» Settingi » Forgotten Realms [NP] » Gorellik

Gorellik

Gorellik
Blaknący Bóg, Łowca, Okrutna Hiena
Półbóstwo
Symbol: biała cętkowana głowa hienadona
Plan ojczysty: Brak (wędruje)
Charakter: chaotyczny zły
Dziedzina: polowanie, gnolle, hieny, hienadony
Wyznawcy: gnolle
Charakter kleru: NZ, CN, CZ
Domeny: chaos, siła, zwierzęta
Ulubiona broń: morgensztern

Niełatwo jest być bogiem gnolli. Ta chwiejna wyznaniowo rasa jest tak nieobliczalna, że żadne bóstwo opiekuńcze nie może być pewne, kiedy nastanie jego koniec, a byli wyznawcy znajdą nową Moc, którą otoczą swoją czcią.

Gorellik był niegdyś najważniejszym bóstwem i opiekunem gnolli, czczonym przez zdecydowaną większość tych istot. Znany z zamiłowania do łowów, przekazywał swym wyznawcom całą swą wiedzę. To on nauczył gnolle, jak wykorzystywać na swoją korzyść teren łowów oraz towarzyszące im warunki pogodowe. Dzięki Łowcy zdobyli oni wiedzę jak zniewolić i wytrenować hieny, które obecnie są nieodstępnymi towarzyszami wszystkich gnolli-łowców. Niestety z dość niejasnych przyczyn, ostatnimi czasy większość gnolli odwróciła się od niego, zwracając swe modły do byłego demonicznego lorda, Yeenoghu. Co było przyczyną tego nagłego zwrotu zapewne nigdy nie zostanie odkryte. Wiadome jest jednak to, że Gorellik, który w czasach świetności był naprawdę potężnym bytem, dziś jest tylko cieniem samego siebie, a wielu mędrców uważa, że jest tylko kwestią czasu aż Łowca pozostanie zaledwie imieniem zapisanym w starych księgach.

Gorellik rzadko zsyłał swoje awatary na Toril. W dawnych czasach pojawiał się w dwóch postaciach. Pierwszą z nich był wysoki gnoll z wyliniałą grzywą, dzierżący olbrzymią halabardę. W tej formie objawiał się jedynie w odległej przeszłości. W ostatnich latach upodobał sobie jednak formę hienadona - zwierzęcia przypominającego olbrzymią, prymitywną hienę. Wraz z utratą pozycji przyszła jednak także utrata mocy, wskutek czego obecnie Gorellik nie posiada żadnych awatarów. Zamiast tego osobiście odwiedza różne plany.

Blaknący Bóg rzadko obdarza swych wyznawców różnego rodzajami manifestacjami. Gdy jego klerycy przysparzają mu powodów do radości, cały zajmowany przez nich obszar wypełnia się głośnym wyciem i śmiechem rozlegającymi się zewsząd. Niezwykle rzadko zdarza się również, że wyznawcy obdarzani są zdolnościami kontrolowania dzikich psów. Niezadowolenie boga przejawia się przez niepokojące warczenie oraz porykiwania o niemożliwym do określenia źródle. Istota która wywoła u niego prawdziwa furię może być pewna tego, że będzie to ostatnia rzeczą, jaką zrobi w życiu.

Historia/związki: Przez wielu badaczy Gorellik uważany jest za twórcę gnolli. Nie jest to jednak prawdą. Owszem, Łowca był opiekunem tejże rasy, jednak przed nim bóstwami gnolli były także bóstwa gigantów oraz inne nienazwane, starożytne byty.

Początki w roli opiekuna gnolli była obiecujące. Okres zwany Wielkim Polowaniem, kiedy to nauczał ich sztuki łowieckiej, był ciekawy i urodzajny. Jednak gnolle nie okazały się wdzięcznymi wyznawcami i, po przyswojeniu wszystkich nauk, w sposób dość dobitny pokazały, że mają dość. Upadek Gorellika przyśpieszyło jeszcze pojawienie się Yeenoghu. Większa część wyznawców Łowcy natychmiast przeszła pod jego opiekę, uznając go za Moc, która będzie mogła nauczyć ich czegoś nowego. Nagła utrata sił i odpływ wiernych były początkiem Blaknięcia - powolnego procesu oddalania się nawet od tych wyznawców, którzy pozostali mu wierni.

Poddając się pierwotnym instynktom, Gorellik zebrał wokół siebie watahę gnolli, hien i hienadonów, po czym rozpoczął Wielką Wędrówkę po planach. W czasie tej podróży atakuje każdą istotę, która stanie mu na drodze. Gnolle mają możliwość ocalenia życia, muszą jednak nawrócić się na niego. Najczęściej odwiedzanymi przez niego sferami są Otchłań i rozmaite inne czarcie plany, jednak prawdę powiedziawszy nikt nie może być pewnym tego, że nagle nie stanie na drodze tej dzikiej bandy.

Gorellik nie posiada żadnych sprzymierzeńców. Nawet Pan Bestii, Malar, mimo iż jest uważany za istotę bardzo do niego podobną, nie zwraca na niego większej uwagi. Powód takiej obojętności bóstw leży po stronie Gorellika, który prawie w ogóle nie interesuje się światem zewnętrznym, skupiając się na swej Wędrówce. Jedynie Yeenoghu może być nazywany jego prawdziwym wrogiem, choć Pan Ghuli wcale nie obawia się swego poprzednika.

Dogmat: Upajaj się chwałą polowań. Strzeż się kapłanów Yeenoghu, gdyż są twoimi wrogami. Zniszcz ich jeśli tylko będzie to możliwe. Ukrywaj swą przynależność do kręgu wiernych Łowcy, gdyż potrzebna mu siła wszystkich wyznawców. Bądź przebiegły jak hiena, poluj kiedy możesz, lecz uciekaj, kiedy napotkasz większego przeciwnika, gdyż przetrwanie jest lepsze niż śmierć, nieważne jak chwalebna.

Kler i świątynie: Niezależnie od tego, jak w przeszłości ukształtowany był kler, dziś w jego skład wchodzi nieliczna grupa szamanów, których z każdym mijającym rokiem ubywa. Większość z nich przebywa w małych, odizolowanych wioskach, gdzie we względnym spokoju mogą głosić nauki Gorellika. Niektórzy szamani starają się jednak żyć w większych osadach, choć muszą ukrywać fakt, że są wyznawcami Łowcy, a każdą istotę, która odkryje ich prawdziwą wiarę, natychmiast zabijają.

Plemionia trwające przy Blaknącym Bogu odznaczają się niezwykle prymitywnymi zwyczajami. Zazwyczaj przewodzą im szamani, starający się pełnić rolę głównych łowczych, nadzorców polowań oraz opiekunów zdobyczy. Niemal każdy szaman otoczony jest stadkiem wytrenowanych hien, które z jednej strony pomagać mają w polowaniach, a z drugiej - stanowić ostrzeżenie dla wszystkich, którzy chcieliby wystąpić przeciwko władcy. Dzięki temu szamani mogą wpływać na całe plemię, odmawiając pożywienia tym wszystkim, którzy w ich mniemaniu działają na niekorzyść innych.

Tych kilku szamanów żyjących w większych społecznościach prowadzi o wiele mniej spokojne i dostatnie życie. Żyjąc w ciągłej obawie przed wykryciem, muszą zachowywać się bardzo ostrożnie, gdyż najmniejszy nawet fałszywy ruch i ujawnienie przynależności do kleru Łowcy może zakończyć się ich śmiercią. W skład duchowieństwa wchodzą wyłącznie gnolle płci męskiej, co do jednego będący szamanami, traktujący innych przedstawicieli swej profesji jak największych kompanów.

Głównym zadaniem kleru jest utrzymanie porządku oraz zapewnienie plemieniu trwałości. W tym celu szamani przewodzą grupom łowców, którzy w dzikich ostępach poszukują pożywienia. Czasami dowodzą oddziałami wojowników, najeżdżając osady sąsiadów, poszukując magicznych przedmiotów, broni i oczywiście pożywienia. W "wolnych" chwilach zajmują się tresowaniem wilków, psów i hien. Ich władza jest niemal absolutna, a każdy rozkaz wykonywany bez mrugnięcia okiem. Nic dziwnego zresztą - jakikolwiek wyraz sprzeciwu może doprowadzić do pozbawienia jedzenia i picia całego plemienia.

Szamani żyjący w większych społecznościach również odpowiadają za zdobywanie pożywienia, jednak ich pozycja nie jest już tak wysoka. Tam gdzie styczność z wyznawcami Yeenoghu jest normalna muszą zachowywać się spokojnie, ukrywając przy tym swe umiejętności tresowania hien, które dla Yeenoghu nie mają żadnego znaczenia, a wręcz są potępiane.

Kler Gorellika obchodzi tylko jedno ważne święto. Na jesień szamani zbierają się wraz ze swymi plemioniami i ogłaszają Wielkie Łowy, mające ukazać wielkość ich boga. Ważniejszym aspektem święta jest jednak zebranie takiej ilości pożywienia, aby nie zabrakło go na zimę. Łowy trwają zazwyczaj dwa tygodnie, w czasie których szamani, łowcy oraz wytresowane hieny polują na wszystkie zwierzęta zamieszkujące pobliskie ziemie. Niekiedy zdarza się też, że celem polowań stają się nie tylko zwierzęta, ale również humanoidy oraz gnolle będące wyznawcami Yeenoghu.

Jedynym znanym centrum kultu Łowcy są starożytne ruiny, znajdujące się 75 kilometrów na wschód od Assam, głęboko pośrodku Lśniących Równin. Mało kto wie, że niegdyś była to wielka świątynia Gorellika. Dziś mogą świadczyć o tym tylko płaskorzeźby przedstawiające gnolle oraz hieny. Obecnie jest to cel wędrówek wielu pielgrzymów oraz szamanów, którzy często wybierają je na miejsce zakończenia swego żywota.

Kler Gorellika nie może poszczycić się żadnym zorganizowanym zakonem, chyba że uznać za takowy grupę elitarnych łowców pomagających szamanom w ich łowach i atakach na małe osady innych mieszkańców Krain.

Na specjalne okazje członkowie kleru zakładają na siebie skóry hien, mające pokazać szacunek jakim darzą Łowcę. Największą estyma cieszą się ci szamani, którzy noszą skóry hienadonów, gdyż te zwierzęta uważane są za dar od boga.

Gorellik
Tropiciel 20/Barbarzyńca 20
Duży przybysz (chaos, zło)
Boska ranga: 2
Kostki Wytrzymałości: 20k8+220 (przybysz) plus 20k8+220 (Tropiciel) plus 20k12+220 (Barbarzyńca) (1220 pw)
Inicjatywa: +16 (+12 Zr, +4 Doskonalsza inicjatywa)
Prędkość: 21 m
KP: 48 (+12 Zr, +2 boski, +15 naturalny, +9 odbicie), dotyk 33, nie przygotowany 36
Bazowy atak/Zwarcie: +40/+58
Ataki: splugawione raniące ugryzienie zajadłości +5 +64/+59/+54/+49 wręcz (1k8+29/19-20) lub czary +58 dotykowy wręcz lub +54 dotykowy na dystans
Całkowity atak: splugawione raniące ugryzienie zajadłości +5 +64 wręcz (1k8+29/19-20) oraz 2 pazury ostrości +5 +64 wręcz (1k6+13/19-20) lub czary +58 dotykowy wręcz lub +54 dotykowy na dystansowy
Przestrzeń/Zasięg: 1,5 m/1,5 m
Specjalne ataki: Moce domenowe, potężny szał 8/dzień, wybitne boskie zdolności, zdolności czaropodobne, przebijanie redukcji obrażeń.
Specjalne cechy: Bez zmęczenia po szale, boska aura (6 m, ST 21), boskie królestwo, boskie niepodatności, doskonalszy nieświadomy unik, kamuflaż, komunikacja na odległość 3 kilometrów, leśny krok, nieświadomy unik, niezłomna wola, OC 34, odporność na ogień 7, preferowany wróg (zwierzęta +9, nieumarli +7, magiczne bestie +5, potworne humanoidy+5, istoty baśniowe +5), RO 15/epicka lub 5/-, rozumienie, mówienie i czytanie we wszystkich językach oraz przemawianie bezpośrednio do wszystkich istot w promieniu 3 kilometrów, spontaniczne rzucanie, szybkie poruszanie się, uchylanie, ukrywanie się na widoku, wędrówka bez śladów, potężniejsza teleportacja na życzenie, więź z dziczą, wprawny tropiciel, wyczucie pułapek +6, zamiana planów na życzenie, zwierzęcy towarzysz
Rzuty obronne: Wytr +4, Ref +46, Wola +38
Atrybuty: S 42, Zr 35, Bd 32, Int 18, Rzt 18, Cha 29
Umiejętności: Ciche poruszanie się +41, Czarostwo +26, Dyplomacja +33, Koncentracja +33, Leczenie +26, Nasłuchiwanie +63, Pływanie +43, Postępowanie ze zwierzętami +56, Przeszukiwanie +27, Skakanie +43, Spostrzegawczość +63, Sztuka przetrwania +61 (+63 pod powierzchnią ziemi, +65 na powierzchni ziemi), Ukrywanie się +41, Używanie liny +34, Wiedza (lochoznawstwo) +26, Wiedza (geografia) +26, Wiedza (natura) +31, Wiedza (religia) +26, Wiedza (plany) +26, Wspinaczka +43 (+45 z liną), Wyczucie pobudek +26, Zastraszanie +66.
Atuty: Atak z doskoku, Czujność, Dodatkowy szał, Doskonalsza inicjatywa, Doskonalsza walka dwoma orężami, Doskonalsze trafienie krytyczne (ugryzienie), Krzepa, Mobilność, Potężniejsza walka dwoma orężami, Potężny atak, Rozszczepienie, Skradanie, Skupienie na broni (pazury), Skupienie na broni (ugryzienie), Straszliwy szał, Szał na zawołanie, Tropienie, Ulepszony wielokrotny atak , Uniki, Walka na oślep, Walka dwoma orężami, Wielkie rozszczepienie, Wielokrotny atak, Wydłużony szał, Zmysł walki, Znienawidzony wróg.

Boskie niewrażliwości: Niepodatność na obniżanie wartości atrybutu, wysączanie atrybutu, kwas, zimno, efekty śmierci, choroby, dezintegrację, elektryczność, wysączanie energii, efekty wpływające na umysł, paraliż, truciznę, uśpienie, otumanienie i transmutację.
Wybitne boskie zdolności: Kontrolowanie stworzeń (hieny), Rozmowa z istotami (hieny), Zmiana rzeczywistości.
Moce domenowe: 2/dzień rozmowa ze zwierzętami, rzuca czary chaosu na poziomie czarującego +1; 2/dzień otrzymuje w akcji darmowej premię do Siły +2 na jedną rundę.
Zdolności czaropodobne: Gorellik używa tych zdolności jak czarujący 12 poziomu, za wyjątkiem czarów chaosu których używa jak czarujący 13 poziomu. ST rzutów obronnych wynosi 21 + poziom czaru. Wszystkie zaklęcia domenowe (chaos, siła, zwierzęta).
Potężny szał: Gdy Gorellik wpada w szał w jego statystykach zachodzą następujące zmiany: KP 46; pw 1460; ataki +68/+63/+58/+53 wręcz (1k8+35/19-20, splugawione raniące ugryzienie zajadłości); Rzuty Wytr +49, Wola +42; S 50, Bd 40; Koncentracja +37, Pływanie +47, Skakanie +47, Wspinaczka +47. Szał kończy się po 23 rundach.
Czary tropiciela/ dzień: 4/4/4/4; bazowy ST = 14 + poziom czaru.
Wyposażenie: Gorellik używa swego ugryzienia jako swej głównej broni. Traktowane jest ono jako broń magiczna z premią z usprawnienia +5 oraz zdolnościami splugawienia, zajadłości oraz ranienia. Jego pazury uznaje się za broń magiczną z premią z usprawnienia +5.

Inne boskie moce
Gorellik to półbóstwo. Traktuje wynik 1 w testach trafienia oraz rzutach obronnych normalnie - nie jako automatyczną porażkę. Jest nieśmiertelny.
Zmysły: Gorellik widzi, słyszy i wyczuwa na odległość 3 kilometrów. W ramach akcji standardowej może postrzegać wszystko w zasięgu 3 kilometrów od swoich wyznawców, świętych miejsc, przedmiotów lub każdego miejsca, w którym jej imię lub tytuł zostały wypowiedziane w ciągu ostatniej godziny. W ten sposób może kontrolować nie więcej niż 2 miejsca na raz. Ma także prawo zablokować zdolność wyczuwania innych bóstw o randze równej lub niższej w dwóch odległych miejscach na raz na nie więcej niż 2 godzin.
Zmysł dziedziny: Gorellik wyczuwa każde zdarzenie dotyczące rasy gnolli tak długo jak efekt zdarzenia dotyczy co najmniej 500 gnolli.
Akcje automatyczne: Gorellik może wykorzystywać Ciche poruszanie, Nasłuchiwanie, Spostrzegawczość, Sztuka przetrwania, Ukrywanie się lub Zastraszanie w akcji darmowej, jeśli ST zadania wynosi 15 lub mniej. Ma prawo do 2 takich darmowych akcji w każdej rundzie.
Tworzenie przedmiotów magicznych: Gorellik może stworzyć dowolną magiczną broń która może zadawać obrażenia lub być używana tylko przez gnolle, którego cena rynkowa nie przekracza 4500 sz.

Awatarowie
Gorellik z braku wystarczającej mocy nie potrafi tworzyć awatarów, jednak wędrując po planach osobiście może odwiedzać miejsca w których żyją jego wyznawcy.


Komentarze


~Ilr'Crasta

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jak zawsze świetnie wykonana robota :).
Zresztą, może to i dziwne, ale nawet nie wiedziałem, że Gnolle miały jakieś prawdziwe bóstwo (w sensie bóstwo o BR 1 w górę).
Bynajmniej ten artykuł dał mi odrobinę większy wgląd w historie tej dośc dzikiej i chaotycznej rasy.
pozdrawiam
06-06-2007 21:40
~Asurmar

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wygląda na to, że Karaan ma rywala...

Spodobał mi się ten bóg jak mało który twojego autorstwa amnezjuszu. Tylko dwie uwagi...

1. Rzut obronny na Wytrwałość jest chyba źle rozpisany.

2. Napisałeś, że ulubioną bronią boga jest morgensztern więc IMO powinien takim władać. Wskazują na to niektóre atuty tymczasem broni tej brak. No chyba, że tak miało być...

Pozdrawiam. :)
06-06-2007 22:08
~Ilr'Crasta

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Co do rzutu na wytrwałośc- on ma oczywiście +40 ileś,(chyba 44 o ile się nie mylę) a nie +4 xD? Dziwne, że nie zauważyłem....
06-06-2007 22:55
amnezjusz
   
Ocena:
0
Rzut obronny na Wytrwałość jest chyba źle rozpisany
Rajt, 5 gdzieś wcięło :P Zaraz się poprawi.
Napisałeś, że ulubioną bronią boga jest morgensztern więc IMO powinien takim władać. Wskazują na to niektóre atuty tymczasem broni tej brak. No chyba, że tak miało być
Mea culpa, znów wcięło: Jego ulubioną bronią jest morgensztern (ugryzienie) - i to ugryzienia zwykle używa a sam morgensztern jest tylko 'dodatkową' ulubioną bronią. Bardzo podobna sytuacja jak u Laogzeda.
Spodobał mi się ten bóg jak mało który twojego autorstwa amnezjuszu
Miło mi to słyszeć :)

Pozdrawiam i dzięki za wyłapanie tych ubytków ;)
06-06-2007 22:59
Qball
   
Ocena:
0
Dobre. Również nie wiedziałem że gnolle mają jaieś bóstwo poza Yeenoghu. Zresztą w żadnym polskojęzycznym podręczniku nic na temat Gorellika nie ma.

Widzę że Twoje teksty mocno wspierają dział dnd na polterze i między innymi dzięki temu ten dział jest jednaym z najlepiej działających na poltku.
07-06-2007 11:55
amnezjusz
   
Ocena:
0
Zresztą w żadnym polskojęzycznym podręczniku nic na temat Gorellika nie ma.
Racja, nawet słowem o nim się nie wspomina. No, ale od czego mamy zagraniczne podręczniki ;)
Widzę że Twoje teksty mocno wspierają dział dnd na polterze i między innymi dzięki temu ten dział jest jednaym z najlepiej działających na poltku.
Staram się :) No i...dzięki wielkie za te słowa ;)
07-06-2007 23:53
Qball
   
Ocena:
0
Słowa prawdy ame :)

A to że się starasz widać ;)
08-06-2007 16:10
Rizakar
   
Ocena:
0
Świetna robota. Jak zawsze zresztą. ;D.
Szkoda tylko że w Polsce ukazuje się tak mało podręczników. Wątpie czy przed ukazaniem się tego art ktoś w naszym kraju wiedział coś o Gorelliku :(.

PS. Wie ktoś jaki będzie następny bóg?
08-06-2007 18:10
Planetourist
   
Ocena:
0
Kolejna świetna praca :-) Jedyną rzeczą, jaką mogę jej zarzucić, jest brak rozpiski hienadonów - IMHO byłaby ona bardziej przydatna niż kolosalny statblock samego boga.

Dołączam się do pytania o kolejnego boga. Prosiłbym też, żeby tym razem był to ktoś subtelniejszy- dla zrównoważenia pożeracza Laogzeda i tropiciela Gorellika. Może Gzemnid albo ktoś z Serpent Kingdoms?
10-06-2007 14:31
amnezjusz
   
Ocena:
0
Jedyną rzeczą, jaką mogę jej zarzucić, jest brak rozpiski hienadonów - IMHO byłaby ona bardziej przydatna niż kolosalny statblock samego boga.
Hm, myślę że da się to załatwić i rozpiska hienaodnów się pojawi (czy to jako dodatek do artu czy tez praca na forum ;)).
Dołączam się do pytania o kolejnego boga. Prosiłbym też, żeby tym razem był to ktoś subtelniejszy- dla zrównoważenia pożeracza Laogzeda i tropiciela Gorellika. Może Gzemnid albo ktoś z Serpent Kingdoms?
Gas Giant byłby ekstra, ale jeszcze poczeka. W chwili obecnej "gotowi" są (trza przekonwertować staty na ed. 3.5 i zrobić korektę) Maglubiyet i Nomog-Geaya, prawie gotowy jest Vaprak a w mocno zaawansowana jest Cyrrollalee (kolejny przedstawiciel panteonu niziołków). A z Serpentów największe szanse na rychłe pojawienie ma Parrafaire :)
To tyle na tyle.

Pozdrówka
10-06-2007 17:57
~Pyzus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Świetnie, świeytnie. Pogratulować Ezjuszu
25-06-2007 19:46

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.