Kingdomino: Era gigantów
Giganci to cieniasy
Troszkę czasu upłynęło od premiery rozszerzenia Kingdomino, sporo też rzeczy się wydarzyło na rodzimym rynku wydawniczym, ale w końcu udało się: Era gigantów rozbudowująca Kingdomino, w końcu trafiła do rąk graczy dzięki staraniom wydawnictwa FoxGames.
Kompaktowe pudełeczko zawiera kilka rzeczy: zameczek i pionki dla piątego gracza – dzięki rozszerzeniu limit graczy uległ zwiększeniu – bardzo funkcjonalną wieżę na płytki domina, zaktualizowany notatnik, pionki gigantów oraz same kafelki, wprowadzające nowe opcje. Zanim jednak przejdziemy do wyjaśnienia wpływu gigantów na krainę, warto poświęcić chwilkę wieży, wykonanej z grubej tektury i zamykanej na magnes. Teraz zamiast układać płytki w chybotliwy stos, można umieścić je w tej wieży, zaś dzięki zmyślnemu otworowi nie ma problemu z wyciąganiem zasobów w trakcie zabawy, dzięki czemu wieża nie tylko jest ładna, ale i funkcjonalna.
Od razu trzeba jednak uprzedzić, że jeśli ktoś obawiał się podniesienia poziomu trudności gry – chyba że miał nadzieję na taką ewolucję – to zaniepokojenie okazało się płonne. Instrukcja do dodatku to miniaturowa broszurka objaśniająca zarówno nowe przygotowanie do gry – tutaj niezależnie od liczby uczestników pojawiła się piąta płytka pochodząca z Ery gigantów – jak i oba warianty dodatkowe.
Pierwszy, a zarazem tytułowy, wprowadza nowe kafelki, które – podobnie jak poprzednie – przedstawiają rozmaite typy terenów oraz zapewniają bezcenne korony. Jednakże sześć z nich zawiera również ilustrację giganta. Nikogo niech jednak nie zwiedzie jego przemiły uśmiech! W momencie podjęcia płytki należy pobrać również pionek i umieścić dowolnie wybranej koronie. Jak się łatwo domyślić, taka korona nie zapewnia swoich statutowych profitów.
Opcją na pozbycie się niechcianego gościa – czy raczej przybłędy – jest płytka z odciskami stóp giganta. Dokładając taki atut można przekazać pionek jednemu z rywali, który natychmiast musi zasłonić jedną swoją koronę.
Drugi wariant zakłada wylosowanie dwóch (z siedemnastu dostępnych) płytek zadań. Umożliwiają one zdobycie punktów na finiszu zabawy za odpowiednią kompozycję królestwa: określone rodzaje terenu umieszczone wokół zamku, za kompletność domeny, z umieszczenie początkowego zamku w narożniku państwa i tak dalej. Wartość profitu waha się od 5 do 20 punktów i może przesądzić o wygranej.
I to wszystko, co wprowadza rozszerzenie. Poza walorami estetycznymi i funkcjonalnymi wieży warto zwrócić uwagę na moduł z zadaniami, w sposób istotny wpływający na taktykę w danej rozgrywce. Jest to interesujące rozszerzenie i warto zastosować przy pierwszej nadarzającej się okazji.
Z kolei moduł z gigantami raczej nie sprawdził się, a przynajmniej nie wywarł oczekiwanego wpływu na rozgrywkę. Przy trzech uczestnikach łatwo jest pominąć niechciany kafelek z gigantem. Przy dwóch lub czterech graczach nadal można skutecznie wymigać się pobrania takiej płytki, chyba że pechowo aż dwa takie atuty w jednym czasie zostaną wyłożone w puli przewidzianą na bieżącą turę. Dopiero przy pięciu graczach jeden z pechowców musi przygarnąć niechcianego gościa, a to zdecydowanie zbyt mało, aby napisać z czystym sercem, że giganci działają.
Mając na uwadze dysfunkcjonalność gigantów należy zadać pytanie o sens zakupu rozszerzenia. Jeśli ktoś dysponuje kompletem pięciu graczy, to jak najbardziej tak. Jeśli komuś wystarczą zadania oraz przecudna wieża, to też warto upolować Erę gigantów, zwłaszcza jeśli będzie w dobrej cenie. Jeśli jednak ktoś oczekuje czerpania pełni emocji z każdego aspektu suplementu, ale planuje grać w duecie, dodatek nie spełni pokładanych w nim oczekiwań.
Ale żeby zwieńczyć tekst miłym akcentem, należy wspomnieć że rozszerzenie można łączyć zarówno z Kingdomino, jak i Queendomino, co w sporej mierze łagodzi niedostatek. Tym niemniej decyzja przez zakupem musi być w pełni świadoma.
Plusy:
- świetna i bardzo funkcjonalna wieża
- fany wariant z zadaniami
Minusy:
- wpływ gigantów na zabawę bywa znikomy
Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Seria wydawnicza: Kingdomino
Typ gry: familijna
Projektant: Bruno Cathala
Ilustracje: Cyril Bouquet
Wydawca polski: FoxGames
Data wydania polskiego: maj 2019
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 25 min.
Cena: 74,99 zł
Mechanika: Card Drafting, Pattern Building, Tile Placement