» Recenzje » Hilda i Ptasia Parada

Hilda i Ptasia Parada


wersja do druku

Pośród legend miejskiej dżungli

Redakcja: Kuba Jankowski

Hilda i Ptasia Parada
Komiksy z Hildą Folk w roli głównej to niezwykle istotne i zauważane na świecie osiągnięcie brytyjskiego komiksu w ostatnich latach. Historyjki z założenia przeznaczone dla najmłodszych czytelników, są napisane tak błyskotliwie i narysowane tak porywająco, że skutecznie przyciągają również dojrzałych odbiorców obrazkowego medium. Kolejnym tomem wypełnionym perypetiami młodocianej poszukiwaczki przygód Luke Pearson udowadnia, że na płaszczyźnie fabularnej oryginalnych pomysłów wcale mu nie brakuje, zaś w warstwie graficznej, uprawiając z czytelnikiem subtelne gierki, ciągle poszukuje świeżych rozwiązań. Zabawa komiksową formą, niezwykłe przygody i wspaniałe ilustracje stanowią o atrakcyjności serii brytyjskiego twórcy, docenianej na całym świecie przez krytyków i czytelników w każdym wieku.

Magia w niewielkim mieście

Hilda i Ptasia Parada to już trzeci komiks o przygodach nieustraszonej, rezolutnej i ciekawskiej Hildy Folk wydany w Polsce przez wydawnictwo Centrala w ramach linii wydawniczej Centralka. W tomie pierwszym, zatytułowanym Hilda i Troll, niesforna poszukiwaczka przygód zaprzyjaźniła się z Drewniakiem i przeżyła bezpośrednie spotkanie z budzącym postrach skalnym trollem. W drugim albumie, pod tytułem Hilda i Nocny Olbrzym, dziewczynka odpowiedziała na agresywne ultimatum niewidzialnych karzełków i pomogła zdesperowanemu wielkoludowi odnaleźć dawno utraconą miłość. Jednak w konsekwencji tych wydarzeń niebieskowłosa bohaterka wraz z matką musiała przeprowadzić się z malowniczo położonej na górskiej polanie wioski do niewielkiej miejscowości o nazwie Trolberg. Ulice nieznanego miasta ogarnięte karnawałowym szaleństwem na cześć tajemniczego bóstwa są tłem wydarzeń opowiedzianych w tomie trzecim.

Zabudowany rozmaitymi budynkami, pełen samochodów i nieznanych ludzi, krajobraz miejski znacznie różni się od sielankowych pagórkowatych pejzaży, a kolejne dni spędzane w mieście wydają się być niemal takie same. Chociaż od przymusowej przeprowadzki minęły już całe tygodnie, spragniona przygód dziewczynka coraz bardziej tęskni do fiordów, łąk, dolin, skał i jaskiń zamieszkiwanych przez dziwaczne stworzenia, z którymi mogłaby się zaprzyjaźnić. Spoglądając przez okno nowego pokoju na zatłoczone ulice Trolbergu wspomina magiczną atmosferę swoich niezwyczajnych przygód w świecie wodnych duchów, olbrzymów, drewnianych ludzików i trolli. Dlatego też Hildzie z ogromnym trudem przychodzi odszukanie własnego miejsca w nowej rzeczywistości. Zaaklimatyzowanie się w nieodgadnionej zurbanizowanej przestrzeni jest problematyczne tym bardziej, że rodzicielka zabrania dziewczynce urządzania samowolnych spacerów bez celu po okolicy, co przecież małoletnia bohaterka ma we krwi i bez czego nie potrafi normalnie funkcjonować. Jednak w odczuciu jej matki miasto jest zdecydowanie większe, a przez to i potencjalnie bardziej niebezpieczne. W ramach rekompensaty matka z córką umawiają się na wspólny udział w wieczornej Ptasiej Paradzie – lokalnej maskaradzie pełnej hucznej muzyki, błyszczących świateł i kolorowych przebierańców.

Niespodziewana wizyta grupy szkolnych kolegów Hildy pomaga przekonać jej opiekunkę do wyrażenia zgody na zabawy w najbliższym sąsiedztwie. Nowi przyjaciele szybko okazują się być bandą skrajnie znudzonych i pozbawionych ciekawości świata mieszczuchów, zaś rozrywki w gronie rówieśników ograniczają się do zajęć zakrawających na banał lub działań zagrażających bezpieczeństwu otoczenia: pukanie do drzwi mieszkań nieznajomych ludzi, kopanie pustej puszki po konserwach, bezczynne siedzenie na obdartym murku czy rzucanie kamieniami w stada ptaków. Ta ostatnia zabawa kończy się niefortunnie dla przypadkowego kruka, który obrywa kamieniem w głowę i bezwładnie upada na ziemię. Hilda postanawia zaopiekować się zranionym przez nieodpowiedzialnych, niemądrych i niewychowanych kolegów zwierzęciem, co bynajmniej nie wywołuje empatii i aprobaty ze strony jej współtowarzyszy. Na domiar złego rozwydrzone dzieciaki uciekają zostawiając Hildę w zupełnie obcym mieście, a ona nie ma pojęcia którędy wrócić do własnego mieszkania. Jedyna nadzieja dziewczynki leży w poszkodowanym kruku, a ten nie jest zwyczajną istotą. Po pierwsze, ptak potrafi mówić ludzkim głosem. Po drugie, zapomina kim jest i w jaki sposób się lata. Hilda łączy zatem siły z towarzyszem niedoli i wspólnie wyruszają na poszukiwania drogi powrotnej. W trakcie wędrówki muszą zmierzyć się ze złowrogimi legendami miejskiej dżungli, jak wygnane z miasta trolle, drapieżne lwy solne i żarłoczni królowie szczurów. Przy okazji okazuje się, że kruk musi wypełnić niezwykle istotne zadanie. Ale przez dręczącą go amnezję o nim też zapomniał… Odkrycie jego sekretu powinno dokonać się przed rozpoczęciem Ptasiej Parady.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Uniwersalność współczesnych baśni

Chociaż w trzecim albumie z serii Hilda Folk Luke Pearson zrezygnował z odziania historii w płaszcz skandynawskich wierzeń ludowych, fabuła komiksu w dalszym ciągu nosi znamiona współczesnej baśni i miejskiej legendy, a aura cudowności nie uleciała wraz ze zmianą scenerii. Autor przekonuje, że miasto również może skrywać wiele czekających na odkrycie tajemnic i dostarczyć pretekstów do przeżycia fascynującej przygody. Wystarczy wytężyć wszystkie zmysły i poszukać niezwykłości zaklętej w pozornie zwyczajnym świecie. Twórca z pasją odmalowuje niesamowitość codzienności widzianej z perspektywy kilkuletniego dziecka, a jednocześnie funduje czytelnikowi bezcenny bilet na sentymentalną podróż do jego pierwszych wspomnień, kiedy każda chwila hipotetycznie stanowiła nową szansę na przeżycie magicznych wydarzeń między ścianami własnego pokoju czy w czeluściach osiedlowego podwórka. Jednocześnie komiks subtelnie obrazuje kryzys w życiu zagubionego dziecka, którego świat bezpowrotnie odszedł w zapomnienie, dyskretnie przemyca naukę o zrozumieniu dla cierpienia innych oraz bez zbędnego moralizatorstwa podkreśla siłę emocjonalnych więzi między dzieckiem a rodzicem. Podwójne kodowanie historyjek o Hildzie czyni z komiksów Pearsona uniwersalną lekturę dla czytelników w każdym wieku.

Kolejne wydania książki stanowią jakość samą w sobie: powiększony format A4, sztywne okładki z połyskującymi czy brokatowymi motywami, gruby papier i cieszące oko nasycenie kolorów i czerni. Poza właściwymi historiami znalazły się w nich dodatki w postaci mapy górskiej krainy, planu dziecięcego pokoju, fragmentów przewodnika po trollach, obszernego atlasu olbrzymów czy ramek, w których można wpisać imię i nazwisko właścicieli poszczególnych tomów. Ewidentnie uproszczony i nieco zmieniony w stosunku do poprzednich tomów rysunek uzupełniony ciepłą i jasną kolorystyką, duże plansze wypełnione wieloma istotnymi detalami, częste zmiany wielkości kadrów, perspektywy i punktów widzenia oraz mistrzowska umiejętność oddawania emocji i stanów postaci za pomocą kilku kresek to zasadnicze cechy szaty graficznej komiksu Hilda i Ptasia Parada. Plansze Luke’a Pearsona to specyficzne połączenie francuskiego komiksu mainstreamowego spod znaku Tintina, Lukcy Luke’a i Asteriksa, komiksów o Muminkach autorstwa Tove Jansson i jej brata Larsa Janssona oraz animowanych realizacji Hayao Miyazakiego i Studia Ghibli ze Spirited Away - W Krainie Bogów i Mój sąsiad Totoro na czele. Brytyjczyk, analogicznie do wielkich mistrzów, ważne treści o relacjach między ludźmi i prawdziwych wartościach życia ubiera w kamuflaż niezobowiązującej rozrywki w najczystszej postaci, która bez oporów trafia w gusta odbiorców niezależnie od ich wieku, płci czy pochodzenia.

Z niecierpliwością należy wypatrywać w zapowiedziach Centrali czwartego tomu, który na półkach brytyjskich księgarni znalazł się pod tytułem Hilda and the Black Hound. Mądrzy rodzice na całym świecie czytają swoim dzieciom komiksy o Hildzie Folk.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


9.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Hilda i ptasia parada
Scenariusz: Luke Pearson
Rysunki: Luke Pearson
Wydawca: Centrala
Data wydania: 2014
Liczba stron: 44
Format: 215x290 mm
Oprawa: twarda
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
ISBN: 978-83-63892-29-6
Cena: 46,90 zł



Czytaj również

Za oknem świeci słońce
Szeptana opowieść o wstydzie
- recenzja
Przyjaciele
Rozterki pod spiczastym kapturem
- recenzja
Miller i Pynchon
W otoczeniu liczb
- recenzja
Za Imperium #03: Fortuna
Fortuna zatoczyła koło
- recenzja
Blaki Czwórka
Nieznana twarz Blakiego
- recenzja
Długa historia
Dama z wężem
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.