Naszą przygodę rozpoczynamy wcielając się w rolę małego chłopca, który zamieszkuje niewielką nadmorską wioskę w Ablionie. Zapoznajemy się w ten sposób z podstawami poruszania się po świecie i pomagamy wieśniakom zebrać pieniądze na prezent urodzinowy dla naszej wirtualnej siostry. Już na tym etapie musimy wybierać pomiędzy dobrem i złem, ponieważ uczynki te wpływają na nasze statystyki. I tak na przykład, spotykając żonę która podejrzewa zdradę męża szukamy go i odnajdujemy w ramionach innej. W tej sytuacji stajemy przed wyborem, czy powiedzieć jego żonie o zdradzie, czy może wziąć od niego pieniądze i milczeć, a może jedno i drugie dzięki czemu zyskamy więcej pieniędzy. Gdy w końcu damy swojej siostrze prezent, na wioskę napadają bandyci i zrównują ją z ziemią, mordując prawie wszystkich mieszkańców. Nasz bohater zostaje zabrany do Gildii Bohaterów przez maga o imieniu Maze. Tam się zaczyna drugi etap gry, w którym zostajemy zaznajomieni z podstawami walki mieczem, używania łuku oraz magii, a nasz bohater dorasta i staje się mężczyzną. Gdy zakończy się czas nauki, zostaniemy mianowanymi bohaterami. Jednak to nie jest nasze rozstanie z Gildią. Będziemy tu bardzo często powracać po nowe zadania oraz by zamienić punkty doświadczenia naszego bohatera na nowe umiejętności.
Już od samego początku Fable różni się od standardowych gier RPG w których możemy wyklikać sobie postać. Nie będzie nam dane wykreowanie naszego bohatera, gdyż będziemy go rozwijać tak, jak tylko chcemy przez całą zabawę. Twórcy gry zadbali także o wygląd, aby nasz bohater nie był bezpłciowy. Możemy odwiedzać fryzjerów i różnych stylistów zmieniając fryzurę, wąsy, odzienie, a także robić tatuaże na całym ciele. Wygląd naszej postaci zmienia się także w zależności od tego czy kroczymy drogą prawości i moralności, czy siejemy zło i postrach pośród mieszkańców. W zależności od charakteru naszego bohatera oraz od sławy jaką zdobył, także ludzie którzy przebywają w jego pobliżu zachowują się inaczej oraz w inny sposób wyrażają swój stosunek do niego. Od podziwu dla jego wielkich i wspaniałych czynów, przez śmiech i kpiny, po strach przed nim. Takie zachowanie ludności daje wrażenie że miasta żyją własnym życiem. Swojego bohatera rozwijamy wykonując coraz trudniejsze misje, za które są przyznawane punkty doświadczenia oraz sławy, złoto i trofea. Dodatkowe profity za wykonanie misji dają nam przechwałki.
Mimo iż główna fabuła jest dość liniowa, to nie brakuje zadań pobocznych które w znacznym stopniu urozmaicają rozgrywkę. Fabułę pchają do przodu złote karty misji, które można pobrać w Gildii Bohaterów. Prócz nich są jeszcze srebrne karty - które uzupełniają fabułę i często dają możliwość dużego zysku - oraz karty brązowe ze zleceniami od mieszkańców Ablionu. Oprócz wykonywania tych misji możemy zająć się łowieniem ryb, kopaniem kurczaków, przekopywaniem krainy w poszukiwaniu skarbów, odnajdywaniem srebrnych kluczy, otwieraniem Demonicznych Wrót oraz graniem w liczne mini-gry. Najlepszą zabawę zapewnia z niech wszystkich otwieranie Demonicznych Wrót. Otwarcie wszystkich jest bardzo trudne, żeby wręcz nie powiedzieć niemożliwe, gdyż niektóre wymagają kroczenia ścieżką moralności, a inne popełnienia niewybaczalnego czynu. Taka rozbieżność jest spowodowana tym że, Albion jest podzielony pomiędzy wyznawców Avo i Skroma. Pierwsi to ludzie którzy szanują dobro i moralność, natomiast ci drudzy hołdują złu.
Nie można zapomnieć o grafice Fable. Wydawało by się, że przy tak rozbudowanej interakcji bohatera z otoczeniem musiało coś ucierpieć i pewnie jest to szata graficzna. Nic bardziej mylnego. Grafika w grze prezentuje się wspaniale, ale nie liczmy na realistyczne odwzorowania obiektów. Postacie wyglądają jak wyciągnięte ze snu i są nieco przerysowane, co nadaje im baśniowego charakteru i buduje klimat gry. Podziwiamy lasy tętniące swoim życiem, bagna osnute mgłą, stare cmentarzyska, lochy oraz wiele innych. Każda z nich zapiera dech w piersiach, a my czujemy się jakbyśmy byli w baśniowej krainie. Niejednokrotnie przyjdzie nam podróżować w deszczu czy podczas burzy. Możemy wtedy obserwować jak spadające krople uderzają w ziemię lub taflę wody, rozświetlaną rozbłyskami gromów. Bardzo dobrze dopracowane są także cienie postaci, nie wyglądają i nie poruszają się jak mechaniczne zabawki. Ich ruchy są płynne i zgodne z tym, co robi aktualnie nasz bohater, czy inna postać gry.
Oprawa dźwiękowa gry także zasługuje na uznanie. Przemierzając leśne bezdroża słyszymy śpiew ptaków i szum płynącej wody. Głosy postaci są tak dobrane, aby jak najbardziej oddawały ich charakter. A słowa wypowiadane przez nie zgrane są z ruchem warg i mimiką twarzy. Muzyka lecąca w tle zmienia się od radosnej w chwilach wędrówki przez piękne lasy, po mroczną gdy przemierzamy cmentarzyska i lochy. Podkład dźwiękowy nie wybija się na pierwszy plan i nie przeszkadza w grze, budując tym samym niesamowity klimat.
System walki został rozwiązany w Fable w bardzo ciekawy sposób. Przy pomocy myszki i kilku klawiszy jesteśmy w stanie zrobić wszystko i nie trzeba opanowywać skomplikowanych kombinacji. Zapoznanie się z systemem walki zajmuje kilka minut, po czym można cieszyć się z gry.
Pudełkowa wersja Fable zawiera pięć płyt CD-ROM z czego cztery to gra, a jedna to płyta z bonusami. Na dodatkowej płycie znajdziemy krótkie filmy o tworzeniu gry, ścieżkę dźwiękową oraz grafiki. Prócz płyt w pudełku znajduje się standardowa instrukcja oraz "Podręcznik Gracza", w którym opisane są poszczególne misje. CD-Project dołożył wszelkich starań aby polska wersja językowa była naprawdę profesjonalna.
Tytuł ten jest naprawdę godny polecenia nie tylko fanom gatunku. Potrafi wciągnąć na wiele godzin, a przejście tej gry jeden raz nie wystarcza. Większość graczy uzna pewnie, że tytuł jest za łatwy i nie stawia przed graczem żadnych wyzwań, jednak dla niektórych będzie to duży plus. Gra ma być przyjemnością, a nie męczarnią w przechodzeniu kolejnych zadań. Małym minusikiem jest stosunkowo niewielki świat i bardzo małe lokacje, ale jest to wynikiem konwersji z Xboxa. Fable posiada znacznie więcej zalet niż wad. Chwalą się miedzy innymi bardzo rozbudowane interakcje z otoczeniem, niesamowita oprawa audiowizualna, możliwość nadania bohaterowi unikalnego wyglądu i fabuła, która mimo iż nieco liniowa posiada masę zadań pobocznych urozmaicających rozgrywkę.