string(15) ""
» Blog » Gramy! na Krakonie: Kagematsu
08-07-2011 17:24

Gramy! na Krakonie: Kagematsu

W działach: RPG, Krakon, Gramy!, Kagematsu, Nippon | Odsłony: 1

Gramy! na Krakonie: Kagematsu

Gracze

W ramach eliminacji Gramy! poprowadziłam Kagematsu dla czterech graczy. Wszystkim poza Linką (綴), która grała z nami dla zabawy z racji wolnego miejsca, była wcześniej obca sama gra i sposób prowadzenia, na jakim się opierałam. Dla jednej z graczek, 璃, była to w ogóle pierwsza sesja. Dwójka pozostałych, 花 i 耗, miała doświadczenie z Wolsungiem czy Warhammerem, ale w jednorazową grę z niewielką ilością wątków i prostą mechaniką, również grali pierwszy raz. Na sesji był tylko jeden mężczyzna, 花. Nie wyglądał na zbyt pewnego siebie, kiedy oznajmiłam, że jedyne postacie, jakie gracze mają do dyspozycji, to kobiety z miasteczka, do którego przyjedzie ronin. Najciekawszą rzeczą na sesji było dla mnie obserwowanie gry 璃, 花 i 耗 (bo jak gra Linka dobrze wiem, brakowało mi tego stylu kiedy wyjechała na Daleką Północ). Poniżej znajdziesz krótki opis najważniejszych działań postaci.

 

 

Kagematsu

Gra zostałą zaplanowana jako sposób na coming out Riz (Charismy), transgenderowego znajomego Danielle Lewon i Paula Czege. To właśnie Riz jest autorem gry, którą później oddano do adaptacji Danielle. Z racji wpływu tej dość skomplikowanej sytuacji, zauważysz w grze koncentrację na płci postaci i graczy.

Co do zasady, w mechanice brak mistrza gry. W grze jest Kagematsu, jedyny liczący się mężczyzna w historii i koniecznie odgrywany przez kobietę. Jednak w rzeczywistości, to właśnie kobieta-Kagematsu mistrzuje określając otoczenie scen i przemieszczając postacie w czasie i przestrzeni.

Grę wydano w zeszłym roku, po co najmniej trzech latach playtestów. Mechanika gry udowadnia, że długie testowanie się opłaciło.

  

Cel gry

Bezpośrednim dążeniem kobiet z wioski jest uwiedzenie Kagematsu. Ma to go skłonić do uratowania wioski przed nadchodzącym niebezpieczeństwem. Muszą w tym celu rywalizować ze sobą, ale też, jeżeli żadnej z nich nie uda się uzbierać odpowiednio wysokiej ilości punktów Miłości (które alternatywnie z punktami Żalu Kagematsu przyznaje postaci po każdym jej rzucie), wioska jest zgubiona i wszystkie kobiety zginą.

Gracze kobiet nie widzą wyników rzutu kośćmi, które wykonuje Kagematsu, ani punktów, które im przyznaje. Na etapie (I) Zalotów pracują na wyniki, o których dowiedzą się w (III) Podsumowaniu. Zaloty prowadzą do (II) Konfrontacji, etapu, w którym Kagematsu decyduje się zmierzyć w niebezpieczeństwem lub znika z miasta by nigdy już o nim nie słyszano.

Najprostszym sposobem przedstawienia dążenia dla gracza jest: wymuś na Kagematsu obietnicę obrony miasta, masz na to tylko jedną szansę.

 

Czas i przestrzeń

Chronologia nie jest koniecznym elementem w rozgrywce. Kagematsu decyduje o tym, gdzie i kiedy znajdują się kobiety i on sam. Na stronie playtesterów prowadzonej przez Riz, znajdziesz krótki opis Ōnin no Ran (1467–1477) z datą 1472. W ostatecznym wydaniu czas fabularny przesunięto o około sto lat. Nie musisz się tym przejmować, oba stulecia mieszczą się w okresie Muromachi, zmiana daty nie zmienia wiele na etapie tworzenia świata fikcji. Czas, który możesz użytkować grając w Kagematsu, obejmuje sny, wspomnienia, wyobrażenia, zdarzenia rzeczywiste i legendarne.

Wioskę tworzymy wspólnie. Tym razem zaproponowałam graczom port rybacki wybudowany na drewnianej podłodze, bardzo nisko nad wodą. W wiosce znajduje się jedno niewielkie molo, opuszczona świątynia wodnego smoka, karczma i kilkanaście domków dookoła niewielkiego rynku. Jedna z kobiet mieszka poza tratwą, na skraju lasu.

 

Niebezpieczeństwo

Mężczyźni opuścili wioskę. Wypłynęli aby zażegnać niebezpieczeństwo czyhające na samotnych rybaków dalej na morzu. Jednak wkrótce po pojawieniu się ronina w wiosce, zaczynają wracać. Ojcowie i narzeczeni pojawiają się w pomieszczeniach domów i restauracji, chociaż widać po nich, że utonęli dawno temu. Ich córki i żony boją się bardziej z każdą wyrzuconą na kościach szóstką. Czego szukali i dlaczego nękali wioskę było od początku tajemnicą. Tylko dwie z kobiet poznały sekret topielców.

 

Jak grać?

Scena należy tylko do jednej z kobiet. Kiedy gracz zgłosi się po swoją scenę, Kagematsu mówi, w jakich warunkach kobieta spotyka ronina. Przed sceną gracz deklaruje, które z Affections zawartych w swojej karcie będzie próbował zdobyć. Ma tylko jedną szansę na zdobycie każdego z nich. Wszystkie affections możesz znaleźć na karcie postaci tutaj. Scena jest rozgrywana aż do chwili, kiedy Kagematsu zgodzi się na rzuty (tylko k6). Wówczas Kagematsu porównuje wyniki swoje i kobiety, odejmując od swoich wyników ilość punktów Miłości, jeżeli kobieta zdobyła je wcześniej. Gracze wiedzą tylko kto wygrał w ostatecznym rozrachunku. Dziewczyny dodają elementy desperacji, kiedy czują, że jeszcze jedna kość pomoże im wygrać rzut. Mogą to zrobić w dowolnej chwili. Lista desperacji zwiększa się z kolejnymi zdobywanymi affections. Wszystkie desperacje znajdziesz w karcie postaci po drugiej stronie tabeli. Desperacje są jednorazowe dla każdej z kobiet.

Ale uwaga, rzucanie 6 w Kagematsu nie jest dobrym pomysłem! Jeżeli na wszystkich wyrzuconych kościach znajdą się trzy lub więcej 6, scenę przerywa niebezpieczeństwo, a wszystkie punkty zostają anulowane. Wstępna wersja zasad znajduje się na blogu Riz, jednak w wielu punktach jest już nieaktualna.

 

Postacie i ich fikcja

Jak już zauważyłeś, w grze występuje Kagematsu i kobiety z wioski. Tym razem, Kagematsu był czterdziestopięcioletnim roninem, z blizną przebiegającą lewą część jego twarzy, którą w części przykrywa przepaska na oku. Pierwsza scena, pokazuje jego przybycie, w którym w naszej sesji brała udział postać 璃. Każdy z graczy wybierał Niewinność lub Urok, które kierowały później kobietami, dowolnie rozdzielając między te dwie cechy 7 punktów.

(kobieta, postać dziewczyny nowej w wiosce)

W niemal wszystkich scenach 璃 była agresywna względem Kagematsu. Udało jej się doprowadzić go do karczmy, ale później straciła go z oczu. Początkowo ich wzajemne relacje słabo się układały. Jednak to właśnie 璃 jako pierwsza zaliczyła z Kagematsu a roll in the hay i oświadczając mu, że jest w ciąży, zmusiła go do obietnicy, obrony wioski.

(Linka, postać wyemancypowanej kobiety)

Od początku gry, to właśnie ona najskuteczniej walczyła o względy Kagematsu. Zaraz po przybyciu do wioski zamieszkał w jej domu i bronił jej przez kolejnymi atakami wodnych demonów. Z łatwością zdobywała kolejne ulotne spojrzenia i uśmiechy.

(mężczyzna, postać córki przywódcy wioski)

Córka nieobecnego przywódcy wykonuje skuteczne ruchy na Kagematsu aż do powrotu ojca. Kiedy znajduje wodza siedzącego na łóżku w sypialni, z martwymi oczami i wyrwaną z uda kością, potrzebuje raczej ratunku niż miłości samuraja. Mimo to, właśnie ona zdobyła serce Kagematsu i dała mu siłę ostatecznie rozprawić się z zagrożeniem.

(kobieta, postać karczmarki)

To ona najszybciej wyciągnęła z Kagematsu jego wielki sekret. W chwili przenoszenia rzeczy ze swojego zrujnowanego domu do świątyni, zobaczyła jak opaska z oka Kagematsu opada, a w jego oczodole znajduje się wielka, czarna perła. Kagematsu nie udało się uchować perły przed topielcami. Gdy zrozumiał, że nie chce już sprowadzać swoim skarbem niebezpieczeństwa na wioskę, rzuca perłę w ogień płonącego domu. Za nią podążają wszyscy topielcy i nikt nie widzi więcej ani ich, ani klejnotu.

 

Kudos

Dziękuję Inie , że na chwilę wróciła i była kwintesencją japońskiej damy. Dziękuję też pozostałym graczom, , ,, których nie wymieniam tutaj z prostego powodu: nie wiem, czy życzą sobie być opisywani, a sesja krakonowa była naszą pierwszą sesją razem. Wszyscy staraliście się tak bardzo, że nawet marna organizacja Krakonu nie dała rady tego zepsuć. Zgodziliśmy się na rozegranie części sesji na zewnątrz, na jednym z osiedlowych trawników. Stworzyliśmy tam postacie, wprowadziliśmy je do świata i ustaliliśmy zasady. Szkoda, że po rozegraniu kilku scen musieliśmy wrócić do piwnicy pełnej mangowców na matach, z dwoma innymi sesjami eliminacji rozgrywającymi się za siatką i zaczepiającymi nas ludźmi.

 

Dziękuję też repkowi i nidowi za organizację Gramy! Świetnie się bawiłam prowadząc, mam nadzieję, że moi gracze nie gorzej.

Komentarze


Llewelyn_MT
   
Ocena:
0
Uwaga techniczna: czarny tekst to zły pomysł, gdyż sporo osób na Polterze używa ciemnego tła.
08-07-2011 22:59
Repek
   
Ocena:
0
@Ola
Jeszcze raz mega Charm + Innocence dzięki za poprowadzenie sesji w tak komfortowych warunkach.

Sam Kagematsu bardzo lubię, więc fajnie, że gracze mogli się zmierzyć z tym niebanalnym systemem.

Pozdro
09-07-2011 01:24
a53s2m
   
Ocena:
0
@Llewelyn_MT, dzięki, zapamiętam ;-)

@repek, macie zamiar wrzucać na stronę konkursu nazwiska uczestników? Nie wiedziałam, czy wypada ich wymieniać tutaj. Właściwie to mogłam ich na konwencie zapytać. Może w tej kwestii jest jakaś umowa społeczna, czy coś.
09-07-2011 13:27
Repek
   
Ocena:
+1
@Ola
Będzie na Gramy podsumowanie, ale czekam na fotki od Jade. Będą tam imiona i nazwiska.

Pozdro
09-07-2011 15:26
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
ja gorzej
10-07-2011 00:32

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.