Gambit Złotego Króla

Dobrze wydane 16zł

Autor: Sławomir 'Zuhar' Wrzesień

Gambit Złotego Króla to juz czwarta przygoda do Monastyru. Tym razem Wydawnictwo Portal przenosi nas do Kindle, stolicy Cynazji, gdzie przyjdzie bohaterom spotkać się z fabułą autorstwa Michała Oracza i Marcina Blachy.

Kto śledził uważnie materiały pojawiające się na naszej stronie, ten domyśla się, na podstawie alternatywnych zakończeń przygody, że mamy do czynienia z fabułą obfitującą w rozlew krwi. Nadal nie ma jednak wyobrażenia jak bardzo. Trup ściele się gęsto - od pierwszej do ostatniej chwili. Gracze stają się świadkami dramatycznych wydarzeń, wynikających z nieodpowiedzialności znudzonych szarością dnia codziennego arystokratów i działalnością pradawnych sił, które nadal zamieszkują cynazyjskie ziemie.

Fabuła przygody ma swój właściwy początek na, z pozoru, niewinnym przyjęciu, w czasie którego gracze mają okazję poznać mniej lub bardziej świadomych uczestników rozgrywających się wydarzeń. Powoli odkrywają mroczne tajemnice miasta i arystokracji, zdobywając elementy skomplikowanej układanki, której pełen obraz ukazuje się dopiero w kulminacyjnym momencie przygody. Akcja, początkowo niezbyt wartka, pod koniec zdecydowanie nabiera tempa.

Największym atutem Gambitu Złotego Króla jest towarzysząca wydarzeniom aura tajemniczości stopniowo zgłębiana przez prowadzących śledztwo graczy. Ten dodatek skierowany jest zdecydowanie dla graczy preferujących intelektualne sesje. Przygoda jest trudna i wymagająca. Każdy fałszywy ruch graczy naraża ich na spore niebezpieczeństwo. Nawet w przypadku ostrożnego i delikatnego postępowania, napotykamy w przygodzie momenty, gdzie życie bohaterów wystawione jest na spore ryzyko, a brak szczęścia przy istotnym teście kończy się tragicznie.

To co najbardziej ujęło mnie w dodatku, to tło przygody. Autorzy ukazują Kindle, stolicę Cynazji, jako ośrodek zepsucia i dekadencji. Wyłaniający się z ukazanych wydarzeń obraz cynazyjskiej arystokracji i społeczeństwa jest zdecydowanie bardziej negatywny, niż ten jaki stworzyłem sobie na podstawie lektury podręcznika głównego. Spodziewałem się więcej finezji, a otrzymałem potwory w ludzkiej skórze. I choć wizja autorów rozmija się z moją, muszę przyznać, że jest ciekawa i przedstawiona w sposób wyjątkowo sugestywny. Umieszczone w dodatku informacje poboczne wzbogacają świat gry i rozwijają możliwości własnoręcznego tworzenia przygód umiejscowionych w Cynazji. Najistotniejsze z nich dotyczą cynazyjskiej policji, gier towarzyskich, i miejskich legend.

Nastrój jaki towarzyszył mi przy czytaniu Gambitu Złotego Króla nieodparcie kojarzy mi się z francuskim filmem Vidocq. Mroczne miasto, mroczni ludzie uwikłani w jeszcze mroczniejsze sprawy, a gdzieś w cieniu tajemnica, w którą nikt nie chce uwierzyć. Miłośnikom tego obrazu mogę polecić przygodę z czystym sumieniem.

Gambit Złotego Króla sprawia wrażenie scenariusza uporządkowanego, przemyślanego i spójnego. Kolorowa okładka i 36 czarno-białych stron z rzadka wzbogacanych klimatycznymi ilustracjami, spełnia wszystkie standardy znane z poprzednich dodatków. Ponownie mamy podział na wprowadzenie, przygodę i materiały uzupełniające, który ułatwia nam odnajdywanie potrzebnych informacji. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę choćby mnogość i różnorodność bohaterów niezależnych oraz ilość związanych z nimi informacji. Bez solidnego przygotowania trudno będzie poprowadzić tę przygodę. Na szczęście autorzy pomyśleli o stosownych mapach, umieszczonych na wewnętrznych stronach okładki.

Gambit... to dodatek, który mogę z powodzeniem polecić każdemu miłośnikowi Monastyru. Kupując go otrzymujemy nie tylko ciekawą przygodę i interesującą wizję Kindle. Mnie osobiście przyniósł także szereg pomysłów na własne przygody osadzone w podobnej scenerii. Opisani bohaterowie niezależni są jednym z największych atutów dodatku, a ich odpowiednie, sugestywne poprowadzenie może być sporym wyzwaniem.

Podsumowując – to było najlepiej wydane przeze mnie 16 zł w ostatnim czasie. Z niecierpliwością czekam na kolejną, przygodę do Monastyru z logo Wydawnictwa Portal.

Tytuł: Gambit Złotego Króla
Autor: Michał Oracz, Marcin Blacha
Ilustracje: Sławomir Maniak
Mapy: Michał ‘Zielu’ Zieliński
Wydawca: Wydawnictwo Portal
Rok wydania: 2006
Ilość stron: 36
ISBN: 83-60525-00-5