Erpegowe podsumowanie 2008: 7th Sea

Autor: Julian 'Mayhnavea' Czurko

Erpegowe podsumowanie 2008: 7th Sea
Rok 2008, a konkretnie jego ostatni kwartał, był chyba najlepszym w historii działu. We wrześniu subsystem 7th Sea został oficjalnie reaktywowany po prawie półtorarocznym stanie zawieszenia. Nowym szefem redakcji został Andrzej 'Ainsel' Kołodziejczyk, który pisał pierwsze artykuły. Do ekipy dołączyła Kamila 'Faviela' Zalewska, która zajęła się pisaniem artykułów oraz korektą, na współpracę edytorską zgodziła się także Joanna 'Ysabell Moebius’ Filipczak.

Miesiąc później nadeszła kolejna fala zmian, kiedy sam dołączyłem do redakcji. Wspólnie postanowiliśmy, że rozruszamy dział i rzucimy wyzwanie faktowi, że 7th Sea jest w zasadzie martwym systemem. Jest martwy, jeżeli nie ma graczy ani nowych materiałów, zarówno fanowskich, jak i oficjalnych. Postanowiliśmy zmienić tę sytuację, wprowadzając cykle aktualizacji, poświęcone wpierw nacjom, a potem stowarzyszeniom ze świata gry. Jako kluczem posłużyliśmy się kolejnością wydawania podręczników, gdyż w naszych planach było także tłumaczenie co ciekawszych ich fragmentów.

Ustalenie dalekosiężnego planu pomogło skoordynować kolejne działania. Do redakcji dołączył Aleksander 'Drachu' Ryłko, który zajął się przekładem tekstów z oficjalnych podręczników, a także Jarosław 'WieszKto' Włodarczyk, który wziął na siebie zadanie przebudowy i koordynacji forum. W ten sposób powstała ekipa, która zajęła się wszystkimi aspektami funkcjonowania działu, zarówno od strony publikacji materiałów, jak i organizacji przestrzeni do dyskusji dla czytelników.

Pierwszym zadaniem, jakiego sie podjęliśmy, były "jesienne porządki" w naszym dziale. Gruntownie przerobiliśmy panel menu na stronie głównej sortując artykuły w nowych kategoriach, zaktualizowaliśmy zakładkę redakcyjną zgodnie z ogólnosystemowymi zasadami i zaimplementowaliśmy bazę not, która jest systematycznie rozbudowywana. Wisienką na torcie było zaprojektowane przez Sebastiana 'lucyfera.' Skuzę logo działu 7th Sea, które zwieńczyło proces tworzenia naszej "marki".

Estetyka i rozpoznawalność to nie wszystko, najważniejsza jest jakość publikowanych tekstów. Największym problemem, z jakim musieliśmy się uporać, był fakt, że linia 7th Sea została zarzucona nie tylko w Polsce, lecz także przez samo wydawnictwo AEG, które przerzuciło się na serię Swasbuckling Adventures. Po długiej wymianie e-maili udało się pokonać tę przeszkodę. Dyrektor AEG, John Zinser, wyraził zgodę na to, żeby w naszym serwisie ukazywały się tłumaczenia wybranych fragmentów oficjalnych podręczników, a także żebyśmy używali oficjalnych grafik podręcznikowych przy publikowaniu fanowskich PDF-ów.

W ten sposób od reaktywacji działu opublikowaliśmy ponad trzydzieści rozmaitych artykułów, w tym nasze materiały do 7th Sea, tłumaczenia Szkół Szermierczych, nowych Zasad Magii, Zalet i Zaszłości, garść almanachów oraz recenzje dodatków. Do inicjatywy dołączyło się także dwie osoby piszące artykuły: Magdalena 'MEaDEA' Reputakowska i Oskar 'Fenran' Usarek, wsparli nas także ilustratorzy: Mateusz 'night-wind' Bielski, Aleksandra 'Feanris' Cybulska, Maria 'Markal' Görlich, Urszula 'akito' Kuczyńska, Marta 'Denae' Matyjewicz i Jakub 'Doktor Gurgul' Oleksów.

Za największy sukces tego roku uznać możemy nie to, co udało nam się zrobić w dziale, ale to, że przyciągnęliśmy grupę stałych czytelników. Z jednej strony ciepłe słowa dają satysfakcję, z drugiej zaś krytyka pomaga się rozwinąć i dostosowywać do czytelniczych potrzeb, zaś sama obecność dopinguje do dalszej pracy, za co bardzo dziękujemy.

Wchodząc w nowy rok mamy nadzieję, że uda nam się utrzymać podobne tempo, a także że nasze publikacje pozostaną na dobrym poziomie. Trzymamy też kciuki, żeby grono naszych czytelników, tak jak i grono redakcyjne, powiększało się. Naszym celem jest sprawienie, żeby 7th Sea było systemem lubianym, często wybieranym przez Mistrzów Gry i graczy oraz chętnie omawianym w Internecie i na konwentach. Jeżeli tak się stanie w zadowalającym stopniu, przyszłoroczne podsumowanie będzie równie optymistyczne.