» Forgotten Realms [SP] » Organizacje » Magistrzy - Mistrzowie Magii

Magistrzy - Mistrzowie Magii


wersja do druku

Czyli rzecz o historii Mistrzów Magii w Faerunie

Redakcja: Łukasz 'TOR' Garczewski
Ilustracje: Marek 'Marduk' Madej

Wiele lat przemierzałem Krainy wzdłuż i wszerz. Wiele lat zbierałem informacje, słuchałem bezzębnych starców i młodych szlachciców, sędziwych kapłanów i przebiegłych łotrów. Wiele lat gromadziłem stare woluminy i almanachy. Teraz, gdy posiadam wystarczającą wiedzę by się nią z wami podzielić, piszę ten tekst tak byście poznali to, co i ja wiem. Poznajcie historię Magistrów.

- Ezjusz z Amnu


Magister - a kto to taki?

Magister jest osobistym czempionem bóstw magii. Jest to osoba odpowiedzialna za szerzenie wiedzy o Sztuce jaką jest magia. Magistrzy oprócz zadań przydzielanych przez Mystrę i Azutha, podążają również za własnymi uczuciami, często wykorzystując swą pozycję do rozwiązywania prywatnych problemów. Jednak wcześniej czy później każdy Magister dowiaduje się jakie są jego główne obowiązki i zadania.

W danym czasie może żyć tylko jeden Magister. Jednakże osoba będąca Magistrem może po złożeniu stanowiska kontynuować swoją służbę bóstwom magii jako ich Wybraniec. Byli Magistrzy mogą również przybrać formę potężnego magicznego przedmiotu. Co ciekawe, dość duża liczba Magistrów decyduje się na tę drugą opcję i obecnie w Krainach można spotkać sporo inteligentnych przedmiotów, które w rzeczywistości są przemienionymi Magistrami.

Jak zostać Magistrem?

Najlepszym sposobem na zostanie Magistrem jest, jak pokazała historia, pokonanie obecnego Magistra w magicznym pojedynku, demonstrując przy tej okazji swoją magiczną moc. Nie zawsze jednak zwycięzca takiego pojedynku może liczyć na zaszczyt zostania Magistrem, gdyż bardzo wiele zależy od woli Mystry i Azutha. Z czasem Azuth rozpoczął starania by pojedynki, których finałem mogła być zmiana Magistra, były sprawiedliwe i by nie uczestniczyły w nich osoby trzecie, jak to często miało miejsce w przeszłości.

Jeśli jednak Magister umrze z przyczyn naturalnych, wybór nowego Magistra przypada Azuthowi oraz jego "Wybrańcom", będący najznamienitszym z wyznawców Azutha. Kompilują oni listę kandydatów. Następnie Azuth wybiera spośród nich jedna osobę, nowego Magistra. Azuth zawsze wybierał osoby, które według niego dobrze przekazywałaby swoją wiedzę innym oraz nauczały magii każdego, kto tego potrzebuje, osoby idealnie pasujące do roli Magistra. Oczywiście osoba, której Azuth zaoferuje posadę Magistra może odmówić i nie przyjąć posady. Nie spotkają jej za to żadne konsekwencje. Pierwszym znanym czarodziejem, który odmówił Azuthowi był Faerndel z Mourktar.

Magistrami nie mogą zostać Wybrańcy bóstw, istoty tknięte boskością oraz istoty nieumarłe. Jednakże nieumarli mogą zostać z pomocą Mystry przywróceni do życia jako "Odrodzeni", to jednak jest temat, który poruszę kiedy indziej.


Symbolem każdego Magistra jest charakterystyczny zbiór gwiazd ułożonych w kształcie sierpa na ciemnobłękitnym polu. Co ciekawe, tylko Magister jest w stanie narysować bądź namalować ten symbol. Wszystkim innym starającym się stworzyć graficzny wizerunek symbolu grozi ślepota lub zesłany przez Mystrę atak bezmyślności, utrzymujący się przez okres 10 dni.

Obowiązki i zadania

Mystra i Azuth składają każdemu z Magistrów osobistą wizytę, mówiąc mu wtedy, jakie są jego cele i co powinien czynić jako Magister. Faktem jest, że niekiedy Magistrzy uważają, że wiedzą lepiej i próbują wedle swojej wizji sprawować funkcję Magistra. Mystra ma jednak sprawdzony sposób, aby tacy delikwenci szybko wracali na słuszną drogą.

Magistrom nie wolno mieć wpływu na Splot, nie mogą go naprawiać ani odnawiać. Nie otrzymują oni żadnego wynagrodzenia. Powinni także trzymać się z daleka od polityki, którego to nakazu ostatni Magistrzy niezbyt dokładnie przestrzegali.. Magister misję jaką powierzyła mu Mystra powinien przedkładać nad swoje osobiste ambicje i zachcianki. Ambicje te jednak powinien realizować, szczególnie wtedy, gdy wiążą się z rozwojem magii i wiedzy o niej. Najczęściej jednak Magister godzi sprawy osobiste ze swoimi obowiązkami co prowadzi do sytuacji idealnej.

Relacje

Dla kleru oraz osób niezwiązanych z bóstwami magii, Magister pozostaje osobą, z którą można żyć, której można pomóc, można przeszkadzać, a nawet zabić. Ich stosunek do Magistrów jest po prostu nieokreślony. W praktyce zależy on od osobistej potęgi, oraz przeróżnych osobistych "za" i "przeciw" odnoszących się do konkretnego Magistra.

Magistrzy wolą trzymać się z dala od wielkich organizacji takich jak Harfiarze czy Heraldzi.
Z widomych względów przyjaźnie nastawione wobec Magistrów są kościoły Mystry oraz Azutha. Także kościoły Savrasa i Velsharoona, pomimo iż nie uznają one ważności instytucji Magistra, nie ważą się na jawny sprzeciw i wyrażenie swoich prawdziwych emocji. Członkowie kościołów wszystkich wyżej wspomnianych bóstw mają obowiązek pomagania Magistrowi jeśli ten zwróci się do nich o pomoc.

Stosunki z Wybrańcami Mystry oraz Azutha zależne są głównie od charakteru tak Magistra jak i danego Wybrańca. Zazwyczaj jednak ich stosunki układają się dobrze. Zdarza się również, że Magistrzy po opuszczeniu swojej posady zostają właśnie Wybrańcami.

Początki

Początki stanowiska Magistra wiążą się z historią Azutha i czasów gdy był on jeszcze śmiertelnikiem. Ten potężny czarodziej zdołał zgładzić pomniejsze faeruńskie bóstwo, Savrasa, którego esencję uwięził w berle. Zwrócił tym na siebie uwagę Mystry, Pani Tajemnic. Widząc w nim ogromny potencjał, bogini uczyniła go swoim osobistym Czempionem w Krainach, osobą, która będzie nośnikiem jej nauk, Magistrem. Niestety nie zachowały się żadne informacje na temat jego urzędowania, a sam bóg zachowuje wstrzemięźliwość, gdy poruszany jest ten temat i wszystko co nam pozostaje to domysły...

Późniejsza historia

Poniżej przedstawiam wam historię Magistrów chronologicznie od pierwszego wybranego przez Mystrę i Azutha do urzędującej dziś Talathy Vaerovvree.

136-148: Shornthal Imynster - Shornthal zapamiętany został głównie z dwóch powodów. Pierwszym były jego niezwykle długie blond włosy, sięgające kostek. Drugim - jego poglądy na to, jak powinno się rządzić Faerunem. Poglądy te stały w sprzeczności ze zdaniem większości ówcześnie panujących władców, którzy nieustannie atakowali Magistra. Zginął w bitwie, nie wiadomo jednak przeciwko komu.

151-154: Flaerivus Grevauldyn - Był wojownikiem, który w roku 137 uratował z rąk orków kapłankę Mystry. Kapłanka z wdzięczności nauczyła go podstaw magii. Zdobywszy odpowiednią moc, Flaerivus pokonał Merliverta z Athakli, uważanego za szóstego czarodzieja w Krainach. Po tej walce zwycięzcy ukazał się Azuth i zaproponował mu posadę Magistra. Czarodziej przyjął ją. Został zabity przez grupę czarodziejów rządnych jego mocy.

154-177: Maluthus Stormstaern 'Ciemnooka Burza' - Czarodziej o potężnej mocy, który z łatwością pokonywał smoki i mało kto próbował wyzwać go na pojedynek. Zginął w dziwnych okolicznościach. Mówi się o spadającej gwieździe, która miała go przygnieść, choć możliwe, że był to Spelljammer.

177-241: Dorgon 'Kamienny Płaszcz' Heamiiolothar - Największy przyjaciel i uczeń poprzedniego Magistra. Pokojowe usposobienie nie ustrzegło go przed zamachami na jego życie. Najbardziej znany jest przypadek jego wygranej walki z czarodziejami z Athalantar. Zginął w pojedynku z Sirdanem Alaugherem.

241-242: Nelorth 'Ogniste Pięści' Broamshoulder - Magister pragnący poszerzyć i ulepszyć magię mistyczną oraz podnieść prestiż czarodziejów w Krainach. Znany był ze zbierania starych artefaktów i magicznych ksiąg, które niestety są dziś niedostępne. Wielokrotnie próbowano go zabić i dopiero trzeci atak na jego życie zakończył się sukcesem.

242: Weldram Orblin - Zabójca poprzedniego Magistra. Znany z brutalności i arogancji. Zginął w swoim trzecim magicznym pojedynku. Była to jego pierwsza porażka... pierwsza i ostatnia.

242-244: Tsanbrin Auleroevlar - Weldram zniszczył akademię, w której Tsanbrin pobierał nauki. Mag wyzwał go więc na pojedynek i zajął jego miejsce. Cechowała go beztroska. Zginął w magicznym pojedynku.

244-246: Brymmyn Thorl - Człowiek, który zawsze planował swoje najbliższe posunięcia. Mieszkał w wieży, niedaleko Trollowych Wzgórz. Wieża była jedną wielką pułapką, a Brymmyn znany był z ciągłego poszukiwania i wytwarzania przedmiotów mających zapewnić mu bezpieczeństwo. Zginął zabity przez Corthasa Mulheera.

246: Corthas Mulheer - Znany głównie z tego, że piastował swój urząd niespełna dzień. Uciekając z wieży Brymmyna spotkał przyszłego magistra, który mieczem zakończył jego życie.

246-249: Galeerie Mulukrath - Szalony czarodziej, cały czas próbujący zwiększyć swoją atrakcyjność cielesną. Ciągłe próby zaimponowania młodym kobietom zakończyły się jego śmiercią z rąk męża jednej z tych kobiet.

249-256: Talana Brakuulam z Shoonach - Organizatorka pierwszego w Krainach Magicznego Wesołego Miasteczka. W noc, w którą została zabita zginął też jej zabójca, zabójca jej zabójcy i jeszcze jedenastu czarodziejów chcących wcześniej ją zabić, aż przy życiu został tylko jeden - Eirl, przyszły Magister.

256-276: Eirl Rauthantannar - Był mężczyzną niezwykle spokojnym i cierpliwym. Powoli budował swoją potęgę będąc Magistrem. Był skory do dzielenia się swoją wiedzą i mocą z innymi. Umarł niedługo po tym jak świat opuściło wielu czarodziejów którym pomagał za młodu.

276-278: Ergith 'Zabójca Królów' Klavugrun - Ten niezwykle dumny i nieufny czarodziej zaraz po objęciu stanowiska zabił trzech czarodziejów, których od dawna śledził. Znany ze zgładzenia co najmniej dwunastu władców z Vilhon i Tashalar. Przez wiele lat ścigany przez czarodziejów, wielokrotnie uchodził z życiem z zasadzek. Zginął z ręki Adriyanny Voudsarr.

278-292: Adriyana 'Liść na Wietrze' Voudsarr - Przez wiele lat przekazywała swoja wiedzę wszystkim elfom, wykazującym śladowy chociaż talent magiczny. Uczyła szacunku do natury, życia oraz nie nadużywania magii. Odmawiała każdemu kto wyzwał ją na pojedynek. Zrezygnowała ze stanowiska po olbrzymim pożarze swoich lasów. Następnie Mystra przemieniła ją w potężny artefakt - Podwiązkę Adriyany.

293-297: Nasana Melnuthquel - Czarodziejka związana z uchodźcą z Neherilu, Iltimurem Augladem. To właśnie jego śmierć spowodowała zmianę w zachowaniu Nasany. Pędzona poczuciem winy, ale również żądzą odwetu przemierzała Krainy mordując parających się magią, nie szczędziła nawet ich służących. Zmarła w wyniku zatrzymania akcji serca, w Procalith.

297-298: Sabral Faryre - Nowy Magister od razu pozbył się swoich przeciwników. W swoim mieście założył Radę Lordów, składającą się z pięciu osób, które w jakiś sposób posługiwały się magią. Szóstego dnia urzędowania jego ciało zostało znalezione przebite olbrzymim harpunem.

298-302: Malkith 'Uśmiechający się Kot' Undree - Wiecznie uśmiechnięty Malkith pochodził z Halruaa. Opuścił swoją ojczyznę nie zgadzając się z prawami tam panującymi. Zawsze lubił mieć o wszystkim wiedzę i często uciekał się do szpiegowania innych czarodziejów. Było to powodem dla jakiego wielu bało się go, a zarazem nienawidziło. Stracił głowę (dosłownie) w czasie badań nad pewnym starożytnym berłem.

302-316: Oldo Tappard - Twórca zabawek i golemów. Stanowisko Magistra przyniosło mu przede wszystkim wiedzę, którą wykorzystywał w ulepszaniu swoich golemów. Swoje niezwykle słabe i zniszczone ciało zamknął w jednym ze swoich konstruktów. W czasie zamachów na jego życie zostało zniszczonych około dwudziestu golemów. Oldo cały czas tworzył zabawki dla dzieci. Zmarł w wyniku choroby w roku 316. Sekrety jego badań zostały spisane w zwojach, które jeden z jego golemów dostarczył do Candlekeep.

316-318: Iolaeden 'Ognisty Smok' Stonehallow - Kucharka-niewolnik, która przypadkiem dostała w swoje ręce magiczną księgę i zaczęła odkrywać w sobie Sztukę. Po zostaniu Magistrem przeżyła dość dużą liczbę ataków na swoje życie (mówi się, że w jakiś sposób Azuth lub Mystra chronili ją). Tak naprawdę udawało jej się przeżyć dzięki czarodziejowi, który cały czas pozostawał niewidzialny i eliminował atakujących ją zabójców aż w końcu sam zaatakował i zabił Iolaeden.

319-321: Loaradden Derviir - Obrońca, a zarazem zabójca Iolaeden. Czarodziej, który nie znał strachu. Postanowił zgładzić każdego, kto miał jakikolwiek związek ze Sztuką. Mystra dość szybko straciła cierpliwość i przestała tolerować poczynania swojego Magistra. Loaradden zginął z ręki Onsilura, po tym jak opuściła go cała magia.

321-326: Onsilur Maerdrathom z Shiertalar - Niedługo po objęciu stanowiska nakazał władcom Thasalar roztoczyć opiekę nad lokalnymi czarodziejami. Władcy, którym nie podobało się usługiwanie czarodziejowi wynajęli grupę najemników aby zgładzili Magistra. Jeden z nich, zwany Panem Klejnotów, zaklął Onsilura w kiirę, magiczny klejnot. Klejnot ten podobno można dziś znaleźć gdzieś w Dragonreach.

326-337: Gelthin Hornreach - Twórca mikstur oraz amuletów z Calimportu. Jego badania pozwoliły mu na lepsze poznanie istoty magii, oraz udoskonalenie jego amuletów. Zamieszkał w starym grobowcu gdzieś na południu. Grobowiec stanowił dla niego idealna kryjówkę, tak, że minęło bardzo dużo czasu aż ktoś go odnalazł. Zginął pokonany przez bitewnego maga, który został kolejnym Magistrem. Przez wielu uważany był za licza.

337-345: Hortil Droone - Zaraz po zyskaniu mocy Magistra pozbył się od dawna znienawidzonych przeciwników i udał się do jednego z nadmorskich miast północy, gdzie podawał się za kupca. Przez wiele lat ukrywał się, aż w końcu ukazał mu się Azuth, który kazał mu wypełniać obowiązki Magistra. Hortil z entuzjazmem przyjął dwudziestu uczniów, wśród których znalazła się młoda kobieta, która odkryła kim jest. Phambra, bo o niej mowa, zabiła Magistra, ten jednak przebłagał Mystre aby bogini dała mu szansę na kontynuowanie nauk i przemieniła go w Koronę Niegasnącego Płomienia.

345: Phambra 'Śmiejąca się Zagłada' Chalyphar - Znana z ambicji. Nienawidziła każdego, kto wiedział o niej zbyt dużo. Często odwiedzała Magiczne Wesołe Miasteczka. Zginęła w swoim pierwszym magicznym pojedynku przeciwko Arghorstowi Talanderowi.

345-404: Arghorst 'Wysoki' Talander - Magister kochający magię. Zawsze pomagał innym czarodziejom, użyczając im czarów oraz ucząc, że największym marnotrawstwem jest użycie magii w celu zabicia innego czarodzieja. Podróżował, rozmawiał, nauczał i pertraktował. Przekazywał wiedzę o Sztuce każdemu. Zginął z ręki jednego ze swych uczniów.

404-407: Anaslas 'Wiatr Zagłady' Raldimmar - czarodziej, który uwielbiał przybierać formy ptaków - w dzień orła, w nocy sowy. W tych formach polował na ludzi. Chciał pozbyć się tylu wojowników, ilu zdoła, nigdy jednak nie atakował zwykłych wojaków. Zabiła go zaklinaczka Elledra.

407-409: Elledra Nathchant - Zaklinaczka i tropicielka. Nie bardzo przykładała się do poszukiwania magii. Elledra używała swojej magii i wpływów aby uwodzić władców z Wybrzeża Mieczy. Nienawidziła gdy ktoś jej się oparł lub po prostu nie okazywał jej uczuć. Zginęła w pojedynku z czarodziejem, który przybrał postać jednego z kochanków Elledry, Irgulta Wheivornowa.

409-516: Eldrus Wands - Czarodziej, który w ciągu swego życia miał mnóstwo kochanek, które po zostaniu Magistrem, magicznie obserwował i szpiegował. To on odnalazł Spelljamowy statek, którym przeleciał do Jeziora Silnego Ramienia. To on udostępnił Krainom wiele czarów(m.in. czarne macki Evarda), których zwoje sprzedał wielu ludziom. Z wiekiem stał się człowiekiem łagodnym, a śmierć zaskoczyła go we śnie, zatrzymując pracę jego serca.

516-522: Thardon Ilvynner - Thardon posiadał naturalną więź ze Splotem, dzięki której potrafił wytwarzać magiczną energię bez rzucania czaru. Koncentrował się na zwiększaniu swojej mocy, tak by nikomu nie przyszło nawet do głowy zaatakowanie go. Zajmował się również badaniami nad różnego rodzaju ptactwem oraz latającymi stworzeniami (takimi jak gryfy), a bycie Magistrem pomagało mu w tych badaniach. Został zgładzony przez Morglorda.

522-528: Morglord Iltruine - Był mężczyzną o niezwykle podzielnej uwadze, tak, że nikogo nie dziwiło gdy robił wiele różnych rzeczy na raz. Denerwował go stosunek ludzkich czarodziejów do magii. Irytowało go to tak bardzo, że w końcu, za zgodą Mystry, zrezygnował z pozycji Magistra i przybrał formę bramy.

528-531: Tsjancy Yildree - Zawsze uśmiechnięty człowiek, wiecznie szukający nowej wiedzy o magii. Aby nikt nie przeszkadzał mu w badaniach wynalazł czar (dziś już zapomniany) - Pole Bezmyślności. Został złapany przez pewnego czarodzieja, który za pomocą tortur chciał wyciągnąć z niego wiedzę oraz listę czarów jakich używał Tsjancy. Tortury nie przyniosły oczekiwanych skutków i czarodziej zabił Tjsancy'ego.

531-537: Urboltar Highymhelver - Czarodziej, który chciał władać Krainami. Zostanie Magistrem miało przysporzyć mu sojuszników wśród czarodziejów, którzy mieli wspomóc hordy orków, którymi rządził Urboltar. Korzystając z mocy Magistra chciał doprowadzić do powtórnego Nalotu Smoków. Jednak jak to bywa, jego ambicje przerosły go. Po znalezieniu pewnego magicznego lustra, które jak się okazało było więzieniem dla dusz trzech imaskariańskich magów, którzy poszukiwali ciał jakie mogliby posiąść. Lustro to stało się przyczyną bezsenności i halucynacji Urboltara, które doprowadziły w końcu do jego śmierci w magicznym pojedynku.

537-544: Tyvbolt Arsurath - Mściwy i dumny albinos. Potrafił zabić za sam wygląd, jeśli uznał że ktoś wygląda nie tak jakby on chciał. Wielu czarodziejów bało się go, dlatego obdarowywali go mnóstwem prezentów. Jednym z darów była niewolnica, która po przejawieniu zdolności magicznych została przekształcona przez Tyvbolta w wielki, żywy magiczny przedmiot, m.in. jej ręce były różdżkami. Pewnego razu szukając magicznych komponentów, Urboltar zaatakował dwa Czerwone Smoki. Pokonał obydwa, ale sam odniósł poważne rany. Na domiar złego zaatakował go wtedy mag-zabójca, a także niewolnica. Siły starczyło mu tylko na niewolnice i poniósł śmierć z rąk Annatha, owego maga.

544-576: Annath Sunfall - Czarodziej którego marzeniem było stworzenie kompani arcymagów, posiadających wiele permanentnych mocy. Jego eksperymenty na chętnych zakończyły się tragicznie i wielu z tych, którzy je przeżyli zaczęło go ścigać po całym Faerunie. Przez Mystrę zamieniony został w grelo-podobną istotę odporną na magię, ale również nie mogącą magią się posługiwać. W tej formie żyje do dziś.

576-592: Alvaerele 'Cichy Wybraniec' Tasundrym - Ta półelfka dużą wagę przywiązująca do opieki nad elfami, ludźmi oraz pół-elfami, a także do nauczania magii. Przyjęła posadę od Azutha. który następnie ochraniał ją przez całą jej kadencję. Załamana pewnym pomniejszym kataklizmem, któremu była współwinna poprosiła Mystrę o jakąś inna funkcję, a Pani Magii uczyniła z niej swoją Wybrankę. Wsławiła się w walkach z Czerwonymi Czarodziejami z Thay.

592-601: Ozgor 'Czarny Bicz' Hyelvel - Mag bitewny znany ze swoich licznych magicznych pojedynków. Był posiadaczem ogromnej ilości magicznych przedmiotów. Zginął w walce z grupą poszukiwaczy przygód dowodzonych przez Velgorna Kataclatha.

601-607: Velgorn Kataclath - Nie chciał zostać Magistrem, ale skoro w samoobronie zabił poprzedniego, nie miał większego wyboru. Ciągłe oglądanie się za siebie oraz nieustanne pojedynki sprawiły, że w końcu poprosił Mystrę o zdjęcie z niego ciężaru bycia Magristrem. Mystra przemieniła go we flagę emanującą dziką magią i w tej postaci istnieje do dziś.

607-612: Velomar 'Ryczący Mag' Dauntcastle - Magister nie stroniący od alkoholu i dobrej zabawy, znany był ze swego doskonałego głosu oraz zdolności wokalnych. Opracował wiele nowatorskich rozwiązań czarów przywołań stworzeń. Został zadźgany w zasadzce przez morderców (warto wspomnieć, że siedmiu z nich zabił) wynajętych przez męża kobiety, której Velomar kiedyś pomógł. Dziś można spotkać w postaci cienistej laski, przybierając niekiedy materialna formę, ucząc młodych czarodziejów wielu czarów.

612-641: Irithra Dawntahthra - Pochodząca z wysp Moonshae, Irithra była jedną z najlepiej rozumiejących i posługujących się magią postacią swoich czasów. Po objęciu stanowiska Magistra podróżowała po Krainach i z całych sił starała się wypełniać wolę Mystry. W tym czasie pokonała wielu magów, którzy wyzywali ją na liczne pojedynki. Zginęła broniąc Datchaunta (całkiem nieświadomego kim była) przed smokiem i to na rękach przyszłego Magistra wyzionęła ducha.

641-657: Datchaunt Sandrach - Magister, który chcąc jak najlepiej wypełnić swoje obowiązki zdobył księgi opowiadające o jego poprzednikach i wyciągnął z nich wniosek, że musi stworzyć nowy rodzaj magii a później podzielić się nią z innymi. Wynikiem jego badań były czary łączone. Zwoje z tymi czarami dawał najsłabszym magom jakich spotykał. Zginął w czasie burzy, pracując na czarem kuli błyskawic.

658-667: Jhesiyra Kestellharp - Była pomocnicą Halastera, twórcy Podgórza. W Myth Drannor poznawała całe piękno Sztuki ucząc się od wiekowych elfich czarodziejów. Moc Magistra chciała wykorzystać do stworzenia mistycznego-splotu, który miał przynosić różne korzyści (m.in. pielęgnacje i odbudowę świeżo wyciętych lasów). Pewnego dnia znikła i słuch o niej zaginął, mówi się, że być może Halaster sprowadził ją z powrotem do Podgórza gdzie umarła.

667-669: Nerren Prentiyuel - Czarodziej znany z tworzenia nowych czarów, wykorzystując już istniejące do zmiany ich właściwości i działania. Nienawidził podróży i dlatego założył miasteczko Liontongue, które stało się średniej wielkości magicznym ośrodkiem. Nerren został zabity przez pięciu magów.

669-694: Filvarel Donnathalscen - Księżycowy elf, który opuścił Myth Drannor by w Burzowych Kłach, w samotności odkrywać tajniki magii. Po objęciu stanowiska Magistra odznaczył się wynalezienie kilku nowych czarów a także pułapki, zwanej skaczącym głazem, która wielokrotnie uratowała mu życie. Zginął w powietrznym pojedynku z Larongarem.

694-699: Larongar 'Ogniste Ręce' Veverell - Złoty elf, twórca licznych sztyletów, mikstur oraz trzech potężnych artefaktów, posiadających mnóstwo właściwości. Był również twórcą opaski nie wykrywalności, która pozwalała mu na ukrycie w wielu miejscach swoich cennych przedmiotów. Został zabity przez beholdera-maga, przeszukując ruiny w których żył stwór.

699-705: Quaervaxthanus - Jedyny beholder piastujący stanowisko Magistra. Posiadał naturalny dar pozwalający mu tworzyć i zmieniać czary. To on znacząco zmodyfikował czar niewidzialny sługa. Był posiadaczem magicznego pióra, które pozwalało mu duplikować czary ze zwojów. Beholder podróżował i każdemu czarodziejowi, który go nie atakował podarowywał zwoje z czarami. Został zabity Almera Galarthunda.

705-709: Almer Galarthund - Ciężko ranny po walce z poprzednim Magistrem, Almer długi czas spędził na leczeniu oraz uodparnianiu swego ciała. Zabijał każdego kto odkrył kim jest. Zmarł przygotowując jednego ze swych nielicznych uczniów do objęcia stanowiska Magistra.

709-762: Turnrock Dreather - Za młodu nie doceniany, zyskał posadę pomocnika u Belmera, maga-najemnika, którego później zabił. Jako Magister obiecał Mystrze, że dobrze będzie sprawował swoja funkcje i jak obiecał tak zrobił. Nauczał, obserwował i pomagał młodym zrozumieć tajniki magii. Miał ponad sześćdziesięciu pomocników, którzy w większości darzyli go ogromnym szacunkiem i wielu z nich zapłonęło żądzą odwetu po morderstwie ich mistrza popełnionym przez Cauldyna Darthusa.

762: Cauldyn Darthus Salanger - Mulhorandzki mag bitewny. Przez niecały miesiąc piastowania swojej pozycji musiał odpierać ataki pomocników Turnrocka, którzy chcieli wywrzeć zemstę na mordercy ich Mistrza. Zginął w tajemniczych okolicznościach.

762-797: Veldrin 'Niebieskie Ręce' Daerivyn - czarodziej aktywny głownie w Amn I Tethyrze. Zwany był najbardziej efektywnym czarodziejem swoich czasów. Był twórcą czaru, który połączył go z umysłami trzech innych magów, co początkowo pozwoliło mu tworzyć skomplikowane czary, jednak później stało się przyczyną jego szaleństwa i bezsensownej śmierci.

797-886: Kurtal z Sreve - Jeden z najdłużej piastujących stanowisko Magistra, przedłużał swoje życie za pomocą własnych mikstur. Był jednym z trzech magów połączonych czarem z poprzednim magistrem. Był twórcą czaru niewidzialny wóz (ulepszona wersja latającego dysku Tensera). Do swojej dyspozycji miał niezliczoną liczbę gargulców. Zginął z ręki Sharglara.

887: Sharglar 'Pan Bestii' Dulrathran - Władca zamku rodziny doppelgangerów, zwących siebie Panami Bestii. Tytuł ten wkrótce przyjął Sharglar. Podczas magicznych eksperymentów zmienił się w półbestię-półczłowieka, stale usiłującego przyzwać kolejne bestie. Poniósł śmierć z rąk Kargrathura.

887-889: Kalgrathur Daycloaks - Współzałożyciel Lancy Nocnego Płomienia, grupy najemników. Był władcą Przesmyku Vilhon, choć jego panowanie wielu nie przypadło do gustu. Jako Magister nie słuchał nakazów Mystry zabijając każdego kto się mu sprzeciwi. Mystra ukarała go obłędem jaki atakował go za każdym razem kiedy próbował rzucić zaklęcie. Zginął walce z Jonsrynem.

889-902: Jonsryn Daerathal - Podróżnik, zabójca-magów i doskonały aktor. Jako Magister szybko stracił laskę Mystry, która zaczęła zsyłać mu koszmary. Cały czas jednak robił to w czym był najlepszy, zabijał magów. W końcu trafił na silniejszego od siebie. Zaklinaczka Taline pokonując go widziała na jego twarzy uśmiech.

902-946: Taline Telgara, 'Płomień Północy' - Znana jako jedna z największych Magistrów. Podstaw magii nauczyła ją matka. Gdy dorosła podróżował po Faerunie z grupą zwaną Płonącymi Ostrzami. Odwiedzała Magiczne Wesołe Miasteczka, gdzie pokonała poprzedniego Magistra i sama objęła tę pozycję. Była niezwykle przyjacielska i z chęcią dzieliła się swoją wiedzą z innymi. Przez niektórych nazywana była Królową Magii. Zmarła u boku swego męża, Caldauvura.

946-949: Caldauvur Maerglauthyn - Smokołak, przez wielu obwiniany o śmierć Taline, dzięki pomocy Azutha przeżył wiele ataków na swoje życie, zarówno ze strony ludzi jak smoków. Po powrocie do cywilizacji zaczął nauczać magii, jednak jego osiągnięcia nie spodobały się wielu magom, którzy w roku 949 zakończyli jego życie.

949-952: Ildathchance Orlaer - Po zamordowaniu swego klona błąkał się po Krainach bez celu. W Cienistej Dolinie spotkał samą Mystrę, która pokazała mu drogę którą powinien podążać. Czarodziej mimo swojego krótkiego urzędowania zrobił dużo dla magii a raczej dla posługujących się magią dzieląc się z nimi wszystkim co posiadał. Zginął z ręki młodego Czerwonego Czarodzieja.

952: Baercus Anagathiir - Czerwony Czarodziej, który swa pozycje wykorzystał do eliminowania wrogów z Thay. Nie minęło jednak dużo czasu aż koalicja czerwonych Czarodziejów rozprawiła się z nim, powodując wiele zniszczeń w Thay (m.in. stworzenie strefy martwej magii w Pyarados). Żaden z Czerwonych Czarodziejów nie został jednak kolejnym Magistrem.

952-977: Bilnur Faerglamer Tethyru - Znany głównie z tego, że za swego urzędowania ani razu nie wyzwano go na pojedynek (jest to chyba jedyny taki przypadek). Był twórcą bransolet, które nazwano Bilnur. Zmarł śmiercią naturalną.

977-983: Malune Nalonkrivar - Czarujący ambasador Calimshanu w Thay i Mulhorandzie. Lubił flirtować z kobietami i to je wybierał na swoje pomocnice. Podróżował i nauczał magii. Kilkakrotnie brał udział w pojedynkach. Zginął w walce z czarnym smokiem.

983-986: Constulgrael, 'Wodny Król' - Jedyny smok, któremu przypadło zostać Magistrem. Po zabiciu poprzedniego Magistra ukazał mu się Azuth, z którym smok zawarł umowę. Bóg nauczył go pojmowania magii w sposób bardziej ludzki, co pomogło mu naukach. Przez lata polowali na niego Czerwoni Czarodzieje. Zabił go czarodziej, który wykradł Kultowi Smoka sekrety tworzenia drakoliczy oraz innych nieumarłych.

986-998: Meldryn Jalensifer - Przez wiele lat jego jedynym zajęciem było... unikanie śmierci - tak wielu było łasych na objęcie pozycji Magistra. Meldryn wsławił się stworzeniem czaru trójząb Jalensifer, który w bardzo wielu kopiach rozprowadził po całych Krainach. Zabił go Sarndaen, który, aby upewnić się, że Magister nie żyje, trzykrotnie użył na nim roju meteorów.

998-1066: Sarndaen Dalabar - Jeden z najbardziej uzdolnionych czarodziejów swoich czasów. Był mistrzem w manipulowaniu i oszukiwaniu innych. Jego wielką pasją było poszukiwania bram i portali prowadzących do innych miejsc, planów... a nawet światów (znana jest jego książka na ten temat). Zginął w czasie przechodzenia przez jeden z tych portali, gdzie po wyjściu z niego natrafił na lawinę śnieżną.

1066-1104: Immue Dathril - Mag-żeglarz, pochodząca z Tethyru. Z początku nie podobało się jej ustanowienie ją Magistrem, jednak z czasem zaczęła odczuwać płynące z tego korzyści. W czasie badań w podziemiach Podgórza natrafiła na phaerimmy, które dotkliwie ja zraniły a także doprowadziły do lekkiego obłędu. Śmierć i ukojenie przyniósł jej, drow Nelnfaen.

1104-1126: Nelnfaen Samtarae - Mag-renegat z Sshamath, jedynego miasta drowów rządzonego przez mężczyzn. Nie uznawał hierarcii panującej wśród jego rasy a dogmaty Lolth hamowały jego rozwój. Najbardziej nienawidził faerzress, uznając je za największą słabość drowów, prowadzącą do rozpadu ich społeczeństwa. Podróżując po Podmroku zawędrował do najbardziej niedostępnych miejsc aż w końcu wyszedł na powierzchnię. Po objęciu posady Magistra zawiązał kontakty z klerem Eilistrae oraz panami Waterdeep. Nie wiadomo co działo się w nim w ostatnim okresie życia, gdyż zaginął bez śladu.

1126-1153: Olohomber 'Stary Piorun' Starnardyn z Arrabar - Czarodziej z Arrabar, który dorobił się fortuny na handlu ubraniami. Olohomber opiekował się trzema rodzinami, przejawiającymi skłonności psioniczne, chcąc by potomstwo tych rodzin stało się jeszcze silniejsze. Zginał podczas pojedynku z Horgylem.

1153-1204: Horgyl 'Kamienna Broda' Tusselvarr - Bano się go, roztaczał wokół siebie aurę niepewności i podejrzeń. Obdarowywał młodych magów mnóstwem czarów, starszych magów atakował, kradł im artefakty, zwoje i czary, niszczył konstrukty. Miało to według niego, skłaniać ich do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Sam opracował magiczne bransolety z których był bardzo dumny, jednak skradziono mu je. Okazało się, że stał za tym Azuth, który chciał w ten sposób ukarać go za jego postępki. Horgyl zginął w pojedynku z Haelvarem.

1204-1221: Haelvar 'Ponura Czaszka' Ildagh - W odróżnieniu od dużej liczby poprzedników, Haelvar nauczał magii, czarodziejów doświadczonych, powodując w ten sposób wzrost potęgi czarodziejów w tamtym czasie. Jednak wielu magów nie wyciągało dobrych wniosków z tych nauk i często dochodziło do niepotrzebnych starć między nimi. Pod koniec życia Haelvar stał się samotnikiem i na pomocnika przyjął tylko jednego zdolnego ucznia, który w końcu zabił swego Mistrza.

1221-1274: Isilger 'Mroczny Uśmiech' Mauntrant - Był człowiekiem który napawał się widokiem cierpienia i bólu. Znany był ze swych talentów manipulowania innymi. Stworzył blast globes, które sprzedał Zhentarimom. Mystra niezadowolona z jego postępowania wymazała mu z umysłu wszystkie informacje potrzebne do zrozumienia magii i pozbawiała stanowiska Magistra. Zginął w zasadzce zastawionej przez dwunastu nieznanych czarodziejów.

1274-1278: Thornar Fleetmoor - Geniusz doskonale rozumiejący przepływ magii, potrafiący w niebywały sposób nią manipulować. Zwany był pierwszym Mistrzem Metamagii. Z chęcią niósł pomoc każdemu, kto w jakiś sposób pragnął zrozumieć prawidłowości związane z magią. Był twórcą wielu automatów oraz latających maszyn. Został zamordowany przez Uldinusa.

1278-1280: Uldinus Lawkland - Twórca umagicznionych pierścieni. Pierścieni, których mogły się na siebie nakładać - co najciekawsze, mógł nosić ich do czterech na jednym palcu! Zostanie Magistrem częściowo uchroniło go przed gniewem Simbul, której wykradł ważne zwoje. Simbul jako Wybranka nie mogła zabić Magistra i dlatego wyszkoliła młodego maga, Ohlanda, aby zrobił to za nią (Mystrze jednak nie spodobało się postępowanie jej Wybranki).

1280-1282: Ohland Grethgar - Specjalizował się w pomniejszych zaklęciach oraz tworzeniu magicznych pułapek. Wyszkolony przez Simbul, pokonał Uldinusa, poprzedniego Magistra. Objąwszy jego urząd zaczął podróżować po Krainach ucząc magii, każdego kto wyda się nią zainteresowany. Zginął w pojedynku z Czarnym Smokiem.

1282-1294: Inhil 'Ciskający Gwiazdy' Lautdryn - Człowiek posiadający dość dziwne hobby. Uwielbiał niszczyć wieże, zamki, mury. Znany jest z wynalezienia czaru towerfall pozwalającego mu na sianie zniszczenia w Krainach. Bardzo wielu ambasadorów zabiegało o jego względy i to właśnie za jego czasów przyjęło się credo: "moc Magistra nie jest na sprzedaż". Niektórym czarodziejom jednak pomagał w poszukiwaniach starych ksiąg i zwojów. Zginął w walce z czarodziejem-łotrzykiem Glaragamą.

1294-1306: Aralagath Tarsil Arabar - Czarodziej najbardziej aktywny w Calimshanie oraz nad Morzem Spadających Gwiazd. Był twórca mini sfer poddanych permanentnemu działaniu ochrony przez złem. Swoja wiedzę najchętniej przekazywał młodym adeptom magii, a nawet dzieciom. Zginął przywalony skałami w cormyrskiej jaskini po tym, jak inni czarodzieje spowodowali wybuch i - w konsekwencji - jej zawalenie.

1306-1317: Orten Imdrar - Zostanie Magistrem spadło na niego niespodziewanie. Orten przez długi czas oczekiwał na serię niezwykłych zdarzeń, które będą mu się przytrafiały. Nic jednak się nie działo i Magister w formie ptaka zaczął swoje długie loty nad Faerunem poszukując miejsc gdzie mógłby nauczać magii. Poniósł śmierć w konflikcie z Wodną Wiedźmą, konflikcie w którym swój udział miał również sam Elminster.

1317-1318: Qilder Yarven - Uciekając przed swoim mistrzem, arcymagiem Maermadrarem, udał się do Królestw Pogranicza. Tam nabrał on nawyku szybkiego i dokładnego działania. Po zostaniu Magistrem czuł się wspaniale i jego umysł nie akceptował myśli, że ktoś mógłby go pokonać. Zginął w trzecim z kolei pojedynku.

1318-1322: Maldiglas Turntower - Czarodziej, który wywarł duży wpływ na ówczesny Faerun. Przez niego Magister stał się osobą po trosze polityczną. To za jego przyzwoleniem czarodzieje chętniej zaczęli uczyć innych magii. Był osobą niezwykle poważaną i szanowaną. Jego największym osiągnięciem było jednak stworzenie schronień, niezwykłych magicznych przestrzeni, nakładających na przebywające w nich istoty pewne dobroczynne efekty (m.in. wyleczenie wszystkich ran oraz usunięcie chorób i trucizn oraz zdjęcie różnego rodzaju klątw). Niestety, większość z tych schronień dzisiaj uznaje się za stracone i zaginione.

1322: Phelardnen Ghemelt Tharsult - Czarodziej manipulujący różnymi ważnymi postaciami z Lantanu i Nimbralu. Potajemnie walczył z Czerwonymi Czarodziejami z Thay. Jego obsesją było odnalezienie klejnotów mocy, a objęcie posady Magistra miało mu w tym pomóc. Jednakże Czarodzieje z Thay i Calimshanu również poszukiwali owych klejnotów. Phelardnen zginął z ręki Thayańczyka, który z kolei zginął z ręki arcymaga z Chessenty, zabitego następnie przez Maaxiladanarra.

1322-1328: Maxiladanarr Torstren - Czarodziej uważający pojedynki za zwykłe marnotrawstwo. Po objęciu stanowiska Magistra, pierwszą rzeczą jaką zrobił było zniszczenie własnej wieży, aby niektórzy mniej rozgarnięci magowie pomyśleli, że został zgładzony. Maxiladanarr kontynuował pracę Magistra sprzed dwóch stuleci, Olohombera i dokończył jego dzieło. Z rodzin nad którymi pracowali zrodziły się klany, które prężnie rozwijają się do dziś.

1328-1354: Imrul Athelzedar - Mimo, że słabszy od wielu czarodziejów, cechował się niezwykła pracowitością. Uczynny, pomocny i służący radą - takim go zapamiętano. Opiekował się klanami kontynuując badania Torstrena i Olohombera.

1354-1370: Noumea - Nieśmiała i stroniąca od przemocy Noumea miała wątpliwą przyjemność bycia Magistrem podczas Czasu Niepokojów. Była uczennicą poprzedniego Magistra. Jej oddanie oraz postawa sprawiły, że Mystra uczyniła ją swoją Wybranką. Znane są jej bliskie stosunki z Azuthem oraz innym Wybrańcem Mystry, Khelbenem 'Czarnokijem' Arusunem.

1370-?: Talatha Vaerovree Innalith - Wychowana w Innalith pod okiem sędziwego i samotnego maga, Onlagara Blurnwooda, Talatha szybko odkryła w sobie dość duży potencjał magiczny. Przez większość czasu spędzonego u starego maga zdobywała doświadczenie oraz wiedzę praktyczną. Po jego śmierci wyruszyła w podróż po Krainach, nie do końca wiedząc co ze sobą począć. Przyjęła przydomek Cienista Czarownica. W pewnym momencie jej osoba zwróciła uwagę samego Azutha, który przez kolejne miesiące poddawał ją różnym testom, by być pewnym, że młoda czarownica będzie dobrym Magistrem. Ostatecznie okazała się być godną tego zaszczytu i objęła stanowsko. Jej osobistym pragnieniem jest zgładzenie złych czarodziejów, na czele z tymi z Twierdzy Zhentil. Bardzo chętnie pomaga innym, stara się nauczać Sztuki wszystkich, którzy o to poproszą.

Bibliografia:
  • The Magister - Ed Greenwood, Steve Perrin - TSR, 1988
  • Secrets of the Magister - Ed Greenwood - WotC, 2000
  • Zapomniane Krainy - Magia Faerunu; Sean K. Reynolds, Duane Maxwell, Angel McCoy - ISA, 2004
  • Zapomniane Krainy - Wyznania i Panteony; Eric L. Boyd, Eric Mona - ISA, 2004

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Vitriol Plugawiciel
   
Ocena:
0
Doskonała robota, praca niezwykle bogata fabularnie i ciekawa. Nie wiedziałem, że aż tylu było Magistrów. Szkoda tylko, że wiekszość (wszyscy)tych potęg zginęła. Szczególnie zaciekawił mnie smokołak, skąd się wziął taki szablon ?
Amnezjuszu, wykonałeś kawał dobrej roboty.
24-01-2007 20:33
qba-green
    Niesamowite!
Ocena:
0
WOW! Pełen podziwu jestem ... i aż tyle tego ....raju ile pracowałeś nad tym ??? o_O
24-01-2007 20:36
rincewind bpm
   
Ocena:
0
Kawał dobrej roboty.

Zawsze zastanawiało mnie, jak dobra Mystra może honorować ludzi, którzy zabili poprzedniego magistra tylko dla chwały i potęgi. Zastanawiam się też, jak jest możliwe, że istnieli dobrzy magistrzy, którzy jednak nie mieli oporów przed zabiciem poprzednika.
24-01-2007 20:54
Lendir
   
Ocena:
0
No proszę. "Historia Magistrów czyli terroryzm w Krainach" ;) Naprawdę świetna praca. Brawo, brawo i jeszcze raz brawo.
24-01-2007 21:54
Qball
   
Ocena:
0
Brawo Ezjuszu za mozolną i ogromną robotę którą odwaliłeś. Szacun:)
Tekst czyta się przyjemnie, niemniej jednak jest parę błędów które uszły uwadze podczas redagowania tekstu. Szczególnie w oczy rzucają się przekręcone nazwy krain. Choćby w opisie Talathy: Innalith. Po drodze mamy jeszcze Neheril i Thasalar. Oprócz tego pozjadane literki, zła forma czasowników, brak polfontów czy zwykłe błędy ortograficzne oraz interpunkcujne. Ale tekst świetny:)
25-01-2007 00:14
Kymil Nimesin
    Kymil
Ocena:
0
quote Zawsze zastanawiało mnie, jak dobra Mystra może honorować ludzi, którzy zabili poprzedniego magistra tylko dla chwały i potęgi. Zastanawiam się też, jak jest możliwe, że istnieli dobrzy magistrzy, którzy jednak nie mieli oporów przed zabiciem poprzednika. quote


To rzecz całkiem naturalna. Mystra nie jest dobrą boginią. Poza tym czytałeś jakieś tektsy religijne, np. Biblię? Tam mordercy to ludzie również święci. Drogi panie, takie są uroki religi :)
BTW - dobra robota
25-01-2007 10:13
~Zarrow

Użytkownik niezarejestrowany
    No!
Ocena:
0
Całkiem nieźle. Wreszcie tekst, którego nie można przeczytać w pięć minut... Kawał niezłej roboty, mimo tego że użyłeś jakichś momentami nieistniejących związków frazeologicznych "(vide "odkryty sprzeciw"). Ogólnie jednak to niezły tekst, Amnezjuszu.

Czytając historię magistrów doszedłem do wniosku, że Faeruńczykom jednak b.blisko do wczesnego średniowiecza-rżną się i zabijają na każdym kroku. Ot, taka Simbul-niby dobra, ale jednak wyszkoliła gostka tylko po to, by zarżnął Magistra...ładnie to tak? ;)
25-01-2007 15:31
Kymil Nimesin
   
Ocena:
0
Nie ttylko wczesnego średniowiecza. W starożytności działo się to z taką, mniej więcej, samą czestotliwością. A mówią, że FR jest cukierkowy. Ignoranci ;)
25-01-2007 15:41
amnezjusz
   
Ocena:
0
mimo tego że użyłeś jakichś momentami nieistniejących związków frazeologicznych "(vide "odkryty sprzeciw").
Racja, w przyszłości postaram się uniknąć tego typu sformułowań. To samo tyczy się braków/błędów, o których wspomniał Qball ;)

BTW Wielkie dzięki za opinie, jednak moim zdaniem naprawdę duże brawa należą się Mardukowi, którego niesamowite ilustracje zdobią tekst :)

Pozdrawiam
25-01-2007 15:56
~Zarrow

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A ja myślałem, żeście je od Wizardów wzięli za pozwoleniem ...;)
25-01-2007 19:14
~Parlan

Użytkownik niezarejestrowany
    Moje gratulacje :)
Ocena:
0
Co tu dużo pisać. Rozmach pracy oraz ogrom treści i informacji może powalić na kolana ;)
Kawał dobrej roboty i tyle!
A z błędami Ezjusz próbuje walczyć i idzie mu coraz lepiej :)

P.S.
Gratulacje z powodu Polterowego awansu ;))
25-01-2007 22:11
Rayen
   
Ocena:
0
Ogrom treści poraża. Jestem pod wrażeniem. Sproym wrażeniem. Podziwiam, Amnezjusz, podziwiam cię, musiałeś w to włożyć dużo pracy. Gratuluję bardzo dobrego artykułu.
26-01-2007 08:44
~Freeze

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Świetny tekst... wreszcie dowiedziałem się z kąd na Torilu wzięły się zaklęcia występujące normalnie w GH lub innych światach...
26-01-2007 14:14
Radgers
    Impressive;)
Ocena:
0
Jestem pod wielgachnym wrażeniem:) To twoja najdłuższa praca na tej stronie i w ogóle najdłuższa:D brawo, brawo i jeszcze raz brawo!:D
26-01-2007 14:56
~iron_master

Użytkownik niezarejestrowany
    Brawo
Ocena:
0
Bardzo ciekawy artykuł, choć czytałem go na części;) Aha i (chyba) wyłapałem błąd:

"Także kościoły Savrasa i Velsharoona, iż nie uznają ważności instytucji Magistra, nie ważą się na odkryty sprzeciw i wyrażenie swoich prawdziwych emocji."

Trochę się to rzepy nie trzyma;)
26-01-2007 20:58
Qball
   
Ocena:
0
Błędów w tym tekście i_m jest nieco więcej więc jedyne co Ci mogę powiedzieć to to że nie jesteś zbyt odkrywczy ;)

A ten błąd można poprawić wstawiając "Pomimo" przed "iż" :P
26-01-2007 23:06
~Truesilver

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mimo tych kliku błędów praca jest naprawdę dobra, zawiera masą ciekawych informacji. Fajne :)...
29-01-2007 23:44
~Magnum

Użytkownik niezarejestrowany
    spoko spoko
Ocena:
0
Troche błędów ale musze przyznać że bardzo mnie to wciągneło ja czytałem. Można sie dużo żeczy stąd dowiedzieć.

Jak opowiem kolegom to wszyscy wejdą tu ;p;p
01-02-2007 18:33
~domek

Użytkownik niezarejestrowany
    fajne :)
Ocena:
0
Niestety nie wykorzystam poniewaz moj mistrz podziemi zniszczyl faerun :/
14-02-2007 14:55
~OneMoreGodDamnElf

Użytkownik niezarejestrowany
    Gratulacje
Ocena:
0
Bardzo dobry artykuł, widać, że się napracowałeś, ale cóż znaczą moje słowa :P
To jest problem Wybrańców, zapatrzeni w siebie, głupi ignoranci. Do tego ludzi. Nie przystosowani do długowieczności nie potrafią spoglądać szerzej na niektóre sprawy, gdyby tylko moja postać zdobyła więcej mocy...a tak jak podskocze nawet Storm Silverhand to dostanę i skończy się mój dzień dziecka.
BTW: Offtopic, gdzieś czytałem, że srebrny ogień Wybrańców zachowuje się dziwnie stykając się z Cieniem Cienistego Splotu (dziwnie brzmi ten zwrot, wiem). Ale co się dzieje kiedy Srebrny Ogień spotka się z Magicznym Ogniem, tzw Spellfire :] ?
31-12-2007 03:21

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.