» Artykuły » Publicystyka » Games Invest Kraków 2013

Games Invest Kraków 2013


wersja do druku

Kasa, misiu, kasa

Redakcja: Jan 'gower' Popieluch

Games Invest Kraków 2013
Fanów gier na co dzień najbardziej pasjonują konferencje, na których zapowiadane są nowe premiery, a wydawcy prezentują zwiastuny swoich tytułów. Zanim jednak ruszą prace nad nowym hitem, ktoś musi wyłożyć na niego fundusze. I właśnie wokół tematu pieniędzy kręciła się pierwsza konferencja Games Invest Kraków.

 

Za organizację tego zamkniętego, branżowego wydarzenia odpowiadały studio Bloober Team i Bank Pekao S.A. Kolejnym sygnałem, że Kraków stara się promować swój wizerunek miejsca przyjaznego game devowi, był patronat Marszałka Województwa Małopolskiego.

6 listopada w krakowskich Fortach Kleparz pojawiło się ponad sto osób związanych z branżą gier oraz instytucjami finansowymi. Już tematy paneli – jak "Perspektywa 2014–2020 – czyli dlaczego tworzyć gry komputerowe w Polsce", "Sposoby finansowania nowych projektów w branży gier komputerowych" czy "Prawdziwa wartość spółek z branży gier – metody wyceny" – dają pojęcie o tym, czego dotyczyły toczone rozmowy. Doświadczeniami i spostrzeżeniami dzielili się zarówno przedstawiciele banków i funduszy inwestycyjnych, jak i wydawcy, w tym Piotr Babieno z Bloober Team czy Remigiusz Kościelny z Vivid Games. Zróżnicowany dress code, który obowiązywał na scenie – garnitury i krawaty sąsiadowały tutaj z bluzami i t-shirtami – podkreślał odmienność branż, które się ze sobą spotkały.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Przedstawiciele start-upów lub osoby dopiero rozważające założenie własnej firmy mogły poznać kilka podstawowych sposobów finansowania. Organizatorzy zaprosili gości, którzy opowiadali zarówno o zaletach funduszy inwestycyjnych, bardziej tradycyjnych kredytów, jak i raczkującego w Polsce crowdfundingu. Swoimi doświadczeniami z różnymi źródłami pozyskiwania funduszy dzielili się też wydawcy.

fot. Organizatorzy

Najciekawszy panel dotyczył oceny wartości firm wydających gry. Marek Tymiński z CI Games, świeżo po premierze nowego Snipera, podkreślał pozytywne zmiany, jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w podejściu rodzimych wydawców do biznesu. Uczestnicy byli też zgodni, że kluczową rolę w powodzeniu wydawcy odgrywa choćby jeden, pierwszy sukces. W trakcie panelu jako przykłady przywoływano wspomnianego Snipera, ale także Wiedźmina oraz Dead Island (szkoda, że na GIK zabrakło ludzi z CD Projektu i Techlandu). Obok solidnego, utalentowanego zespołu, to właśnie posiadanie przez firmę popularnego IP (intellectual property) najmocniej wpływa na wysoką wycenę spółki przez rynek.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Ostatni panel, poświęcony (niewystępującym w Polsce) związkom filmów i gier, był raczej pretekstem do luźnej dyskusji o potencjale polskiego rynku rozrywki. Tutaj również jak bumerang powracał magiczny skrót IP i smutna konstatacja, że w Polsce brakuje mocnych, konsekwentnie kreowanych marek. Jeden Wiedźmin wiosny jeszcze nie uczynił.

GIK 2013 to w sumie cztery panele, z czego trzy faktycznie poświęcone kwestiom finansowania gier i perspektywom rozwoju branży. Należy mieć nadzieję, że poruszone tematy i rady udzielane przez panelistów przydadzą się uczestnikom konferencji. Jej prawdziwą wartością będą jednak nawiązane kontakty biznesowe i trafne decyzje wydawców o źródłach finansowania swoich produkcji. Jeżeli GIK co roku zaowocuje przynajmniej kilkoma owocnymi inwestycjami, będziemy mogli mówić o realnym sukcesie przedsięwzięcia.

fot. Organizatorzy

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Konwent: Games Invest Kraków 2013
Od: 6 listopada 2013
Do: 6 listopada 2013
Miasto: Kraków
Strona WWW: gamesinvestkrakow.com/
Typ konwentu: growy

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.