» Blog » Gaslight przełożony \ Zmiany w Call of Cthulhu 7
24-07-2012 12:12

Gaslight przełożony \ Zmiany w Call of Cthulhu 7

W działach: zew cthulhu | Odsłony: 61

Premiera Gaslight została przełożona! Więcej tutaj.

Przeklejam notkę, którą wkleiłem na www.ZewCthulhu.pl. Przy okazji polecam recenzję zbioru opowiadań Cienie spoza czasu, której autorem jest chimera.

Na łamach serwisu Yog-Sothoth pojawiło się nagranie ze spotkania z Paulem Frickerem i Mikiem Masonem, autorami siódmej edycji Call of Cthulhu. Nietrudno się domyślić, że było ono poświęcone omówieniu zmian w mechanice gry. Na wstępie warto podkreślić dwie rzeczy. Po pierwszy nie jest znana nawet przybliżona data premiery nowej edycji. Po drugie sami autorzy nie wiedzą, czy zaproponowane przez nich zmiany ukażą się finalnie w niezmienionej formie. Wiemy jedynie, że w tym momencie przygotowany jest podręcznik główny, podręcznik gracza i odchudzona wersja tego pierwszego. Przejdźmy jednak do konkretów.

Umiejętności

Zmiany nie będą drastyczne, a sama gra ma być kompatybilna ze swoimi poprzednimi edycjami. Pierwszą z poruszonych kwestii było wykorzystywanie umiejętności. Rzuty procentowe pozostaną, ale zmieni się kilka szczegółów. Jedną z zasad ma być nakaz ustalenia przed rzutem, co tak naprawdę będzie oznaczał sukces w wykorzystaniu danej umiejętności. Gracz będzie miał możliwość wpłynięcia na wynik za pomocą szczęścia, które w siódmej edycji stanie się pulą punktów do wykorzystania. Przykładowo jeżeli będzie nam brakować trzech punktów do osiągnięcia sukcesu w danym rzucie, to będziemy mogli wykorzystać trzy punkty szczęścia. W tym miejscu należy zaznaczyć, że podstawowe współczynniki postaci (siła, kondycja etc.) będą liczone w procentach. Dopuszczone zostaną powtórzenia nieudanych rzutów, jeżeli tylko gracz będzie potrafił to odpowiednio umotywować i zgodzi się na poniesienie większych kosztów (obrażeń etc.) w przypadku kolejnej porażki.

Z gry zniknie tabela porównawcza. W zamian zostaną wprowadzone cztery poziomy „sukcesu” w wykorzystaniu danej umiejętności: porażka, normalny sukces, sukces na poziomie połowy wartości umiejętności, sukces na poziomie 1/5 wartości umiejętności. Strażnik będzie decydował, która z tych „poprzeczek” będzie odpowiednia dla uzyskania pozytywnego rezultatu.

Walka

Walka będzie się opierała na rzutach przeciwstawnych (gracz kontra przeciwnik). W wypadku porażki obydwu stron konfliktu, obydwie doznają obrażeń. Zdaniem autorów ma to wyeliminować sytuację typu: atak gracza, unik przeciwnika, atak przeciwnika, unik gracza itd. W wypadku walki wręcz znikną pojedyncze umiejętności (uderzenie pięścią, kopnięcie itp.) na rzecz jednej umiejętności. Im większy poziom sukcesu w rzucie, tym większe zadamy obrażenia. Najważniejszą informacją jest chyba to, że postacie staną się bardziej „wytrzymałe” na obrażenia. Przykładowo jeżeli nasza postać ma 13 punktów wytrzymałości, to jej śmierć nastąpi w momencie uzyskania poziomu -13. Nie znamy oczywiście szczegółów, ale sami autorzy przyznają, że w przypadku bójek w barze i podobnych sytuacji, nasze postacie będą miały większą szansę na przeżycie.

Poczytalność

Rzuty na poczytalność zostają bez zmian. Większy nacisk zostanie położony na stan niepoczytalności i jego implikacje. Autorzy wspominają o napadach szaleństwa („bounts of madness”), które będą zbliżone do tradycyjnej, czasowej niepoczytalności.

Tworzenie postaci

Nie przewidziano większych zmian w samym procesie tworzenia postaci. Pojawią się jednak „powiązania” („connections”), które będą reprezentować ważne dla Badacza osoby, przedmioty, idee itp. Jest to o tyle znaczące, że wejście w kontakt z danym powiązaniem (wizyta u cioci) w ramach danej przygody, będzie się wiązało z odzyskaniem pewnej liczby punktów szczęścia. Co więcej będzie to jedyny sposób na ich regenerację. Mechanizm powiązań będzie również sprzężony z zaburzeniami psychicznymi. Jeżeli nasz Badacz cierpi na jakąś fobię, to jej pojawienie się w czasie rozgrywki również zostanie „nagrodzone” punktami szczęścia. Danego powiązania będzie można użyć tylko raz na sesję.

Inne

Rzut na szczęście przestaje być „dziką kartą” i będzie dotyczył jedynie tych rzeczy, wydarzeń i okoliczności, które są niezależne od Badaczy. Rzut na pomysłowość ma być ostatecznością w sytuacji, gdy gracze utkną w jakimś miejscu przygody. Znikną „hierarchiczne etykietki” istot z mitów (więksi słudzy, mniejsze rasy niezależne itd.). Poważnie okrojona zostanie lista zaklęć. Autorzy zapowiadają, że system magii stanie się bardziej elastyczny. Z listy umiejętności zniknie wmawianie (fast talk), ale pojawi się zastraszanie (intimidation) i urok osobisty (charm). Niektóre pokrewne umiejętności zostaną ze sobą połączone.

Z góry przepraszam, jeżeli coś pokręciłem. Wszelkie uwagi mile widziane.

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
po co pakują do zewu jakieś głupoty w stylu indie
24-07-2012 13:02
Atum
   
Ocena:
+4
Obstawiam, że chcą Ci zrobić na złość.
24-07-2012 13:04
~Zielo

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Atum, popraw pierwszy link. Odsyła do newsa o "Cieniach spoza czasu" zamiast na główną ;)
24-07-2012 13:06
Atum
   
Ocena:
0
Dzięki za zwrócenie uwagi.
24-07-2012 13:10
Atum
   
Ocena:
+1
Gaslight przełożony :(
24-07-2012 13:25
KFC
   
Ocena:
+1
Galmadrin sucks :P
24-07-2012 13:32
Indoctrine
   
Ocena:
+1
Hmm...

Pomysł rezygnacji z hierarchizacji istot z Mitów to zuo. Owszem, był on nieścisły, ale jednak dawał pewien smaczek :)

Lista zaklęć - detal. Chociaż ciekawie jest czytać o rytuałach... Nie podoba mi się elastyfykacja. Grozi większym zaangażowaniem się w magię przez Badaczy :>

Walka wręcz rzeczywiście powinna być mniej zabójcza :) Pamiętam że skopać na śmierć było łatwiej niż zadźgać małym nożem...

Tylko czy to wszystko jest aż tak ważne by robić kolejną wersję? Niedawno w Polsce wyszła poprzednia edycja.

A przełożenie Gaslight - buuu :(
24-07-2012 13:39
~Chaos Spawn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Gaslight przełożony? Można już krzyżyk na nim położyć. Nie mówcie że Was to zdziwiło? Ile razy będę oglądał ten sam schemat:

1. Kupujemy licencję na kultowy system/książkę
2. Wywalamy kasę na reedycję podstawki/pierwszego tomu cyklu który już większość zainteresowanych posiada
3. Nie wydajemy dodatków/kolejnych tomów bo nie mamy na to kasy
4. Plajtujemy
5. Narzekamy że w Polsce nie ma rynku zbytu bo głupi konsumenci nie kupują tego samego co już mają tylko czekają na nowe...
24-07-2012 13:40
Atum
   
Ocena:
+2
Zdaję sobie sprawę, że każdy miłośnik rpg jest specjalistą ds. wydawania podręczników, ale może trochę poczekajmy zanim postawimy na czymkolwiek "krzyżyk".
24-07-2012 13:43
~Chaos Spawn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Złote Korony przeciw starym orzechom Atum że można już położyć krzyżyk?
24-07-2012 13:54
Atum
   
Ocena:
0
W sumie możemy się pobawić. Ja tam jestem przekonany, że Gaslight się jednak ukaże.
24-07-2012 13:57
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Nawet śmierć może umrzeć wraz z eonami" :)

R.I.P., Światło Gazowe. Było miło czytać tworzonego hajpa. Te wszystkie zapowiedzi, mastermindy I khaki playe na żywo - było fajnie.
(świeczuszka).
24-07-2012 14:27
Indoctrine
   
Ocena:
0
Nie no, bez przesady... Jeśli jest obsówka to trudno. Ale od razu świeczki zapalać?
Szkoda że nie na Avie, ale jak nie teraz, to pewnie na przykład na Falconie :)
24-07-2012 14:32
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nawet jeżeli w końcu wydadzą, to psa z kulawą nogą to nie obejdzie. Vide casus Świata Mroku i wydawnictwa ISA.
24-07-2012 14:34
KFC
   
Ocena:
0
Mają dać znać za kilka dni co dalej... co do ich kilku dni, to pamiętam jak Rathor mi mówił że "za kilka dni na stronie opublikują zapowiedź Eclipse Phase PL" a było to na Pyrkonie :P
ale bądźmy dobrej myśli :P
24-07-2012 14:48
chimera
   
Ocena:
+1
Pamiętam, że miała być wyjątkowa premiera jeszcze przed wydaniem podręcznika w USA...
24-07-2012 16:37
Blanche
   
Ocena:
0
Biorąc od uwagę, ile czasu minęło od pierwszego teoretycznego wydania Gaslighta, to obsuwka zmieniła się już dawno w gigantyczną obsuwę. Ja chyba właśnie przestałam wierzyć, że kiedykolwiek zobaczymy ten dodatek po polsku. Szkoda. Taką miałam nadzieję.
24-07-2012 17:33
~Chaos Spawn

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
@Indoctrine i inni optymiści

"Chcielibyśmy także aby #3, październikowy numer „Gwiazd…” był numerem specjalnym – promującym 1890 rok. Z racji faktu, iż tej jesieni na polskim rynku zadebiutuje „Cthulhu by Gaslight”

Galmadrin 2 września 2011r...

24-07-2012 17:43
KFC
   
Ocena:
0
Nie zapominaj Blanche, że L5K też już mają prawie na ukończeniu :)

@Ch_S
Ja myślę że mają specyficzną strategię - w rocznicę zapowiedzi na pewno sprzedadzą więcej dodatków niż na Avie.
W końcu Polska to kraj kochający rocznice :P
24-07-2012 17:55
~Troll Slayer

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
Przecież wszystko było już skończone, ale Neurocide zjadł rękopis a chochliki "posypały" skład komputerowy... Pooolacy nic się nie staałooo! :)
24-07-2012 17:58

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.