» Teksty » Inne » Erpegowe podsumowanie 2008: autorki

Erpegowe podsumowanie 2008: autorki

Erpegowe podsumowanie 2008: autorki
Rok 2008 okazał się być nadzwyczaj przyjazny dla autorkowych wichrzycieli, a oprócz olbrzymiej ilości luźnych pomysłów, kolaboracyjnych dramatów i materiałów na prawdziwe legendy, jak Dergast lub Cień z Południa, zaserwował fanom tegoż szlachetnego hobby kilka naprawdę interesujących pozycji. By przybliżyć rozmiary i efekty autorkowej zabawy, zebrałem kilka ciekawszych propozycji z ubiegłego roku w całkiem obszerną acz niekompletną listę. Mam nadzieję, iż twórcy (mniej lub bardziej świadomie) pominiętych dzieł wybaczą mi to uchybienie lub wystosują odpowiednio ostrą notatkę nakazującą listę uzupełnić. 1. Waga ciężka - projekty wiodące prym pośród autorek, których twórcy z maniakalnym uporem dążą do w pełni profesjonalnego wydania:
  • Pływ - groźne fantasy osadzone w inspirowanym starożytnym Rzymem świecie. Dotychczas udostępnione materiały zapowiadają polityczno-ekonomiczne roszady, mechanikę odporną na zakusy graczy i niewesoły świat wymarzony dla miłośników realistycznego antyku.
  • Zły: Władza, Moc, Nieśmiertelność - czarcia walka o władzę, moc i nieśmiertelność we współczesnym nam świecie. Na początku roku mogliśmy podejrzeć nietypową mechanikę napędzającą ten system, kończone są prace nad poprawioną wersją drugiej edycji, a prognozowane gabaryty trzeciego podejścia pozwalają spodziewać się największej cegły w historii polskiego RPG.
2. Waga średnia - gry, których autorzy poświęcili zapewne olbrzymi kawał czasu, by przygotować solidne prezentacje dla potencjalnych odbiorców:
  • Arch Inverted - potężni bohaterowie rozbijający się po barwnym i egzotycznym świecie. Półoficjalne demo zapowiada ostrą rodzimą konkurencję dla Exalted.
  • Triangulis - wodno-parowy świat, ogarnięty apokaliptycznym chaosem. Świetne demo z niesamowitą okładką przybliża czytelnikom ten unikalny miks.
  • Radvahad - kolorowe, staroszkolne podejście do tradycyjnego fantasy. Imponująca strona i reakcje wybranych na recenzentów demonstracyjnej wersji zapowiadają triumfalny powrót do dawnych lat.
  • Nightfall - dramatyczny survival horror w świecie opanowanym przez hordy przerażających zombie. Udostępnione materiały szokują formą, świetnie wprowadzając w klaustrofobiczny klimat.
  • DAMNVM - mroczne fantasy w spustoszonych wielką wojną krainach. 180-stronicowy podręcznik wypchany po brzegi niesamowitymi zdolnościami na pewno zaskoczy każdego.
3. Waga lekka - ciekawe zapowiadające się projekty lub efekty nekromantycznych zabiegów zdeterminowanych autorkowców:
  • Dziedzictwo - gra "między romansem rycerskim a powieścią płaszcza i szpady", stawiająca na prawdziwie prawdziwe bohaterstwo.
  • Tineya - nie-tak-bardzo-tradycyjne fantasy pełne duchów, nadnaturalnym istot, zakazanych miejsc i zdrowego rozsądku. Długo skrywane przed publiką przez Bractwo Wiecznego Płomienia.
  • Essentia - agenci trzech planet stojący na straży olbrzymich cywilizacji, starający się utrzymać pokój i porządek przy pomocy zaawansowanej technologii i reaktywnej psioniki.
  • Dead Echoes - dekadencki świat przyszłości zbierający się po wielkiej inwazji biotechnologicznego Roju, z masą zabawek dla futurystycznych militarystów i wielbicieli kosmicznych bitew.
  • Virus - ekologiczna postapokalipsa pełna zmutowanych przez szalone wirusy istot.
  • Starcraft RPG - gra luźno oparta na komputerowym hicie. Nowa wersja mechaniki zapewne zadowoli wszystkich fanów Q10.
  • Illumination - szalona konfrontacja z nieogarnioną, nieprzewidywalną rzeczywistością. Gra przeznaczona dla bardzo specyficznej publiki.
  • Wieszcz - naprawdę unikalna wizja postapokaliptycznej Polski.
  • Entice - trudny do zaklasyfikowania system s-f, w którym główną osią zabawy jest igranie z kuszącą potęgą PSI.
  • Avalon - gra osadzona w realiach popularnego angielskiego serialu Robin of Sherwood, z zapędami do przedstawienia pełni średniowiecznego świata.
  • Kronika Lat i Zim - świat pełen heroicznych postaci i klimatycznej magii, bazujący na celtyckich mitach i wierzeniach.
  • Ghost - realistyczny system do czysto-militarystycznych zastosowań.
  • Trekt - kosmiczni rozbitkowie walczący o przetrwanie na wściekle zielonej i nieprzyjaznej planecie.
  • Marine - żołnierskie życie w odległej przyszłości, pod władzą wszechmocnego i zaborczego kościoła.
  • Nieboracy Dwa: Wybrańcy Octhulhopusa - nowa edycja humorystycznej gry fantasy, której bohaterowie toczą niekończące się zmagania z nienawistnym losem.
4. Poza matą - kolejne ofiary wydawniczych zawirowań:
  • Trójca - zasnuty dymem i parą świat potężnych i skorumpowanych organizacji.
  • Ścieżka - proste, przyjemne i bardzo tradycyjne fantasy.
5. Na stadionach: Trendy - coraz więcej autorów opuszcza bezpieczne bajoro magii i miecza, decydując się na inne, mniej oblegane konwencje. Szczególną popularnością cieszą się światy quasi-historyczne, ekologiczna postapokalipsa oraz mroczno-zimne s-f "z delikatną nutką ironii i czarnego humoru". Większego znaczenia nabrała również wizualna strona zabawy, a rozsypujące się dokumenty i nieprzyjazne fora zastępowane są eleganckimi i przemyślanymi prezentacjami. Studnia - obok wciągającego Bagna wykopany został mini-portal poświęcony wyłącznie systemom autorskim, gdzie każdy można bezkarnie umieszczać swoje materiały: zapraszam do Studni. Mechaniki - rodzime Q10 zostało wsparte nieoficjalnymi dodatkami, a ciekawej mechanicznej alternatywy powinien dostarczyć Solar System z aktualnie tłumaczonej gry The Shadow of Yesterday. Nibykonkurs - w roku 2008 odbyła się tylko jedna edycja autorkowych zawodów, ale zebrała aż dziewięć prac i to pomimo nadzwyczaj trudnego zestawu haseł. Spośród nadesłanych propozycji szczególnie warto zapoznać się z grami Mózg na Szynach i Daemonspotting. Wszystkim recenzentom, którzy podjęli się trudnego zadania oceny i krytyki zgłoszonych prac, należą się ogromne podziękowania. Pomoc - co prawda serwisy okołofantastyczne nie były w tym roku zbyt szczodre dla początkujących autorkowiczów, ale mimo wszystko można było znaleźć na ich łamach kilka ciekawych pozycji. Definitywnie na uwagę zasługuje kontynuacja Encowego cyklu Światotworzenia oraz świetna ankieta Czego brakuje Ci w systemach autorskich?, której wyniki są bardzo zaskakujące. Oby rok 2009 był przynajmniej równie owocny jak miniony.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


996

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Przerzuciłem wzrokiem i jestem zmieszany. Trochę to zbyt niekonkretne, zbyt wyliczankowe. Radvahad, waga średnia? Triumfalny powrót? To okrutny żart, czy co?
W ramach Q10 można by wspomnieć o http://sites.google.com/site/howto q10/.
Gdzie SHOSA?

Tyle z doskoku...
13-01-2009 00:44
cactusse
    Tak wiem, pójdę do piekła...
Ocena:
+2
- Założyłem iż nikt nie przeczyta nudnego wykładu o autorkach, wolę więc zaszokować nieuważną publikę gabarytami

- Tak, przemyciłem kilka żartów pomimo czujnego oka redaktora (któremu dziękuję za korektę, uprzyjemnienie ew. lektury, dodanie linków oraz przyjazne formatowane)

- Tyle roboty poszło w Radvahada, iż nie wypada nie oddać autorom honoru

- Ależ wspomniałem o Waszych Q10-ciowych zakusach (gwoli ścisłości, w oryginale żadnych linków nie było - fani trafią)

- SHOSA padła lub hibernuje (brak wyraźnej aktywności w 2008 roku)

- Jestem miłośnikiem wyliczanek (nie widać ?)

- Brak konkretów [confused-smiley-goes-here] ?

Tyle z zaskoczenia...


;-)
13-01-2009 01:13
8536

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Przydalyby sie linki do autorek. Z wyliczanki, bardzo fajnie zrobionej zreszta, wynika, ze wiekszosc ma pokazna ilosc stron i jest gdzies umieszczona.
13-01-2009 02:16
Onslo
   
Ocena:
+2
"gwoli ścisłości, w oryginale żadnych linków nie było - fani trafią)"

Niech ktoś powie, że to jest żart?
13-01-2009 02:47
KRed
   
Ocena:
0
Coś jest nie tak z linkiem do "Studni".

A zestawienie ciekawe, i momentami zabawne. O kilku grach nie wiedziałem wcześniej.

Radvahad zdecydowanie słusznie przypisany do wagi średniej (zawodnik kiepski, ale utuczony ponad normę), chociaż znokautowano go zanim się wtoczył na ring.
13-01-2009 03:04
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A "Viaticum", choć nie jest zbyt mocno lansowany, powolnymi kroczkami poszerza się i jest dopracowywany pod względem takich bzdur jak czary czy bestiariusz. Co prawda świat nie jest prawie wcale opisany, brakuje ilustracji, strony internetowej i właściwie to pewnie w 2010 rozpoczną się dopiero jakieś betatesty, ale pod koniec stycznia mam nadzieję ukazać w pełni skończoną kartę postaci : )
13-01-2009 07:02
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Onslo - niestety, miałem podobne obawy; ostatecznie dodałem linki do części podsumowującej, ale same systemy pozostawiłem w formie wyliczanki.

cactusse - Najlepiej będzie, jeśli podrzucisz mi po prostu odnośniki do poszczególnych systemów - uzupełnienie o nie tekstu nie będzie żadnym problemem, tak jak i dodanie jednego czy dwóch opisów, gdyby była taka potrzeba.

paskud - dzięki, link już poprawiony - zabrakło w nim "http".
13-01-2009 11:36
Darken
   
Ocena:
+2
"ekologiczna postapokalipsa pełna zmutowanych przez szalone wirusy istot."
Mój faworyt. Wyobrażam sobie takiego Virusa, który zanosi się opętańczym śmiechem. Głaszcząc kota, zastanawia się, co i kogo by tu jeszcze zmutować.
13-01-2009 12:23
beacon
   
Ocena:
0
SHOSA czeka na lepsze czasy. A tak serio, zająłem się trochę innym projektem z poletka erpegowego i na niego poświęcam całą energię autorkową. Ale projekt cały czas jest i choć nosi znamiona heartbreakera, to chyba kiedyś na serio powstanie, ale wtedy pewnie zawiedzie oczekiwania tych, którzy czekali.
13-01-2009 12:45
Omlet
   
Ocena:
0
Nie ma to jak defetyzm :D
13-01-2009 12:54
cactusse
    Brak linków jest by design
Ocena:
0
Osobiście, wolałbym nie zamieniać tego artykuliku w odnośnikową farmę z różnych powodów.

Np. cześć linków zapewne uległaby dezaktualizacji bardzo szybko, część prowadziłaby do postów na różnych czasami nieprzyjemnych forach ;-), część wskazywałaby na materiały jeszcze nie przeznaczone dla powszechnej konsumpcji, cześć niestety posyłałaby w pustkę, etc.

Ot, tradycyjne autorkowe problemy... ;-)
13-01-2009 13:43
996

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ok teraz już nie z doskoku tylko z przysiadu ;-)

Jako spis funkcjonuje nieźle widać ile jest pozycji, można się domyślić, na które warto by rzucić okiem. Szczególnie interesujące jest jak różnie widać pewne systemy kiedy widzi się je powierzchownie a bardziej "od środka". Myślę, że niektóre pozycje z tej listy mogą z czasem zaskoczyć i rozczarować.

@Beacon - a czym się teraz zajmujesz? Co do SHOSY to istotnie ostatnie pomysły jakie pamiętam odchodziły od tego kierunku który mi się podobał, więc może jeśli pociągnę dalej kampanię He30es to stworzę z tego drobnego RPGa i/lub wariant Q10.
13-01-2009 15:45
Kot
   
Ocena:
0
szalone wirusy
Mwahahahahahah... ROTFL!
13-01-2009 16:40
beacon
   
Ocena:
0
@Craven
Tajemnica, serio ;p

A jak masz pomysł, to wojuj. Chociaż dla mnie autorka z nie-autorską mechaniką to autorka niepełnoprawna i gorsza, nie umniejszając pracy, którą też trzeba włożyć w adaptację (czasem więcej, niż w napisanie mechy od nowa). Sory ;/
14-01-2009 23:13
996

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Luz :) tu nie chodzi o jakieś wielkie ambicje tylko o dostarczenie narzędzia - a nóż się komuś przyda. No more, no less.
14-01-2009 23:24

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.