» Blog » HoMM a sandbox
24-02-2011 19:06

HoMM a sandbox

W działach: RPG, Plane przedstawia, Sesje | Odsłony: 27

HoMM a sandbox

Dzięki tekstom działu PC o HoMM przyszedł mi do głowy pomysł na błyskawiczne zaimprowizowanie sesji. Polega on na wygenerowaniu mapy losowej za pomocą edytora z Heroes III (opcja ta była dostępna chyba tylko w The Shadow of Death). Kilka kliknięć, kilka sekund i już mamy przed sobą bogaty świat fantasy. Jeżeli przyszliśmy na sesję z laptopem, możemy ciągle mieć przed sobą całą mapkę i dowolnie ją przewijać, jeżeli nie – na jedną sesję w zupełności wystarczy obraz z printscreena (jak choćby ten obok). Możemy dowolnie interpretować mapę – Inferno może być bastionem sił piekielnych, ale też zwykłym miastem rządzonym przez szlachtę parającą się czarną magią czy siedzibą bractwa magów ognia. Z kolei losowy zasób (rzecz nie do uniknięcia na mapach generowanych przez komputer) to zachęta, by umieścić tam własny pomysł, albo znak, że po pojawieniu się tam graczy należy rzucić w tabeli zdarzeń losowych.

 

To rozwiązanie jest wprost stworzone do sandboxów, ale można wykorzystywać je także w sesjach o konkretniejszej fabule. Możesz na przykład szczegółowo opisać maga-renegata, którego ściga drużyna, a potem wykorzystać losową mapę jako obszar poszukiwań.

 

Na koniec – przykład. Załóżmy, że zdobiący artykuł obrazek jest mapką krainy w bliżej nieokreślonym świecie fantasy. MG rzuca na nią okiem i decyduje, że sesja będzie opowiadać o walce trzech władców – otaczającego się potworami czarnoksiężnika (niebieskie miasto), bajecznie bogatego arcymaga (brązowe) i kapryśnej leśnej wiedźmy (zielone). Drużyna przybędzie w te okolice drogą przez bagna, spotykając tajemniczego kupca-alchemika. Poza ew. handlem bohaterowie mogą liczyć też na pracę – handlarz zapłaci im grube pieniądze za wypędzenie zombie z jego poprzedniego warsztatu. By jednak dostać się tam, gracze musieliby przedostać się albo przez las strzeżony przez drzewce, albo przez zatrute siarkowymi wyziewami wzgórza, o które niziołki walczą ze sługami czarnoksiężnika...

W dalszej części gry mogłyby się pojawić sługi ludzkiego lorda próbujące karczować las (dużo ludzkich armii na zachód od zamku wiedźmy), feniks strzegący artefaktu dającego władzę nad żywiołakami z Drzewa Burz albo mag-manipulator z wieży na skraju planszy.

Komentarze


dreamwalker
   
Ocena:
+2
Genialne w swej prostocie. Wypróbuję :D
24-02-2011 19:13
Radagast Bury
   
Ocena:
0
Fantastyczne, też spróbuję.
24-02-2011 19:18
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Zawsze chciałem to zrobić, ale nie udało mi się już bardzo długo uczestniczyć w sesji naivefantasy innej, niż evernightowe jednostrzały.
24-02-2011 19:20
Radnon
   
Ocena:
+2
Swego czasu kombinowałem jak dostosować erpegowe Might&Magic do potrzeb papierowych sesji, ale nie wpadłem aby użyć do tego serii strategicznej. Naprawdę świetny patent, ale chyba działa też w innych częściach (IV również miała taki generator z tego co pamiętam).

Podpisuję się pod zdaniem, że sprawdza się to nie tylko w sandboxach. Moim zdaniem spokojnie można to zastosować nawet w normalnych settingach (Królestwa Graniczne z FR z generatora? - czemu nie).
24-02-2011 19:23
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Każda część ma taki generator.
24-02-2011 19:41
Planetourist
   
Ocena:
0
Miło słyszeć, że pomysł się Wam podoba :)

Co do innych części - nie wiem, nie znam dodatków. IV fajniej by się nadała do sandboxa (lepsza siatka, która nie psuje widoku na budowle), ale z drugiej strony nie użyłbym jej, gdybym grał tylko na printscreenie - wszystko jest w niej większe, na jednym ekranie zmieści się mniej rzeczy.
24-02-2011 19:45
solcys
   
Ocena:
+2
I tak mi nikt nie uwierzy ale też na to wpadłem ;-)
24-02-2011 19:54
dzemeuksis
   
Ocena:
+2
Zrzut to chyba z dwójki jest? A z innych gier, które miały taką opcję fajnie zrealizowaną, to pamiętam Warlords II. Zdaje się, że obecnie jest to abandonware. Tam - w odróżnieniu chyba od serii Heroes - można było losować genialne archipelagi (przy ustawieniu dowolnych sensownych proporcji lądu i jego zwartości do mórz na mapie).

edit: Co do zrzutu, to chyba jednak nie jest dwójka...
24-02-2011 19:59
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+5
"I tak mi nikt nie uwierzy ale też na to wpadłem"

Czemu niby? Ja też. Jak się sporo gra, to szuka się inspiracji wszędzie. Chwała Planarnemu Turyście, że się tym podzielił, ja jakoś o tym nie pomyślałem, ponieważ nie zagrałem nigdy tak, by pomysł wcielić w życie.
24-02-2011 20:12
Planetourist
   
Ocena:
0
Również wierzę, że ktoś inny mógł to wymyślić już dawno temu :)

@dzemeuksis

Zrzut pochodzi z trójki. Przy okazji - dzięki za przypomnienie mi, że printscreen ma ładny polski odpowiednik i za wspomnienie o Warlordsach - zainteresuję się nimi.
24-02-2011 21:28
Mroczny Pomiot
   
Ocena:
0
Świetny pomysł!!
24-02-2011 21:44
solcys
   
Ocena:
0
@Planetourist
W sumie to wpadłem na to wczoraj czytając artykuł Czarnego. Ale ty pierwszy podzieliłeś się tym pomysłem więc 1:0 dla Ciebie ;-)
24-02-2011 21:49
Planetourist
   
Ocena:
+1
Czyli obaj wpadliśmy na to w tym samym czasie. Mimo mojej szybszej akcji jestem skłonny to uznać za remis :)
26-02-2011 14:50
gwyn_blath
   
Ocena:
0
Bogowie! Tak proste, tak oczywiste, a w życiu bym na to nie wpadła. Epifania!

Dzięki, na pewno się przyda :)
26-02-2011 15:42
banracy
   
Ocena:
0
Kiedy to zobaczyłem chciałem uderzyć głową o stół w reakcji na to, że na to wcześniej nie wpadłem. To powinno iść na stronę główną i to nie jako artykuł ale jako oczojebny banner o treści ,,MOŻESZ ZROBIĆ SANDBOX PRZY UŻYCIU EDYTORA Z HOMM III:SOD". Mam nadzieję, że nikt tej notki nie przeoczy.
Od dawna chciałem zrobić Sandboxa ale jakoś nie było chęci tego rysować a programy do robienia map wydały mi się kijowe.
26-02-2011 21:17
oddtail
   
Ocena:
+1
Szkoda, że prowadzę raczej sesje Deadlands, i dla potrzeby sesji szukam map konkretnych miast dawnego USA zamiast robić własne mapy...

A pomysł bardzo dobry. Sam miałem dość podobny, ale używając programu do generowania trójwymiarowego terenu - w zamyśle na potrzebę tworzenia gier komputerowych (zwłaszcza map do FPSów), ale do RPG też jest jak znalazł. Gdzieś chyba nawet miałem link do tego...

W sumie każdy generator losowy mający odrobinę "rozumku" się sprawdzi, zwłaszcza jeśli dodaje miasta/wioski i inne tego typu "ozdobniki".
27-02-2011 19:48
von Mansfeld
   
Ocena:
+1
W sumie to generator mapy do Cywilizacji 3 także się nadaje. Co prawda miast/cywilizacji/jednostek/dróg nie tworzy, ale niemalże cała geografia świata gotowa, tudzież jakieś wioski barbarzyńców i zasoby na niej (odzwierciedlać mogą doskonałe warunki do uzyskiwania jakiegoś zasobu - gospodarka?).
27-02-2011 20:38

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.