» Blog » Graj Mechaniką! - Esencja gry
22-05-2012 09:25

Graj Mechaniką! - Esencja gry

W działach: Teoria RPG | Odsłony: 5

Graj Mechaniką! - Esencja gry
"Esencja gry", czyli drugi tekst z cyklu "Graj Mechaniką!". Porady odpowiadające na pytania, dlaczego granie mechaniką może być fajne i co warto w związku z tym zrobić.

Zapraszam do komentowania na blogu właściwym. :)

Źródło: Allgemeine Festung

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

kbender
   
Ocena:
+15
OOO, komentować można.
LIGHT ALL THE FLAMES!
22-05-2012 11:55
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Nah, dziś mój wewnętrzny miotacz ognia ma wolne :)
22-05-2012 12:07
kbender
   
Ocena:
+2
Mein Got. Wunderbar.

Skomentowałbym merytorycznie, ale jak sam zauważasz, tekst jest na blogu zewnętrznym i tam powinny lądować komentarze właściwe.
22-05-2012 12:08
37965

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+12
Nie czytałem, ale polecam, bo to von Mansfeld.
22-05-2012 12:41
43949

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Nie czytałem, ale obśmiewam, bo to von Mansfeld.
22-05-2012 13:04
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Nawet z sensem to jest.
22-05-2012 13:12
Tyldodymomen
   
Ocena:
+8
HAHAHA, Zigzak mam printskrina! Teraz już się nie wykręcisz :p
22-05-2012 13:37
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@kbender

Pisz, pisz. :)
22-05-2012 13:39
38850

Użytkownik niezarejestrowany
    tmenie
Ocena:
0
Wiesz, ja wciaz mam nadzieje ze on w koncu zacznie pisac z sensem stale, a nie te swoje brednie dotychczasowe. Na razie to jest pierwsze w miare sensowne IMHO, ale zobaczymy czy to slepej kurze sie trafilo, czy faktycznie idzie ku lepszemu.
22-05-2012 13:56
Albiorix
   
Ocena:
+3
Jak pierwsza notka była oszałamiająco nudna (sorry, taka była), ta jest spoko :)
22-05-2012 16:42
earl
   
Ocena:
0
Ja wolę jednak teksty z cyklu "Inspiracje z PC".
22-05-2012 19:38
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@earl

"Graj Mechaniką" będzie mieć jeszcze jedną część, za tydzień. Natomiast "Inspiracje z PC" będą pojawiać się w piątki aż do 15 czerwca (czyli jeszcze 4 teksty). :)
22-05-2012 19:49
earl
   
Ocena:
0
I bardzo dobrze. Mechanika, ze względu na to, że nie gram w RPG, mnie niezbyt interesuje (bo i tak często nie wiem, o co chodzi), natomiast inne Twoje teksty, czy to o inspiracjach, czy archetypach mają wymowę bardziej ogólną, przez co są interesujące i ciekawe.
22-05-2012 19:54
Nuriel
   
Ocena:
0
tym, że mechanika gry poprzez rozstrzyganie konfliktów w rozgrywce może służyć do kreowania akcji oraz opowieści.

Ekhem... ;)

Wpis generalnie całkiem fajny, naprawdę przyjemnia się go czyta. Brak dziwacznych neologizmów i zdań wielokrotnie złożonych... Dobra notka.

Tylko dwie sprawy jeszcze:

Zdarzyło ci się myślić nad tym, co zrobisz swoją postacią na następnej sesji?...
[CIACH]
Gra mechaniką na tym właśnie polega. O tym, jak za pomocą reguł systemu RPG tworzyć zdarzenia takie, jakie Twoim zdaniem powinny przydarzyć się twojemu bohaterowi. O tym, jak sprawić, by w przygodzie pojawiło się to, co lubisz


Co zrobić w sytuacji jeśli MG ma głęboko w rzyci postać gracz i po prostu nie konstruuje przygód w taki sposób aby bohater mógł się na tej sesji wykazać? To jest IMO raczej postulat dla MG niż dla gracza.

Mechanika gry to pojęcie szersze niż "turlanie". Obejmuje ono wszystkie reguły składające się na mechanikę gry, a one nierzadko podają konkretne, stałe wartości oraz określone możliwości.

Kłócisz się z potwornie archaicznym rozumieniem mechaniki. O tym już Trzewik w Portalu pisał (numer 12, jeśli sie nie myle).

Pozdrawiam

23-05-2012 09:48
Salantor
   
Ocena:
0
Zdanie:

"Mechanika gry to pojęcie szersze niż "turlanie". Obejmuje ono wszystkie reguły składające się na mechanikę gry, a one nierzadko podają konkretne, stałe wartości oraz określone możliwości."

Mechanika gry składa się na mechanikę gry? Masło maślane :P
23-05-2012 15:06
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ja mysle ze on po prostu łączy w jedno mechanizmy w grze z zasadami gry. Po czym jrdno lub drugie nazywa mechaniką.
23-05-2012 15:11
von Mansfeld
   
Ocena:
0
@Nuriel
Co zrobić w sytuacji jeśli MG ma głęboko w rzyci postać gracz i po prostu nie konstruuje przygód w taki sposób aby bohater mógł się na tej sesji wykazać? To jest IMO raczej postulat dla MG niż dla gracza.

Jeśli MG nie planuje przygód pod graczy bądź nie przykłada dużej wagi do dowolności działań, gracz nadal może próbować forsować swoje. Zawsze coś mu się uda.

W sumie powinienem w tej części tekstu dodać to, by MG miał na uwagę to, w co gracze chcieliby zagrać. Niemniej jeśli MG stoi na twardym stanowisku by mieć w rzyci gracza, zawsze można mu podziękować za grę. Wtedy to prowadzący grę jest dla kogoś problemem, a nie to, że coś w rozgrywce jest niemożliwe do zrealizowania.

Kłócisz się z potwornie archaicznym rozumieniem mechaniki. O tym już Trzewik w Portalu pisał (numer 12, jeśli sie nie myle).

Mam na uwagę to, że mój tekst może przeczytać ktoś, kto nie czytał almanachów, poradników czy innych znanych artykułów. Innymi słowy, moim zamiarem było trochę poszerzyć zbiór osób, dla których "Graj Mechaniką!" może być zrozumiała. Niestety, wciąż mozna spotkać wielu erpegowców tkwiących w tym archaizmie (oczywiście piszę tylko o swoich obserwacjach).
23-05-2012 16:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.