» » Gaz w Smoleńsku - ZSRR '41

Gaz w Smoleńsku - ZSRR '41


wersja do druku

VII miejsce w konkursie


Scenariusz opisuje kontratak zmotoryzowanych oddziałów 5 korpusu zmechanizowanego na pozycje niemieckiej 5 Dywizji piechoty wzdłuż drogi Smoleńsk – Orsza, przeprowadzony z użyciem gazów bojowych.. Walczące siły to elementy 14 regimentu piechoty oraz fragmenty 5 korpusu zmechanizowanego Armii Czerwonej. Scenariusz trwa 10 tur, w czasie których Rosjanie muszą wywalczyć sobie korytarz wzdłuż drogi Smoleńsk – Orsza.

Zasady specjalne:
Gazy bojowe – scenariusz przewiduje zastosowanie przez sowietów gazów bojowych. Są one przenoszone do walki przez czołgi saperskie Ot 26 przystosowane do ataku nimi. Gaz bojowy używa tego samego znacznika co miotacz ognia. Po użyciu znacznika w miejscu jego końca należy umieścić znacznik gazu – znacznik bomby 1000kg. W następnej turze znacznik przemieszcza się zgodnie z ruchem wiatru o k6 cali, a następnie rozprasza się. Gaz bojowy posiada podwójną wartość OV – podczas pierwszego gazowego ataku wymierzonego w dana jednostkę aktywacyjną (pluton) atakuje on z OV 20 (10 przeciw pojazdom). Reprezentuje to nieprzygotowanie oddziałów niemieckich na atak gazowy, który nigdy nie nastąpił. Gdy jednostka zostanie zaalarmowana, każde kolejne ataki mają OV 15. Przeciw zaalarmowanym pojazdom OV = 5.
Nosiciele gazu – do czasu wystrzelenia gracz niemiecki nie wie, które z czołgów są nosicielami gazu. Przyjmuje się, że w razie zniszczenia pojazdów, w pierwszej kolejności niszczone są pojazdy zwykłe. Po użyciu gazu Niemcy mogą celować w czołgi saperskie, gracz sowiecki jest zobowiązany je oznaczyć odpowiednim żetonem.

Teren:
Poloe bitwy przedstawia szosę Smoleńsk – Orsza.



Siły niemieckie rozstawiają się od strony zachodniej do czerwonej linii, siły radzieckie wchodzą na stół w pierwszej turze przez wschodnią krawędź. Teren jest płaski. Dowolna ilość niemieckich oddziałów może zaczynać grę w ukryciu i/lub overwachu.

Siły:

Niemcy:
(kompania piechoty z 14 regimentu, na poziomie wyszkolenia weteran)

Hq – Hq comp, staff stand, kubelwagon*2
3* pluton piechoty:
Hq plut
4* riflle+ rifle/lmg
Pancerbuche 39

2* Pak 38- 50mm na poziomie wyszkolenia regular ( po 2 pociski APCR każdy)

2* pak 36 – 37mm – na poziomie wyszkolenia weteran

Bateria moździerzy 81mm na poziomie wyszkolenia weteran

Hq stand
3* moździerz 81mm

Elementy wsparcia:
(Wchodzą na stół na końcu 3 tury po drodze)
Pluton pancernego zwiadu – weteran
3* Sdkfz 222/1

4* pak 36- 37mm ciągnięte przez ciężarówki

Rosjanie
(kompania pancerna, na poziomie regular)

Hq – 2 T26e
4*pluton
2 T26e, 1 OT 26 – nosiciel gazu.

Ciężki pluton pancerny, na poziomie regular
3*KV1

-Kompania piechoty, na poziomie wyszkolenia regular
Hq
Hq company, Staff stand, 2* rifle stand
3* pluton
Hq plut
3*rifle+ rifle/lmg

pluton karabinów maszynowych
Hq plut, lmg
2* Sekcja CKM
2 hmg
2 razy sekcja CKM
2 lmg
Obserwator artyleryjski – dla baterii 4 haubic 203mm
Strzelają co 2 turę.

w 3 turze wchodzą do walki:

pluton T34/76 model 40 na poziomie wyszkolenia green
3* t 34/76 model 40
2 plutony pancerne na poziomie green
3* Bt 7a

-Kompania piechoty, na poziomie wyszkolenia green
Hq
Hq company, Staff stand, 2* rifle stand
3* pluton
Hq plut
3*rifle+ rifle/lmg

pluton karabinów maszynowych
Hq plut, lmg
2* Sekcja CKM
2 hmg
2 razy sekcja CKM
2 lmg

Warunki zwycięstwa:
Sowieci
-zwycięstwo całkowite – na stole nie ma żadnych działających niemieckich jednostek;
-zwycięstwo zdecydowane – Rosjanie kontrolują całą długość drogi: żaden niemiecki stand nie znajduje się w odległości 6 cali od drogi, co najmniej 1 radziecki czołg opuścił plansze po drodze, a kolejny radziecki czołg znajduje się w promieniu 6 cali od krawędzi planszy;
-zwycięstwo marginalne – Rosjanie maja ruchomy czołg na drodze w promieniu 2 cali od końca planszy, i co najmniej 3 inne sprawne czołgi.

Niemcy
-zwycięstwo całkowite – brak Rosjan po niemieckiej stronie pola bitwy;
- zwycięstwo zdecydowane – żaden z domów przy drodze nie został zajęty przez Rosja i żadnemu rosyjskiemu czołgowi nie udało się opuścić planszy;
-zwycięstwo marginalne - Niemcy znajdują się w promieniu 3 cali od drogi i nie ma Rosjan na drodze w promieniu 10 cali od wyjścia drogą z planszy.


Komentarze oceniających:

Radosław "Ragozd" Gozdek – 6/10
Pomysł 2/4
Mapa 1/2
TOE 2 /2
Grywalność 1/2

Pomysł ciekawy, ale brakuje wymiaru mapy – a jej szerokość do kluczowa sprawa. Różnica między 48” a 60” to jedna tura więcej ostrzału Rosjan. 4-5 tur prażenia jak do kaczek do czołgów wiozących piechotę to może być za dużo. Żeby wprowadzić piechotę do akcji czołgi nie będą mogły użyć broni – a na piechotę 6 -7 rund biegu na otwartym polu niweluje mocno szanse na zwycięstwo. Myślę że scenariusz jest wrażliwy na błędy zarówno obrońcy jak i atakującego, które mogą zdecydowanie odmienić grę.



Tomasz "wiedźmak" Koślacz – 4,5/10
Mapa: 1/2
Pomysł: 2/3
Opis, fabularyzowanie: 0,5/3
Dopracowanie: 1/2

Oryginalny pomysł, który nie został do końca wykorzystany. Zarówno teren jak i zadania wydają się dość ograne, a obecność gazów bojowych niezbyt urozmaiciła sytuację. Na ocenę duży wpływ miała skąpość opisów, ograniczających się jedynie do krótkiego wstępu



Krzysztof "Szczur" Hryniów – 7,5/10

Krótkie i treściwe wprowadzenie. Prosta mapka, ale wystarczająca dla potrzeb scenariusza. Sugerowałbym zmianę zasady ‘nosiciele gazu’ w taki sposób, aby czołgi z gazem jakoś oznaczać – w innym przypadku scenariusz zostanie wypaczony przez fakt zmienienia plutonu na pojedynczy czołg chemiczny z 2 ‘tarczami’. Siły sprawiają wrażenie na tyle zbalansowanych by dało się obiema stronami pokusić o uzyskanie zwycięstwa. Sensowne warunki zwycięstwa dla obu stron, choć wydaje mi się, że zdecydowane dla Niemców może być prawie niemożliwe do uzyskania z uwagi na ilość pojazdów przeciwnika jadących na raz. Oryginalny pomysł z zastosowaniem czołgów BChT 26. Przy okazji - rozumiem, że autorowi chodziło, że gaz ma OV 10 / FP 20. Niestety użycie dziwnego sprzętu (OT 26, T-26) może zmusić zdecydowaną większość graczy do rozgrywania do na proxach. Warto by poprawić trochę interpunkcję, niestety klasyka u AWu :/ Oryginalny i ciekawy scenariusz ze znacznym potencjałem. Potrzebuje jedynie niewielkich poprawek.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.