Książkowe Sny
W działach: sny, książki | Odsłony: 126Następne Top 5, tym razem książek, których akcja związana jest ze światem snów. Zaznaczam, że klasyfikacja uwzględnia tylko ocenę inspiracji jakie można z lektury wynieść i przenieść do RPG, a nie kunszt autora lub autorki (dokładniej to oceniam to, ile mogłem wykorzystać w pisaniu Oneiros: Karty Wyobraźni). Wszystkie poniższe tytuły przenosiły akcję do snów, lecz czasem była to tylko mała część całej fabuły, a innym razem wszystko odbywało się w krainie snów. Najważniejsze jest jednak zaangażowanie głównych bohaterów w akcję, a nie bierne przyglądanie się co się wokół dzieje. Z tego powodu w żadnym z moich zestawień nie ma "Alicji w Krainie Czarów", ani "Alicji po drugiej stronie lustra" (oraz ich wierniejszych adaptacji), w których to bohaterka bardziej zwiedzała dziwny świat, niż miała na niego jakikolwiek, nawet najmniejszy wpływ.
Miejsce 5 zestawienia:
"W lustrze snów" i "Po drugiej stronie snów" - Catherine Webb – Opowieści dziejące się w świecie snów. Walka między królestwem marzeń i królestwem koszmarów.
Wyjątkowo w tym zestawieniu akcja jest pokazana nie z perspektywy śniącego, lecz oczami jednego z żywych Myślokształtów, który to zamieszkuje świat snu. Co prawda większą część akcji można by umieścić w dowolnym świecie fantasy, lecz jednak główny bohater często zastanawia się nad tym jaki wpływ mają wydarzenia w świecie snów na świat jawy, a sama książka podsuwa pewne odpowiedzi na to, które to mogą być pomysłami na przygody w sennej rzeczywistości.
Miejsce 4:
"Wurt" - Noon Jeff - W książce tej ludzie uzależniają się od dziwnego narkotyku, który potrafi nie tylko wywołać określone sny, ale także połączyć w nim kilka osób.
Senna rzeczywistość w tej książce w większości jest tylko tłem dla akcji w niej osadzonej, choć pod koniec okazuje się dość ważna. Widać w niej ciekawe podejście do tego, co można zrobić ze snami, aby na nich zarobić, oraz jakie mogą wiązać się z tym niebezpieczeństwa. W czasie lektury bardziej jednak ciekawi świat jawy, który w wielu miejscach nie różni się samemu od pokręconego snu.
Miejsce 3:
“Oko na niebie” - Philip K. Dick - Kilkoro przypadkowych zwiedzających zostaje uwięzionych w świecie swoich fantazji.
Najciekawsza z książek w zestawieniu, lecz nie koniecznie najłatwiej dająca się przenieść do RPG. Grupka ludzi poznaje siebie nawzajem poprzez odwiedzanie światów zrodzonych w wyobraźni każdego z nich. Bardzo ciekawa wędrówka po snach różnych ludzi, do tego interesująco opisana. W książce tej jednak moc posiadają tylko śniący dany świat, a podróżnicy muszą wykazać się tylko (albo też aż) inteligencją i sprytem, aby ten senny labirynt przejść.
Miejsce 2:
"Sen", "Mgła", "Koniec" - Lisa McMann - seria książek opowiadających o łowczyni snów, która musi nauczyć się panować nad swoją zdolnością, oraz pogodzić się z konsekwencjami związanymi z posiadaniem tego daru.
Seria trzech książek, które spokojnie zmieściły by się w jednej nie większej od Hobbita. Główna bohaterka boryka się z problemami mającymi źródło w darze, który pozwala jej na wchodzenia do snów innych ludzi. Stopniowo poznaje swoją historię, znajduje pomoc w zrozumieniu daru, zaczyna akceptować to kim jest, oraz uczy się używać swoich mocy. Bardzo ciekawe podejście do fantastyki związanej ze snami, które w dużym stopniu da się przenieść do RPG.
Numer 1:
"Wojownicy nocy"; "Powrót Wojowników Nocy"; "Śmiertelne sny" i "Nocna plaga" - Graham Masterton - Opowieści o wybrańcach, którzy posiadają moc walki z demonami w snach ludzi. Konfrontacja odbywa się na dwóch płaszczyznach, w świecie realnym, oraz w snach, gdzie walczący wykorzystują nadprzyrodzone umiejętności.
Być może niezbyt oryginalne podejście do świata snów, lecz patrząc na większość gier fabularnych dziejących się w snach, jest to najbardziej rozpowszechnione wyobrażenie. Grupka ludzi ma odziedziczony dar, dzięki któremu potrafią wchodzić do snów innych ludzi, a co najważniejsze, mają tam nadprzyrodzone zdolności (czego w dużym stopniu brakuje głównym bohaterom z pozostałych miejsc zestawienia). Wykorzystują swoją moc by walczyć z demonami, na jawie, jak i w snach. Wypisz, wymaluj, gotowe tło, oraz bohaterowie, dla gry RPG głównego nurtu.