» Teksty » Inne » Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Erpegowe podsumowanie 2007: autorki


wersja do druku

Autorkowy rok 2007: Obiecująco

Redakcja: Tomasz 'kaduceusz' Pudło

Erpegowe podsumowanie 2007: autorki
Koniec roku jest zawsze porą podsumowań, które nie omijają sceny systemów autorskich. Twórcy-amatorzy w dalszym ciągu projektują swoje gry, komentują cudze, wykłócają się na forach i chwalą się na blogach. Polska scena autorkowa w dalszym ciągu żyje i ma się dobrze.

Jej główną ostoją jest w dalszym ciągu autorskie.fora.pl – forum, które nieuchronnie i z uporem rozpędzonej lokomotywy przybliża się do osiągnięcia okrągłego pułapu dziesięciu tysięcy zamieszczonych postów. W ubiegłym roku, a zwłaszcza w drugiej jego połowie, dało się zauważyć przypływ nowych twarzy, które aktywnie włączyły się w budowę autorkowej społeczności.

Jednocześnie z napływem nowych użytkowników i kolejnymi dyskusjami na temat tworzenia nowych gier, zaczął coraz mocniej rysować się podział na zwolenników podejścia tradycyjnego i indie. Obecnie w dobrym tonie jest zaznaczyć we wstępie prezentacji swojej gry, czy ma ona być oparta na klasycznych, czy też zupełnie nowatorskich rozwiązaniach. Jednocześnie zupełnie nowomodne pomysły zaskarbiły sobie wśród autorkowców na tyle duże uznanie, że nie są traktowane jako coś gorszego. Stawia się je wreszcie na równi, przeznaczone są po prostu dla innego typu odbiorcy. To dobry znak, który można dostrzec również poza sceną autorkową – w całym internetowym środowisku graczy.

W roku 2007 odbyły się dwie edycje Nibykonkursu na system autorski w tydzień. Dziewiąta, która rozegrana została w czerwcu, okazała się zupełnie rekordową: nadesłano aż dziesięć prac, z których wiele zostało ciepło przyjętych. Szkoda, że jubileuszowa, dziesiąta edycja nie dopisała tak jak jej poprzedniczka. Rozegrana naprędce w okresie świąteczno-sylwestrowym okazała się dyskretnym niewypałem (tylko pięć prac). Miejmy nadzieję, że kolejnym razem będzie już lepiej.

Nie zanotowałem w ubiegłym roku pojawienia się dobrej, ukończonej autorki, która zrobiłaby co najmniej tak wielką furorę jak legendarne nibykonkursowe Na ratunek Marsowi!. Jednakowoż wart odnotowania jest projekt Triangulis – morska pre-apokalipsa fantasy z zadatkami na solidną, pełnokrwistą autorkę utrzymaną w klasycznym stylu. Jak oczko w głowie swoich autorów dojrzewa i ma nadzieję ujrzeć światło dzienne drukiem. A właśnie, drukiem...

Na amatorskie poletko polskich autorkowców wparowało nowe wydawnictwo, CK Group, potem przemianowane na CKGames. Wzbudziło ono bardzo ambiwalentne uczucia wśród autorkowej braci. Wydawca ten jest jednak nadzieją na spełnienie snów twórcy-amatora, który marzy o wydaniu swoich gier na papierze. A kto wie, może nawet uda mu się na tym zarobić parę groszy? Byłoby świetnie, ale nie mówmy hop, póki CKGames nie przeskoczy wysokiego muru zwanego polskim rynkiem gier fabularnych, któremu do epitetów „prężny” i „obiecujący” zdecydowanie daleko.

W zakończonym nie tak dawno roku 2007 scena autorkowa wzrastała i kwitła. Nie obrodziła jeszcze w pełnowymiarowe owoce, ale obiecała wiele na przyszłość. Oby wszystko dalej rozwijało się i nie obumierało. I oby dalej chciało nam się pisać, komentować, chwalić i kłócić.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


Shakaras
   
Ocena:
0
:D nono moje ulubione forum na ktorym strasze mechanika mackowata ludzi :D
11-01-2008 16:09
iron_master
    Średnie
Ocena:
0
Spodziewałem się przypomnienia i wzmanki o indie, szczególnie tych tumaczonych przez Darkena i Mar_cusa, które były chyba pierwszymi tłumaczonymi indie w Polsce (a przynajmniej odniosłem wrażenie, że dotarły do większej liczby osób).
IMO tematyka indie najlepiej pasuje właśnie do podsumowania autorkowego.
11-01-2008 16:17
arthas40
    O
Ocena:
0
Jest i wzmianka o Triangulisie. :) Jest mi naprawdę miło, dzięki.
11-01-2008 16:27
beacon
   
Ocena:
0
@iron_master
Indiańce z zachodu są poza obszarem zainteresowań autorkowców raczej. Tłumaczenia by Draken i Mar_cus mogą znaleźć się w idnie'owym podsumowaniu roku, ale nie w autorkowym IMO.

Pozdrawiam i dziękuję,
jk
11-01-2008 16:45
iron_master
   
Ocena:
0
Wiem, ale myślałem, że je się tu wciśnie, skoro to ma być ostatnie podsumowanie.

Przy okazji - pod koniec roku pojawiła się informacja o nowym systemie SF, czyli Core.
11-01-2008 16:57
beacon
   
Ocena:
0
Będzie wydany przez profesjonalne wydawnictwo, więc jest raczej poza sferą zainteresowania autorkowca. Samo wydawnictwo, owszem, bo to jakaś furtka do wydania. A co wydawnictwo jak na razie wypuszcza - to inna bajka.
11-01-2008 16:59
Shakaras
   
Ocena:
0
arthas ty nam tu lepiej powiedz kiedy :D bedzie demo ;>
11-01-2008 17:15
SolFar
    Heh
Ocena:
0
"które nieuchronnie i z uporem rozpędzonej lokomotywy przybliża się do osiągnięcia okrągłego pułapu dziesięciu tysięcy zamieszczonych postów."

Fajny synonim zdania: od zastoju do zastoju

"Będzie wydany przez profesjonalne wydawnictwo"

To czemu to wydawnictwo jest wymienione w tekście, a gra już nie? Jeśli to niby furtka do wydania równie dobrze możemy wymieniać inne wydawnictwa. Oczywiście, wydać gre u innych pewnie będzie trudniej, ale przecież się da :>

"Rozegrana naprędce w okresie świąteczno-sylwestrowym okazała się dyskretnym niewypałem (tylko pięć prac). Miejmy nadzieję, że kolejnym razem będzie już lepiej."

Ciekawe. Zajrzałem na listę gier z porzednich edycji i wynika z tego, że dość spora ich liczba to niewypał.

Sam art to raczej "Beaconowe podsumowanie autorkowego roku" (I szczerze nadaje się conajwyżej na bloga). Czemu nie ma chociażby wspomnienia o rewelacyjnych mapach do pływu? Podsumowanie powinno zawierać info o rozpoczętych projektach, czy trwających itp. Tego roku ruszyła też planeta autorskich o ile się nie myle? Nowa strona złego i zapowiedz nowej edycji? Szabel ostatnio przypominał o terranach do starcraft rpg itp. itd.
11-01-2008 17:34
beacon
   
Ocena:
0
Selekcja materiału do tak krótkiego tekstu (z założenia zwięzłego) to sprawa oczywista i zupełnie zależna od autora. Ja wybrałem taki klucz, jaki wybrałem. A co do CKG - opisałem komentarz wcześniej dlaczego tak a nie inaczej, więc czytaj zanim skomentujesz.

Pierwszej części Twojej wypowiedzi nie rozumiem.

Co do porażek Nibykonkursu - spodziewaliśmy się lepszego wyniku, tyle. Wiele edycji było bezpłodnych, to fakt.

A wymagania na zasadzie "czego nie ma tego, a czego nie ma tamtego" można sobie darować, bo nigdy nie da się napisać o wszystkim, co by takich malkontentów ukontentowało. Zwłaszcza w krótkim podsumowaniu najważniejszych rzeczy.

A "mapy do Pływu" to naprawdę mało istotna informacja - według mnie niegodna wzmianki. Ja narysowałem sobie mapki do pięciu gier w tym roku, a ktośtam zaprojektował okładkę zeszytu z mechami ze swojej gry. Super wydarzenia ;)
11-01-2008 17:53
SolFar
   
Ocena:
0
"więc czytaj zanim skomentujesz."

Ty też: " Jeśli to niby furtka do wydania równie dobrze możemy" wyrażnie tu piję do wcześniejszego komentarza.

"Selekcja materiału do tak krótkiego tekstu (z założenia zwięzłego) to sprawa oczywista"

Zeby to jeszcze dobra selekcja była.

"A wymagania na zasadzie "czego nie ma tego, a czego nie ma tamtego" można sobie darować, bo nigdy nie da się napisać o wszystkim, co by takich malkontentów ukontentowało. Zwłaszcza w krótkim podsumowaniu najważniejszych rzeczy."

Nie nie można sobie darować. Poprzednie podsumowanie na polterze w całkiem zgrabny sposób przedstawiały sukcesy i porażki danego systemu. Temu brakuje sporo do ich poziomu.

"A "mapy do Pływu" to naprawdę mało istotna informacja - według mnie niegodna wzmianki. Ja narysowałem sobie mapki do pięciu gier w tym roku, a ktośtam zaprojektował okładkę zeszytu z mechami ze swojej gry. Super wydarzenia ;)"

Pływ: Duża ilość materiałów, które wyszły do systemu w ciągu roku. Bardzo dobra strona systemu. B. Dobre grafiki. Czemu, więc Triangulis (bez urazy dla twórców) jest wymieoniony, a nie Pływ?
11-01-2008 18:07
beacon
   
Ocena:
0
Bo Triangulis to obiecująca w moim przekonaniu gra na przyszłość, więc ją subiektywnie wybrałem.

Inne podsumowania miały jeden system do podsumowania. Ja mam całą scenę, więc albo piszę o wszystkim (czemu bym nie podołał, bo to masa materiału), albo zawężam się do najważniejszych moim zdaniem rzeczy. Wybrałem to drugie.
11-01-2008 18:19
~Anonim

Użytkownik niezarejestrowany
    ...
Ocena:
0
Jednym słowem - opisałeś jakie to masz super forum i jaką znajomi super gre robią... Bajer podsumowanie. I że takie coś Redakcja poważnego portalu puszcza...
11-01-2008 18:24
Jeremiah Covenant
   
Ocena:
0
Z tego co się orientuję, to Pływ należy do tych poważniejszych rzeczy.
11-01-2008 19:09
SolFar
   
Ocena:
0
"Bo Triangulis to obiecująca w moim przekonaniu gra na przyszłość, więc ją subiektywnie wybrałem."

I do subiektywnych wpisów masz bloga. Pisząc na strone poltera mogłeś przyjąć jakieś obiektywne kryteria wyboru obiecującej gry do podsumowania.

"albo zawężam się do najważniejszych moim zdaniem rzeczy. Wybrałem to drugie."

To co z planetą autorskich? Czemu nie ma o niej wzmianki? To jest ważna rzecz z punktu widzenia autorkowców. W końcu została podjęta inicjatywa w celu stworzenia strony, która w pewien sposób unifikuje twroców autorek - nieważne na jakim forum/portalu się udzielają.

11-01-2008 19:10
cactusse
   
Ocena:
0
2007 rok nie był znowu taki zły dla autorskich wojaży ;-) . Niech tylko spojrzę do notatek ...


1. Pojawiły się nowe projekty (zwykle w postaci postów typu "co sądzicie o ...", "mam taki pomysł ...", "nad takim czym ostatnio siedzę ...") :

Piętno RPG
Shinobi XXI
Unknown (by Yen Liu)
Róg
Faerules
BTS
Heartbeat
Beyond 2012
Ottoliar
Necroshock
Hibernatus
Ghost
Warlords
Dwa Światy
Angeliada
DayNight
Dragon Story RPG
Granica
Izamal
Atiesh
La Belle Epoque
Alternative
Utheria
Ori Artis Templaris
Wannabe Anarchist Project
Mitologia
Technomancer
FlashFang
Spellcaster
Second Storm
Tamriel
Prochem i Magią


2. Pewne projekty wyskoczyły solidniej przez publikę (dodatkowe info w postaci bloga, forum, strony, etc.) :

StarQuest
Triangulis
Dead Echoes
Aikon
Zły (Trzecia Edycja)
Skruszone Krainy
Arx
Drobniaki
Ja Hiphopowiec RPG
Iver
Cztery Ludy
Trójca
Metropolis
Nieznane Światy
Frontier


3. Coś plumkneło w dotąd uśpionych projektach :

Ukraina w ogniu czyli Cztery szable
S.A.M
Wirus
Corona Regni Poloniae
Krzyżowiec
Naznaczeni
Perihelion
Ścieżka


4. Solidne informacje, dodatki, itp. ukazały się do takich pozycji :

Delta Factor
Arch Inverted
Cień z Południa
Golem
Kamienie
Nieboracy (Druga Edycja)
Ultimate Gobo Killer
Pływ
SHOSA
KaduFATE
Hail to the king, baby!


5. Mniej lub bardziej ale ukończone i w jednym kawałku :

Absolute Destiny Apocalypse
Łowcy Mroku / Cienia
Primetime Rzyg Adventures
Mission Rush
FATEout LITE
Głosy
FAM
Pentagram
Tyrania Czterech Żywiołów
Götterdämmerung
Więzienie
This is Iiiiceland!
Landnamabok
Wyspa Tysiąca Wież
Wrota Niebios
Dzieci Starszych Bogów
Demony Elseland
MIASTO
Dobry czas na umieranie
Schneeout
Kufer Chana
Mur
Egzekutor


6. A z ogólnych :

Powstała Planeta Autorskich
Gobas przeniósł się (albo nadal przenosi ;-) ) w nowe miejsce
Aleja Fantasy została zamknięta

EDIT :
Uzupełniono brakujące
11-01-2008 21:05
Jeremiah Covenant
   
Ocena:
0
Niezła lista, podziwiam.
11-01-2008 21:25
beacon
   
Ocena:
0
Niezła lista, ale o solidnych dodatkach/informacjach do SHOSY nic nie wiem, a chyba powinienem ;P
11-01-2008 22:39
cactusse
   
Ocena:
0
SHOSA: Głos Londynu - cztery solidne wpisy na blogu, czerwiec/sierpień 2007 ;-)
11-01-2008 22:53
beacon
   
Ocena:
0
Nie wiedziałem, że to coś solidnego ;P Dzięki za wspomnienie ;)
11-01-2008 23:14
Qball
   
Ocena:
0
Powiem tylko tyle że częśc wymienionych przez cactusse projektów nie zasługuje nawet na miano chłamu. Choćby tendencyjny do bólu i nieśmieszny "Hip hopowiec RPG".
12-01-2008 00:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.