» Blog » Ile cech w postaci
31-07-2011 20:16

Ile cech w postaci

W działach: We Mgle | Odsłony: 7

Klepię własny system fantasy (We Mgle) i ostatnio zastanawiam się nad uproszczeniem mechaniki. Obecnie system zakłada 9 charakterystyk opisywanych cyframi, pogrupowanych w paczki po 3.

 

Ciało:

  • Siła
  • Zręczność
  • Wytrzymałość

 

Rozum:

  • Wiedza
  • Spryt
  • Percepcja

 

Dusza:

  • Charyzma
  • Determinacja
  • Reputacja 

Pytanie za 10 punktów brzmi, czy trzeba tego aż 9 - ostatnio skłaniam się do wersji, że posiadanie Ciała, Rozumu i Duszy wystarczy do opisania postaci. Oczywiście zwiększa szanse wystąpienia dwóch osób o tych samych poziomach cech, ale jednocześnie upraszcza panowanie nad postacią jak i proces tworzenia i panowania nad mechaniką.

 

Więc pytanie do każdego: Czy i za co kochamy rozbudowane mechaniki?

Komentarze


de99ial
   
Ocena:
0
@zigzak
Możesz, ale w tej chwili dawno nie siedziałem w tej mechanice i nie pamiętam jak bym to zrobił. Z tego co pamiętam to do tych postaci, o których piszesz, należałoby odpowiednio dobrać umiejętności, uzupełniające całość postaci.
01-08-2011 15:46
SkeezaPhrenyak
   
Ocena:
0
Trzy cechy są fajne. Nawet jeśli dwóch bohaterów będzie miało identyczny zestaw, można go przecież różnie interpretować. W końcu chodzi o role-playing, a nie roll-playing, nie? ;)

Ja na własny użytek zostawiłem cztery: Błyskotliwość, Osobowość, Sprawność, Tężyzna.
Szczegóły tutaj: http://science-fantasy.blogspot.com/2011/07/tworze nie-postaci-awanturnik.html
01-08-2011 18:32
Albiorix
   
Ocena:
+1
Jedna cecha też jest fajna, można ją różnie interpretować i ziu :)

Jestem zwolennikiem arbitralnej listy parametrów jako różnic względem średniej głównie dlatego że osiągnąłem poziom oświecenia na którym nie porównuję cyferkowo mocy postaci. To po prostu nie działa. Postaci na tym samym poziomie nie są równie mocne, postaci z tej samej ilości punktów nie są równie mocne itd. Skoro równoważenie postaci za pomocą mechaniki i tak nie wychodzi, po co starać się je wycisnąć?

Używam cech jako opisu postaci (tzn używałem jak prowadziłem autorki bo teraz prowadzę głównie w nWoDowej mechanice) jeśli ktoś ma pragnienie może opisać się w kilku punktach jeśli ktoś woli to może w kilkudziesięciu. Nie każę graczom rozdawać jakichś punktów etc, po prostu staramy się opisać koncept taki jaki jest - jedna postać będzie miała wielką inna malutką sumę punktów ale ta z malutką może mieć po prostu bardziej ogólne umiejki. I robi.
01-08-2011 19:13
SkeezaPhrenyak
   
Ocena:
+2
@Albiorix
Takie podejście też jest fajne, o ile wszyscy w ekipie je rozumieją i akceptują :)
I tak ostatecznie chodzi przecież o zabawę w roleplaying, a nie przesuwanie pionków po planszy.

Chyba że dla kogoś rpg to właśnie przesuwanie pionków po planszy; jeśli tak, to też okej, a gra może polegać na optymalizacji statsów i wyciskaniu kombosów, jak w grze quasi-erpegowej, zwanej 4. edycją D&D, o ile się nie mylę ;)
01-08-2011 20:19
kbender
   
Ocena:
0
@ SkeezaPhrenyak
Ej, DnD 4 ed jest fajne. Taki fantasy skirmisz, który nieśmiało sugeruje RPGowość, zostawiając ją tak naprawdę w rękach graczy.
01-08-2011 22:43
SkeezaPhrenyak
   
Ocena:
0
No właśnie piszę, że też może być okej, o ile ktoś chce hybrydy planszówkowo/bitwniakowo/erpegowej ;)
02-08-2011 08:02
Indoctrine
   
Ocena:
0
Jak dla mnie, idealnego rozwiązania nie ma. Zbyt minimalistyczne wprowadzi albo absurdy, albo konieczność kombinowania przez MG. Z kolei rozbudowanie ponad miarę, może spowodować stany zagubienia graczy i MG.

W swoim systemie poprzestałem na dwóch gałęziach (Ciało i Duch), podzielone na cztery cechy:

Ciało:

Siła - krzepa szeroko pojęta, udźwig itp
Zręczność - sprawność manualna, gibkość, szybkość
Kondycja - odporność organizmu na wysiłek, zasoby energetyczne itp
Wygląd - uroda, parametr niekonieczny w formie cechy, ale dodałem bo przydaje się do lepszego kreowania postaci i interakcji społecznych

Duch (w ujęciu nie metafizycznym, bardziej odnosi się do działania mózgu i systemu nerwowego oraz psychiki):

Inteligencja - kojarzenie faktów, pamięć, spryt
Umysł - siła woli, odporność psychiczna
Postrzeganie - zmysły, prędkość i jakość przetwarzania bodźców
Powierzchowność - charyzma, oddziaływanie

Podział jaki podał De99ial jest też ok :) Tylko czasem trzeba więcej na bieżąco liczyć, jak pojawia się konieczność testu wypadkowego z dwóch cech (ale to zależy jak wygląda mechanika, nie musi być trudne).
02-08-2011 10:33
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ależ jest, oczywiście że jest rozwiązanie idealne, mój drogi Indoctrine. Jest, a właściwie już niedługo bedzie.
Nazywa się ono mianowicie Infinity Drive :P

02-08-2011 10:38
kbender
   
Ocena:
0
@ zigzak
Go spam somewhere else :P

A tak serio, zamiast pisać, jak fantastyczna jest to mechanika, moglibyście ścisnąć pośladki i ją zamieścić :D
02-08-2011 10:52
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zamieszczę za dwa, 3 tygodnie - za tydzień wyjeżdzam na tydzień na imprezę i będę testował na moich chomikach rozwiazania mechaniczne. po testach i poprawkach zostane opublikowana wersja lite.
02-08-2011 11:01
Indoctrine
   
Ocena:
0
@zigzak

Ha, chętnie zobaczę, może to będzie przełom ;)

O, taki Amber miał jeszcze lepiej :)

Cztery cechy i wsio, plus 5-6 umiejętności :)
02-08-2011 11:18
de99ial
   
Ocena:
0
Ja osobiście nie lubię takich cech jak inteligencja, intelekt czy coś w tym stylu. Dlaczego? Ano dlatego, że nie lubię sytuacji typu "Moja postać jest uberinteligętnia jaki test muszę zdać aby rozwiązać tę zagadkę?".

02-08-2011 11:18
~Enc

Użytkownik niezarejestrowany
    @indoctrine
Ocena:
0
W Amberze nie było umiejętności :)
02-08-2011 11:41
kbender
   
Ocena:
+1
@ de99ial

Dlatego rozum ograniczam do Wiedzy (czyli sumy nabytych informacji, wiedzy ogólnej), Sprytu (czyli szybkiego kojarzenia faktów i rozwiązywania łamigłówek) i Percepcji (która odpowiada za spostrzegawczość.
Przy czym Spryt != Inteligencja. Osoba z niższym sprytem może być równie inteligentna co ta z wyższym, po prostu nie rozwiąże jakiejś zagadki w tym samym czasie.

Jakiś czas temu był na poltku spór o cechy i nadal twierdzę, że inteligencja jest nieodgrywalna ;)
02-08-2011 12:00
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jeśli więc masz taką cechę jak Inteligencja, to masz problem.
Mając cechę Umysł, pozbywasz się tego problemu :P
Nie masz Inteligencji per se, tylko ogólny zbiór cech zwiazanych z twoimi zdolościami poznawczymi ktore mogą, ale nie muszą być powiazane z twoim IQ czy zdolnością analizy danych. Także spostrzegawczość jest wg mnie integralną częscią umysłu, bo nie wystarczy coś szybko i wprawnie zobaczyć, trzeba to jeszcze umieć błyskawicznie zinterpretować. Tak więc i czas reakcji, a więc inicjatywa należy do grupy Umysł.
02-08-2011 12:08
SkeezaPhrenyak
   
Ocena:
0
Pamiętajmy jednak, że wchodzenie w szczegół generuje dodatkowe problemy i może rodzić pewne absurdy.
Wyobraźmy sobie bowiem, że bohater biegnie jakiś czas (np. ucieka przed hordą Zulusów) i dobiega do wąskiej przepaści, nad którą musi szybko przeskoczyć (inaczej dostanie włócznią w plecy). Jeśliby się nad tym zastanowić i wziąć pod uwagę wszystkie cechy, które są zaangażowane w taki skok, mogłoby to wyglądać następująco:

Kondycja - bo przecież bohater biegł już jakiś czas i jeśli się zmęczył, to nie zdoła przeskoczyć.
Percepcja - bo musi na czas zauważyć wąską przepaść przed nim.
Spryt/intelekt - bo musi na czas ocenić własne szanse i dobrze skalkulować sytuację.
Siła - bo musi mieć siłę, żeby się dostatecznie wybić.
Zręczność - bo przecież musi mieć odpowiednią koordynację i zwinność, aby wykonać taki skok, nie mówiąc o szybkości, z jaką się rozpędza.
Duch/siła woli - bo przecież jeśli zabraknie mu odwagi, to nie skoczy, choćby nie wiem co.
Budowa ciała - bo przecież dużemu i ciężkiemu gościowi będzie trudniej wykonać taki skok.
Umiejętność skakania/freerunu - bo jeśli nigdy tego nie robił, to brak mu doświadczenia w tej materii.

Tak tylko mówię... ;)
02-08-2011 12:41
de99ial
   
Ocena:
0
@kbender
Właśnie dlatego w swojej propozycji umieściłem takie, nie inne cechy ;)
02-08-2011 12:43
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@Schizofrenik

Ale w ramach uproszczenia świata, jakim są gry fabularne, patrzymy na ilość czynników decydujacych o sukcesie - w tym przypadku są to cechy fizyczne kondycja, budowa, siła, zręczność. I testujemy je jeden raz, jako jedną cechę - Ciało.
intelekt - no cóz, jesli mowisz graczowi że przepaśc ma tyle i tyle, a on się uprze że i tak skoczy... zatrzymasz go?
Ale juz ok, bawimy sie w dokladniejsza symulacje - testujemy wiec drugi wspołczynnik - Umysł - czy zauważył, ocenił odległośc itd.
A jeśli naprawdę chcemy hamować odwagę gracza w tak desperackim momencie - test Ducha.
Wystarczą więc 3 testy, jeśli masz 3 współczynniki głowne. A tak naprawdę to jeden, na Ciało - przynajmniej u mnie.
A dokładniej Ciało + Umiejętność, np Wysportowanie.
02-08-2011 12:50
de99ial
   
Ocena:
0
Ja bym widział tak. Test Kondycji jest po to aby sprawdzić czy test skoku będzie miał dodatkowe utrudnienie.

Sam test skoku - sprawnośc + wysportowanie i git. Reszta nie ma znaczenia IMHO.
02-08-2011 12:57
SkeezaPhrenyak
   
Ocena:
0
U mnie - test Wysportowania. Reszta może wpłynąć tylko na moją decyzję, jak trudny ma być to test :)
02-08-2011 13:28

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.