» Blog » Exalted - popularne zasady domowe w zakresie tworzenia postaci.
21-06-2013 22:18

Exalted - popularne zasady domowe w zakresie tworzenia postaci.

W działach: RPG, Exalted | Odsłony: 91

Przeglądając anglojęzyczne fora PBF, zauważyłem, iż parę zasad domowych związanych z kreacją postaci formułuje nieoficjalny kanon, preferowany przez praktycznie wszystkie grupy. Oto krótki przegląd owych zasad:

 

  • Technika Ciała Byka - wszyscy Exaltedzi otrzymują za darmo owy urok w liczbie zależnej od Esencji. Exalted z Esencją 2 otrzymuje dwie techniki, Exalted z Esencją 3 trzy itp. Zyskanie dodatkowej kropki Esensji przyznaje dodatkową Technikę. Techniki owe nie liczą się jako wymagania wstępne do żadnych uroków. Exaltedzi mogą dokupić dodatkowe Techniki stosując zasady i limity zawarte w podręczniku.
  • Doskonałości - Słoneczni otrzymują na starcie 5 darmowych Doskonałości, wybierając je z listy Kasty i/lub preferowanych. Gwiezdni otrzymują 4 Darmowe doskonałości na podobnych zasad, Smocza Krew 3. Piekielni dostają na starcie albo Doskonałość swojego patrona, albo ulubionego Yozi. Nie muszą płacić w punktach doświadczenia za posiadanie owej Doskonałości podczas zwiększania swojej Esencji. Wybrańcy Luny otrzymują dwie darmowe Doskonałości z 4 ulubionych atrybutów. 
  • Czarnoksięstwo - wraz z zdobyciem możliwości rzucania zaklęć, Czarnoksiężnik otrzymuje jedne darmowe zaklęcie. Niektórzy MG ograniczają owo zaklęcie do Kontrmagii.
  • Czas treningu i doświadczenie - bardzo często przyjmuje się, że wszyscy Exaltedzi kupują dodatkowe kropki w umiejętnościach i Uroki zgodnie z cennikiem Solarów, zarówno jeśli chodzi o koszt w punktach doświadczenia, jak i czas. Oczywiście, dotyczy to tylko "normalnych" kosztów - Słoneczni są dalej uprzywilejowani i tylko oni mogą rozwijać swoje ulubione umiejętności w ciągu jednej sekundy. 

W parze z powyższymi znajduje się ulepszona/pierwotna wersja tworzenia Lunarów. Jej autorem jest Peter Schaefer. Zgodnie z tą wersją, gracz Wybrańca Luny ma przed rozpoczęciem gry do dyspozycji:

  • 28 punktów umiejętności.
  • 9/7/5 kropek do rozdania pomiędzy kategorie atrybutów.
  • 7 Uroków (4 z listy kastowych/preferowanych).
  • 3 Knacks*
  • 4 Ulubione Atrybuty - 2 z listy Kasty i 2 wybrane dowolnie z pozostałej siódemki. 

Ta wersja zakłada również, że Knack kosztuje 8 PD, a nie 11.

 

Wielka klątwa: Wraz ze wzrostem Esencji, spada maksymalna liczba punktów przekroczenia granic. Ta zasada domowa ma odzwierciedlać fakt często wspominany w książkach, ale nigdy nie uwzględniony w regułach - im potężniejszy Pomazaniec, w tym większe szaleństwo się stacza. Oczywiście, kontynuując nawiązania do fabuły Exalteda, największym szaleństwem wykazali się Słoneczni...

 

W przypadku Słonecznych, maksymalny limit spada o 1 na każde 2 pełne punkty Esecji powyżej 1. Lunarzy i Gwiezdni tracą 1 punkt na 3 pełne punkty Esencji, a Smocza Krew 1 na 4.

 

Przykłady: Solar o Esencji 5 ma maksymalny limit 8, Lunar o Esencji 7 - 8, Gwiezdny o Esencji 10 - 7, a Smoczokrwisty o Esencji 4 - 10. 

 

Przepraszam, jeśli powyższe jest mało informacyjne, suche lub brzmi jak truizm. Mniemam, iż niewielu polskich graczy uczestniczy w zagranicznych sesjach PBF, a jako, że owe zasady nie znalazły się w żadnym oficjalnym zestawieniu, mogłyby zostać łatwo pominięte przez polskojęzyczną społeczność.

Osobiście, mam zamiar stosowej owe modyfikacje w każdej sesji Exalteda, którą będę prawadził (o ile będę!).  

 

* nie jestem pewien, czy w polskiej wersji podręcznika podstawowego pojawiło się jakiekolwiek tłumaczenie terminu Knack. W skrócie, są to specyficzne, wyłączne "uroki" Lunarów, pozwalające im przyjmować różnorodne kształty.  

Komentarze


Qendi
   
Ocena:
0
Kwestia doskonałości to zresztą przeciek z 3ed. Tam Słoneczni dostają z automatu doskonałość do każdej um. preferowanej i do każdej kastowej + do każdej umiejętności z której wykupią co najmniej jedno dowolne zaklęcie.

Z kolei drift z czarnoksięstwem nie pojawił się w którymś dodatku jako opcja? Bo coś takiego mi się wydaje.

Technika ciała byka z kolei przedłuża niemiłosiernie więc osobiście i po doświadczeniach z Ex. 2ed jestem strasznie przeciwko tej zasadzie, tak samo jak nie podoba mi się wzmacnianie i tak potężnych Lunaków
21-06-2013 22:57
Kaworu92
   
Ocena:
0
Hm?

Nie wiem, co masz na myśli, pisząc o "wzmacnianiu". W moim odczuciu tworzenie początkującego Exalteda było zawsze... dziwne. Wiem, że początkujące postaci nie mogą być tak silne jak doświadczone, ale po wykupieniu wszystkich "niezbędnych" charmów (Technika Ciała Byka, coś do walki, coś do brania ciosów/robienia uników, doskonałości będące podstawą drzewek itp) zostawało bardzo mało i wszystkie te postaci nie dość, że były do siebie bardzo podobne, to w dodatku robiły mało zabawnych rzecz - nawet, jeśli dodatkowe kostki wyglądają dobrze mechanicznie, to jednak ich turlanie nie jest marzeniem przeciętnego gracza ;-)

Nie wiem nic o zmianach w 3ed ani o opcjonalnych zaklęciach dla czarnoksiężników, więc niestety nie mogę odpowiedzieć na owe pytania.

Co do techniki ciała byka - z tego co rozumiem ma to być fizyczny odpowiednik wzrostu Obrony Mentalnej wraz z Esencją. Ciężko mi się wypowiedzieć na temat długości rozgrywki w Exalteda z OBT lub bez, nigdy się nie doważyłem zacząć turlania dziesiątkami kostek :-P

Nie nazwałbym też zaprezentowanej wersji Lunarów "wzmacnianiem". Zawsze byli moim zdaniem najbardziej ułomnymi z Exaltedów. W przypadku całej reszty, możemy zagrać charyzmatycznym generałem bez większych problemów, ale u nich mamy tylko jedną umiejętność preferowaną i przynależność kastowa nie pozostawia im wiele wyboru w zakresie ulubionych uroków. Podobnie ma się sprawa w zakresie atrybutów, Knacków (które podobno powinny być dużą częścią grania Lunarem, ale...) i paru innych rzeczy. W sumie, z książkowych Lunarów jedyne co mi się podoba to możliwość zrobienia tatuażu-zbroi.

Jak napisałem, z tego co rozumiem jest to oryginalny zamysł, który z różnych względów nie mógł znaleźć się w książce. Solarzy i tak będą potężniejsi, jeśli o to się martwisz.

Na koniec pragnę przypomnieć, że to tylko houserules i nie musisz ich stosować, jeśli uznasz je za powergaming - to w końcu Twój styl gry ;-)
21-06-2013 23:34
   
Ocena:
0
Tekst może być, ale gra nadal ma wady poważne.

1 nie naprawia mimo wszystko magii, która nadal jest kiepska.

2 Perfekt defences...
22-06-2013 15:46
Kaworu92
   
Ocena:
0
1. A bo ja wiem, czy magia jest kiepska? Zaklęcia są... specyficzne, ale nie utożsamiałbym ich z całym systemem magii.

2. A właśnie, w erracie wszystkie perfect defences podrożały, chyba o 8 motek czy coś... :-P
22-06-2013 15:48

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.