» Blog » Fate Core, po pierwszej kampanii
06-09-2014 13:01

Fate Core, po pierwszej kampanii

W działach: Fate Core | Odsłony: 780

Fate Core, po pierwszej kampanii

Dawno mnie tu nie było :)

Chciałem się z Wami podzielić kilkoma spostrzeżeniami dotyczącymi Fate Core, po zakończeniu pierwszej kampanii na tej mechanice. Jestem ciekaw czy moje uwagi pokrywają się z tym co sądzą inni uczący się tej mechaniki MG. Może jakiś głos doświadczenia, który pomoże zwalczyć te kilka problemów które się w między czasie pojawiły?

 

W każdym razie zapraszam do czytania i komentowania :)

2
Notka polecana przez: Araven, Ifryt
Poleć innym tę notkę

Komentarze


oddtail
   
Ocena:
+3

Araven: moje doświadczenie z Fate jest takie, że modyfikatory i zwiększone poziomy trudności nie działają. Logika gry jest inna i wprowadzanie do niej elementów z innych gier rozbija jej równowagę i dynamikę. Sam dodawałem pewne elementy i to się nie sprawdzało. Z bólem serca pewne rzeczy z gry wyrzuciłem, mimo że każdy instynkt mi podpowiadał, że muszą zostać. Warto było. Grałem też u kogoś, kto Fate lubi równie jak ja, a zna nieco lepiej, i miał podobne, proste podejście. I to podejście działa.

Źródłem modyfikatorów jest istnienie Aspektów. Po to są, by nie było "modyfikatorów z okoliczności", bo to Aspekt ma odzwiercierdlić to, co dla MG lub gracza jest ważne. Przy stosowaniu modyfikatorów, w moim odczuciu, sprawdzają się bardziej tradycyjne mechaniki. Jest powód, dla którego mechanika Fate o modyfikatorach nie wspomina.

Oczywiście jeśli dla Ciebie to działa, to super, ale osobiście jestem zdania, że to jakby np. wziąć laptop o prostym, bardzo minimalistycznym designie i dokleić do niego piętnaście kolorowych nalepek. Nie wszystko, nie wszędzie i nie zawsze pasuje do wszystkiego i gdy nauczyłem się nie mnożyć w Fate bytów ponad konieczność, moja gra na tym zyskała. Czasem warto coś dodać, ale tylko gdy jest bardzo dobry powód, by to było dodane.

Zresztą skoro bawimy się w modyfikatory, to po co w ogóle nam Aspekty? Po co Aspekt "egipskie ciemności" i jego aktywowanie, skoro MG (albo gracz) może zacząć argumentować, że jest ciemno, więc powinno być -1 do rzutu? Po co narzucać komuś/scenie/sytuacji Aspekt "Wściekły" albo "Pusty magazynek" albo "Jesteś otoczony", skoro to wszystko można przeliczyć na modyfikator? Zaczynamy wtedy myśleć na zasadzie "to jest logiczne, więc po co mam marnować na to akcję, którą mogę poświęcić na atak? Modyfikator i tak powinien być." To przekreśla całą ideę "w grze liczy się to, co jest z punktu widzenia przyjętego stylu grania ISTOTNE". A do niej w całości sprowadzają się dla mnie Aspekty. Do dodawania Aspektu jest cała akcja - jedna z możliwych czterech. To jest oś gry, i IMO nie powinno być dla tego łatwej, "bezrzutowej" alternatywy. Nie jeśli nie mamy do czynienia z konkretnym, istotnym dla gry przypadkiem szczególnym.

EDIT: a do poza-Aspektowych modyfikatorów służą w moim odczuciu Extrasy i Stunty. Dodawanie modyfikatorów ten element gry też zubaża i czyni mniej ciekawym i unikalnym.

08-09-2014 16:01
Araven
   
Ocena:
+1

Zgadzam się, w grze w realu, jest jak napisałeś, Aspekty są najważniejsze. Ostatnio w realu gram jednakże, tak raz na 2 miesiące, albo i rzadziej, ze starą ekipą, przy okazji wizyt u rodziny. 

Prowadzę teraz kilka PBF-ów na Fate, i tam z racji na ograniczenia w komunikacji pomagam sobie modyfikatorami i to działa. Może od października uda mi się wrócić do bardziej regularnego grania, wtedy moje "nowinki" z modyfikatorami pójdą w odstawkę, i zagramy z Aspektami, jak należy.

Sam się dopiero uczę tej mechaniki, dopiero dłuższa praktyka pozwala w sobie wyrobić pewne nawyki i w pełni wykorzystywać możliwości danej mechaniki (tu Fate). Dlatego cenne są dla mnie takie uwagi i wymiana poglądów. Nie twierdzę, że wiem lepiej, lub zawsze moje zmiany są lepsze niż to co mamy w zasadach. Nieco eksperymentuję. Masz ode mnie plusa za w/w wpis.:)
 

08-09-2014 16:18
Avaron
   
Ocena:
+1
Oddail i to jest podejście godne uwagi. Sam u siebie dostrzegam ten sam syndrom - staram się podświadomie prowadzić Fate tak samo jak inne systemy i przez to efekt końcowy jest daleki od oczekiwanego. Zupełnie inaczej położone są akcenty w tej grze.
08-09-2014 16:23

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.