» Recenzje » Dodatki i podręczniki » Księga Wyzwań

Księga Wyzwań


wersja do druku

Niezbędnik każdego MP...

Autor:
Księga Wyzwań
Nie wiem jak to się dzieje, ale nowe wydanie D&D wciąż udowadnia, że jego twórcy naprawdę znają się na pisaniu RPG i zjedli zęby na prowadzeniu tych gier. Ten dodatek nie jest odkrywczy, nie jest rewolucyjny, jego poziom fabularny nie powala na kolana, ale jest niezbędny, jak Podręcznik MP, bo uczy jak prowadzić i tworzyć wspaniałe motywy w przygodach. Powinno na nim zostać napisane "Podręcznik źródłowy IV".

Zacznijmy od wizualnej strony produktu. Wydano go w miękkiej oprawie, ma 128 stron zadrukowanych gęsto małą czcionką i zawiera ponad pięćdziesiąt motywów do wykorzystania na sesjach, często stanowiących osobne, małe przygody. Wszystkie te "wyzwania dla bohaterów" są uporządkowane według narastającego stopnia niebezpieczeństwa i rzeczywiście zaczynamy od łapania zbiegłych chowańców, a w ostatnim spotkać można przybyszy z planu chaosu, którzy dosłownie "wymiatają". Nie każde z wyzwań związane jest z walką, są trudne zagadki, śmiercionośne pułapki, tajemnice i intrygi. Krótko mówiąc otrzymujemy przegląd dobrych i sprawdzonych motywów, które można włączyć do każdej przygody. I właśnie ta uniwersalność jest wielkim atutem tego dodatku.

Jednak to nie tylko uniwersalność opisanych motywów mnie urzekła. Największe brawa należą się dla setek słów dotyczących prowadzenia danego motywu, dziesiątek ramek na marginesach z poradami jak rozwiązywać różne przygody. Zostało to tak zgrabnie i przystępnie podane, że nawet początkujący MP znajdzie tu słowa otuchy, rady i pomoc w nierównym konflikcie jakim jest sesja RPG. Grami fabularnymi zajmuję się już kilkanaście lat. Przeczytałem też masę artykułów i podręczników prowadzenia. Nie jest wielką sztuką uczyć doświadczonych, najtrudniej jest pomóc tym na początku drogi i to nie w stylu "pogracie to zdobędziecie doświadczenie", ale naprawdę wspierając zaczynających dopiero bawić się w D&D. Są tu naprawdę świetne rady; także ci "wspaniale doświadczeni" powinni przeczytać ten dodatek, bo może znajdą coś, co także im pomoże.

Nie byłbym sprawiedliwy, gdybym nie wspomniał o pewnym małym podrozdziale zatytułowanym "dziesięć niezastąpionych czarów". Opisano tu dziesięć typów czarów (bo wraz z podnoszeniem się poziomu bohatera zaczyna on przecież dysponować mocniejszymi wersjami sobie już znanych), które pozwalają pokonać opisane w dodatku wyzwania, a że są one przekrojowe, to zapewniam was, że będą przydatne w każdych warunkach. Wielokrotnie spotykałem się na sesji z pytaniem gracza nie znającego systemu: "Które czary powinienem wziąć jako bohater?". Ta książka pomoże MP odpowiedzieć na to pytanie i może być wspaniałym poradnikiem dla gracza. Nie każdy przecież zna podręczniki na pamięć.

Ten dodatek jest prosty, ale w tej właśnie prostocie tkwi jego siła. Można tworzyć rewolucyjne treści, gdy podstawy są dobrze ugruntowane, a Księga Wyzwań tworzy właśnie taką bazę dla każdego MP. Opisuje jak ma prowadzić, jak ma sobie radzić z graczami, jak tworzyć wyzwania i wiele innych ważnych kwestii. Mało jest dodatków, które są ewidentnie przyjazne Mistrzowi Podziemi i bez patosu oraz udziwniania uczą jak się dobrze bawić i tworzyć dobre przygody. Ja jestem pod wrażeniem. Polecam, naprawdę warto kupić, przeczytać ten dodatek i korzystać z niego.

Dziękujemy wydawnictwu ISA za udostępnienie podręcznika do recenzji.

Tytuł: Księga Wyzwań (D&D: Book of Chalanges)
Autorzy: Daniel Kaufman, Gwendolyn Kestrel, Mike Selinker, Skip Williams
Tłumaczenie: Marcin Kowalczyk
Redakcja merytoryczna: brak danych
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 128
ISBN: 83-88916-88-2
Cena: 39 zł

Księga wyzwań



Czytaj również

Komentarze


~kasior

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
zgadzam się z autorem w całej rozciągłości, ten dodatek kupiłem już w 'internetowym sklepiku ISY' :) i jest świetny!!!
ja bym dał 6 ;)
09-01-2004 22:54
~Paweł

Użytkownik niezarejestrowany
    pewnie
Ocena:
0
polecam wszystkim zaawansowanym i początkującym MP.Naprawdę jest niezły!!!
18-01-2004 09:30
~Arandil

Użytkownik niezarejestrowany
    Wyzwania są niezłe...
Ocena:
0
Niektóre wyzwania wymyślili naprawdę niezłe, szczególnie ten o czarnym smoku Christie...
01-03-2004 18:47
~poczatkujacy

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
moze i jest dobry.. nie wiem bo go na oczy nie widzialem i pewnie nie zobacze.. niestety podreczniki i wszystkie dodatki do tej gry sa stanowczo za drogie.. co z tego ze sa pieknie wydane skoro zeby pograc to trzeba ich kilka miec a to juz wydatek rzedu kilkuset zl.. szkoda
05-03-2004 17:39
~Queltris z Underhall

Użytkownik niezarejestrowany
    Hmmmm..... ujdzie
Ocena:
0
Podręcznik przydaje sie MG jest w nim sporo wartościowych rzeczy a propos D&D. Jest kilkafachowych przygód.... ja bym dał 5 jest dobry ale nie najleprzy........
06-04-2004 10:26
~gnomociskacz

Użytkownik niezarejestrowany
    HAŃBA
Ocena:
0
zdaniem mym chańbą dla MG
korzystać z tam zamieszczonych przygut i pułapek!!! co to za MG co
QUESTA sam nie wymyśli!!
początkującym jeszcze ujdzie ale
zaawnsowanym???
05-05-2004 12:03
~Leina

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
hm, ja tam jeszcze nigdy nie bylam MP i sie bardzo ciesze, bo naprawde nie umialabym, na razie jestem BARDZO poczatkujaca i ledwo sobie radze z gra zwyklym bohaterem. ale brzmi to bardzo zachęcająco - ta ksiązka ląduje u mnie na drugim miejscu listy "podrecznikow do kupienia"!
08-05-2004 18:44
~Morphius

Użytkownik niezarejestrowany
    Tragiczny
Ocena:
0
Wszystkie te pomysły są tak wtórne i prostackie, że aż wołają o pomstę do nieba! Choćby i mi dawali toto za darmo i tak bym nie zwiął, albo głęboko zakopał.
Jeśli zaczynasz przygodę z erpegami i nie chce ci się/ciężko ci myśleć to ten dodatek jest dla Ciebie. W innym wypadku kup sobie kilka piw albo podręcznik do lepszego systemu niż D&D.
15-05-2004 15:08
Rizzen adh\'Aerth

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Polecam wszystkim Mistrzom Podziemi.
03-06-2004 16:12
~Yanush

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Podręcznik w sumie dla kogoś kto nie potrafi sklecić czegoś swojego. Ja wolę nie sięgać po takie żeczy bo gracze terz mogli to przeczytać. I nici z niespodzianek. Ale mimo wszystko jest w nim pare ciekawych pomysłów. Może być.
16-06-2004 15:25
~maciek

Użytkownik niezarejestrowany
    łokropieństwo
Ocena:
0
łokropny :)
nie polecam!
19-09-2004 12:17
~M@rek

Użytkownik niezarejestrowany
    POMOCNA DŁOŃ
Ocena:
0
całkiem niezła ale tylko dla poczontkujoncych MP którzy nie zbardzo potrafim stworzyć własną przygodę to jest pomocna dłoń dla tych Którzy nie mają pomysłów.
29-09-2004 18:01
~m@ndrus

Użytkownik niezarejestrowany
    to jest jak...
Ocena:
0
Księga wyzwań jest strasznie pomocna, przy czym dobrze się czyta :P Świetne pomysły i rozwiązania polecam każdemu MP. A 34zł plus presyłka to są dobrze wydanie pieniądze, gorąco polecam.
09-10-2004 18:23
~Sam wiesz kto

Użytkownik niezarejestrowany
    Dziadostwo
Ocena:
0
Taaaaaaa najlepiej z gotowego brać niż samemu wymyślać co nie?? Zero wyobraźni............. Po cholere wogóle grać w cos takiego?? Tu chodzi przedewszytkim o to że wszytko się samemu wymyśla a nie..........
A jeśli ktos ma daką dickową wyobraźnie że sam nie umie niczego sensownego wymyśleć to niech lepiej przestanie grać i niech się modli żeby jego stan się poprawił:P
19-04-2005 12:45
~Merid

Użytkownik niezarejestrowany
    Średnio
Ocena:
0
Bardzo fajne porady dotyczące prowadzenia, ale same pomysły na questy takie strrrrrrasznie labiryntówkowe. Kupiłem i troche żałuje wydanych pieniędzy.
25-05-2005 18:33
~Madus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
-sam wiesz kto napisał:
"A jeśli ktos ma daką dickową wyobraźnie że sam nie umie niczego sensownego wymyśleć to niech lepiej przestanie grać i niech się modli żeby jego stan się poprawił:P"

Pana Philipa.K.Dick'a zostaw w spokoju,
najwyrazniej nie znasz sie na literaturze S&F panie sam wiesz kto
08-10-2005 14:57
~M.S.

Użytkownik niezarejestrowany
    Księga wyzwań
Ocena:
0
Zapewne nawet połowa z tych co zostwili tutaj komentarze nieprzeczytała dokładnie tego podręcznika. To nie są gotowe pomysły na przygodę. Autorzy tworząc ten podręcznik nawet nie chcieli zbytnio tworzyć spisu groźnych sytuacji. Każda kampania jest inna. Nawet jeżeli ktoś kupi ten podręcznik, a niewykorzysta żadnego z pomysłów zamieszczonych na łamach tej książki, to niepowinien uwarzać, że pieniądze wyrzucił w błoto. Ten produkt należy uwarzać za zbiór porad z przykładami dla MP w celu tworzenia groźnych sytacji. Co zrobić, aby sześciu orków było śmiertelnym zagrożeniem dla BG na 5 poziomie? Właśnie takich odpowiedzi dostarcza ta książka. Dżeltelmeńskie walki twarzą w twarz łatwo nudzą graczy, a na to żadem MP nie może pozwolić.
14-12-2005 14:24
~demongo

Użytkownik niezarejestrowany
    zagadki
Ocena:
0
znam dużo innych zagadek głównie z ,,smokologii,, oraz zagadek niejakiego B.Baginsa oraz S.Goluma jak np.

Ta staruszka jednooka żwawo pomyka w podskokach bardzo starą jest osobą dłui ogon ma za sobą.

główna lepsza różnica z zagadkami tego smoka to to że się przynajmniej rymuje, jeśli ktoś napisze odpowiedź (obojętnie czy złą czy dobrą) napiszę czy jest dobra a jak się nie uda napiszę odpowiedź.
07-01-2006 15:04
~jessu

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
O to chodzi w zagadkahc aby tylko JEDNA osoba je znała. A zgaadki z hobbita to śmiechuwarte!!! TO JEST LEKTURA!! Bezsensownie pisać zagadki
11-01-2006 14:48
~demongo

Użytkownik niezarejestrowany
    zagadki
Ocena:
0
Odpowiedź to igła z nitką ale jak nie lubisz zagadek to może zainteresują cię potwory które je uwielbiają i znają.

1.sfinksy(wszystkie)choć gino są do tego najlepsze.

2.smoki(wszystkie mądre) są najpopularniejsze(są nawet w tej książce) i powinny znać setki zagadek.

3.nagi(wszystkie) doskonałe ale tylko dźięki d&d.

Są także inne ale podałem najpopularniejsze(np.półork barbarzyńca nie będzie sobie tym zawracał głowy).
11-01-2006 15:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.