Exalted - popularne zasady domowe w zakresie tworzenia postaci.
W działach: RPG, Exalted | Odsłony: 91Przeglądając anglojęzyczne fora PBF, zauważyłem, iż parę zasad domowych związanych z kreacją postaci formułuje nieoficjalny kanon, preferowany przez praktycznie wszystkie grupy. Oto krótki przegląd owych zasad:
- Technika Ciała Byka - wszyscy Exaltedzi otrzymują za darmo owy urok w liczbie zależnej od Esencji. Exalted z Esencją 2 otrzymuje dwie techniki, Exalted z Esencją 3 trzy itp. Zyskanie dodatkowej kropki Esensji przyznaje dodatkową Technikę. Techniki owe nie liczą się jako wymagania wstępne do żadnych uroków. Exaltedzi mogą dokupić dodatkowe Techniki stosując zasady i limity zawarte w podręczniku.
- Doskonałości - Słoneczni otrzymują na starcie 5 darmowych Doskonałości, wybierając je z listy Kasty i/lub preferowanych. Gwiezdni otrzymują 4 Darmowe doskonałości na podobnych zasad, Smocza Krew 3. Piekielni dostają na starcie albo Doskonałość swojego patrona, albo ulubionego Yozi. Nie muszą płacić w punktach doświadczenia za posiadanie owej Doskonałości podczas zwiększania swojej Esencji. Wybrańcy Luny otrzymują dwie darmowe Doskonałości z 4 ulubionych atrybutów.
- Czarnoksięstwo - wraz z zdobyciem możliwości rzucania zaklęć, Czarnoksiężnik otrzymuje jedne darmowe zaklęcie. Niektórzy MG ograniczają owo zaklęcie do Kontrmagii.
- Czas treningu i doświadczenie - bardzo często przyjmuje się, że wszyscy Exaltedzi kupują dodatkowe kropki w umiejętnościach i Uroki zgodnie z cennikiem Solarów, zarówno jeśli chodzi o koszt w punktach doświadczenia, jak i czas. Oczywiście, dotyczy to tylko "normalnych" kosztów - Słoneczni są dalej uprzywilejowani i tylko oni mogą rozwijać swoje ulubione umiejętności w ciągu jednej sekundy.
- 28 punktów umiejętności.
- 9/7/5 kropek do rozdania pomiędzy kategorie atrybutów.
- 7 Uroków (4 z listy kastowych/preferowanych).
- 3 Knacks*
- 4 Ulubione Atrybuty - 2 z listy Kasty i 2 wybrane dowolnie z pozostałej siódemki.
Ta wersja zakłada również, że Knack kosztuje 8 PD, a nie 11.
Wielka klątwa: Wraz ze wzrostem Esencji, spada maksymalna liczba punktów przekroczenia granic. Ta zasada domowa ma odzwierciedlać fakt często wspominany w książkach, ale nigdy nie uwzględniony w regułach - im potężniejszy Pomazaniec, w tym większe szaleństwo się stacza. Oczywiście, kontynuując nawiązania do fabuły Exalteda, największym szaleństwem wykazali się Słoneczni...
W przypadku Słonecznych, maksymalny limit spada o 1 na każde 2 pełne punkty Esecji powyżej 1. Lunarzy i Gwiezdni tracą 1 punkt na 3 pełne punkty Esencji, a Smocza Krew 1 na 4.
Przykłady: Solar o Esencji 5 ma maksymalny limit 8, Lunar o Esencji 7 - 8, Gwiezdny o Esencji 10 - 7, a Smoczokrwisty o Esencji 4 - 10.
Przepraszam, jeśli powyższe jest mało informacyjne, suche lub brzmi jak truizm. Mniemam, iż niewielu polskich graczy uczestniczy w zagranicznych sesjach PBF, a jako, że owe zasady nie znalazły się w żadnym oficjalnym zestawieniu, mogłyby zostać łatwo pominięte przez polskojęzyczną społeczność.
Osobiście, mam zamiar stosowej owe modyfikacje w każdej sesji Exalteda, którą będę prawadził (o ile będę!).
* nie jestem pewien, czy w polskiej wersji podręcznika podstawowego pojawiło się jakiekolwiek tłumaczenie terminu Knack. W skrócie, są to specyficzne, wyłączne "uroki" Lunarów, pozwalające im przyjmować różnorodne kształty.