» Blog » Jak ozdobić PDF’a – skład
10-09-2012 23:08

Jak ozdobić PDF’a – skład

W działach: Programy | Odsłony: 13

Omówiliśmy już:

Jak zrobić logo

Jak zrobić okładkę

Dziś zobaczymy, jak złożyć nasz tekst w Łordzie.

Nauczymy się następujących rzeczy:

1)      Ustawiania właściwości dokumentu

2)      Sprawdzania, jakie style wykorzystujemy w tekście

3)      Dzielenia dokumentu na sekcje

4)      Ustawiania nagłówków rozdziałów

5)      Wstawiania spisów treści

6)      Wstawiania okładki

7)      Dodawania nagłówków i stopek

8)      Wstawiania tła

Wstęp

Do składania tekstu powinno używać się narzędzi DTP. Ale niestety nie udało mi się jeszcze żadnego rozgryźć. Pewnie dlatego, że nie miałem realnej potrzeby. Za to często (na studiach i w pracy) muszę składać różne dokumenty, co nauczyło mnie korzytać z edytora tekstu Microsoft Word 2003. Prywatnie używałem też LibreOffice’a (a wceśniej OpenOffice’a). Mają bardzo podobną funkcjonalność. Będę jednak posługiwał się tym, co znam najlepiej. W tekście będę używał słowa Łord lub Łordy zamiast nazwy produktu. Jeśli chcecie te same kroki wykonać w LibreOffice, pogooglajcie i wrzućcie komentarze. Jeśli będzie zapotrzebowanie, postaram się napisać.

Na tym etapie powinniśmy mieć logo, okładkę, tło strony i tekst.

Zaczynamy

Ustawianie właściwości dokumentu

Głupia strawa. Łordy zakładają, że każdy pisany przez nas dokument jest kartką A4. Dziwne, prawda, jak by innego formatu nasza drukarka nie miała. Żeby to zmienić musimy wejść we właściwości pisanego dokumentu. Otwieramy nasz tekst, wchodzimy w menu File>Page Setup i obłąkańczo szukamy menu zmiany ustawień strony.

 

 

Ciąg dalszy na moim blogu.

Komentarze


Szary Kocur
   
Ocena:
+2
Super seria. Nadrabiasz błędy systemu edukacji i chwała ci za to.
Ale pisze się ,,żadnego".
11-09-2012 06:31
kbender
   
Ocena:
+1
dzięki, już poprawiam
11-09-2012 07:24
Kosmit
   
Ocena:
+1
Super notki :)
Kocur ma rację, że to tego powinni uczyć na polski/informatyce...
11-09-2012 10:31
nerv0
   
Ocena:
+1
Heh, no niestety, ale jak człowiek nie zainteresuje się tym sam, to w szkole raczej nie ma szans. A mogłoby to oszczędzić wiele bólu na starcie z takimi programami. Jeszcze pamiętam moje początki z grafiką komputerową. Z wielkim zdziwieniem odkrywałem, że plik zapisany w formacie JPG mimo tego, że pierwotnie z całą pewnością był idealnie czarno biały, po wczytaniu obrodził w przeróżne plamki i piksele. Dziś już wiem, że chcąc dalej pracować na danym pliku należy zapisać go w formacie PNG, albo jeszcze lepiej w czymś co zapisuje warstwy - dla Gimpa XCF.

Takich wtop miałem początkowo wiele. Dziś już wiele się nauczyłem, czy to na własnych błędach, czy też dzięki doświadczeniu innych, ale wiem, że i tak jestem wciąż zielony. Niedawno obejrzałem pewien profesjonalny tutorial od grafików z Gnomon Workshop. Z tych paru godzin wideo nauczyłem się więcej niż przez całe życie.

Teraz mam zamiar cisnąć trochę grafikę 3D, ale to już rzeczywiście wysoka szkoła jazdy i niełatwo jest mi znaleźć w sobie dość odwagi by na poważnie postawić na tym polu pierwsze kroki. Oczywiście dłubałem już coś wcześniej, ale to były ledwo przymiarki do prawdziwej nauki. A tutaj pewnie też w ogromnej mierze będę zdany na własne siły, bo choć tutków jest niby sporo, to takich pozycji, które objaśniłyby kompleksowo poszczególne zagadnienia również brakuje. Pamiętam jeszcze jak przy lekturze profesjonalnego poradnika do Blendera głowiłem się jak uzyskać nim efekt głębi ostrości. Zagadnienie było opisane bardzo dokładnie na kilkunastu stronach, ale nie było nawet fragmentu o tym jak to uzyskać w praktyce. Dopiero jakiś znaleziony przygodnie tutek w kilku jasnych zdaniach - i co ważniejsze skreenach! - pokazał jak to wykonać.

To co robi kbender jest zdecydowanie potrzebne. Nawet jeśli to tylko podstawowe podstawy. ;)
11-09-2012 12:07
kbender
   
Ocena:
+2
Ja się sporo nauczyłem z poradników na Cartographers Guild (np bombowe, jak zrobić własną mapę http://www.cartographersguild.com/ showthread.php?1142-Award-Winner-Using-GIMP-to-Create-an-Artistic-Regional-RPG-Map ) i z tutoriali... jutubowych.

Poważniej, jeśli chcecie uzyskać jakiś efekt (dodać porządny ogień lub inne ciekawe rzeczy do zdjęcia), wpiszcie w jutubie "gimp fire" i oglądajcie.

Co do grafiki 3d, bawiłem się lata temu Corelem (prehistoria!) z niezłymi efektami.
Wiedza nieużywana wyparowała mi z głowy, Blenderem nie chciało mi się zajmować.

Zastanawiam się nad kupnem tabletu i podszkoleniem się w 'tradycyjnym' rysunku. Zeskanowany obraz świetnie się obrabia później w Gimpie dodając do niego kolejne warstwy.

nerv0
Może napiszesz jakiś prosty tutorial, jak robisz grafiki postaci (na przykład [url =http://nerv0.polter.pl/,blog.html?14641]z Twojej ostatniej notki z grafikami [/url].

Piszę na poważnie, bez podpuszczania, grafika wyglądała naprawdę fajnie.
11-09-2012 12:33
nerv0
   
Ocena:
0
Hah, właśnie postanowiłem poszukać sobie czegoś fajnego do Blendera. Znalazłem stronę Polski Kurs Blendera. Ojezus-ile-tutków! Szkoda tylko, że wszystko to wideo i będę chyba musiał je sobie wszystkie ściągnąć pojedynczo, ale cholera, śmiem twierdzić, że będzie warto się męczyć. Tym bardziej, że wszystko do Blendera w wersji 2.6X, a więc najbardziej aktualne.

Może napiszesz jakiś prosty tutorial, jak robisz grafiki postaci

Niby mógłbym, ale nie wiem czy jest sens, bo zapotrzebowanie na polterze raczej wielkie nie jest. ;) Mogę jednak podpowiedzieć pierwszy krok: najpierw trzeba coś narysować...
11-09-2012 12:55
Kosmit
   
Ocena:
0
Ja 3D bawiłem się w 3dmaxie i udało mi się zrobić 2-3 proste animacje :)
11-09-2012 17:18
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Uuuu, Kosmit, to ty musisz byc bardzo bogaty, jak cię było stac na 3D Maxa :)

Autocada próbowałeś?
11-09-2012 17:33
kbender
   
Ocena:
+1
Autocady są mega :)

Bawiłem się Autocadem, Archicadem i ArConem (te dwa ostatnie bardzo wyspecjalizowane, ojciec zarabiał na projektowaniu swego czasu, a ktoś go musiał uczyć obsługi tych programów).
11-09-2012 20:04

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.