» Artykuły » Publicystyka » Graliśmy w Mato Anomalies

Graliśmy w Mato Anomalies


wersja do druku

Nie od razu neo-futurystyczny Szanghaj zbudowano

Redakcja: Jan 'gower' Popieluch

Graliśmy w Mato Anomalies
Niedawno oficjalnie zapowiedziano Mato Anomalies, czyli niezależną grę fabularną w japońskim stylu z elementami karcianki. Mieliśmy już okazję zapoznać się z wersją demo tej produkcji, za którą odpowiada działające w Szanghaju studio Arrowiz – jak póki co wypada ich debiutanckie dzieło?

Akcja gry została osadzona w tytułowym Mato, fikcyjnym mieście, gdzie tradycyjna architektura miesza się z futurystycznymi akcentami widocznymi na każdym kroku. Wcielamy się tu w postać Doe, prywatnego detektywa, który zostaje wciągnięty w śledztwo dotyczące przemytu tajemniczej substancji, której transport odbywa się za pośrednictwem Rozpadlin, czyli bram międzywymiarowych. Napotyka tam Grama, tajemniczego wojownika-egzorcystę, który nawiązuje z nim współpracę, aby wspólnie odkryć, jakiego rodzaju zagrożenie czyha na mieszkańców miasta.

Opowieść o dwóch światach

Jako że mamy tu do czynienia z dwójką protagonistów, rozgrywka podzielona została na dwie części. W pierwszej z nich kontrolujemy Doego, za którego pośrednictwem eksplorujemy metropolię w poszukiwaniu nowych zadań i wskazówek mających pomóc w śledztwie. Ma on także możliwość inwazyjnego wyciągnięcia informacji od przesłuchiwanych osób za pomocą nowoczesnej technologii pozwalającej na hakowanie umysłów – rozgrywka przybiera wówczas formę gry karcianej, podczas której musimy osłabić wolę przeciwnika, pokonując jednocześnie wewnętrzne demony broniące jego umysłu.

Z kolei jako Gram przemierzamy Rozpadliny, walcząc z napotykanymi po drodze potworami, co odbywa się w systemie turowym, wyraźnie inspirowanym tytułami jRPG. W demie do naszej dyspozycji oddano tylko jedną postać, ale później będziemy mogli kontrolować całą drużynę wojowników, cechujących się różnego rodzaju atakami i zdolnościami, których kombinacje będą bardzo przydatne, jeśli będziemy chcieli wychodzić cało z kolejnych potyczek. Potwierdzono też, że poszczególni bohaterowie nie będą mieć indywidualnych puli punktów zdrowia, które zamiast tego będą współdzielone przez wszystkich członków drużyny, co jest dość intrygującym rozwiązaniem – zobaczymy, jak sprawdzi się w praktyce.

Przystawka przed 2023 rokiem

Jak widać po załączonym zwiastunie i screenshotach, oprawa wizualna jest wyraźnie inspirowana estetyką anime, podczas gdy dialogi pokazano w formie kojarzonej z tytułami typu visual novel. Choć możemy samodzielnie przemieszczać się ulicami miasta, to nie ma co liczyć na grę z quasi-otwartym światem – zamiast tego otrzymamy małe jego fragmenty, a wizyta w każdej dzielnicy wymagać będzie wpatrywania się w ekran ładowania. Sama metropolia wygląda póki co dość sympatycznie, choć nie miałem okazji zobaczyć jej zbyt wiele – za to dość prędko rzuciły mi się w oczy powtarzające się co i rusz modele NPC-ów zasiedlających Mato. Na razie rozmowy między postaciami pokazywane są wyłącznie w formie pisemnej, ale twórcy obiecują, że na premierę dostępny będzie angielski dubbing.

Niestety, zaprezentowana nam póki co wersja demonstracyjna pozwoliła na tylko 30 minut rozgrywki, więc nie było zbyt wiele okazji, by przekonać się, jak opisane wyżej sekcje Mato Anomalies będą działać na dłuższą metę. Udostępniony fragment gry pozwolił na tylko jedno hakowanie umysłu oraz trzy krótkie potyczki w Rozpadlinie, a że pełniły one jednocześnie rolę samouczka, to skorzystać dało się tylko z najbardziej podstawowych elementów tych systemów. Póki co, nie wzbudzają one zbyt dobrego wrażenia, ale nie można też oczekiwać zbytniej złożoności po tak krótkim demie – można jednak sobie zadać w tym momencie pytanie, czemu ma służyć to demo, skoro nie pokazano w nim elementów, które miałyby zachęcić do zapoznania się z tym tytułem.

Trudno jest już teraz ocenić, czy otrzymamy tu produkcję wartą zainteresowania, zwłaszcza, że do premiery pozostało jeszcze sporo czasu – wstępnie została ona zaplanowana na pierwszy kwartał 2023 roku, ale nie zdziwi mnie, jeśli tytuł ten trafi do sprzedaży nawet później.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Mato Anomalies
Producent: Arrowiz
Wydawca: Prime Matter
Data premiery (świat): 2023
Wymagania sprzętowe: System operacyjny: Windows 10 / 11; Procesor: Intel / AMD quad-core 3.0 GHz lub lepszy; Pamięć: 8 GB RAM; Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1060 / AMD Radeon RX 580 lub lepsza; Miejsce na dysku: 30 GB dostępnej przestrzeni

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.