string(15) ""
» Blog » KB#31: Najniebezpieczniejsza broń w RPG.
25-05-2012 19:44

KB#31: Najniebezpieczniejsza broń w RPG.

W działach: RPG, Karnawał Blogowy | Odsłony: 45

KB#31: Najniebezpieczniejsza broń w RPG.

Moim zdaniem RPG to przede wszystkim interaktywna opowieść, a najlepsza mechanika to ta, która najmniej ją komplikuje wprowadzając element niepewności i losowości. Zgadzam się z Encem, że mechanika może być bronią, nie tylko w rękach MG, ale to inny temat.

Ta interaktywna historia, jak większość innych form opowieści, utkana jest ze słów.

Czy wiecie już do czego zmierzam?

 

Moim zdaniem to słowa właśnie są najpotężniejszą bronią w grach fabularnych. To one tworzą światy, kierują losem i decydują o życiu i śmierci.

Jest to broń totalna i co najlepsze dostępna w każdym systemie i dla wszystkich: bohaterów i postaci niezależnych.

Teraz, dla przyzwoitości, kilka przykładów popierających powyższą tezę.

 

Rzeczy najbardziej oczywista: magia. Obecna jest w większości – jeśli nie we wszystkich – uniwersów fantasy. Zaklęcia, inkantacje, magiczne formuły i rytuały… słowa i gesty. Skoro już o zaklęciach mowa gdzieś w sieci rzuciła mi się w oczy jedna z hipotez dotycząca pochodzenia popularnego zaklęcia Abrakadabra. Według tej wersji formuła pochodzi od aramejskich słów Avra kehdabra oznaczających „Stworzę to z mych słów”.

 

Możliwość stwarzania ze słów i wpływania w ten sposób na rzeczywistość to wspaniały przykład broni ochoczo wykorzystywany w RPG: kule ognia, wszelkie formy kontroli żywiołów, przywoływanie magicznej broni …

 

Słowa MG wkładane w usta bohaterów niezależnych często inspirują graczy. Sprawiają, że bohaterowie chwytają za broń i wyruszają w pełen niebezpieczeństw świat. Słowa zachęcają do wielkich czynów, ale czasem wiodą zdradziecko w różnorakie sidła i pułapki

 

Są settingi, w których słowa mają szczególną moc rażenia i nie ma to nic wspólnego z magią. W tych systemach działanie słów jest bardziej subtelne i nie tak widowiskowe, choć nie mniej zabójcze. Plotki, pomówienia, oszczerstwa, wypowiadane publicznie i szeptane w tajemnicy, z najwierniejszego towarzysza uczynią zdrajcę a z wielbionego bohatera potwora.

W realiach Dominium, wśród dworskich intryg i pokrętnych układów politycznych, plotki mogą pozbawić nie tylko dobrego imienia, ale i głowy. Niszczycielska moc słów jeszcze bardziej drastycznie przejawia się w rzeczywistości Rokuganu. Jedno niewłaściwe słowo, wypowiedziane w nieodpowiednią porę i pod niewłaściwym adresem wróży bohaterowi rychły koniec.

 

Czy zgodzicie się za mną, że to słowa są najniebezpieczniejsze w RPG?

 

A na zakończenie zapraszam, jeśli ktoś jeszcze nie widział, na youtuba: w odcinku: The Magician twórca Legendy Pięciu Kręgów, John Wick, opowiada o szamanach i magach w kulturze oraz o potędze języka. W sumie, przez przypadek,  wypowiedź Wick pasuje do  mojej koncepcji notatki karnawałowej … Zresztą sprawdźcie sami J

Komentarze


von Mansfeld
   
Ocena:
0
Dziękuję za wpis do Karnawału Blogowego. :)

Co do słów a magii, to na ostatniej sesji w Maga, pewien wilkołak został zniszczony darciem mordy Toma Araya (ze Slayera, jakby ktoś nie wiedział). Dosłownie.
25-05-2012 19:47
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
najgorsze to jest, jak MG powie "nie możesz tak zrobic" i wtedy czuję się oszukany, bo w zasadach jest, ze mogę.
Ale słowo Mistrza ważniejsze niż pisane, bo jak nie, to mie wyrzuci z drużyny :(

Szkoda.
25-05-2012 19:50
Favriell
   
Ocena:
0
Wrzuciłam notkę i czekam na wasze opinie :)
Przy okazji mam pytanie do prowadzącego von Mansfelda:
czy masz już kandydata do prowadzenia kolejnej edycji? (chodzi mi o to czy wskoczy ona zaraz po tej czy będzie trzeba poczekać aż znajdzie się mistrz ceremonii


zigzak: to też w kwestii broni: słowo mistrza gry przeciw graczom, ale tego aspektu nie chciałam poruszać tym razem


25-05-2012 19:53
dzemeuksis
   
Ocena:
0
@Favirell

Wskoczy zaraz po tej. W każdym razie powinien. Zazwyczaj na tym etapie następca jest już znany. Ale skoro Mansfeld nic nie pisał i nikt sam z siebie się nie wychyla, to może jeszcze możesz przejąć pałeczkę.
25-05-2012 20:30
Favriell
   
Ocena:
0
dzemeuksis:Nie chciałam prowadzić tym razem ( ale nie wykluczone, że kiedyś się zgłoszę). Na razie chciałam wiedzieć, czy kolejna edycja zacznie się zaraz po tej czy trzeba będzie poczekać aż się znajdzie mistrz ceremonii ;)
25-05-2012 20:34
37965

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Głębokie.
25-05-2012 20:34
von Mansfeld
   
Ocena:
0
Favriell, napisałem PW do ciebie w tej sprawie. :)
25-05-2012 20:37
Malaggar
   
Ocena:
+7
Favriell: It's a trap!
25-05-2012 20:40
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
deep trap!
25-05-2012 20:40
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+6
Grimdark będzie prowadził następną edycję.
25-05-2012 20:58
Favriell
   
Ocena:
0
Malaggar, zigzak : Why I'm trap???
~ : dzięki za info
25-05-2012 21:15
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
raczej trapped :)
25-05-2012 21:16
Favriell
   
Ocena:
0
zigzak: w pułapce? Czemu?
25-05-2012 21:29
zegarmistrz
   
Ocena:
+2
Bo zły człowiek ci peemkę wysłał.
25-05-2012 21:35
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Favriell nie idź tą drogą!
25-05-2012 21:35
Favriell
   
Ocena:
0
Przykro mi, "blondynka" nie wie o czym (peemkę?) mówicie :(
25-05-2012 21:45
zegarmistrz
   
Ocena:
0
peemka - private mesage, prywatna wiadomość
25-05-2012 21:48
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+3
Ona chyba jednak nie jest naprawdę.
25-05-2012 21:54
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Favriell nie odbieraj PM od Laverisa. Złapiesz od niego schizofrenię i będziesz musiała brać proszki przez resztę życia.
25-05-2012 21:59
kbender
   
Ocena:
+2
@Favriell
Witamy w trollowni, oto nasza prawdziwa twarz.

PM - Wiadomość prywatna, widoczna w formie powiadomienia w prawym górnym rogu poltka, dostępna po zalogowaniu się na 'forum' poltera.
Laveris vel vonM ma liczne grono hejterów, spamujących Ci notkę absolutnie nie na temat.
Część się ukrywa pod 'anonimowością' - możesz na jakiś czas zablokować anonimowe komentarze i się uspokoi.

Słowo jako najpotężniejsza broń? Masz rację i to w wielu wymiarach.
1) słowo tworzy świat, więc tworzy sytuacje w których pojawia się zagrożenie graczy.
2) słowo źle wypowiedziane potrafi zabić graczy socjalnie - spowodować skazanie ich na śmierć (witamy w L5K)
3) słowo jako plotka, blef, zdanie - pozwalające napuścić NPCów na graczy czy innych NPCów.
4) słowo jest jedyną bronią wychodzącą poza świat gry i uderzające bezpośrednio w graczy - generujące chore sytuacje w grupie i prowadzące do jej rozpadu.
25-05-2012 22:28

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.