string(15) ""
» Blog » KUFEL - Santa Muerte
30-06-2014 23:49

KUFEL - Santa Muerte

Odsłony: 1073

KUFEL - Santa Muerte

Już bardziej na ostatnią chwilę się nie dało...

http://speedy.sh/66Grv/Santa-Muerte.pdf

 

Mam nadzieję, że kiedyś dopracuję tę historię i scenariusz. Niestety ilość znaków okazała się dla mnie zabójcza :) Dlatego bezczelnie dorzucam tu słowo wstępu o realiach, które wybrałam: Cyberpunk 2020 osadzony w północnym Meksyku... Nie ma karczmy, jest klub ze striptizem, urządzony w starym kościele, w którym rozgrywa się cała historia.

W 2020 ludzkość nie są jeszcze powszechnie dostępne cybernetyczne wszczepy ale za to roku granica Meksyku i USA to wciąż bardzo niebezpieczne miejsce, w którym nieoficjalną władze sprawują kartele narkotykowe. Lokalne władze oraz policja są zazwyczaj przeżarte korupcją i nie są w stanie ochronić obywateli przed bezwzględnymi przestępcami, którzy dysponują wielkimi pieniędzmi, zasobami broni jak i również najnowszymi zdobyczami techniki. W przygranicznych miastach północnego Meksyku, takich jak Juarez czy Tijuana niemal co tydzień mają miejsce strzelaniny i egzekucje. Coraz powszechniejszym staje się widok makabrycznie okaleczonych ciał porzuconych w miejscu publicznym ku przestrodze dla tych, którzy odważą się przeciwstawić kartelom.

Mieszkańcy północnego Meksyku często nie mają gdzie szukać pomocy i pocieszenia. Ich rząd jest słaby i skorumpowany, USA wciąż strzeże swoich granic, bezlitośnie odsyłając nielegalnych imigrantów do domu. W tych ponurych czasach coraz więcej zdesperowanych ludzi znajduje pocieszenie w religii.

Jednak miejsce tradycyjnych chrześcijańskich świętych na ołtarzach i w kaplicach Meksyku zastąpił nowy panteon. Tradycyjne wierzenia jeszcze z czasów imperium Azteckiego, późniejsza narzucona przez konkwistadorów religia katolicka oraz rzeczywistość roku 2020 w postaci zdającej się nie mieć końca wojny narkotykowej, stały się składnikami nowego, mrocznego kultu. Santa Muerte – Święta Śmierć, to obecnie najczęstszy adresat modlitw w Meksyku. Uznana przez Watykan za bluźnierstwo ma postać szkieletu ubranego w bogaty, kobiecy strój i obwieszonego bogactwami. To do jej kapliczek przychodzą wierni z prośbami i modlitwami.

Santa Muerte pociesza ofiary wojny narkotykowej lecz jednocześnie jest też patronką członków karteli, którzy stale balansując na krawędzi śmierci, wybrali ją sobie jako swoją patronkę. W wielu siedzibach narkotykowych bossów znaleźć można ozdobne kapliczki Świętej.

W tym dziwnym, nieprzyjaznym otoczeniu trójka bohaterów stanie przed szansą aby zupełnie odmienić swoje życie.

 

 

 

Komentarze


Petra Bootmann
   
Ocena:
0

Popatrzcie też na to, co mówi Karczmarz. WYraźnie możemy zobaczyć game design w działaniu: włączenie statystyk do limitu znaków zniechęca do ich zamieszczania w pracy, jeśli chce się optymalnie/ efektywnie/ maksymalnie wykorzystać limit znaków.
 

01-07-2014 13:08
Marweł Baśniarz
   
Ocena:
0

Petra: Dokładnie. Generalnie zgadzam się z twoimi uwagami. Wszystko po prostu rozbija się o limit i trade-off z nim związany.

01-07-2014 13:21
Kratistos
   
Ocena:
+1

@Petra

Przy takim limicie znaków trzeba coś wyciąć. Sztuką jest wybrać to co nie będzie bolesne dla scenariusza.
- Nie ma potrzeby ich umieszczania w scenariuszach bez BG (albo poziomów wyzwania)- MG i tak będzie musiał sobie zrobić rozpiskę pod drużynę.

- Nie ma potrzeby gdy zakładamy że wszystko rozwiążemy "narracyjnie": wiele osób poza walką nie używa "kości". I chyba dużo osób w ten sposób by grało w ten scenariusz (stąd głosy o statystykach jako pierwszej rzeczy przy odchudzaniu).

- Fajnie jak jest mechanika gdy sprzedajemy to jako scenariusz plug&play.

- Fajnie jak mechanika jest "synergiczna" z resztą scenariusza (w tym przypadku sądze że CP2020 nie pokaże pazurów)

@ Karczmarz
 Limit 18k był  naprawdę trudny- za dużo na szkice, za mało na wszystkie elementy klasycznego scenariusza. Jak mniej więcej wyglądał rozkład wielkości prac?

01-07-2014 13:34
Gniewko
   
Ocena:
+1

Ludzie, piszcie mechanikę [było: statystyki] do scenariuszy. Inaczej to sztuka dla sztuki, nawet się nie ma od czego odbić podczas konwersji.

<FACEPALM>

Grałaś ty kiedyś w RPGi, kobitko? Pisałaś kiedyś scenariusz? Dżiiiiizaaaaasssss

01-07-2014 14:10
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
0

@Kratistos

Limit 18k był  naprawdę trudny- za dużo na szkice, za mało na wszystkie elementy klasycznego scenariusza. Jak mniej więcej wyglądał rozkład wielkości prac?

Nie sprawdzalem dokladnie wszystkich prac pod tym wzgledem, ale na oko wydaje mi sie ze wiekszosc pisala pod sam korek.

Co do limitu, to miedzy innymi po to zrobilem ankiete dla uczestnikow, abyscie mogli sie wypowiedziec co o tym sadzicie. Poki co zbieram odpowiedzi.

 

01-07-2014 14:14
blublu
   
Ocena:
0

Musimy pamietac, ze to pierwsza edycja Kufla (oby nie ostatnia :)) wiec wszyscy sie przekonujemy czym jest limit znakow. Ja przygode pisalam na ostatnia chwile, gdybym lepiej ja dopracowala pewnie zmienilabym historie tak, zeby nie rezygnowac z kluczowych elementow scenariusza i lepiej przedstawic osobowosci bohaterow, sposob dzialania metkatu, itp. A tak, trzeba bylo bezlitosnie wywalac cale akapity i to jest moja wina. Ale, jak pisalam wyzej, mam je w notaktach i pewnie, juz poza konkusem, wrzuce na bloga.

Wybor CP2020 tez byl zrobiony na szybko. Nie chcialam pisac tekstu bezsystemowego i ten swiat wydal mi sie najlepszy. Nie bylo natomiast miejsca zeby opisac ze w przypadku tej historii do Cyberpunka trzeba podejsc inaczej - chcialam pokazac, ze zazwyczaj wyobrazamy sobie ze postep techniczny bedzie o wiele szybszy i ludzie za kilkadziesiat lat beda zyc inaczej niz obecnie. Tymczasem nic z tego - wciaz szukamy odpowiedz w religii i mamy bardzo podobne problemy do ludzi z poprzedniego wieku. Rok 2020 przyjdzie za 6 lat. Czy w 2008 nasze zycie wygladalo inaczej? Moim zdaniem sposob zycia w naszej cywilizacji zmianie nie ulegl prawie wcale. Wiec o to chodzilo - Cyberpunk 2020 juz nastal i nie jest tak efektowny jak przedstawia go system rpg. 

01-07-2014 14:19
WekT
   
Ocena:
+1

treściowo to moim zdaniem można by zamknąć się i w 15k.

Co do mechanik- ja np mam z tym problem. bo nie znam mechanik na wyrywki i np do napisania przygody do czegokolwiek innego niż warh musiałbym sporo przysiąść, poczytać i pomyśleć, a potem ktoś i tak by
zarzucił że coś nie gra i jest źle zbalansowane (patrz zarzuty do żołnierzyków eliasha na ostanim Q).

chyba że np. miałbym pisać wszystko na mechanę warha lub kadufate, lub na odczep się po to żeby coś było mechana. to jest problematyczne. jak byłem młody to mechany zapamiętywałem, teraz mi już nie wchodza do głowy, i nie mam wolnego miejsca głowie żeby je zapamiętywać i pisać z pamięci.

a mam pomysły do innych klimatów iż tylko dwa systemy.
grywając traktujemy mechaniki do innych klimatów dość pobieżnie.

Wreszcie czy przypadkiem nie jest to zbyt duże lenistwo czytaczy.
Jjest od metra bestriuszy itp, jest skąd brać statsy- a to przydatniejsze długoterminowo niż gotowiec.

A jak ktoś woli grać na jakiejś mechanie to zna ją pewnie lepiej ode mnie- ja wymyślam fabułę. Jedni grają tak inni siak.
 

Postawiłbym raczej na opisywanie wytycznych do mechaniki. jakąś idęę stopniowania poziomów, special skills, podstawą zasadę działania jakiś mechanizmów,   w stylu poziomy, zdobywanie przewag czy sukcesów by coś osiągnąć.

IMO lepiej do prostych statsów skazywać źródło

Mechanę lub zasady działania spisywałbym jako wytyczne. Ale statsy- po co? lepiej wskazać czytelnikowi źródło ,z którego może korzystać. np stronę w podręczniku lub rodzaj potwora na którym może się oprzeć.

 

01-07-2014 14:25
Karczmarz
    Hmmm
Ocena:
0
@blublu
Musimy pamiętać, że to pierwsza edycja Kufla

Eh... a w tylu miejscach podkreślalem ze to 2 edycja. Pierwsza nie miała nazwy ale idea była taka sama (limit znaków tez był, choc wiekszy). Ba, na stronie Kufla nawet jest podstrona z pracami z tamtej edycji :p
01-07-2014 14:33
Petra Bootmann
   
Ocena:
+1

Wiktor Wekt - zwróć uwagę, że w sporej części tych scenariuszy uczestnicy nie piszą scenariusza do systemu, tylko próbują wpasować pomysł w jakiś system. W efekcie bardziej lub mniej odchodzą od systemu, do którego nominalnie jest scenariusz. I szczególnie te miejsca warto opisać mechanicznie (jak to Medea i Repek na przykład zrobili ze specjalnymi zdolnościami). Wydaje mi się, że dla autorów nie będzie trudnością napisać "statystyki gangerów jak w podręczniku, z wyjątkiem abc, które...", a znacznie ułatwi korzystanie ze scenariusza (na przykład szacowanie trudności scenariusza czy improwizowanie na jego podstawie).

01-07-2014 14:41
blublu
   
Ocena:
0

ups!

przepraszam, nie zorientowalam sie. a wiec pierwsza dla mnie, bo poprzedniej jakos nie odnotowalam...

01-07-2014 14:42
Repek
   
Ocena:
0

Można zamknąć się i w 3k. Pytanie, czego oczekuje organizator od konkursu. :)

Co do statystyk - to fajna opcja, bo też pozwala pokazać swoje pomysły. Tylko za chwilę tu się drugi Q zrobi. :P

Pozdro

01-07-2014 17:47
Repek
   
Ocena:
0

@blublu

Nie bardzo mam czas poczytać Twój scenariusz, ale - jak zawsze - rysunki ekstra. Tak z estetyki to bardziej mi pasują do WoD, ale do CP też jest git.

Pozdrawiam!

01-07-2014 17:49
blublu
   
Ocena:
+1

Dzieki :) ja jeszcze nie mialam czasu poczytac zadnych innych konkursowych prac ale zamierzam to zrobic bo jestem ciekawa jak inni ugryzli temat i forme.

01-07-2014 18:17
Hangman
   
Ocena:
+1

O ile nie chodzi o klasyczne D&D, albo system w którym mechanika wyznacza odgrywanie, statystyki to jedna z najmniej przydatnych rzeczy w scenariuszu.

Jednak sama mechanika jest bardzo ważna. Rozpisując kolejnego ważnego czy interesującego BN'a wolę dostać mechanikę jego odgrywania, wyglądu, sposobu walki i zachowania, jakiś rysunek, niż statystyki które niczego mi o nim nie powiedzą, i których nie przedstawię graczom, a będe i tak musiał dostosować do ich postaci. 

Dostając do ręki lokację, musze ją mieć jasno opisaną, ale całe nadzienie też sobie dostosuję do postaci graczy.

W większości przypadków, tabelki i statystyki są zbyt sterylne, żeby miały sens. Równie dobrze można sobie wypychać poduszkę kamieniami.

01-07-2014 19:06
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Statsy każdy ogarnięty mg sam łatwo dorobi"
Mówię o nieogarniętym. Scenariusz mógłby oszczędzić mi sporo prepu

Aha!!!! Wyszło szydło z worka. A cwaniakuje jakby bardziej ogarnięta była.
02-07-2014 18:42
WekT
   
Ocena:
+2

Hej Blu

przeczytałem sobie scenar. może nie super dokładnie bo jadąc pociągiem i coś mogło mi umknąć.

Bardzo ciekawa sytuacja wyjściowa ostry konkret i chętnie bym to poprowadził, (hmm może na PMM w tym roku...)
zastanawiam się czemu akurat Cyber a nie WoD.

ale mniejsza z tym. Mamy świetny pomysł, ale mam wrażenie, że trochę bałaś się to ugryźć z większym pazurem.
Tzn. sytuacje i zarysu konfliktów np między powinny być chyba bardziej wyraziste i zazębiać się. czytając miałem wrażenie, że drużyna może się łatwo rozlecieć. tancerka powinna imo, mięć zapisane że chce się wyrwać z gangu i miec haka na DEA. wtedy ma więksża motywację współpracy. wiem że mało miejsca, ale zarysowałbym po prostu ostrzej relacje, warunki brzegowe.
Może jak przeczytam jeszcze raz to coś mi do głowy przyjdzie.

W sumie koncept mocno LArpowy ;)

wpadł mi taki pomysł na mechanikę, jako pkty działania zastosowałbym rekwizyty:

np. łuski od nabojów jako działania fizyczne, przemoc, agresję
papierosy- waluta za działania związane z handlem i używkami.
kapsle- za znajomości, kontakty, piłem z nim itp.

Pozdr
 

03-07-2014 10:32
blublu
   
Ocena:
0

słuszne uwagi, dzięki. w idealnym świecie dopracuję scenariusz mechanicznie i fabularnie, a póki co, z powodu emigracji nie miałam nawet jak go poprowadzić. 

tak btw przeczytalam już Twój tekst i mam zamiar podzielić się opinią więc beware ;)

03-07-2014 20:39
MEaDEA
   
Ocena:
+1

Fenomenalne ilustracje :D Nadają scenariuszowi świetny klimat i estetycznie go uzupełniają!
 

06-07-2014 13:32
    nie znaleziono: Santa-Muerte.pdf
Ocena:
0

Można prosić o reupload pliku pdf lub inny link?

14-02-2015 12:33

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.