» Zew Cthulhu » Magia - Świat Mistycznej Grozy

Magia - Świat Mistycznej Grozy


wersja do druku
Autor:
Magia od zawsze towarzyszyła człowiekowi, podążała za jego ideałami i kryła się w mrokach podświadomości. Ludzie, którzy wierzą w istnienie tej siły często gloryfikują ją stawiając na firmamencie fundamentalnej prawdy wszechświata. Prowadząc tę myśl poprzez uniwersum mitów Cthulhu odkrywamy, że nie ma nic bardziej błędnego.

Lovecraft stworzył mitologię, która swą grozą i mistycyzmem zadziwia do tej pory. Magia przedstawiona w rzeczywistości kosmicznego horroru odstaje od konwencji dobrych miłosnych czarów i kuli ognia. Rozważając sposoby poznania i metody władania tą mistyczną mocą możemy stwierdzić, że „Samotnik z Providence” tworzył opierając się na konserwatywnych metodach przedstawienia tego odłamu fantastyki. Magia istniejąca w „Zew Cthulhu’ jest przerażająca, tajemnicza i wymagająca ogromnego poświęcenia. Bohaterowie pragnący obcować z tą siłą muszą liczyć się z daleko idącymi konsekwencjami swych działań. Wielu z was zapyta : Skoro nie ma tam Kuli Ognia oraz Magicznej Tarczy, to co to za magia?

Otóż odpowiedź można odnaleźć na kartach wielu nowel spisanych przez H.P. Lovecrafta. Mitologia Cthulhu odkrywa przed nami prawdę o wszechświecie, ujawnia, że to wyższe, kosmiczne i bluźniercze byty sprawują władzę nad nami i naszym życiem. Magia zaś pojmowana jako zjawisko integralne i zawsze towarzyszące naturze wszechświata jest mocą pierwotnie związaną z prawami wszechrzeczy. Idąc dalej tym tokiem możemy stwierdzić, że mistycyzm musi mieć związek z Mitami Cthulhu i nie ma innego wyjścia. Wiedząc to mamy dowód na niszczycielską oraz fascynującą naturę tegoż gatunku.

Wielu odkrywców tajemnic pragnie obrać drogę magii. Pociąga ich nutka tajemniczości oraz strachu przed nieznanym. Nie wiedzą jednak w co mogą się wpakować. Dlatego też Strażnik Tajemnic powinien dawać im wskazówki i informować ich o konsekwencjach. Nie mówię tu jednak o jawności i wolnej wypowiedzi „Nie rób tego, bo zje cię coś okropnego, lub popadniesz w szaleństwo”. Takie wyłożenie „kawy na ławę” jest niebezpieczne dla konwencji tajemnicy i grozy. Wszelkie informacje powinny być dwuznaczne, nie raz sprawiające wrażenie błahych. Strażnik Tajemnic winien dawkować wiedzę o konsekwencjach powoli, wystrzegając się bezpośredniości. Należy także wystrzegać się grzechu bagatelizowania zakresu mistycyzmu w świecie Mitów Cthulhu. Tutaj magia jest siłą, z którą należy się liczyć i nigdy nie powinno się jej ignorować.

Można spotkać się także ze zjawiskiem skrajnego demonizowania tego rejonu fantastyki. Mimo, że obcowanie z bluźnierczą mocą i odprawianie rytuałów jest niebezpieczne, sprawia jednak, że badacz ma poczucie satysfakcji, a poszukiwanie wiedzy na temat tysięcy tematów, w które opiewa zakres mistycyzmu w Mythos poszerza umiejętności bohatera i może być fundamentem dla wielu ciekawych przygód.

Świat H.P. Lovecrafta jest pełen pułapek. Magia zaś jest wymiarem, który ocierając się o szaleńczy strach zawiera w sobie najwięcej niebezpieczeństw. Ludzie kończą w szpitalach psychiatrycznych bądź na cmentarzach, mimo wszystko po nich przychodzą kolejni, fanatycznie oddając się sprawie mistycyzmu zatracają swe człowieczeństwo na rzecz wiedzy i mocy, która nigdy nie powinna być w rękach zwykłych śmiertelników.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Thoron
    Wiadro zimnej wody? :>
Ocena:
0
Juz ustaly achy i ochy nt. powstania subsystemu Cthulhu, wiec zaczna sie normalne komenty. :)
Spodziewalem sie czegos innego, ten tekst wydaje mi sie troche podrecznikowy, matematyczny. Srednio ukazales ten caly mistycyzm, co sprawia wrazenie "tam magia jest taka, bo tak". Nawet niezle wprowadzenie dla poczatkujacych, ale mogloby byc inaczej podane.
26-10-2005 16:07
vanderus
    Krótkie podsumowanie
Ocena:
0
Krótkie podsumowanie tekstu jest takie, iż magia w ZC generalnie zrobi więcej szkody temu, kto się nią posługuje, niż temu przeciw komu jest używana. I generalnie jest to prawda - sam jestem w ogóle przeciwnikiem dawania graczom dostępu do magii w ZC. Jeśli gracze poznają jakiś czar, to tylko od święta i tylko taki, który nie przyda im się za mocno :>.

Tylko rodzi się pytanie - skoro tekst można streścić jednym zdaniem, to po co się on powstał? Może warto byłoby jednak zrobić jakiś szerszy wykład, poparty przykładami, cytatami itp? Magia w ZC to temat na kilkunastostronicową rozprawę, a nie takie "płytkie" naświetlenie.
28-10-2005 11:14
Nephand
    Spokojnie
Ocena:
0
Mogę zapewnić, że na jednym artykule się nie skończy
28-10-2005 17:08
wóda
    dziwne
Ocena:
0
Mam wrazenie, ze ten tekst sklada sie z dwoch czesci.
1. Magia w ZC to nie fajerbole, czyli wydawaloby sie informacja dla poczatkujacych. Bardzo ladnie, tylko ze pozniej nie ma wlasciwie wyjasnienia, czym jest ta magia. Czyli poczatkujacy nie znajdzie interesujacych go informacji. Bluzniercza, zwiazana z mitami i tyle.
2. W drugiej czesci zachaczasz o problem wkladania magii w rece graczy, znaczy badaczy :P. Tylko ze tez skrajnie ogolnikowo.

Vanderus ma sporo racji.

Bardzo kiepsko.
29-10-2005 12:34
Furiath
    Tragedia
Ocena:
0
To ja dłuższe posty na forum czesto klepię, niż takie arty. Za krótko, zbyt powierzchownie, lanie wody, żadnych konkretów, mało mięcha. Dno!

Az się prosi, by piszac o magii w ZC wspomnieć o jej pochodzeniu, o manuskryptach i zaklęciach, ryzyku, może nowym spojrzeniu na parającego się magią, nauce, praktywkowaniu, o potedze magii i jej przeklenstwie, motywy, przykłady, itp.
29-10-2005 19:42
~kuki

Użytkownik niezarejestrowany
    Magia jest czymś nie określonym
Ocena:
0
Wedłóg mnie magia w karzdym systemie jest taka jaka powinna być to znaczy jeśli gracze wpadli na pomysł aby przyzwać Nyrlathotepa to nie trzeba szykać w podręczniku opisu rytuału i iść tą drogą. Magia jest nieobliczalna a wszyscy którzy twierdzą że potrafią nad nią zapanować gróbo sie mylą ( pierwszy lepszy wredny mg im to udowodni) ja nigdy nie korzystam z opisów magi jeśli chodzi o mechanike (jak tak wogle można grać???... no to ja żucam ten potęrzny czar bo jestem przepakiem misiu gry rzuć mi na mąją MOC!!!... żałosne)
Magia to coś tajemniczego coś czego zwykły umysł ludzki nie może pojąć( może dlatego badacze tracą pp aby stać się magami przepakami ??? :P) Kiedy u mnie na sesji gracz stara sie odprawić jakieś szamańskie czary mary hokus pokus to nie wie czego może się spodziewać być może Wielki Przedwieczny wyłoni się z puszki po konserwach i go zeżre. gólnie magia w karzdym systemie narracyjnym jest nieprzystosowana do mechaniki (ok wyjątkiem jest ErthDown!!!!!aahhh)
Mistrzowie gry dajcie popuścić wodze wyobraźni kiedy BG deklaryje hokusy pokusy !!! a napewno wasze sesje będą odrobine bardziej tajemnicze bo o to właśnie chodzi w Zewie Cthulhu-ma być mroczno, złowrogo i k***a mgliście a nie nudy bo wiem że ten ''Spell" mi się uda bo jestem przepakiem . no to tyle dziękuje i przepraszam że komuś zniszczyłem światopogląd na MAGIĘ pa pa :)
16-02-2006 15:48
~78ikkkk

Użytkownik niezarejestrowany
    uiuiuiuiui
Ocena:
0
uyiljllhmmn,h,,jh.,jmh,,j.
06-10-2007 09:33
~ji9-pko[

Użytkownik niezarejestrowany
    kbkjblb
Ocena:
0
kipkbjhkli9-n9hjuio6d4esdteggbk,km;.ok6tfu tfu
09-02-2008 13:58
~kuba

Użytkownik niezarejestrowany
    czerwony renger
Ocena:
0
zordy
03-03-2008 17:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.