Na pewno wprowadzę coś takiego mojej drużynie. Szczególnie, że dosyć łagodnie podchodzą do upływającego czasu.

Co do elektronicznej formy w Sci-Fi nie za dużo z tym roboty? W sensie, czy można to zrobic jakoś łatwo i szybko w miare?

@Vukodlak
Ja generalnie staram sie po sesjach cośtam na forum drużyny wrzucic, ale mam wrażenie że niezbyt to wszystkich ciekawi.
To w sumie interesujący temat, zaangażowanie graczy. Osobiście zauważyłem, że gracze którzy też mistrzują wykazują większe zainteresowanie.

@Krzyś
Fajnie że komuś pomogłem i dziękuje za polecanke :)

@Eliash
Oo, tablica brzmi bardzo fajnie, chyba nawet to wykorzystam kiedys. Dzięki! :)
05-01-2013 20:57
kbender
   
Ocena:
+3
@got
Takie coś: http://pl.ferra.wikia.com/wiki/Mer cNet to, gdy już ogarniesz silnik wiki, jakieś 5 minut.
Podmiana tapety z tyłu i założenie stronki z formatowaniem.


Hmmm, może nawet strzelę na ten temat poradnik...
05-01-2013 21:29
Got
   
Ocena:
0
@Kbender
Można by zebrać wszystkie takie sposoby questodawania i może wyszedł by fajny poradnik/artykuł na strone?
05-01-2013 21:32
Kamulec
   
Ocena:
+2
@Got
Czy nie jest u Ciebie tak, że zlecenia same do graczy przychodzą, niezależnie ile gracze ich pominą? Większość zleceń w moim odczuciu można podzielić na:
- takie, o których łatwo się dowiedzieć, ale nie poczekają (albo rozwiąże ktoś inny, albo będą konsekwencje, albo się zdezaktualizują)
- takie, których trzeba poszukać (a jak BG potrudzą się, by znaleźć, to gracze zapamiętają)
- takie, możliwość uczestnictwa w których wynika ze wcześniejszych działań BG (zwykle zlecenie jest nietypowe, więc gracze raczej nie zapomną, a jego nie wykonywanie często ma określone efekty)
05-01-2013 21:36
Got
   
Ocena:
0
@Kamulec
Ciężko mi krytycznie wypowiedzieć się na temat mojego prowadzenia, być może te questy są u mnie jednak za łatwe do nabycia? Przydałyby nam się jakieś porządne warsztaty prowadzenia na konwentach.

Podział fajny, musze go zapamiętać.
05-01-2013 21:41
kbender
   
Ocena:
0
Na Avie był w tym roku fajny panel dla mistrzów gry - żałowałem, że notesu nie miałem :)

@Got
Rzeczywiście. Też pomyślę "w wolnym czasie".
05-01-2013 21:57
Salantor
   
Ocena:
+1
"Graj pomysłem na questodawanie"?
05-01-2013 22:39
chardros
   
Ocena:
+5
W sowieckim Faerunie to questy biorą ciebie!
05-01-2013 22:47
Got
   
Ocena:
+3
W sowieckim Faerunie to Ty masz zadania dla karczmarza!
05-01-2013 22:59
Salantor
   
Ocena:
0
A teraz bardziej na serio - gdzie takie coś zaczniemy majstrować? Burza mózgów na forum? Jakaś osobna notka blogowa?
05-01-2013 23:02
Tyldodymomen
   
Ocena:
+2
jak RPG to tylko po Skajpaju.
05-01-2013 23:13
Got
   
Ocena:
0
Myślę, że burza mózgów na forum byłaby najlepsza.

http://forum.polter.pl/questodawan ie-rozwazania-mgkow-vt69610.html

Zapraszam do dyskusji :)
05-01-2013 23:21
nerv0
   
Ocena:
+4
Zalogowałem się specjalnie po to żeby dać polecankę. :) Pomysł serio fajny (mówię to ja, fanboj Warhammera!). Ciekawe rozwinięcia także w komentażach. Fajnie, że czasem ktoś przypomina, że RPGi to także gry, a nie pełne zadumy i refleksji psychologiczno-filozoficzne dramy. ;)
08-01-2013 22:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.