- kasa na start w zawodach,
- kasa na kupno kart i jedzenia/napojów,
- długopis i kartka do notowania życia (czasem jest to zapewniane przez organizatora – lecz przezorny zawsze ubezpieczony),
- jakieś pudełko na karty,
- przydatne mogą być także protektory na talię, kostki, znaczniki, a także kolekcja naszych kart na sprzedaż i wymianę.
Jak wygrać PRE! cz.1
Wielkimi krokami zbliża się data wydania Magic 2012, a w związku z powyższym po raz kolejny będzie można spróbować swoich sił w prelease nowego dodatku Magic: the Gathering. Nie grałeś nigdy dotąd na PRE, albo grałeś bez powodzenia? Przygotowałem dla ciebie artykuł, po przeczytaniu którego nawet ze średniego zestawu M12 wyciśniesz 4-3!
Prerelease – co to takiego?
Turnieje tego typu mają miejsce około tydzień przed oficjalnymi wydaniami dodatków. W wypadku nadchodzącego Magic 2012 odbędą się one podczas weekendu 9-10 lipca we wszystkich dużych miastach w Polsce i na świecie. Ponadto odbywają się oficjalne PRE MTGO w internecie, my jednak skupimy się na zawodach, w których przyjdzie nam siedzieć na przeciwko żywych przeciwników. Frekwencja na turniejach PRE jest zazwyczaj wysoka, w Warszawie jak i Krakowie często rywalizuje ponad 60 osób. Każdy ze startujących otrzyma sześć boosterów nowego dodatku. Aby zapobiec oszustwom, nie gra się zestawem, który się otworzyło, lecz innym losowym. Przygotuj się zatem, że przed składaniem talii będziesz musiał otworzyć 6 boosterów i spisać karty, którymi będzie grał jeden z twoich potencjalnych przeciwników. Niestety może być i tak, że karty którymi będziesz grał będą wyraźnie słabsze niż, te które spisywałeś. Po stworzeniu talii rozegrasz od pięciu do siedmiu meczów turniejowych, za każdym razem grając do dwóch zwycięstw. Na rozegranie jednej rundy jest przeznaczone około godziny, nie zdziw się więc, jeśli turniej skończy się wieczorem. Kolejni przeciwnicy z którymi się zmierzysz będą zależeć od twojego występu – dla przykładu: jeśli wygrasz dwie pierwsze gry to twój kolejny opponent będzie znacznie lepszy niż wtedy, gdy w dwóch pierwszych polegniesz. Dla najlepszych zawodników przewidziane są nagrody, zazwyczaj w postaci boosterów z nowego dodatku, ale aby je zdobyć, trzeba osiągnąć wynik minimum 5-2 przy siedmiu grach. Karty, z których tworzyliśmy talię, należą już do nas. Ponadto, na każdego zawodnika czeka karta promo za udział w turnieju, często jest także szansa na wylosowanie nagrody pocieszenia.
Podstawy gry w limited (sealed deck)
Prerelease jest typową grą typu limited sealed deck, czyli grą w której tworzymy talię bezpośrednio na turnieju z ograniczonej ilości otrzymanych kart. Stworzona przez nas talia musi mieć minimum 40 kart łącznie z lądami (basic landy otrzymujemy w dowolnej ilości od organizatora turnieju). Często w turniejach prelease w Polsce istnieje możliwość modyfikacji talii pomiędzy kolejnymi rundami, organizator może jednak kazać zawodnikom spisać talię i w takim wypadku nie mamy możliwości edycji raz złożonej talii. Sealed deck (SLD) posiada pewne sztywne reguły, których należy trzymać się (w 90% przypadków), aby złożyć talię która ma realne szansę coś ugrać. Idealny deck powinien wyglądać mniej-więcej tak:
1. Mieć dwa kolory,
2. Składać się z dokładnie 40 kart, w tym z:
*17 landów,
*12-15 kreatur (w tym dużo z evasion),
*Bomb, czyli kart, które same mogą wygrać grę (zazwyczaj rare lub mythic rare),
*oprócz stworów głównie removal (niszczenie stworów),
*zero kart kart nieuniwersalnych (np. kontrujących wyłącznie enchantmenty i podobnych nonsensów)
3. Talia musi uwzględniać mechanikę oraz meta danej edycji (np. w Scars of Mirrodin kartę niszczącą artefakty należało uznać za removal i była ona bardzo grywana). Ponieważ Magic 2012 jest core setem, ten punkt jest nieco mniej ważny.
Oczywiście losowość limited oznacza, że możemy trafić na zestaw, w którym nie będzie bomb, lecz będzie wyjątkowo dużo removalu kosztem solidnych stworzeń i będą aż trzy mocne kolory. Niemniej, w 90% przypadków, staramy się zachować powyższe proporcje. Niestety, nasze powodzenie zależy także od szczęścia – jeśli trafimy na słabsze karty, to bardzo trudno będzie nam osiągnąć wynik lepszy niż 4-3.
Przygotowanie do turnieju = znajomość kart
Istnieje prosta metoda zwiększenia naszych szans w PRE jeszcze przed rozpoczęciem turnieju. Na czym ona polega? Otóż na przestudiowaniu kart, jakimi na PRE będziemy prowadzić naszą magiczną batalię. Kilka dni przed turniejami tego typu, Wizard of the Coast ogłasza pełny spoiler kart z danej edycji. Od tej chwili włącza się „licznik” i gracze, którzy poświecą więcej czasu na studiowanie nowej edycji będą mieć większe (choć nieznacznie) szanse w rywalizacji.
Absolutną podstawą jest przeglądnięcie wszystkich kart oraz zapoznanie się z nowymi mechanikami oraz specyfiką nowej edycji - wymaga to około godziny czasu. W wypadku Magic 2012 zadanie jest ułatwione, gdyż core sety nie zawierają abstrakcyjnych kart i udziwnionych mechanik. Jeśli nowa edycja nie jest pierwszą z bloku to na PRE, oprócz kart z nowego dodatku, dostaniemy te z wcześniejszego. Warto przy okazji sprawdzić jakie karty mogą być więcej warte (szczegółowe cenniki dostępne są nie tylko na anglojęzycznych stronach, info można także szukać na forach jeśli nie umiemy wycenić samemu), aby w razie potrzeby kupić lub sprzedać nowe karty po rozsądnej cenie.
Kolejnych krokiem jest próba oceny nowych kart pod względem sealed. Skupić się należy przede wszystkim na commonach, gdyż będzie ich najwięcej na stołach turniejowych.
Jaką kartą chcielibyśmy zagrać?
Jaka jest dobra odpowiedź na najsilniejszego commona?
Jaki kolor ma najwięcej removalu, a jaki lataczy?
To tylko kilka przykładowych pytań, które powinniśmy sobie zadać przy przeglądaniu kart z dodatku. Warto dostrzec, że w M12 kolor czerwony dysponuje uncommonowym smokiem z hastem, a niebieski smokiem za 4 many. Powyższe zadanie ułatwia nam Internet, w którym możemy znaleźć profesjonalne opisy i oceny kart wykonane przez kolegów po fachu zaraz po ukazaniu się pełnego spoilera.
Trzeci etap przygotowań jest domeną nieprzejednanych fanatyków Magica. Aby lepiej zagrać na turnieju trzeba… grać. Jak można grać edycją, której karty nie są jeszcze dostępne w sprzedaży? Inwencję pozostawiam wam – możecie grać drukowanymi/własnoręcznie rysowanymi proxami lub przy pomocy odpowiednich programów w sieci.
Przygotowanie do turnieju to także przygotowanie wszystkiego, co będzie nam potrzebne w ciągu całego dnia grania.
Krótka lista dla niewtajemniczonych:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę