21-11-2010 15:25
[KB#16] Organizer postaci i miejsc
W działach: rpg, technologie | Odsłony: 32
Uwaga: notka przeznaczona jest dla mistrzów gry, dla których korzystanie z komputera na sesji nie stanowi problemu.
Wstęp
Z okazji XVI Karnawału Blogowego pokażę, jak bardzo pomocny w prowadzeniu przygody może być arkusz kalkulacyjny (np. Google Docs, OO Calc, MS Excel). Zaprezentowane narzędzie najwięcej korzyści przyniesie w przypadku scenariuszy nieliniowych, z dokładnie opisanymi lokacjami. Przykładowy skoroszyt jest dostępny publicznie online (do wglądu, bez możliwości edycji).
O co chodzi?
Organizer postaci i miejsc jest prostą tabelką w arkuszu kalkulacyjnym, która umożliwa błyskawiczne sprawdzenie, gdzie aktualnie znajduje się jakaś postać, albo jacy BN znajdują się w danym momencie w określonym miejscu (np. w karczmie). Dla jasności przykładu stworzyłem skoroszyt z minimalną ilością danych, ale nic nie stoi na przeszkodzie w dodaniu większej ilości kolumn. Żeby zobaczyć, jak to działa, wejdź tutaj, po czym kliknij opcję Widok listy (funkcjonalność zbliżona do opcji typu Autofiltr w stacjonarnych arkuszach kalkulacyjnych) znajdującą się w menu Wyświetl. Arkusz, który nas najbardziej interesuje, zatytułowany jest powiazania.
Koncepcja
Arkusz składa się z kilku kolumn:
- Kto - czyli BN
- Gdzie - czyli miejsce, w którym przebywa
- Dzień przygody - kolejny dzień przygody; zero oznacza, że - o ile nie uszczegółowiono inaczej - dane powiązanie powtarza się każdego dnia przygody
- Godzina od - pora, od której BN przebywa w danym miejscu
- Godzina do - pora, do której BN przebywa w danym miejscu
Wprowadzanie danych przed sesją polega na wprowadzeniu do tej tabelki powiązań pomiędzy BN a miejscami, w których przebywają, z oznaczeniem czasu. W trakcie przygody można oczywiście wpisy modyfikować - stosownie do zmieniającej się sytuacji. W efekcie dzięki filtrom umieszczonym w nagłówkach kolumn (w formie list rozwijanych z wartością do wyboru), możemy bardzo szybko sprawdzić, jakich BNów gracze mogą spotkać na placu w danej chwili, albo czy zastali Ziutka w spelunie.
Dodatkowe informacje
Aby ułatwić sobie wprowadzanie danych do tabelki powiązań, można ograniczyć wartości wpisywane do kolumn Kto i Gdzie, do wartości z listy. Dzięki temu, wypełniając kolejne wiersze, nie trzeba za każdym razem wpisywać tych wartości z palca, lecz można wybrać z listy rozwijanej. Po to właśnie stworzyłem dodatkowe arkusze postacie i miejsca, które są źródłem danych dla wartości dozwolonych w kolumnach Kto i Gdzie arkusza powiazania.
Gdyby ktoś chciał sobie zrobić coś podobnego i potrzebował pomocy technicznej, to służę wyjaśnieniem w komentarzach.
Wstęp
Z okazji XVI Karnawału Blogowego pokażę, jak bardzo pomocny w prowadzeniu przygody może być arkusz kalkulacyjny (np. Google Docs, OO Calc, MS Excel). Zaprezentowane narzędzie najwięcej korzyści przyniesie w przypadku scenariuszy nieliniowych, z dokładnie opisanymi lokacjami. Przykładowy skoroszyt jest dostępny publicznie online (do wglądu, bez możliwości edycji).
O co chodzi?
Organizer postaci i miejsc jest prostą tabelką w arkuszu kalkulacyjnym, która umożliwa błyskawiczne sprawdzenie, gdzie aktualnie znajduje się jakaś postać, albo jacy BN znajdują się w danym momencie w określonym miejscu (np. w karczmie). Dla jasności przykładu stworzyłem skoroszyt z minimalną ilością danych, ale nic nie stoi na przeszkodzie w dodaniu większej ilości kolumn. Żeby zobaczyć, jak to działa, wejdź tutaj, po czym kliknij opcję Widok listy (funkcjonalność zbliżona do opcji typu Autofiltr w stacjonarnych arkuszach kalkulacyjnych) znajdującą się w menu Wyświetl. Arkusz, który nas najbardziej interesuje, zatytułowany jest powiazania.
Koncepcja
Arkusz składa się z kilku kolumn:
- Kto - czyli BN
- Gdzie - czyli miejsce, w którym przebywa
- Dzień przygody - kolejny dzień przygody; zero oznacza, że - o ile nie uszczegółowiono inaczej - dane powiązanie powtarza się każdego dnia przygody
- Godzina od - pora, od której BN przebywa w danym miejscu
- Godzina do - pora, do której BN przebywa w danym miejscu
Wprowadzanie danych przed sesją polega na wprowadzeniu do tej tabelki powiązań pomiędzy BN a miejscami, w których przebywają, z oznaczeniem czasu. W trakcie przygody można oczywiście wpisy modyfikować - stosownie do zmieniającej się sytuacji. W efekcie dzięki filtrom umieszczonym w nagłówkach kolumn (w formie list rozwijanych z wartością do wyboru), możemy bardzo szybko sprawdzić, jakich BNów gracze mogą spotkać na placu w danej chwili, albo czy zastali Ziutka w spelunie.
Dodatkowe informacje
Aby ułatwić sobie wprowadzanie danych do tabelki powiązań, można ograniczyć wartości wpisywane do kolumn Kto i Gdzie, do wartości z listy. Dzięki temu, wypełniając kolejne wiersze, nie trzeba za każdym razem wpisywać tych wartości z palca, lecz można wybrać z listy rozwijanej. Po to właśnie stworzyłem dodatkowe arkusze postacie i miejsca, które są źródłem danych dla wartości dozwolonych w kolumnach Kto i Gdzie arkusza powiazania.
Gdyby ktoś chciał sobie zrobić coś podobnego i potrzebował pomocy technicznej, to służę wyjaśnieniem w komentarzach.