» Modergeist » Artykuły » Garry's Mod - test na kreatywność

Garry's Mod - test na kreatywność


wersja do druku
Autor: Redakcja: 27383

Garry's Mod - test na kreatywność
Kilka (lub kilkanaście, a w przypadku niektórych Polterowiczów nawet kilkadziesiąt) lat temu praktycznie każdy z nas bawił się w takim wspaniałym wynalazku, jakim jest piaskownica. Rozwija wyobraźnię, kreatywność, a przede wszystkim daje poczucie absolutnej władzy nad naszym skrawkiem ziemi, na którym możemy wedle zachcianek wznosić budowle, zamki i wieże, ale także w dowolnym momencie wszystko zniszczyć. Teraz, z rozmaitych powodów, nie w głowie nam takie zabawy. Kto normalny babrał by się w piasku? Musicie mi jednak przyznać, że idea piaskownicy, gdzie bez żadnych konsekwencji możemy tworzyć i niszczyć jest świetna.

Właśnie tę ideę odświeża i rozwija Garry’s Mod – aplikacja tworząca na podstawie silnika Source Engine wirtualną piaskownicę o ogromnych możliwościach, gdzie zamiast piasku bawimy się modelami z Half-Life’a .

Omawianie Garry’s Moda zacznijmy od początku, czyli 2005 roku, kiedy to kreatywny programista Garry Newman, stojący na czele studia Team Garry, stworzył nietypową modyfikację Source Engine. Aplikacja spotkała się z aprobatą graczy oraz krytyków – PC Games, ModDB i GameSpy okrzyknęły GMod modem roku. Produkt Garry’ego zyskał sobie popularność wystarczającą, aby była motywacją do stworzenia dziewięciu odsłon tej wirtualnej piaskownicy. W pewnym momencie GModem zainteresował się serwis zajmujący się internetową dystrybucją gier – Steam. To właśnie na jego łamach, w listopadzie 2006 roku, ukazała się dziesiąta edycja Garry’s Moda, tym razem już w charakterze komercyjnej produkcji, w cenie 9,99$. Dochody z jej sprzedaży wyniosły ponad trzy miliony "zielonych".

Świat Garry’s Moda obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Za pomocą menu przywołujemy dowolne modele (postaci, potwory lub przedmioty), a następnie oddziałujemy na nie za pomocą stworzonych na te potrzeby narzędzi.

O niezwykłych możliwościach Garry’s Moda decydują przede wszystkim narzędzia, jakimi dysponuje gracz. Najbardziej podstawowe z nich służą do prostych czynności, takich jak łączenie obiektów. Te bardziej zaawansowane pozwalają wprawiać przedmioty w ruch i je kontrolować. Wydawać by się mogło, że to nic specjalnego, jednak kreatywni i wytrwali gracze potrafią zbudować wielkiego, sterowalnego mecha czy samolot z najprostszych elementów. Ja bawiąc się Garry’s Modem poszedłem w trochę innym kierunku (co zobaczycie na gameplayu).

Oprócz zabawy w konstruktora, gracze mogą wcielić się w rolę reżysera, autora komiksów, czy nawet twórcę gier komputerowych. Wszystko to za sprawą możliwości programowania zachowań Bohaterów Niezależnych. Tego typu zabawom uroku dodaje fakt, że zagorzali i utalentowani fani Garry’s Moda tworzą do niego coraz to nowe elementy, modele i narzędzia (dostępne w Internecie).

Jednakże, jak powszechnie wiadomo, gameplay wyraża więcej niż tysiąc słów, zwłaszcza w przypadku tak nietypowej produkcji, jaką jest Garry’s Mod. Zapraszam do obejrzenia efektów mojej "kreatywności".



Komentarze


27383
   
Ocena:
0
Filmik jest MEGA!!
27-08-2009 22:03
WH
   
Ocena:
0
Boski film : ) Teraz tylko czekać, aż Polter pojawi się w prasie i telewizji, jako serwis propagujący przemoc : D
27-08-2009 22:04
shergar
    ...
Ocena:
0
E tam, zaraz przemoc. To tylko gimnastyka ;P A manekin był już stary i zużyty, dalsze oklejanie taśmą nie miało sensu :D
28-08-2009 00:13
Neurocide
   
Ocena:
+1
bydzie flejm
28-08-2009 10:09
ashmourne
   
Ocena:
0
flejmem to stos był podpalony, ale chyba już zgasł.
28-08-2009 10:34
Adahl
   
Ocena:
+1
Wybaczcie ale jak to jest "test na kreatywność" to ja widocznie nie jestem kreatywny...
28-08-2009 16:01
   
Ocena:
+2
Większe pole do popisu daje nam chociażby edytor plansz w LittleBigPlanet... No i do tego dochodzi fakt, że jak ja osobiście mam ochotę wykazać się kreatywnością, wolę coś... narysować.
28-08-2009 16:04
ashmourne
   
Ocena:
0
Rozbudowane narzędzia służące do tworzenia czegoś konkretnego oraz sztuka z pewnością dają większe pole do popisu, Denae, lecz chyba w troszkę inny sposób. Garry's Mod to zabawka, piaskownica.
28-08-2009 16:52
Squallu
   
Ocena:
0
Zabawka. Nijak ma się to do kreatywności. Za to... dobór muzyki do filmiku i poziom irytacji zmuszający do wyciszenia laptopa- to dopiero kreatywność. "jak zrobić filmik, który zmusi cię do klikania na suwaku głośności" ;]
28-08-2009 17:41
shergar
    ...
Ocena:
0
Kreatywność to pojęcie względne, można je zdefiniować na każdym z powyższych przykładów. W przypadku gier i modyfikacji to przede wszystkim inwencja własne człowieka i takie było zamierzenie artykułu. No chyba, że ktoś traktuje zawartość merytoryczną treści stricte poważnie, co jest błędnym odbiorem. Chcieliśmy pokazać co można zrobić za pomocą funy toola. Sam wstęp traktujący o piaskownicy chyba jasno "zaszufladkował" artykuł do tych mniej poważnych.
28-08-2009 19:58
Czarny
    FLEJM!
Ocena:
0
Sztywniaaaaki! ;D

A na serio - mi artykuł i film bardzo się podobały - naprawdę mnie bawią, a i wartość merytoryczna wydaje mi się być ok.
28-08-2009 22:55
Adahl
   
Ocena:
+1
Chyba do wartości merytorycznej nikt się nie przyczepił. Chociaż z drugiej strony faktycznie przypomina to zabawę jak "z piaskownicy" - i to w negatywnym tego słowa znaczeniu. Co do kreatywności to jasne, gdyby autor zaprezentował coś twórczego byłoby zupełnie inaczej, ale to co zostało pokazane do kreatywnych rzeczy nie należy.

A muzyka faktycznie wkurza po kilku sekundach...
29-08-2009 08:54
Kot
   
Ocena:
-2
Chyba żartujecie. Przecież to nawet nie jest do określenia jako "infantylne", bo obrażałoby dzieci...
29-08-2009 08:56
~jaaa

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
o żall ... jaki to beznadziejny filmik
11-10-2009 19:24

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.