Łotr Ciemnej Strony

Autor: Michał 'rincewind bpm' Smoleń

Łotr Ciemnej Strony
W galaktyce działa wielu oszustów, naciągaczy i zwyczajnych kłamców. Każdy z nich szuka własnego, unikalnego pomysłu na działalność, który miały zagwarantować osiągnięcie sukcesu. Siła łotra Ciemnej Strony tkwi nie w samych kłamstwach, ale w tym, co za nimi stoi. Ma on do dyspozycji Ciemną Stronę Mocy, potężne narzędzie umożliwiające wzniesienie się na wyżyny zbrodni. Łotry uważają swoje zdolności za kolejną (choć wyjątkowo skuteczną) metodę umożliwiającą realizację własnych dążeń. Nie rozumieją, czy raczej nie chcą zrozumieć wydumanej filozofii Rycerzy Jedi czy Sithów. Ich celem nie jest samodoskonalenie czy wielka wiedza, ale to, co można dzięki nim zdobyć. Pieniądze. Władza. Wpływy. Towarzystwo. Motywy kierujące działaniami poszczególnych łotrów różnią się znacząco, ale niemal zawsze chodzi im o to samo - o samych siebie. Wśród członków tej klasy można więc spotkać działających z ukrycia polityków, zdolnych oszczerców i szantażystów, a także szpiegów.

Łotry zdarzają się pośród każdej rasy, ale najczęściej pojawiają się w skupiskach zdemoralizowanej ludności – przedstawiciele tej rasy zaskakująco często ulegają pokusie Ciemnej Strony. Zazwyczaj są oni wyrzutkami, którzy po którymś z poprzednich numerów zostali złapani i wygnani (lub też musieli uciekać). Życie podróżnika odpowiada im jednak: ostatecznie, w nowym miejscu jeszcze ich nie znają i łatwiej rozpocząć działalność...

Większość łotrów zdaje sobie sprawę ze swej niezwykłości już w okresie dojrzewania. Oprócz wrodzonego sprytu posiadają coś więcej. Zdarza się, że same ich negatywne emocje potrafią zaszkodzić innym. Na początku może się to wydawać tylko kwestią szczęścia, ale stopniowo odkrywają, że są w stanie kontrolować tę siłę. Większość z nich była wcześniej zwykłymi łajdakami (ang. Scoundrel), ale zdarzają się też dostojnicy (ang. Noble) technicy (ang. Tech Specialist).

Członkowie tej klasy prestiżowej najczęściej uważają walkę za coś, co zdarza się innym. Wolą pokonywać wrogów za pomocą spisków, intryg i oszczerstw lub dzięki ich zmanipulowanym sojusznikom. Najczęściej już na początku kariery uczą się wpływania na innych za pomocą Mocy. Później zyskują także zdolność wyczuwania, co daje im dodatkową przewagę.

Łotry Ciemnej Strony rzadko kiedy staczają się na samo dno. Wiedzą, że Ciemna Strona Mocy to potężne narzędzie, którego jednak należy używać z rozwagą. Większość nie widzi sensu w niepotrzebnym okrucieństwie, ale nie zawaha się skrzywdzić innych, aby osiągnąć własny cel. Z tego powodu mało kto wie o ich zdolnościach, dzięki czemu udaje im się uniknąć ataków Rycerzy Jedi – choć czasem zdarza się, że któryś z przedstawicieli tej klasy zajdzie na tyle daleko na ścieżce Ciemnej Strony, że stanie się celem tych strażników pokoju.

Status łotra Ciemnej Strony często bywa jedynie przystankiem w karierze przestępcy. Ci, którzy zdecydują się wyjść z cienia, by uzyskać jeszcze większą władzę, awansują w klasach dostojnika lub księcia przestępców (ang. Crime Lord), podczas gdy pragnący rozwijać swoją biegłość w posługiwaniu się Mocą wybierają klasy czciciela Ciemnej Strony (ang. Dark Side Devotee) lub adepta Mocy (ang. Force Adept). Podobno zdarzało się też, że któryś z łotrów wstępował do zakonu Sithów.

Tabela: łotr Ciemnej Strony
Poziom

Bazowa Premia do Ataku

Wytr. Ref. Wola Specjalne Premia do Obrony Premia do Reputacji
1 +0 +0 +1 +2 Kłamstwo Ciemnej Strony (1/dzień) +1 +1
2 +1 +0 +2 +3 Trening Mocy +2 +2
3 +1 +1 +2 +3 Przysługa (+1), Kłamstwo Ciemnej Strony (2/dzień) +2 +2
4 +2 +1 +2 +4 Trening Mocy +2 +3
5 +2 +1 +3 +4 Przysługa (+2), Kłamstwo Ciemnej Strony (3/dzień), Zasłona Ciemnej Strony +3 +4


Wymagania

Oto wymagania, które postać musi spełnić, aby zostać łotrem Ciemnej Strony:
Umiejętności: Blefowanie (ang. Bluff) ranga 6+, Zastraszanie (ang. Intimidate) ranga 6+, Zbieranie informacji (ang. Gather Information) ranga 6+
Umiejętności Mocy: Przyjaźń (ang. Friendship) ranga 2+
Atuty: Wrażliwy na Moc (ang. Force Sensitive)
Punkty Ciemnej Strony: 2

Informacje o zasadach gry

Witalność: Łotr Ciemnej Strony uzyskuje 1k6 Punktów Witalności (ang. Vitality Points) na poziom. Modyfikator z Budowy wciąż jest wliczany.

Umiejętności klasowe

Umiejętności łotra Ciemnej Strony ( i atrybut kluczowy dla każdej z nich) to:
Blefowanie (Cha), Ciche poruszanie się (Zr) (ang. Move Silently), Czytanie/Pisanie w języku obcym (żaden) (ang. Read/Write Language), Dyplomacja (Cha), Fałszerstwo (Int) (ang. Forgery), Hazard (Rzt) (ang. Gamble), Mówienie w języku obcym (żaden) (ang. Speak Language), Pilotowanie (Zr) (ang. Pilot), Posługiwanie się komputerem (Int) (ang. Computer Use), Zawód (Rzt) (ang. Profession), Przebieranie (Cha) (ang. Disguise), Rzemiosło (Int) (ang. Draft), Szacowanie (Int) (ang. Appraise), Ukrywanie się (Zr) (ang. Hide), Wiedza (Int) (ang. Knowledge), Wyczucie pobudek (Rzt) (ang. Sense Motives), Zabawianie (Cha) (ang. Entertain), Zastraszanie (Cha), Zbieranie informacji (Cha), Zręczna dłoń (Zr) (ang. Sleight of Hands).

Łotr Ciemnej Strony traktuje wszystkie umiejętności Mocy, których wymagania spełnia, jako umiejętności klasowe.

Punkty Umiejętności na każdym poziomie: 8 + modyfikator z Intelektu.

Właściwości klasowe

Oto właściwości klasowe łotra Ciemnej Strony.

Atuty początkowe: Łotr Ciemnej Strony uzyskuje następujące atuty: Biegłość w broni (pistolety blasterowe).

Kłamstwo Ciemnej Strony: Łotry Ciemnej Strony są najbardziej wygadanymi cwaniakami w galaktyce. Przedstawiciel tej klasy prestiżowej może przerzucić nieudany test dowolnej umiejętności opartej na Charyzmie (również umiejętności Mocy). Drugi wynik musi zostać zaakceptowany, nawet jeżeli jest gorszy od pierwotnego. Zdolności tej można używać raz dziennie na pierwszym poziomie, 2/dzień na trzecim i 3/dzień na piątym.

Trening Mocy: Na drugim i czwartym poziomie członek tej klasy prestiżowej zyskuje dodatkowy atut Mocy. Musi on pochodzić z podanej listy: Przemiana (ang. Alter), Wyczucie (ang. Sense). Gdy któryś z tych atutów zostanie wybrany, umiejętności z nim powiązane stają się umiejętnościami klasowymi łotra.

Przysługa: Na trzecim poziomie, łotr zyskuje zdolność wymuszania dzięki swoim wpływom i znajomościom przysług. Poprzez wykonanie testu przysługi łotr zyskuje dostęp do osób i środków, jakiego nie mają zwykli bohaterowie. Pozwala to na przykład na uzyskanie ważnej informacji bez testów Zbierania informacji lub surowców bez płacenia. Inne możliwie skutki użycia tej zdolności to zdobycie specyficznego przedmiotu lub niezbędnego dokumentu przy pomocy wpływowych znajomych.

Aby wymusić przysługę, łotr Ciemnej Strony musi wykonać udany test przysługi. Rzuć 1k20 i dodaj premię do przysługi łotra (+1 na trzecim poziomie i +2 na piątym). MG ustala Stopień Trudności. Proste przysługi mają ST 10, ale te wymagające dużych wpływów czy pieniędzy mogą wymagać testów o ST 20 i więcej. Nie można wziąć 10 lub 20 w tym teście, jak również próbować wymusić tę samą (lub praktycznie tę samą) przysługę więcej niż raz. Naprawdę istotne przysługi, takie jak pokonanie głównego wroga, są niemożliwe do uzyskania. Takie sprawy powinny stanowić podstawę przygody, a nie być rozstrzygane przez pojedynczy rzut kostką.

Łotr może użyć tej zdolności 1 tydzień/2 poziomy w tej klasie prestiżowej (zaokrąglane w dół). Kumuluje się to z podobnymi zdolnościami innych klas, np. śledczy Jedi (ang. Jedi Investigator) czy dostojnik.

Mistrz Gry powinien uważnie kontrolować korzystanie z tej zdolności aby upewnić się, że nie jest ona nadużywana. Sukces albo porażka w misji nie powinna zależeć od użycia przysługi, zdolność nie powinna też całkowicie zastąpić innych umiejętności i odgrywania. MG może nie pozwolić na użycie tej zdolności, jeżeli miałoby to niszczący wpływ na grę. Więcej o zdolności przysługa znajdziesz w rozdziale dwunastym podręcznika podstawowego na stronie 286.

Zasłona Ciemnej Strony: Począwszy od piątego poziomu, łotr Ciemnej Strony umie posłużyć się Mocą w celu ukrycia swoich machinacji. Wydając Punkt Mocy aby wezwać Ciemną Stronę, może zamiast standardowych korzyści wybrać premię do wszystkich testów umiejętności opartych na Charyzmie (w tym i umiejętności Mocy) równej tyle, ile otrzymałby normalnie, powiększoną o dodatkowe 2k6. W takim przypadku nie otrzymuje jednak żadnej premii do testów ataku, rzutów obronnych i tak dalej.