string(15) ""
» Blog » Książkowe Sny
22-12-2013 19:34

Książkowe Sny

W działach: sny, książki | Odsłony: 126

Książkowe Sny

Następne Top 5, tym razem książek, których akcja związana jest ze światem snów. Zaznaczam, że klasyfikacja uwzględnia tylko ocenę inspiracji jakie można z lektury wynieść i przenieść do RPG, a nie kunszt autora lub autorki (dokładniej to oceniam to, ile mogłem wykorzystać w pisaniu Oneiros: Karty Wyobraźni). Wszystkie poniższe tytuły przenosiły akcję do snów, lecz czasem była to tylko mała część całej fabuły, a innym razem wszystko odbywało się w krainie snów. Najważniejsze jest jednak zaangażowanie głównych bohaterów w akcję, a nie bierne przyglądanie się co się wokół dzieje. Z tego powodu w żadnym z moich zestawień nie ma "Alicji w Krainie Czarów", ani "Alicji po drugiej stronie lustra" (oraz ich wierniejszych adaptacji), w których to bohaterka bardziej zwiedzała dziwny świat, niż miała na niego jakikolwiek, nawet najmniejszy wpływ.

 

Miejsce 5 zestawienia:

"W  lustrze  snów"  i  "Po  drugiej  stronie  snów"  -  Catherine  Webb  –  Opowieści  dziejące  się  w świecie snów. Walka między królestwem marzeń i królestwem koszmarów.

Wyjątkowo w tym zestawieniu akcja jest pokazana nie z perspektywy śniącego, lecz oczami jednego z żywych Myślokształtów, który to zamieszkuje świat snu. Co prawda większą część akcji można by umieścić w dowolnym świecie fantasy, lecz jednak główny bohater często zastanawia się nad tym jaki wpływ mają wydarzenia w świecie snów na świat jawy, a sama książka podsuwa pewne odpowiedzi na to, które to mogą być pomysłami na przygody w sennej rzeczywistości.

 

Miejsce 4:

"Wurt"  -  Noon  Jeff  - W książce tej ludzie uzależniają się od dziwnego narkotyku, który potrafi nie tylko wywołać określone sny, ale także połączyć w nim kilka osób.

Senna rzeczywistość w tej książce w większości jest tylko tłem dla akcji w niej osadzonej, choć pod koniec okazuje się dość ważna. Widać w niej ciekawe podejście do tego, co można zrobić ze snami, aby na nich zarobić, oraz jakie mogą wiązać się z tym niebezpieczeństwa. W czasie lektury bardziej jednak ciekawi świat jawy, który w wielu miejscach nie różni się samemu od pokręconego snu.

 

Miejsce 3:

“Oko na niebie”  -  Philip  K. Dick  -  Kilkoro przypadkowych zwiedzających zostaje uwięzionych w świecie swoich fantazji.

Najciekawsza z książek w zestawieniu, lecz nie koniecznie najłatwiej dająca się przenieść do RPG. Grupka ludzi poznaje siebie nawzajem poprzez odwiedzanie światów zrodzonych w wyobraźni każdego z nich. Bardzo ciekawa wędrówka po snach różnych ludzi, do tego interesująco opisana. W książce tej jednak moc posiadają tylko śniący dany świat, a podróżnicy muszą wykazać się tylko (albo też aż) inteligencją i sprytem, aby ten senny labirynt przejść.

 

Miejsce 2:

"Sen", "Mgła", "Koniec"  -  Lisa McMann  -  seria książek opowiadających o  łowczyni  snów, która musi  nauczyć  się  panować  nad  swoją  zdolnością,  oraz  pogodzić  się  z  konsekwencjami  związanymi  z posiadaniem tego daru.

Seria trzech książek, które spokojnie zmieściły by się w jednej nie większej od Hobbita. Główna bohaterka boryka się z problemami mającymi źródło w darze, który pozwala jej na wchodzenia do snów innych ludzi. Stopniowo poznaje swoją historię, znajduje pomoc w zrozumieniu daru, zaczyna akceptować to kim jest, oraz uczy się używać swoich mocy. Bardzo ciekawe podejście do fantastyki związanej ze snami, które w dużym stopniu da się przenieść do RPG.

 

Numer 1:

"Wojownicy nocy";  "Powrót Wojowników Nocy";  "Śmiertelne sny"  i  "Nocna plaga"  -  Graham Masterton -  Opowieści o wybrańcach, którzy posiadają moc walki z demonami w snach ludzi. Konfrontacja odbywa  się  na  dwóch  płaszczyznach,  w  świecie  realnym,  oraz  w  snach,  gdzie  walczący  wykorzystują nadprzyrodzone umiejętności.

Być może niezbyt oryginalne podejście do świata snów, lecz patrząc na większość gier fabularnych dziejących się w snach, jest to najbardziej rozpowszechnione wyobrażenie. Grupka ludzi ma odziedziczony dar, dzięki któremu potrafią wchodzić do snów innych ludzi, a co najważniejsze, mają tam nadprzyrodzone zdolności (czego w dużym stopniu brakuje głównym bohaterom z pozostałych miejsc zestawienia). Wykorzystują swoją moc by walczyć z demonami, na jawie, jak i w snach. Wypisz, wymaluj, gotowe tło, oraz bohaterowie, dla gry RPG głównego nurtu.





 

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Skoro już wspomniane są całe serie, to warto by było wspomnieć, iż oprócz Wurta (przed którym zabrakło Ci cudzysłowia swoją drogą), na serię składają się jeszcze Pyłki, a także, niewydane po polsku, Automated Alice i Nymphomation. Jeśli jeszcze nie czytałeś, to polecam nadrobić przynajmniej Pyłki :)

Dzięki za ciekawą notkę. ;)
22-12-2013 22:00
Thronaar
   
Ocena:
0

W książce chyba nie było nic wspomniane o innych pozycjach, a nie pomyślałem aby zobaczyć resztę dzieł autora. Jak by ktoś miał jeszcze jakieś senne tytuły, to może także rzuci w komentarzach.

PS. Nie omieszkam zajrzeć do Pyłków, bo widzę, że pozycja jest w bibliotece.

23-12-2013 15:22

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.