» Recenzje » Wszystkie » Magia i Miecz 03/2002

Magia i Miecz 03/2002


wersja do druku

   Otwieram marcowy numer. Omijam wstępniak, by przestudiować spis treści. Jest! Wreszcie! Wróciła Kraina Goblinów! Na cześć redakcji: Hip, Hip, Hurra! Uff. Trochę się zapomniałem. Wróćmy do rzeczy. Tomek Kreczmar już świętuje "setkę" czasopisma, mimo, iż jest to dopiero 99 numer. Cóż, trzeba przyznać, że chłopaki (i panie) są już z nami od dość dawna (sam czytuję pisemko od 98 roku).

   Teraz artykuły. Numer otwiera relacja Michała "Puszona" Stachyry z Valkiriady - konwentu zorganizowanego przez serwis Valkiria. Według relacji impreza wypadła całkiem nieźle, nie licząc kilku szczegółów (między innymi małej liczby gości, dzięki czemu Valkiriada została ochrzczona mianem Nanokonwentu).

   Kolejny tekst to recenzja "Exalted" - nowego systemu z uniwersum Świata Mroku. Marcin Oracz krytykuje postępowanie firmy White Wolf, która, na fali popularności serii, umieściła bardzo ciekawy w zamyśle system w nieodpowiednim miejscu. Otóż Exalted nie ma w zasadzie wiele wspólnego z WODem, jednak wydawcy umieścili go weń, by zdobyć nieco więcej kasy.

   Nieco opóźniona recenzja dodatku do WFRP "Realms Of Sorcery" przedstawia dość dokładnie jego zawartość. Okazuję się, że wreszcie fani systemu otrzymują coś, czego nie było do tej pory, a co brakowało wszystkim. Dokładny opis oraz przewodnik po sferze magii w WFRP począwszy od wiejskich magików, a skończywszy na legendarnych krasnoludzkich Kowalach Run.

   Kolejna recenzja dotyczy Fallout: Pencil And Paper - darmowego systemu, który można ściągnąć m. in. ze strony www.fallout.pl. W "Wieściach" jak zwykle nieco opóźnionych wiadomości oraz dużo d20.

   "Thorgal i spółka" to wywiad z Maćkiem Kocujem i Robertem Siniakiewiczem - twórcami "pierwszej" polskiej gry karcianej - "Thorgala". Celowo piszę słowo "pierwszej" w cudzysłowie, gdyż mieliśmy już dwie "pierwsze" polskie gry karciane - "Zbuduj swój Kaczogród" oraz "Sim Wiochę". No cóż, każdy chce być pionierem...
   Artykuł Pawła "nurka" Nurzyńskiego "Komiksowe początki" streszcza dzieje Thorgala opisywane w licznych komiksach, na bazie których powstała karcianka. Dla nieobeznanych jest to tekst dość przydatny, jednak nie wiem za bardzo co robi on w piśmie poświęconym grom fabularnym.
   "Kto jest kim?" Pawła "nurka" Nurzyńskiego to drugi artykuł dotyczący komiksu "Thorgal". Tym razem dowiadujemy się co nieco o poszczególnych bohaterach oraz ich wzajemnych związkach (brzmi dziwnie, wiem).

   Dość kontrowersyjnym artykułem jest "Psycho-RPG" Bohdana Pękackiego. Jest to, moim zdaniem, bardzo ciekawy pomysł, jednak przedstawiony został nazbyt zawile. W skrócie gracze wcielają się w poszczególne "motywacje" i kierują działaniem jakiejś postaci (jednej i tej samej). "Motywacjami" mogą być: odwaga, nienawiść, patriotyzm, chęć zemsty, itp. Jeżeli jesteście zainteresowani to polecam lekturę MiMa.

   Nowym działem Almanachu jest kurs rysowania. Z pierwszą częścią, autorstwa Przemysława Szymczaka, mamy właśnie okazję się zapoznać. Możemy się zeń dowiedzieć co nieco o rysowaniu konturów oraz twarzy fantastycznych postaci. Jak narysować orka, który wygląda jak ork? Niewątpliwie jest to rzecz przydatna dla początkujących rysowników, jednak naprawdę nie wiem co robi ona w MiMie.

   Dział Deadlands, jak zwykle, ma się bardzo dobrze. Znajdujemy w nim wartościowe teksty, które można wykorzystać nie tylko na sesjach "Martwych Ziem". Pierwszym z artykułów jest "Szalona nauka" Tomasza Z. Majkowskiego. Jest to kolejny tekst dotyczący budowania grozy. Tym razem rzecz dotyczy szalonej nauki oraz takowych naukowców. Naprawdę polecam!

   "Wodzowie Konfederacji" Tomasza Z. Majkowskiego to z kolei druga część artykułu z MiM 11/2001 opisującego wielkich ludzi Południa. Prawda historyczna wpleciona w uniwersum DL pomoże z pewnością wielu Szeryfom. Miłośnicy "Earthdawna" otrzymują kolejną część kampanii "Powietrzny Okręt" małżeństwa Szaleńców, zatytułowaną "Klucz". Scenariusz może być także poprowadzony, jako osobna przygoda. Wspominałem już chyba kiedyś, że Przebudzenie Ziemi wciąż do mnie nie trafia. Z tego też względu moja ocena tekstu byłaby niezwykle subiektywna. Pozostawię to więc znawcom tematu :P. "Samotny szczyt" Wojciehca "Drake'a" Gruchały to krótka przygoda do "Gasnących Słońc", jednak bardzo łatwo można ją dostosować do realiów każdego innego systemu. Drużyna (lub bohater, gdyż można to także poprowadzić, jako singiel) zostaje wynajęta, jako górscy przewodnicy. Podczas drogi na szczyt może wydarzyć się bardzo wiele, jednak punkt kulminacyjny skłania graczy do myślenia. Warto przeczytać.

   Ponieważ ani na L5K ani na innych "skośnookich" zabawkach za bardzo się nie wyznaję, więc nie napiszę wiele o "Upadku Yasuki Kamoko" Marcina Blachy. Akcja rozgrywa się w ciągu całego roku - począwszy od jesieni. Generalnie całe to "klanowe zamieszanie" powoduje, że scenariusz nie jest zbyt "przenośny".

   "Magia pustyni" Joanny i Macieja Szaleńców wprowadza nas w świat dżinów i fakirów, czyli krótko mówiąc: witajcie w Arabii! Tajemnicze moce ukryte pośród piasków, miejsce, gdzie każdy wysługuje się demonami dla własnych celów, mimo zakazu używania magii wszystko aż od niej tętni - to jest właśnie Arabia. Dzięki temu artykułowi poznajemy bliżej tajemnicze i krwawe rytuały Arabów. Naprawdę świetny tekst zarówno, jako uzupełnienie kampanii "Miasto Ze Złota", jak i samoistny artykuł. Obowiązkowy punkt dla wszystkich wybierających się do Arabii.

   Kolejnym tekstem do WFRP jest "Wojna o Pierścień: Marcina Blachy. Wbrew pozorom nie ma ona nic wspólnego ze słynnym dziełem Tolkiena. Córka cesarza wychodzi za mąż. Zgodnie z tradycją każdy z mieszkańców stolicy otrzymuje bochenek chleba. Ten, który odnajdzie ukryty wewnątrz jednego z nich pierścień zostaje zwolniony z płacenia podatków. Trzy rodziny walczą o możliwość dostania owej błyskotki. Gdy jednak do całej afery wtrąca się mumia wszystko się komplikuje. Świetna przygoda z wieloma zwrotami i zaskakującą akcją. Można tu wykorzystać wiele charakterystycznych dla Starego Świata czynników.

   "Inne rasy Novigradu" Łukasza "Klocka" Sikorskiego to bardzo dobry uzupełniający artykuł do Białego Wilka #2. W samym BW nie zawarto informacji o krasnoludach, gnomach, niziołkach i elfach. Miłośnicy nieludzi nie muszą się jednak martwić, gdyż tekst Łukasza jest naprawdę wyczerpujący i można się zeń wiele dowiedzieć. Dla miłośników i przyszłych graczy w "Thorgala" przeznaczony jest artykuł "Thorgal CCG: Pierwsze Starcie". Adresowany jest on raczej do początkujących karciarzy i dotyczy głównie budowy talii i możliwych strategii gry. Mówiąc w skrócie: nic ciekawego karcianych wyjadaczy.

   Jak wspominałem powróciła Kraina Goblinów. Czy śmieszna i ciekawa? Nie wiem. Może niektórym humor przypadnie do gustu. Niewątpliwym jednak sukcesem jest to, iż redakcja zdecydowała się ponownie wpuścić gobliny. Marcowy numer zamyka felieton Jacka Drewnowskiego "Przepraszam, którędy do gwiazd?". Jak zapewne sami wiecie w utworach SF poruszano wiele różnych sposobów na kontakt z obcymi cywilizacjami. Po przeczytaniu tekstu możemy mieć o nich jako takie pojęcie.

   Reasumując numer jest całkiem dobry (z pewnością usatysfakcjonowani czują się fani L5K i DL). Wart uwagi jest także powrót Krainy Goblinów. Jak zwykle wielkim minusem jest cena, jednak nic w tej dziedzinie nie możemy zmienić (tak, jak i MAGowi). Pozostaje nam oczekiwać na dzień, gdy każdego będzie stać na MiMa.


Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


neishin
    recka?
Ocena:
0
Recenzja niby jest fajna, ale ... nic nie wnosi. jest to opis poszczegolnych artykolow i tyle. jakby pisal to robot. niby jest na koncu ze numer taki a taki jest dobry czy zly. ale ciagle brakuje mi tego subiektywizmu. powiem szczerze, bardziej podobala mi sie recka bjorna.
23-05-2002 17:54
bjorn
   
Ocena:
0
a mi brak _oceny_. Bo juz _podjelismy_, jesli sie myle, decyzje, ze oceny sa, i to w skali 1-6...
23-05-2002 19:06
~Klocek

Użytkownik niezarejestrowany
    Cena
Ocena:
0
Nie bardzo rozumiem dlaczego cena MiMa jest az takim wielkim minusem. Przeciez te kilka az tak wielka kwota nie jest. Nie przesadzajmy. Eh, polski swiat RPG chyba naprawde idzie w rozsypke :-(
24-05-2002 20:16
~Klocek

Użytkownik niezarejestrowany
    Cena
Ocena:
0
Nie bardzo rozumiem dlaczego cena MiMa jest az takim wielkim minusem. Przeciez te kilka az tak wielka kwota nie jest. Nie przesadzajmy. Eh, polski swiat RPG chyba naprawde idzie w rozsypke :-(
24-05-2002 20:16
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
aaaaaa

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaa

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaa
a
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaa
26-06-2009 13:17

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.