» Artykuły » Jak zrobić LARPa w kilku prostych krokach – część pierwsza

Jak zrobić LARPa w kilku prostych krokach – część pierwsza


wersja do druku
Redakcja: Marigold

Jak zrobić LARPa w kilku prostych krokach – część pierwsza
Stworzyć LARPa każdy może, jeden lepiej drugi gorzej. Wymaga to tylko sporo chęci i pracy. Zapraszamy do krótkiego kursu robienia LARPów dla początkujących.

Podstawy

Na początek wyjaśnienie kilku podstawowych terminów:

LARP – odgrywanie ról na żywo. To krótkie stwierdzenie doskonale określa wszystkie rodzaje tej rozrywki. Odgrywanie jak w teatrze polega na używaniu gestów, mimiki i słów. Nie ma tu jednak ustalonych z góry kwestii, a scenariusz zmienia się zgodnie z improwizacją uczestników.

Gracz – osoba odgrywająca rolę w LARPie. Wszystko co robi gracz, robi też jego postać w grze.

Postać – rola odgrywana przez gracza

Mistrz Gry – twórca LARPa, który wymyśla fabułę gry i najczęściej, lecz nie zawsze, także postacie. Mistrz Gry rozwiązuje także kwestie sporne i czuwa nad przebiegiem gry. Czasami, by odróżnić LARPy od gier RPG, używa się także innych określeń – na przykład scenarzysta, prowadzący, twórca itp.

Krok 1. Pomysł

Żeby zrobić LARPa, trzeba mieć przede wszystkim pomysł. LARPa można oprzeć na ulubionym filmie, książce albo na grze komputerowej, planszowej czy RPG. Można też przedstawić podpatrzoną w życiu scenę, lub skopiować jakiś fragment teatralnego przedstawienia. W LARPach da się przedstawić i rozegrać dosłownie wszystko – statek kosmiczny, pierwszą wojnę światową w okopach, przyjęcie u królowej Anglii, polowanie na krwiożerczego wampira, brazylijską telenowelę lub marcowe zaloty kotów. Tylko od twórcy zależy, co stanie się podstawą LARPa. Jeżeli jednak brakuje pomysłów, to proponuję:

a) oprzeć LARPa na obejrzanym właśnie filmie lub serialu

Na przykład na filmie Avatar, gdzie niebieskoskórzy mieszkańcy planety Pandora walczą z ziemskimi kolonistami o swój dom. Wspaniała podstawa do stworzenia LARPa SF z dużą dozą akcji i podstępu. Dodatkowym atutem jest wcielanie się ludzi w tak zwane Avatary – czyli fałszywych niebieskoskórych mieszkańców planety. W ten sposób bez problemu można osadzić miejsce akcji LARPa w wiosce tubylców, a pomiędzy ich szereg wprowadzić zdradzieckich ziemskich kolonistów.

b) oprzeć LARPa na ulubionej książce

Na przykład na słynnym Władcy Pierścieni i rozegrać radę u Elronda, ale tym razem na własną modłę. Przecież w LARPie można bez problemu zmienić fabułę książki. Może krasnoludzkie armie dołączą do dzielnych obrońców Minas Tirith? Albo Legolas nie wspomoże Froda w jego trudnej misji?

c) oprzeć LARPa na grze komputerowej, planszowej lub RPG

Na przykład na grze Fallout i odtworzyć klimat postapokaliptycznego miasteczka gdzieś na amerykańskiej pustyni. Akcja LARPa może obejmować całe miasto lub tylko lokalny bar. Możliwości jest wiele.

d) oprzeć LARPa na wydarzeniu z życia

Na przykład rozegrać negocjacje Polski z Unią Europejską. Zastanowić się nad największymi trudnościami w akcesji naszego kraju. Może zmienić historię albo wejść do Unii na jeszcze korzystniejszych warunkach?

Krok 2. Fabuła

Kiedy już mamy pomysł, to czas coś z nim zrobić. Przede wszystkim trzeba zastanowić się nad kilkoma rzeczami.

a) Dla ilu osób przygotowuję LARPa?

Bardzo istotne jest, czy LARP jest dla 6 , 12, 20 czy 100 osób. Scenariusz dla sześciu osób jest zupełnie inny niż dla dwudziestu. Na początek lepiej robić scenariusze małe, do 20 osób. Ważne też, żeby frekwencja nie zawiodła. W małym miasteczku może być problem z zebraniem 20 graczy.

b) Jak długo trwa mój LARP?

Czy trwa cztery godziny, czy dwa dni. Od czasu zależy kształt scenariusza. Od czasu zależy, co można włożyć do LARPa, a z czego trzeba zrezygnować. Na początek polecam LARPy do czterech godzin. Dłuższe to znacznie więcej kłopotu.

c) Gdzie rozegram mojego LARPa?

Czy będzie to w lesie, na łące czy w zamkniętej sali. Może w jakiejś knajpie albo na rzecznej barce, w ruinach lub jaskini? Miejsce na LARPa trzeba przygotować a scenariusz dostosować do miejsca. Jeżeli mamy do dyspozycji tylko mieszkanie to raczej nie zrobimy zawodów strzeleckich.

d) Jak przedstawię LARPa moim potencjalnym graczom?

Opis LARPa to bardzo ważna sprawa. Powinien być raczej krótki - kilka lub kilkunaście zdań. W opisie powinien znaleźć się zarys fabuły – na przykład „Bohaterowie płyną statkiem do Argos” podstawowe informacje o miejscu, czasie trwania i dacie LARPa. Tu też jest miejsce na ewentualne wymagania w stosunku do graczy, na przykład "Gra jest dla graczy od 18 lat[/q] lub "Na LARPa należy przygotować sobie strój w klimatach płaszcza i szpady". Nie należy też zapominać o nazwie LARPa i podpisaniu się przez jego twórcę. Dodatkowo można zawrzeć jakieś klimatyczne wstawki – na przykład dialogi pomiędzy fikcyjnymi postaciami. Zgłaszającym się na LARPa trzeba dać szansę na zadawanie pytań: czy to przez forum, czy też na żywo.

e) dlaczego postacie znalazły się w tym samym miejscu i czasie?

Bardzo ważne dla fabuły jest stworzenie powodu zgromadzenia się graczy w jednym miejscu, na przykład: [q]spotkaliście się tutaj, bo zostaliście zaproszeni na wesele przyjaciół"
.

f) początek i koniec
Warto LARPa jakoś rozpocząć – na przykład "otwierają się drzwi wielkiego supermarketu i zaczyna się wyprzedaż" albo "bunkier zostaje trafiony pociskiem i wszyscy muszą go natychmiast opuścić lub zginą"
Koniec jest zwykle nieprzewidywalny, ponieważ opiera się na akcjach graczy. Jednak MG może na początku poczynić pewne założenia. Wróćmy do przykładu z wejściem Polski do UE. Prowadzący może łatwo przewidzieć, że LARP skończy się zerwaniem negocjacji lub ich sukcesem. Co różnym stronom uda się ugrać (lub nie) jest już mniej istotne. Przewidzenie ogólnie pojętego zakończenia umożliwia MG przygotowanie czegoś ekstra na koniec. W tym przypadku może to być konferencja prasowa lub reportaż jakiegoś dziennikarza. Doda to fajniejszego i mocniejszego akcentu zakończeniu LARPa i spowoduje, że zostanie on na dłużej w pamięci graczy.

g) co się będzie działo na moim LARPie?

Tak jak można przewidzieć zakończenie LARPa, można założyć, co jest możliwe do osiągnięcia przez graczy w trakcie gry. Lub też, czy konkretne akcje graczy mogą doprowadzić do określonych konsekwencji. Na przykład "wali się korytarz i część postaci została przysypana gruzem, jeśli inne postacie im nie pomogą, to oznacza pewną śmierć" albo "niezapięcie pasów w samolocie grozi uszkodzeniem ciała w trakcie niespodziewanych turbulencji” Co bardzo ważne MG może wprowadzić do LARPa własne, nieoczekiwane zdarzenia. To może być atak Orków lub zwykły deszcz, dosłownie wszystko co wzbogaca klimat i fabułę gry. Trzeba jednak uważać, by gracze wciąż mieli wpływ na rozwój wydarzeń, a nie tylko stawali się kolejnymi ofiarami katastrof sprowadzanych na nich przez MG. Z drugiej strony można oczywiście przygotować grę polegającą właśnie na radzeniu sobie z katastrofami. Warto jednak poinformować graczy o takim zamierzeniu przed LARPem.

Krok 3. Postacie

Nie ma fabuły bez postaci. To one wypełniają grę poczynaniami, słowami i niecnymi knowaniami. Poprzez nie gracze kształtują fabułę, decydują o przebiegu scenariusza, a także wpływają na innych. To jednak Mistrz Gry przygotowuje graczom postacie, zwykle w formie krótkiego tekstu na kartce. Są od tej reguły wyjątki, ale o nich kiedy indziej. I jeszcze jedna ważna sprawa, opisy postaci nie powinny być ani za długie, ani za krótkie. Preferowana objętość to do połowy strony A4. Dłuższe teksty są bardzo trudne do zapamiętania i zrozumienia przez gracza. Teraz skupmy się na tym co trzeba zawrzeć w opisie postaci:

a) informacje

Czyli: kim postać jest, czy jest znana i czy kogoś zna (na lub poza terenem gry). Tutaj jest tez miejsce na klimatyczne opisy dworskiego życia lub awanturniczych dokonań postaci. Na przykład [q]ukradłeś naszyjnik królowej Amazonek i teraz jej poddane ścigają ciebie po całym świecie"
albo "jesteś znanym w królestwie rycerzem"

b) osobowość

Ta część opisu dostarcza graczowi wskazówek do odgrywania. Postać może być nerwowa lub opanowana. Może słynąć z chciwości lub miłosierdzia. Na podstawie cech osobowości gracz buduje swoją postać. Nie należy jednak przesadzać, jeśli ktoś jest bardzo spokojnym człowiekiem w rzeczywistości to oferowanie mu cholerycznej postaci może się nie udać. Z drugiej strony wielu graczy lubi aktorskie wyzwania. Dlatego to od wyczucia MG zależy, co napisze w tej części.

c) możliwości

W tej części opisu zamieszcza się wszelkie znajomości z innymi postaciami graczy. Tutaj jest miejsce na sojusze ustalone przed grą. Tutaj też pisze się o podejrzeniach, zaufaniu, nieufności, oskarżeniach. Poza tym postać gracza może dysponować pieniędzmi, majątkiem, specjalnymi zdolnościami – jak na przykład kradzież lub nadludzka siła. Ważne, żeby każda postać była w czymś dobra. Nie należy tworzyć ostrych dysproporcji w możliwościach graczy, bo wtedy po prostu ci poszkodowani przy tworzeniu opisu będą się gorzej bawić.

d) cele

No i w końcu: po co postać bierze udział w ukazywanym przez LARPa wydarzeniu? Czy chce zdobyć rękę pięknej kobiety? A może zrobić interes swojego życia? Czy to morderca czyhający na życie króla, czy tez jego wierny obrońca? Postać musi mieć dobry powód, by przebywać na LARPie, inaczej po prostu go opuści lub będzie się pętać bez celu. Na przykład "jesteś strażnikiem na przyjęciu u królowej i ją chronisz przed zamachowcami" jest jak najbardziej w porządku przyczyną przebywania postaci w sali tronowej.

e) organizacja karty postaci

Jedną z najistotniejszych rzeczy na LARPie jest skuteczne przekazanie graczowi informacji o postaci. Warto zatem wprowadzić jakieś porządek w karcie postaci. Można tutaj używać punktów, myślników, pogrubień, a przede wszystkim warto opis podzielić na sekcje. Najgorsze, co się może przydarzyć przy tworzeniu postaci, to chaotyczne wypisywanie różnych informacji, celów i opisów w jednym miejscu, w bezładnie i nieporadnie napisanym tekście. Czasami lepiej darować sobie opis i pisać same konkrety niż zamieszać w głowie graczom.

W drugiej części artykułu zajmiemy się mechaniką LARPa, prowadzeniem, dekoracjami, strojami i rekwizytami oraz w prowadzeniem i podsumowaniem LARPa
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


~qdłaty

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
waiting for next part....
08-05-2010 17:58

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.