string(15) ""
» Blog » Game dev - jak zacząć?
15-08-2015 15:01

Game dev - jak zacząć?

Odsłony: 833

Hej!

Dziś grając z Grzesiem w Civilization doszedłem do wniosku, że przecież można by było stworzyć "Civilization - strategic game" przypominającą nieco typową grę strategiczną/rpg. Można by było zrobić drzewka technologii, jakiś sposób generowania mapy, inne takie itp. Gdybym (słowo-klucz) stworzył taką grę, to mógłbym nawet opublikować ją na licencji Creative Commons i by było fajne :D

Jest tylko jeden dość duży problem - choć moje doświadczenie ogólno-erpegeowe sprawia, że jestem w stanie na pierwszy rzut oka odróznić mechanikę fajną od niefajnej, to nijak nie pomaga mi ono w TWORZENIU własciwej mechaniki. I stąd moje pytanie - jak zacząć przygodę z game developmentem? Są jakieś materiały w internecie? Moze publikacje naukowe lub specjalistyczne? Jedyne, co mi przychodzi do głowy to książką "RPG design patterns" wydana na licencji CC, ale ona podsumowywała i porównywała różne mechaniki, o ich tworzeniu nie było ani mowy. 

W wielkim skrócie - jak stworzyć mechanikę tak, żeby była fajna?

0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Kamulec
   
Ocena:
+4

Gra oparta na Cywilizacji już istnieje.

15-08-2015 16:16
Kaworu92
   
Ocena:
0

No niby tak, ale:

1. To board game, a ja myślę o czymś bardziej w klimacie RPG :P

2. Nie jest na Creative Commons :P

3. Dalej nie wiem jak się robi mechanikę tak, żeby była fajna :P

15-08-2015 18:48
jakkubus
   
Ocena:
+2

Hmm, ale co Cywilizacja Sida Meiera ma wspólnego z erpegami?

15-08-2015 20:03
Petra Bootmann
   
Ocena:
+8

Tak z własnego doświadczenia żeby tworzyć gry (potencjalnie dobre gry), można wziąć się do tego tak:

  • grać w różne gry - to daje wiedzę i refleksję. Grać też w kiepskie gry (dlaczego nie są dla ciebie fajne?);
  • czytać teorię game designu do różnych gier - na przykład teraz na Polakpotrafi zakończyła się zbiórka Inżynierii Wszechświetności "Inżynieria gier. Level design dla początkujących". Głównie o tworzeniu gier wideo, ale podstawy mogą być przydatne i w innych mediach. Na stronie zostały udostępnione trzy pierwsze rozdziały;
  • tworzyć gry - małe gry, dziwne gry, eksperymentalne gry, hartbrejkery. To co chciałbyś zobaczyć, to co już jest, ale inaczej;
  • brać udział w konkursach - dopiero co skończyła się polska edycja Game Chefa (gratulacje dla sila, bo mu się należy), wcześniej był anglojęzyczny konkurs na grę na 200 słów. To daje jakąś praktykę, nawet rozpoczęcie i porzucenie projektu nauczy cię czegoś nowego;
  • dołączyć do jakiejś grupy osób tworzących gry - wytwarza się tam zwykle jakaś refleksja i samopomoc: dawanie i otrzymywanie komentarza/oceny gier pozwala spojrzeć krytycznie na to, jak dana gra została skonstruowana i jak działa. No i dostaje się wsparcie oraz zdobywa pierwszych fanów.
15-08-2015 20:11
Drachu
   
Ocena:
+4

"Jest tylko jeden dość duży problem - choć moje doświadczenie ogólno-erpegeowe sprawia, że jestem w stanie na pierwszy rzut oka odróznić mechanikę fajną od niefajnej"

A Ty znowu chcesz się o oWOD kłócić? 

XD

15-08-2015 21:30
Kamulec
   
Ocena:
+3

Jak siadasz do tworzenia, zacznij od ustalenia, jakie cechy ma mieć gra, jakie są priorytety.

15-08-2015 21:35
Kaworu92
   
Ocena:
0

No... myślałem o tym, że najpierw z puli punktów tworzyłoby się naród z róznymi cechami - np: wojowniczy, kulturalny, ciężko pracujący itp. Potem byłyba mechanika zakładania i rozwoju miast, technologii, mechanika dyplomacji itp. To dosyć ogólny szkic i w sumie nie mam żadnych konkretnych pomysłów ;-)

15-08-2015 22:18
Adeptus
   
Ocena:
+4

Większość domorosłych twórców gier zaczyna od "mam pomysły, ale nie umiem ich zrealizować". I zwykle na tym kończy. Jeśli zaczynasz od "Nie potrafię stworzyć gry... i w sumie nie mam na nią żadnych konkretnych pomysłów" to sam sobie powiedz, ile osiągniesz. Życzę powodzenia.

16-08-2015 00:03
   
Ocena:
+1

No... myślałem o tym, że najpierw z puli punktów tworzyłoby się naród z róznymi cechami - np: wojowniczy, kulturalny, ciężko pracujący itp. Potem byłyba mechanika zakładania i rozwoju miast, technologii, mechanika dyplomacji itp. To dosyć ogólny szkic i w sumie nie mam żadnych konkretnych pomysłów ;-)

Co ja, jako gracz, miałbym robić? I dlaczego nie miałbym po prostu odpalić sobie civ5?

16-08-2015 00:42
Squid
   
Ocena:
+5

Dużo napisano o tworzeniu indiasów - jest strona Forge, jest blog Socratic Design, jest parę innych rzeczy, których dokładnie nie pamiętam. Z innych blogów okołodesignerskich polecam The Alexandrian (było trochę o mechanice) i D&D with porn stars (o ilustracjach, klimacie i oldschoolu). Z oldschoola jest jeszcze dużo, ale to chyba nie to, czego szukasz. Jeśli chodzi o erpegizację Cywilizacji, Microscope wyglądało podobnie.

16-08-2015 11:31
   
Ocena:
+2

"Jest tylko jeden dość duży problem - choć moje doświadczenie ogólno-erpegeowe sprawia, że jestem w stanie na pierwszy rzut oka odróznić mechanikę fajną od niefajnej, to nijak nie pomaga mi ono w TWORZENIU własciwej mechaniki. I stąd moje pytanie - jak zacząć przygodę z game developmentem?"

Nie obraź się, ale nie jesteś i nawet nie póbujesz rozumieć mechanik

16-08-2015 13:16
Kaworu92
   
Ocena:
0

Hm? ;P Co masz na myśli Grzesiu? ;-)

Znaczy, rozumiem zawsze mechanikę tworzenia postaci, to chyba dosyć, nie? xD Choć muszę przyznać, z innymi mechanikami bywa różnie. 

16-08-2015 14:33
Adeptus
   
Ocena:
0

Hm? ;P Co masz na myśli Grzesiu? ;-)

Prędzej Ty ukończysz swoją "Cywilizację", niż slann pohańbi się wytłumaczeniem, o co mu chodzi. W sumie, to mógłbyś spróbować stworzyć prawdziwą cywilizację w realu, a i tak prawdopodobieństwo będzie większe.

16-08-2015 15:36
Kaworu92
   
Ocena:
0

Ej! Tylko bez takich, Grzesio fajny człowiek i mu nie dociskaj!

16-08-2015 16:23
Adeptus
   
Ocena:
0

Jak taki fajny, to czemu go wyzywasz uporczywie używając zdrobnienia?

16-08-2015 16:24
Kaworu92
   
Ocena:
0

...

Wiesz, nie ważne, w błocku z Tobą taplać się nie będę, widzę, że trollujesz jak zawsze masz w zwyczaju.

Z mojej strony to tyle. Żegnam.

16-08-2015 16:27
Agrafka
   
Ocena:
0

Ok, panowie. Proszę o spokój. Może choć raz warto by skupić się na temacie a nie ad personam?

16-08-2015 17:40
Adeptus
   
Ocena:
0

@ Kaworu92

I czemu mnie obrażasz, uporczywie twierdząc, że troluję, kiedy piszę na poważnie?

16-08-2015 17:57
L. Norec
   
Ocena:
0

Bo trolluje. Zróbcie o tym grę. Enc skomentuje a potem pokasuje komentarze.

16-08-2015 23:23
Forest.gwp
   
Ocena:
+2

Ernest Adam, Projektowanie Gier - Podstawy. Polecam. Spora część książki traktuje o projektowanie gier wideo, ale autor non stop nawiązuje do gier tradycyjnych wnikliwie wykładając teorię. Ewentualnie w trakcie czytania walniesz się mocno nią w głowę to Ci się odechce robienia gier (a jest czym, około 1000 stron) :P

17-08-2015 05:20

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.