» Blog » Krzyś Dobra Rada radzi...
05-07-2012 12:01

Krzyś Dobra Rada radzi...

W działach: Narzekania, Mistrzowanie | Odsłony: 37

Mistrzowie Gry, rozmawiajcie ze swoimi graczami. Kochani gracze, rozmawiajcie ze swoimi Misiami. Na prawdę warto. Unikniecie nieporozumień i w porę uratujecie sesje przed grozą nudy, niemrawości, smętności, ponurości i braku funu. Zastanowienie się nad losami waszego RPGie nic nie kosztuje, a pozwoli Wam na polepszenie jakości gry...


Poszukuję mechaniki która spełniałaby możliwie jak najfajniej kilka założeń:

-dużo różnych kostek (proszę, można się śmiać, poużywajcie sobie...)

-brak ciągłego ślęczenia z nosem w podręcznikach

-mocno spersonalizowany rozwój postaci (niekoniecznie bezklasowy/profesyjny, ale wykupywanie zdolności za punkty czemu nie)

-żeby postacie nie stawały się po paru miesiącach megauberkoksami nie do podskoczenia kozakami

-wspierającą konwencję fantasy (bo lubimy, hejterzy!) 

-taką, żeby można było rozegrać zarówno wielopoziomowy Loch ze Smokami i resztą dobrodziejstw, ale i poodgrywać postaci, pobawić się narracją, fabułą

-żeby różnica mocy pomiędzy czarującymi i nieczarujacymi nie była tak kolosalna jak np. w DnD. Żeby magia była fajna, ale nie zafajna

-fajnie, jakby było po Polsku. Ale nie musi, po prostu z angielskiego to będę musiał moim graczom wszystko sam tłumaczyć

Jak jeszcze na coś wpadnę to tu dopiszę. 

 

Rzucajcie pomysłami. Jeśli nie pojawi się żadna ciekawa propozycja, to chyba będę zmuszony w końcu ogarnąć Savage Worldsy. ;/

Komentarze


KFC
   
Ocena:
+1
Dokładnie, dobrze Indo pisze. To samo można napisać o BRP czy innym GURPSie, że mimo że promują się jako uniwersalne to wcale nie są - i co? trzeba z tym żyć ;)

A co do dodatków do SW to tak właśnie jest - w nich są modyfikowane zasady specjalnie pod daną grę czy konwencję rozgrywki.

A że nie ma w książce, złotej zasady to nie znaczy że tak masz grać.. bo będzie jak z tym żartem o programistach:
"Kochanie kup mleko, a jeżeli będą jajka kup 6,
facet przychodzi do domu z 6 butelkami mleka." ;)
06-07-2012 10:56
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
No akurat sawadże można spokojnie traktować dość luźno w kwestii mechaniki. Albo brac szątkowe testy, albo grac full wypas zasadowo. Jak kto lubi. Natomiast sam szkielet gry jest banalny do oblukania. Zobacz sobie Jazdę Próbną na stronie aGRAmela - w sumie nic więcej na początek nie potrzeba. Polecam jednak młotka, bo pasuje do konwencji fantasy, jest po polsku i ma spory support.
06-07-2012 11:06
von Mansfeld
   
Ocena:
0
No akurat sawadże można spokojnie traktować dość luźno w kwestii mechaniki. Albo brac szątkowe testy, albo grac full wypas zasadowo. Jak kto lubi.

Wskaż mi regułę w podstawce, or it didn't happen.
06-07-2012 11:11
KFC
    omg
Ocena:
+5
266% by the book? To chore :P
06-07-2012 11:14
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
vM - niee, to tylko w planszówkach :P
06-07-2012 11:26
Krzemień
   
Ocena:
+4
Niech zgadnę, Descent?
06-07-2012 11:29
Nadiv
   
Ocena:
+3
@von Mansfeld

Wiesz, niektórzy nie podtrzebują pozwolenia autora, aby grać tak, jak im się podoba ;) Każdy ma swoje preferencje, własny rozum i grupę, z którą mu się dobrze gra. Wszystko to kwestia umowy z drużyną - jedne ekipy wolą luźniejsze podejście do szczegółów mechnicznych, inne traktują zasady bardziej hardkorowo od samych autorów. Różne drużyny, różni gracze, różne preferencje. Wszystko jest kwestią upodobań i umowy z graczami.
06-07-2012 11:30
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@Nadiv

OK, tyle czy mowa o prywatnych preferencjach grania, czy o tym, co jest w systemie RPG? :)

To, że "sawadże można spokojnie traktować dość luźno w kwestii mechaniki. Albo brac szątkowe testy, albo grac full wypas zasadowo" można zrealizować teoretycznie w każdym innym systemie. To kwestia prywatnych preferencji, nie cech systemu RPG jako takiego.

I o tym właśnie piszę - o tym, że Savage Worlds oryginalnie nie jest systemem, w którym mozna majtać dowolnie mechaniką. ;) Trzymam się nie swoich preferencji, tylko tego, co jest w podręczniku.
06-07-2012 11:35
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
No to najwyżej Khorn zagra na "luźnj nterpretacji" opartej na sewedżach i co? Świat się skonczy? Poza tym, akurat SW latwo odchudzić - takiego mlotka czy ED byloby znacznie trudniej. Ta jego modułowość jest sporą zaletą przy takich zabawach.
06-07-2012 11:45
Nadiv
   
Ocena:
+4
@vM

Tak, każdą mechanikę można dostosować do swoich potrzeb, ale przyznasz jednak, że w SW robi się to szczególnie łatwo :) (w porównaniu do wielu "cięższych" systemów) To prosty system, bardzo intuicyjny i dość szybki - bardzo łatwo jest w nim wymyślać różne rzeczy w locie i m.in. w tym tkwi jego popularność.
06-07-2012 11:52
Szponer
   
Ocena:
0
I dlatego jest fast foodem, w którym nie mozna prowadzić kampanii:P
06-07-2012 11:57
jakkubus
   
Ocena:
+1
@vM
Nigdzie nie napisałem, że SW jest uniwersalne, ale czy gdy wyrzucisz magię zawali to mechanikę? Bo w takim D&D czy Młotku to raczej może rozwalić grę.
Co do "amerykańskiej rozwałki", to zdaje mi się, że jest ona obecna w większości RPG jakie widziałem. Za przykład niech posłużą dwa powyższe gry, Wolsung, Dzikie Pola. Jedynie WoD raczej jej nie promuje (ale wszyscy znani mi grający w to, grają na storytellu).
06-07-2012 12:10
Aesandill
   
Ocena:
+2
@ v Michale
Przeczytaj, ogarnij. Tak jest. Savage są bardzo luźne mechanicznie. Tego nie trzeba specjalnie udowadniać.
Gdzieś masz luźne sztuczki, gdzie iindziej informacje o rozbiciu strzelania na pojedyncze sztuki jak chcesz. Kiedy indziej informacje że możesz tworzyć antagonistów z głowy, a jeszcze indziej że nie ma skali wyzwań. Wszędzie "jak mg pozwoli albo decyzja MG. Wiele uznaniowości (zasady konfrontacji grupowych)

Tak jest.
+ zasady zdziczałych światów, każde inne. Co za problem stworzyć własny.
Ogarnij patch ze strony Gramela
06-07-2012 12:13
von Mansfeld
   
Ocena:
+1
@jakkubus
Co do "amerykańskiej rozwałki", to zdaje mi się, że jest ona obecna w większości RPG jakie widziałem. Za przykład niech posłużą dwa powyższe gry, Wolsung,

Ekhm, Wolsung tej "amerykańskiej rozwałki" nie ma z prozaicznego powodu - tam w konfrontacjach teoretycznie Antagoniści/BG nie giną, chyba ze to va banque. Konfrontacje - szczególnie walka - przypominają raczej "dżentelmeńskie porachunki".

WoD jak to WoD - pozwala rzucać samochodami. ;) Duża Siła + dopałki + szczęście w teście Siły Woli i masz. Nic trudnego.

@Aes
Jedna rzecz - w podręczniku nie są to opcje, ale nakaz ze strony twórców. Twórcy piszą, że trzeba robić tak a nie inaczej antagonistów, by zachować konwencję szybkiej, brawurowej, grywalnej gry. Twórcy piszą, że gracz może zastosować sztuczki - ale nigdzie nie ma o tym, że można decydować o zaistnieniu tego modułu w grze. Twórcy piszą, że są akcje specjalne do wykorzystania przez gracza, lecz napisali ten podrozdział tak, jakby był integralną częścią podstawki.

Innymi słowy, nadinterpretujesz tę "modułowość". W ten sposób można napisać, że w Wolsungu konfrontacje, atrybuty i umiejętności są opcjonalne, bo autorzy nie napisali, że "MUSISZ z nich korzystać za wszelką cenę, bo inaczej zabronią ci grać w Wolsunga". Analogicznie "k100 jest opcjonalne w WFRP", bo autorzy nie napisali, że "bez k100 nie grasz w WFRP" w podręczniku.

Odróżnij istnienie sekcji w podręczniku od tego, czy jest opcjonalna. Sztuczki, Ataki Specjalne, metoda robienia Antagonistów NIE JEST OPCJONALNA - jest standardem "by the book" systemu Savage Worlds.
06-07-2012 12:15
Aesandill
   
Ocena:
+1
@ v Michał
Str. 10
Poniżej znajduje się opis umiejętności dostępnych w WIEKSZOŚCI BŚ

tzn. nie w każdym.Skoro nie w każdym - to jest modułowość. Wybierasz te które pasują Ci do konkretnego świata.

Takich patentów Savagi mają mnóstwo. Sugerują bardzo często wybór. Sa modułowe. Mają masę ondisień do uznaniowości (patrz Próba woli przeciw grupom 71 str.) a kazdy zdziczały śiwat ma swoje zasady.

Jeśli w Deadlandasach grasz na Savage a masz JAja(umiejętność i inne fuksy, to możesz sobie pograć w Aesowe SatWarsy gdzie też masz inne zasady. Bo wykorzystałem inną cześć zasad Savage.

To oczwyiste że Ekpia moze sobie zmieniać zasady jak che, to nie gra kompowa. Nie trzeba pisać że mozęsz wykorzystać zasady jak chcesz, bo przecież nikt nie zmusza do niczego i takie sprawy sa oczywiste.
06-07-2012 12:52
Xolotl
   
Ocena:
+1
A ja bym polecił http://www.stargazergames.eu/games /warrior-rogue-mage/
Prosta, dobra mechanika. Nie spełnia jedynie wymagania wielokostkowości, a tak to jest cacy.
06-07-2012 12:52
jakkubus
   
Ocena:
0
@vM
Aha, czyli napieprzanie się wieżowcami w Almanachu Superbohaterów to też "dżentelmeńskie porachunki"? Tam również bohaterowie raczej nie giną.

A Konfrontacje z Wolsunga to po prostu udziwnione walki.
06-07-2012 13:08
Indoctrine
   
Ocena:
+4
Każda mechanika jest w jakimś stopniu rozciągliwa. SW zostały zrobione tak, że można to w miarę łatwo zrobić, co nie znaczy że zawsze idealnie wyjdzie. Niektóre konwencje są trudniejsze.

Swoją drogą zastanawiam się, czy łatwo by było przerobić moje GP na Savage - poza walką kosmiczną (która jest dość specyficzna i rozbudowana) chyba raczej tak.

@vM

Za bardzo przywiązujesz się do tego, żeby uznawać zasadę "by the book" jako bardzo ważną. Jeśli mechanika ma znaczenie bardzo duże, to rzeczywiście, autorzy dadzą o tym znać w stosownym akapicie. Jeśli ma średnie, to brak oficjalnego przyzwolenia na modyfikację, jej nie zabrania.
06-07-2012 13:41
Tyldodymomen
   
Ocena:
0
Mansfeld nie hejtuj Sewedżów-to najlepsze co się przydarzyło temu krajowi po '89 ,zaraz po Jesiennej Gawędzie i Złym Cieniu.
06-07-2012 13:49
Krzyś
   
Ocena:
0
Ok, to tak- Indoctrine, za najważniejszy warunek uznałbym chyba to o postaciach i ich rozwoju. Gracze zgodnie uznali, że granie silnymi postaciami przestało być fajne. (przestali obawiać się wyzwań. Jakichkolwiek.) Warunek o różnokostkowości pochodzi też od moich graczy. Lubimy te wszystkie k4, k20, k8... (no i żal wydanej kasy, jakby tylko k6 miało być w użyciu)

I wszyscy- nie chciałbym, żebyście się licytowali która mechanika lepiej się nada czy która jest lepsza, tylko rzucajcie pomysłami, bo ja i tak przynajmniej przeglądnę wszystkie i ja wybiorę najbardziej odpowiadającą. :)
06-07-2012 14:07

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.