20-03-2022 20:55
Lądowe Lewiatany
W działach: ASL | Odsłony: 236Od rozpoczęcia wojny na Ukrainie nie miałem weny na granie w Advanced Squad Leader, co pewnie jest oczywiste. Sporo energii kosztowały mnie rozmyślania, dyskusje, aukcje charytatywne (tym akurat mógłbym poświęcić więcej czasu i $, ale to nie sprint a maraton, jak mówią, więc wrócę do tematu), wyjazdy… ale miałem akurat kilka wolnych wieczorów, więc zmusiłem się, i wróciłem do ASLa.
Dzisiaj i wczoraj zająłem się analizą scenariusza zatytułowanego Lądowe Lewiatany.
Cele strategiczne:
- Rosjanie: przerzucić 3 nieuszkodzone pojazdy bojowe za zachodnią granicę mapy.
- Niemcy: nie dopuścić do celu Rosjan.
Proste, nie?
Oto mapa (złożona z trzech). Widzimy na niej:
- Południe: pola i zagajniki, nie ma drogi wschód-zachód
- Północ: wzgórza, często zalesione
- Centrum – rejon zurbanizowany.
- Ruscy startują na wschodzie (po prawej), Niemcy mogą się rozstawić do około 25% planszy od lewej (na zachodzie).
- Widać, że są dwie trasy wschód-zachód, południową można prosto obstawić, północną już nie, bo Niemcy nie mogą wyjść poza środkową mapę w czasie rozstawiania. Wydaje się więc, że północna trasa jest trudniejsza w obronie.
Na mapie nie widzimy: 2 czołgów PZ IVD, które wejdą do gry w drugiej niemieckiej rundzie. Są to pojazdy kalibry 75mm, czyli całkiem mocne, do tego mają sporą prędkość. Będą więc gnębić maruderów albo tych, co będą kombinować, żeby zjechać z głównych dróg...
Zobaczmy co dalej.
- Ruski BT-5 M34 jest bardzo szybki (22 punkty ruchu) może przejechać całą planszę w jednej fazie ruchu.... prawie:) Bo się zatrzymają na ostatnim heksie (1). Pisałem już, że scenariusze w ASL są genialne? A co jeśli taki pojazd zatrzyma się na ostatnim polu? Zostanie ostrzelany od tyłu, ciężko będzie mu się bronić. Do tego może zostać ostrzelany gdy będzie przejeżdżał koło niemieckich jednostek. W teorii może się udać, w praktyce daje takiej misji jakieś 10% szans (ale rozegrałem tylko kilka scenariuszy w życiu, więc doświadczenie me niewielkie), zwłaszcza, że żeby szybko przejechać, załoga nie może być zabunkrowana w czołgu. Bo jeśli jest, to jedzie po drodze 2x wolniej. Ale też zwykły karabin nic jej zrobić nie może...
- Ale ruscy nie mają radia!! Muszą grupować się w plutony albo robią test morale (mają 9, więc spora szansa, że się test uda). W podręczniku jest napisane, że jedną z głównych przyczyn porażki Francuzów i Rosjan na początku wojny był właśnie fakt bycia bezradiowcami, bo z czołgu niewiele widać.
- Niemcy mają snajpera na poziomie 3 - co może trochę napsuć krwi odważnym, którzy się nie zaguzikują w czołgach.
- Niemcy są właściwie prawie odporni na osłabienie wynikające ze strachu (ELR 4).
- Niemieckie czołgi mają ROF 2, ruskie tylko 1.
- Pancerz wszystkiego poza KV-2 i T-34 to mogiła.
- Ruskie czołgi będą się psuć - 12 na początku fazy ruchu i czołg stoi
- Można czasem dopiłować i spróbować przejechać szybciej, niż się da (o ¼ punktów ruchu):). Ale rzucamy 2k12+1 (bo Armia Czerwona) +1 (+2 dla ruskich, psujących się wynalazków) za każdy punkt, który chcemy uzyskać. Ryzykowne…
- Ruskie i niemieckie czołgi psują się gdy rzucimy 11 lub więcej przy strzale. Jest to o tyle ważne, że popsuty ruski czołg nie liczy się przy przekroczeniu granicy mapy.
- Pojazdy Ruskich są zasadniczo słabo opancerzone, muszą więc unikać ostrzału.
- Niemcy nie bardzo mogą sobie pozwolić na straty strzelb przeciwpancernych czy karabinu maszynowego. Szczęśliwie mają silnych dowódców.
I co robimy?
- Na środku pola bitwy Ruscy nie mają jak przejechać poza drogą, bo wszędzie są lasy czy domy (chyba że chcą ryzykować lasy i zakopanie się albo omijać domy, co będzie je dodatkowo spowalniać). Na północy i południu można przejechać odpowiednio przez wzgórza i po polach. Plan Ruskich: szybkie BT-5 jadą wzgórzami, średnio szybkie BA-6 i T-34 jadą południem, KV-2 z obstawą jedzie środkiem i sieje zamęt. Ruscy liczą, że takie rozproszenie spowoduje, że te 3 jednostki dotrą do celu.
- Niemcy muszą dążyć do walki piechotą w zwarciu (close combat), inaczej ich piechota wydaje się być bezużyteczna (nie licząc strzelb przeciwpancernych i ciężkiego karabinu maszynowego, które jednak są nieefektywne przeciwko T-34 i KV-2). Dlatego też będą próbować ustawić swojej jednostki przy budynkach gdzieś w centrum, pamiętając, że piechotę można w miarę łatwo ominąć.
- Niemcy mogą wbić się między budynki, np. C7 i S8 aby dążyć do walk ulicznych – co im też pomaga.
- Niemcy muszą bardzo uważać na rozproszenie jednostek przeciwnika. Co prawda rozproszenie jest to trudne dla Rusków, bo Czerwonoarmiści nie mają radia, ale mogą (albo i muszą) ryzykować. Ewentualnie będą jeździć plutonami, możliwie daleko od centrum planszy.
No i tyle przemyśleń. Dajcie znać, czy zrobilibyście inaczej. Mam nadzieję na dniach zacząć rozgrywkę.
(1) Być może się mylę co do kosztu przejazdu przez całą planszę, bo nie wiem jaki jest koszt przejazdu pojazdów bojowych przez leje bombowe powstałe na drodze.