Rok 2008 okazał się być nadzwyczaj przyjazny dla autorkowych wichrzycieli, a oprócz olbrzymiej ilości luźnych pomysłów, kolaboracyjnych dramatów i materiałów na prawdziwe legendy, jak
Dergast lub
Cień z Południa, zaserwował fanom tegoż szlachetnego hobby kilka naprawdę interesujących pozycji.
By przybliżyć rozmiary i efekty autorkowej zabawy, zebrałem kilka ciekawszych propozycji z ubiegłego roku w całkiem obszerną acz niekompletną listę. Mam nadzieję, iż twórcy (mniej lub bardziej świadomie) pominiętych dzieł wybaczą mi to uchybienie lub wystosują odpowiednio ostrą notatkę nakazującą listę uzupełnić.
1. Waga ciężka - projekty wiodące prym pośród autorek, których twórcy z maniakalnym uporem dążą do w pełni profesjonalnego wydania:
- Pływ - groźne fantasy osadzone w inspirowanym starożytnym Rzymem świecie. Dotychczas udostępnione materiały zapowiadają polityczno-ekonomiczne roszady, mechanikę odporną na zakusy graczy i niewesoły świat wymarzony dla miłośników realistycznego antyku.
- Zły: Władza, Moc, Nieśmiertelność - czarcia walka o władzę, moc i nieśmiertelność we współczesnym nam świecie. Na początku roku mogliśmy podejrzeć nietypową mechanikę napędzającą ten system, kończone są prace nad poprawioną wersją drugiej edycji, a prognozowane gabaryty trzeciego podejścia pozwalają spodziewać się największej cegły w historii polskiego RPG.
2. Waga średnia - gry, których autorzy poświęcili zapewne olbrzymi kawał czasu, by przygotować solidne prezentacje dla potencjalnych odbiorców:
- Arch Inverted - potężni bohaterowie rozbijający się po barwnym i egzotycznym świecie. Półoficjalne demo zapowiada ostrą rodzimą konkurencję dla Exalted.
- Triangulis - wodno-parowy świat, ogarnięty apokaliptycznym chaosem. Świetne demo z niesamowitą okładką przybliża czytelnikom ten unikalny miks.
- Radvahad - kolorowe, staroszkolne podejście do tradycyjnego fantasy. Imponująca strona i reakcje wybranych na recenzentów demonstracyjnej wersji zapowiadają triumfalny powrót do dawnych lat.
- Nightfall - dramatyczny survival horror w świecie opanowanym przez hordy przerażających zombie. Udostępnione materiały szokują formą, świetnie wprowadzając w klaustrofobiczny klimat.
- DAMNVM - mroczne fantasy w spustoszonych wielką wojną krainach. 180-stronicowy podręcznik wypchany po brzegi niesamowitymi zdolnościami na pewno zaskoczy każdego.
3. Waga lekka - ciekawe zapowiadające się projekty lub efekty nekromantycznych zabiegów zdeterminowanych autorkowców:
- Dziedzictwo - gra "między romansem rycerskim a powieścią płaszcza i szpady", stawiająca na prawdziwie prawdziwe bohaterstwo.
- Tineya - nie-tak-bardzo-tradycyjne fantasy pełne duchów, nadnaturalnym istot, zakazanych miejsc i zdrowego rozsądku. Długo skrywane przed publiką przez Bractwo Wiecznego Płomienia.
- Essentia - agenci trzech planet stojący na straży olbrzymich cywilizacji, starający się utrzymać pokój i porządek przy pomocy zaawansowanej technologii i reaktywnej psioniki.
- Dead Echoes - dekadencki świat przyszłości zbierający się po wielkiej inwazji biotechnologicznego Roju, z masą zabawek dla futurystycznych militarystów i wielbicieli kosmicznych bitew.
- Virus - ekologiczna postapokalipsa pełna zmutowanych przez szalone wirusy istot.
- Starcraft RPG - gra luźno oparta na komputerowym hicie. Nowa wersja mechaniki zapewne zadowoli wszystkich fanów Q10.
- Illumination - szalona konfrontacja z nieogarnioną, nieprzewidywalną rzeczywistością. Gra przeznaczona dla bardzo specyficznej publiki.
- Wieszcz - naprawdę unikalna wizja postapokaliptycznej Polski.
- Entice - trudny do zaklasyfikowania system s-f, w którym główną osią zabawy jest igranie z kuszącą potęgą PSI.
- Avalon - gra osadzona w realiach popularnego angielskiego serialu Robin of Sherwood, z zapędami do przedstawienia pełni średniowiecznego świata.
- Kronika Lat i Zim - świat pełen heroicznych postaci i klimatycznej magii, bazujący na celtyckich mitach i wierzeniach.
- Ghost - realistyczny system do czysto-militarystycznych zastosowań.
- Trekt - kosmiczni rozbitkowie walczący o przetrwanie na wściekle zielonej i nieprzyjaznej planecie.
- Marine - żołnierskie życie w odległej przyszłości, pod władzą wszechmocnego i zaborczego kościoła.
- Nieboracy Dwa: Wybrańcy Octhulhopusa - nowa edycja humorystycznej gry fantasy, której bohaterowie toczą niekończące się zmagania z nienawistnym losem.
4. Poza matą - kolejne ofiary wydawniczych zawirowań:
- Trójca - zasnuty dymem i parą świat potężnych i skorumpowanych organizacji.
- Ścieżka - proste, przyjemne i bardzo tradycyjne fantasy.
5. Na stadionach:
Trendy - coraz więcej autorów opuszcza bezpieczne bajoro magii i miecza, decydując się na inne, mniej oblegane konwencje. Szczególną popularnością cieszą się światy quasi-historyczne, ekologiczna postapokalipsa oraz mroczno-zimne s-f "z delikatną nutką ironii i czarnego humoru". Większego znaczenia nabrała również wizualna strona zabawy, a rozsypujące się dokumenty i nieprzyjazne fora zastępowane są eleganckimi i przemyślanymi prezentacjami.
Studnia - obok wciągającego
Bagna wykopany został mini-portal poświęcony wyłącznie systemom autorskim, gdzie każdy można bezkarnie umieszczać swoje materiały: zapraszam do
Studni.
Mechaniki - rodzime
Q10 zostało wsparte nieoficjalnymi dodatkami, a ciekawej mechanicznej alternatywy powinien dostarczyć
Solar System z aktualnie tłumaczonej gry
The Shadow of Yesterday.
Nibykonkurs - w roku 2008 odbyła się tylko jedna edycja autorkowych zawodów, ale zebrała aż dziewięć prac i to pomimo nadzwyczaj trudnego zestawu haseł. Spośród nadesłanych propozycji szczególnie warto zapoznać się z grami
Mózg na Szynach i
Daemonspotting. Wszystkim recenzentom, którzy podjęli się trudnego zadania oceny i krytyki zgłoszonych prac, należą się ogromne podziękowania.
Pomoc - co prawda serwisy okołofantastyczne nie były w tym roku zbyt szczodre dla początkujących autorkowiczów, ale mimo wszystko można było znaleźć na ich łamach kilka ciekawych pozycji. Definitywnie na uwagę zasługuje kontynuacja Encowego cyklu
Światotworzenia oraz świetna ankieta
Czego brakuje Ci w systemach autorskich?, której wyniki są bardzo zaskakujące.
Oby rok 2009 był przynajmniej równie owocny jak miniony.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę