» Teksty » Inne » Eclipse Phase Podręcznik Główny – Ekwipunek III

Eclipse Phase Podręcznik Główny – Ekwipunek III


wersja do druku

Nanotechnologia, zwierzęta, oprogramowanie

Redakcja: Mateusz B. 'Maestro' Paszun, Matylda 'Melanto' Zatorska

Eclipse Phase Podręcznik Główny – Ekwipunek III
Tłumaczenie oryginalnego tekstu autorstwa Larsa Blumensteina, Roba Boyle, Briana Crossa, Jacka Grahama oraz Johna Sneada

Standardowa technologia użytkowa

Poniższe urządzenia są powszechnie używane i mogą być dostępne w prawie każdym habitacie. Niemal wszyscy w Eclipse Phase posiadają je lub znają kilka osób, które z nich korzystają.

Ekto: Ekto to zewnętrzna wersja bazowych meshmodów bez sensorów medycznych. Te kolorowe urządzenia służą jako meshowy terminal, PDA, lokalizator, kamera i telefon. Są giętkie (często nosi się je jako bransolety), odporne na kurz, samoczyszczące i mogą być ustawiane tak, by ekran był większy. Mogą wytwarzać hologramy i są zazwyczaj wyposażone w bezprzewodowe okulary lub soczewki kontaktowe i dekoracyjne kolczyki, zapewniając użytkownikowi dostęp do RR. Zważywszy na wszechobecność meshmodów, ekta są coraz rzadsze, lecz wciąż używają ich biokonserwatyści,ludzie bez implantów i ci, którzy wolą korzystać z Mesha poprzez urządzenia zewnętrzne ze względu na bezpieczeństwo. [Niski]

Projektory holograficzne: Te urządzenia służą do wyświetlania ultrarealistycznych, trójwymiarowych obrazów i filmów. Z odległości (+20 metrów) hologramy takie trudno odróżnić od prawdziwych obrazów, ale z bliska jest to prostsze (+20 do testu Percepcji). Hologramy nie wyświetlają się w innym spektrum niż światło widzialne, więc postaciom z usprawnionym wzrokiem łatwo je zidentyfikować. [Niski]

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Buty mikrograwitacyjne: Obuwie wyposażone w rzepy i/lub system magnetyczny, pozwalające użytkownikowi na "normalne" chodzenie w mikro- i zero-G. [Trywialne]

Przenośne sensory: Mały i przenośny system sensoryczny. Typ sensora musi zostać zdefiniowany (np. podczerwień, lidar, radar, promienie x). Połączone systemy są dostępne także w cenie kumulowanego kosztu. [Średni]

Smart ubranie: Smart ubranie może zmienić swój kolor, fakturę, a nawet krój. Wystarczy tylko minuta lub dwie, by zmieniło się z solidnego kombinezonu w suknię wieczorową lub replikę biznesowego garnituru. Może także zakamuflować nosiciela, dodając mu bonus +20 do testów Infiltracji, by uniknął zauważenia tak długo, jak się nie rusza lub chodzi powoli lub dopóki jest w pełni przykryty albo używa skóry kameleona. Jeśli postać nie jest w pełni zakamuflowana lub porusza się szybciej, zredukuj modyfikator do +10. Smart ubranie reguluje także temperaturę użytkownika, pozwalając postaci na komfort życia w zakresie od -40 do +70 C. [Niski]

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Smart skafander kosmiczny: Działa jak zwykłe smart ubranie, może się także przemienić w lekki skafander kosmiczny. Ponadto zapewnia Wartość Pancerza 2/4. [Średni]

Oksy: Oksy to okulary usprawniające wizję. Zapewniają one dane sensoryczne przekazywane prosto do głowy postaci za pośrednictwem bazowych meshmodów, choć alternatywne, „zwykłe” wyświetlanie jest dostępne dla biokonserwatystów i postaci bez implantów. Oksy rozszerzają widzenie o częstotliwości od teraherców do promieni gamma. Oksy posiadają emiter promieni t, lecz korzystanie z promieni rentgenowskich lub gamma wymaga osobnego emitera, gdyż żadne z tych promieniowań nie jest powszechne wewnątrz habitatów lub w innych bezpiecznych środowiskach. Oksy posiadają możliwość 5-krotnego powiększenia i zapewniają bonus +10 do wszelkich wizualnych testów Percepcji. [Niski]

Narzędzia: Narzędzia występują w zestawach (mobilne), zakładach (zmieszczą się w dużym pojeździe) i fabrykach (wielkie, niemobilne). Każdy zestaw ma przypisaną określoną umiejętność, taką jak Inżynieria Stosowana: Elektronika lub Inżynieria Stosowana: Pojazdy Naziemne. [Niski (Zestaw), Wysoki (Zakład), Drogi (Fabryka)]

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Nanozoryk: To poręczne narzędzie posiada wyspecjalizowany generator nanobotów. W swojej podstawowej formie nanozoryk ma kształt i rozmiary dużego długopisu. Może jednak zamienić się w prawie każde narzędzie: klucz, nóż, śrubokręt z silniczkiem, szlifierkę lub parę szczypiec. Niektóre tanie nanozoryki zostały przystosowane tylko do konkretnych zadań, takich jak gotowanie lub przetrwanie w dziczy, lecz droższe modele mogą stać się prawie każdym narzędziem. Nanozoryki są zazwyczaj kontrolowane mentalnie, przy użyciu bazowych meshmodów postaci. Postaci bez takich implantów mogą je kontrolować przy pomocy komend głosowych i sterowania ręcznego. Postaci korzystające z nanozoryka otrzymują modyfikator +10 do naprawiania i modyfikowania urządzeń, otwierania zamków, rozbrajania systemów alarmowych i pierwszej pomocy. [Niski]

Wizjery: Te małe i zaawansowane technicznie okulary posiadają wszystkie cechy oksów i dodatkowo zapewniają 50-krotne powiększenie powiększenie. Są także wyposażone w mikrofon kierunkowy, który zwiększa 50-krotnie dźwięki z kierunku, w którym zwrócone są wizjery. Zapewniają użytkownikowi bonus +30 do wszelkich testów Percepcji związanych z wzrokiem lub słuchem względem kierunku, w którym są zwrócone. Ten bonus nie łączy się z bonusem z innym sprzętem lub usprawnieniami. [Niski]

Nanotechnologia

Nanotechnologia to precyzyjne manipulowanie materią na poziomie atomowym, zazwyczaj korzystające z milionów mikroskopijnych nanomaszyn. Przemieniła ona proces wytwarzania, zapewniając nowe technologie i materiały. Nadejście nanofabrykacji – budowania przedmiotów od poziomu molekuł – zmieniło ekonomię, pozwalając ludziom po prostu stworzyć to, czego potrzebują, z podstawowych surowców.  To dyscyplina, która wciąż się rozwija, jednak posiada pewne ograniczenia. Choć TITANi stworzyli samoreplikujące się nanoroje ze zdolnością przemienienia lub niszczenia wszystkiego dookoła, takie technologie dalej pozostają poza zasięgiem transludzkości.

Bazowa nanotechnologia

Bazowa nanotechnologia jest coraz szerzej używana w Układzie Słonecznym, służąc już od dekad jako główna metoda tworzenia. Nanoboty bazowej nanotechnologii są produkowane z myślą o delikatnych i specjalnie zaprojektowanych środowiskach, takich jak wnętrza maszyny obfitości lub tuby uzdrawiającej i nie mogą działać poza nimi.

Tuba uzdrawiająca

Tuby uzdrawiające były pierwszym przykładem stosowania nanotechnologii w medycynie i pozostają najpotężniejszymi medycznymi urządzeniami w powszechnym użyciu. Mogą one wyleczyć każdą chorobę i uraz, z wyjątkiem najgroźniejszych nanoplag. Jeśli pacjent trafi żywy do tuby, nie tylko przetrwa, ale także wynurzy się z niej bez choćby blizny. Tuba uzdrawiająca może, dysponując odciętą głową (jeśli została ona wcześniej ustabilizowana przy użyciu medyszyn lub nanotechnologicznej pierwszej pomocy), zregenerować całe ciało. Jeśli ciało lub medyczna dokumentacja pacjenta zawiera informacje na temat jego implantów, bioware lub zaawansowanej nanotechnologii, wszystkie te modyfikacje także zostaną w pełni odtworzone.

Niewielu ludzi odnosi rany na tyle poważne, by potrzebowali tuby uzdrawiającej. Większość z nich jest wykorzystywana jako szybki i łatwy sposób na korzystanie z bodysculptingu lub instalowanie implantów i bioware. Tuby uzdrawiające wykorzystują wyspecjalizowane nanomaszyny, by zmienić ciało pacjenta lub zintegrować implanty albo bioware. Jedną z zalet stosowania tego urządzenia jest to, że nie potrzeba dodatkowego czasu leczenia – użytkownik opuszcza tubę i jest w pełni zdrów, z nowym usprawnieniem. Każdy szpital, klinika, sklep z morphami i punkt usprawnień mają po kilka tub uzdrawiających. Czas potrzebny do skorzystania z tuby zależy od skali obrażeń, które są leczone lub znaczenia modyfikacji, jak zanotowano w Tabeli Tuby Uzdrawiającej. [Wysoki]

Tuba uzdrawiająca

Obrażenia

Czas leczenia

Leczenie normalnych obrażeń dla postaci, która odniosła 3 lub mniej ran.

2 godziny na ranę (min. 1 godzina dla 0 ran)

Regeneracja dużych części ciała jak noga lub ręka lub uleczenie umierającej postaci albo postaci, która odniosła 4 rany.

12 godzin na ranę

Regeneracja postaci którą wprowadzono w śpiączkę, by uniknąć śmierci, lecz która jest raczej w dobrej kondycji fizycznej.

1 dzień na ranę

Regeneracja martwej postaci wprowadzonej w śpiączkę, która straciła większość swojego ciała.

3 dni na ranę

Usprawnienia

Mniejsze implanty i bioware, małe zmiany kosmetyczne takie jak modyfikacje koloru skóry, oczu lub włosów, małe zmiany kształtu twarzy lub tłuszczu w ciele

1 godzina

Duże implanty mózgu i neuronalne, nanoware lub bioware, zmiana płci, zmiana wzrostu o nie więcej niż 5 % lub wagi o nie więcej niż 20 %.

12 godzin

Duże zmiany fizyczne, takie jak dodawanie dodatkowych kończyn lub radykalne zmiany wagi i wzrostu.

3 dni

Nanodetektory

Nanodetektory to małe urządzenia, które wsysają powietrze i mikroodłamki w celu skanowania i wykrywania nanobotów. Zważywszy na to, że są one tak małe, liczba nanobotów w otoczeniu ma bardzo duży wpływ na sukces. Nanodetektor ma bazową umiejętność szukania o wartości 30 dla wyszukiwania nanobotów, modyfikowaną o +30 jeśli aktywny nanorój jest obecny, -0 jeśli nanorój był ostatnio aktywny i -10 dla wykrycia nanobotów poza rojem. Kiedy nanobot zostanie wykryty, może zostać przeanalizowany przez użytkownika lub AI nanodetektora (który ma Naukę: Nanotechnologia 30). Urządzenia te są często ustawiane tak, by zaalarmować użytkownika, gdy zostaje wykryty szkodliwy nanorój. [Niski]

Nanofabrykatory

Nanofabrykatory to maszyny, które są uniwersalnymi warsztatami i wykonują prawie wszystkie prace konstruktorskie w Układzie Słonecznym. Użytkownik zapewnia materiały i plany, a maszyna produkuje  każde możliwe dobro, od broni i ultralekkiego samolotu do pysznej, ciepłej kolacji. Wiele nanofabrykatorów jest wyposażonych w biblioteki powszechnych planów (jedzenie, ubrania, narzędzia itp.), natomiast inne schematy muszą zostać zakupione online, zaprogramowane lub zdobyte w inny sposób. Największe jednostki nanofabrykacji są większe niż 10 metrów i używane zarówno do produkowania małych dóbr w wielkich ilościach, jak i budowania dużych urządzeń takich jak orbitalne urządzenia transportowe.

Dostępność i legalność nanofabrykatorów w Systemie Słonecznym jest różna. W Wewnętrznym Układzie i Republice Jowisza maszyny obfitości posiadają ograniczenia dostępu i czasami są nielegalne, a licencje przysługują wyłącznie hiperkorpom, wojsku, urzędnikom oraz przedstawicielom elit. W takich habitatach tylko ograniczona liczba maszyn jest dopuszczona do powszechnego użytku. Dodatkowo, schematy są licencjonowane i chronione prawem autorskim i wiele nanofabrykatorów posiada zaprogramowane ograniczenie niepozwalające na korzystanie z nielicencjonowanych planów, a także manufakturowania broni, materiałów wybuchowych i innych niebezpiecznych przedmiotów. Jednakże pośród mieszkańców Zewnętrznego Systemu nanofabrykatory są powszechnie dostępne, dzielone z każdym i nieregulowane.

Maszyna obfitości (MO): nanofabrykator ogólnego zastosowania. Najmniejsze MO są sześcianami rozmiarów biurka i z pojemnością co najmniej 40 litrów. Mogą wyprodukować każdy mały obiekt, od narzędzi i ubrań, do broni lub miski płatków śniadaniowych. Czasami możliwe jest stworzenie większych przedmiotów, osobno powstają części, które następnie należy złożyć (przydatny może być test Inżynierii Stosowanej).

Użytkownicy mogą wyposażyć MO w materiały, ale najczęściej posiadają one rozkładacz, w którym użytkownik umieszcza śmieci i inne obiekty, które zostaną zamienione w materiały dla urządzenia. Wszystkie legalnie dostępne rozkładacze mogą rozłożyć tylko martwą materię. [Drogi]

Fabber: Fabbery to wyspecjalizowane nanofabrykatory, przenośne i mniejsze od MO. To zróżnicowana kategoria urządzeń i wlicza się w nią takie, które mogą stworzyć każde narzędzie lub osobistą elektronikę oraz takie, które mogą zamienić każdą materię organiczną w jedzenie lub napój, stworzyć każdy narkotyk lub lek oraz bandaże. Najpowszechniejsze fabbery mają objętość 4 litrów. Większe narzędzia i urządzenia muszą być produkowane w 2 lub 3 częściach, a następnie składane. Podobnie jak MO, fabbery także posiadają miniaturowe rozkładacze. [Średni]

Maker: Makery zostały zaprojektowane, by produkować jedzenie i napoje dla użytkownika. Materiały mogą być pozyskiwane z płynów zawierających wodę i biomasę jak np. resztki z jedzenia, trawę, pył, martwe zwierzęta i odchody. Niektóre modele są wbudowane w standardowe skafandry kosmiczne. Makery mogą produkować wodę i różnorodne płyny, a także racje żywnościowe lub przypominające pudding jadalne żele. Maker z odpowiednimi materiałami może zapewniać w nieskończoność jedzenie i picie dla maksymalnie 3 transludzi. Większość ma jednak ograniczoną liczbę wbudowanych dań, które są uważane za niesmaczne. Modele z większym wyborem smaczniejszego jedzenia są droższe. [Niski do Średniego]

Plany: Jeśli chcesz, żeby nanofabrykator coś zrobił, musisz dostarczyć mu instrukcje, jak to zbudować, zaczynając od poziomu molekularnego. Takie plany są dostępne dla prawie każdego obiektu. Ich koszt zazwyczaj jest większy od kosztu samego przedmiotu, lecz czynniki takie jak legalność i jakość mogą mieć wpływ na cenę. [Jedną kategorię kosztu wyższy niż przedmiot]

Zaawansowana nanotechnologia

Zaawansowana technologia to bardziej aktualne badania naukowe. Podobnie jak bazowa nanotechnologia, nie może się powielać, ale nanoboty mogą funkcjonować normalnie w większości środowisk i są bardzo odporne na ataki bakterii i inne problemy środowiskowe. Typowa zaawansowana nanotechnologia składa się z generatora – określanego jako „ul” – który produkuje nanoboty tak długo, jak dostarczane są do niego materiały. Każdy taki ul posiada także miniaturowy rozkładacz i/lub wyspecjalizowane nanomaszyny kolekcjonujące materiały dla generatora. Ule produkują roje nanobotów, które następnie wykonują jakąś czynność.

Przykłady zaawansowanej nanotechnologii to między innymi zestaw szpiega, medyszyny, smart pył i sprej naprawiający.

Ogólny ul: Ogólny ul jest w stanie stworzyć każdy typ nanobotów z pomocą odpowiednich planów i/lub oprogramowania. Nawet najmniejsze z nich nie są przenośne, mają objętość co najmniej 30 centymetrów sześciennych i pojemność 25 litrów. [Drogie]

Wyspecjalizowany ul: Wyspecjalizowane ule są znacznie powszechniejsze od ogólnych, choć mogą produkować tylko jeden zestaw nanobotów. Najmniejsze wyspecjalizowane ule mają rozmiary dużego pomidora. [Średni plus koszt nanoroju]

Mosty ego

Mosty ego to duże urządzenia stosowane w ściąganiu i władowywaniu umysłów. [Drogie]

Nanoroje i mikroroje

Roje to kolonie nanobotów lub większych mikrobotów stworzonych w ulu, zaprogramowanych w specyficznym celu i wypuszczonych, by wykonać pewne zadanie. Każdy rój składa się z setek lub tysięcy nanobotów lub mikrobotów wielkości od mikroba do małego insekta. Są one zazwyczaj niewidoczne gołym okiem, lecz mogą zostać wykryte przy pomocy nanodetektora lub wizji nanoskopowej. Mikroboty, mimo niewielkich rozmiarów, można już dostrzec, zazwyczaj są wielkości ziarna piasku, a niekiedy pchły. Pojedyncze roboty w roju są kierowane przez nanokomputery, a ich zachowanie jest wzorowane na biologicznych insektach i zwierzęcych rojach. Maszyny w roju działają jako całość, komunikują się nanoradiami, nanolaserami lub za pomocą substancji chemicznych i dzielą informacje pomiędzy wszystkie roboty w roju. Zauważ, że nanoroje nie atakują wnętrza żywych ciał (choć mogą atakować zewnętrznie) – wewnętrzne nano to np. nanoware, nanotyki i nanotoksyny.

Nanoboty i mikroboty mogą być wyposażone w każdy zminiaturyzowany system mobilny z wyjątkiem napędu jonowego. Są one zasilane przez niewielkie baterie lub panele słoneczne. Ich małe sensory są bardzo efektywne w  identyfikowaniu materiałów i obiektów. Nanoboty i mikroboty mogą, dla przykładu, zostać zaprogramowane tak, by ignorować metalowe obiekty, pewne typy roślin, specyficzne morphy, określoną płeć lub konkretnych ludzi. Roje mogą być uwalniane bezpośrednio z ula lub z programowalnego pojemnika.

Roje muszą zostać zaprogramowane przed ich wyzwoleniem. Programowanie określa, jak długo rój jest aktywny. Większość rojów traci efektywność po 2 tygodniach, jeśli w  ulu nie powstają nowe boty. Programowanie określa ponadto powierzchnię, którą okupuje rój. To także jest otwarte do interpretacji i może wyglądać następująco: „pokryj tę osobę”, „wszystko w promieniu 20 metrów” lub „znajdź ślady chemikaliów i wskaż ich źródło”. Programowanie określa również inne parametry – dla przykładu, czy rój powinien ignorować pewne materiały, czy powinien wysłać raport co pewien czas lub dokonać samozniszczenia po ukończeniu zadania.

Programowanie jest ogólnie traktowane jako Test Prosty używający Programowania (Nanoroje). Porażka oznacza, że w oprogramowanie wkradł się błąd i rój nie może działać tak, jak planowano. W zasadzie powinno się wykonać test Programowania (Nanoroje) tylko wtedy, gdy programowanie jest skomplikowane. Boty w każdym roju są specjalnie przystosowane do spełniania swoich zadań, jednakże próba drastycznego przeprogramowania może być trudna lub wręcz bezowocna (za uzgodnieniem MG).

Roje mogą być także sterowane zdalnie, kontrolowane i/lub zreprogramowane poprzez radio lub promienie laserowe.

Roje są traktowane jako całość. Standardowy rozmiar roju wystarcza, by pokryć sześcian o podstawie 10 metrów i jest to typowa „jednostka” roju wyzwolonego z ula lub pojemnika. Mogą być większe, ale są wtedy traktowane osobno. Każdy rój ma Wytrzymałość 50 i jest odporny na rany. Większość ataków przeciwko rojom skutkuje 1 obrażeniem. Bronie zadające obrażenia obszarowe, karabin plazmowy i ogień zadają 1k10 obrażeń, natomiast granaty plazmowe zadają im pełne obrażenia. Bronie elektromagnetyczne są bardzo efektywne w walce przeciwko rojom, zadając 2k10 + 5 obrażeń i modyfikator -10 do wszystkich testów ze względu na efekt komunikacji między nanobotami dopóki nie zostaną naprawione. Próżnia nie ma wpływu na roje.

Czyściciele: Ten nanorój czyści, poleruje i usuwa wszelkie zabrudzenia. Może zostać wykorzystany na pewnym obszarze, przedmiocie lub ludziach. Niektóre firmy mają permanentne czyściciele, które utrzymują ich tereny w czystości. Można je zaprogramować tak, by usunąć specyficzne toksyny, chemikalia lub inne niebezpieczne substancje. Kryminaliści czasami używają czyścicieli do usuwania dowodów takich jak krew, włosy czy czegokolwiek zawierającego DNA. [Niski]

Rozkładacz:  Te nanoboty rozkładają wszelką materię. Ich przewaga w stosunku do kwasów wynika z tego, że są w stanie nie tylko rozłożyć każdy materiał używając energii niszczącej wiązania chemiczne, lecz mogą także zostać zaprogramowane, by rozłożyć pewne elementy, a inne pozostawić bez zmian. Rozkładacze to powszechna broń przeciwko synthmorphom, bowiem pożerają ich komponenty bez martwienia się o niszczenie biomorphów. Po kontakcie te nanoboty zadają 1k10/2 obrażeń (zaokrąglaj w górę) na Turę Akcji. Akumulowane obrażenia liczą się jako rana kiedy próg obrażeń zostaje osiągnięty. Zarówno Pancerz energetyczny, jak i kinetyczny chroni przed takimi obrażeniami. Jednak te zabezpieczenia także mogą zostać rozłożone, więc Wartość Pancerza jest wtedy zredukowana o wchłonięte obrażenia. [Wysoki]

Inżynierowie: Inżynierowie to mikroroje używane do różnorodnych prac konstrukcyjnych: budowania ścian, kopania tuneli, zalepiania dziur, wzmacniania fundamentów itp. [Średni]

Rój naprawczy: Nanorojowa wersja spraju naprawiającego. [Średni]

Wskrzykiwacze: Wskrzykiwacze to mikroroboty wyposażone w małe igły i pojemniki z substancjami chemicznymi. Biologiczny cel otrzymuje 1 punkt obrażeń i pozostaje pod wpływem narkotyku, substancji lub toksyny. [Średni]

Ogrodnicy: Ten mikrorój jest przydatny do celów agrokulturowych – zabijania chwastów, sadzenia nasion, przycinania roślin, zapylania, a nawet zbierania małych przedmiotów. [Średni]

Strażnicy: Strażnicy wyszukują i atakują nieautoryzowane roje. Zadają 1k10/2 obrażeń (zaokrąglanych w górę) innym rojom, z którymi wchodzą w kontakt, na Turę Akcji. [Średni]

Proteanie: Ten nanorój został zaprojektowany, by rozkładać inne materiały i obiekty oraz tworzyć jeden określony przedmiot (jak wyspecjalizowany nanofabrykator). Proteanie muszą być w stanie stworzyć przedmiot z odpowiednich materiałów. Konstrukcja zabiera 1 godzinę na kategorię ceny przedmiotu (1 godzina dla przedmiotów Trywialnych, 2 godziny dla przedmiotów o Niskim koszcie itp.) [Wysoki]

Sabotarzyści: Nanoboty sab zostały zaprojektowane do infiltrowania elektroniki lub maszyn i sabotowania ich na trudne do rozeznania sposoby: niszcząc połączenia, rozłączając komponenty, sklejając ruchome części itp. Sabotażyści zadają obrażenia maszynom w sposób podobny do rozkładaczy, lecz cel nie zostaje zniszczony, a uszkodzenia nie są zauważalne od razu. Zadają one 1k10 / 2 punktów obrażeń synthmorphom, botom i innym urządzeniom na każdą Turę Akcji. Pancerz nie chroni przed nimi, lecz skumulowane obrażenia liczą się jako rana kiedy Próg Obrażeń zostanie osiągnięty. [Wysoki]

Taggersi: Przyczepiają się do wszystkiego w miejscu ich uwolnienia. Każdy z nich posiada unikalny identyfikator, tak więc jeśli zostanie znaleziony później, otagowana osoba lub przedmiot może zostać wyśledzony do miejsca oznakowania. Te nanoboty mogą być zaprogramowane, by były ciche i  odpowiadały tylko na odpowiednie kryptokody przesyłane radiem lub by przekazywały swoją lokalizację za pośrednictwem Mesha. [Niski]

Zwierzęta

Te usprawnione, zaprojektowane biologicznie zwierzęta posiadają prymitywną inteligencję oraz ograniczone umiejętności komunikacyjne. Są dobrymi towarzyszami i pomocnikami.

Zwierzęta

Istota

KOG

KRD

INT

REF

KOM

SOM

WOL

INIT

SBK

WYT

PO

PCZ

PT

Umiejętności

Futrzany płaszcz

1

1

1

5

1

5

1

12

1

15

3

2

1

-

Smart pies

5

10

15

15

5

15

10

60

1

25

5

20

4

Uniki 30, Freerunning 30, Zastraszanie 30, Percepcja 30, Przeszukiwanie 30, Walka bez broni 40

Smart małpa

5

15

15

15

5

10

10

60

1

20

4

20

4

Wspinaczka 50, Uniki 30, Freerunning 30, Infiltracja 30, Percepcja 30, Przeszukiwanie 30, Walka bez broni 30

Smart szczur

5

15

15

15

5

5

10

60

2

5

1

20

4

Wspinaczka 40, Uniki 40, Freerunning 30, Infiltracja 50, Percepcja 20, Przeszukiwanie 50

Kosmiczny karaluch

1

10

10

15

5

5

5

50

1

5

1

10

2

Uniki 30, Nieważkość 30, Infiltracja 50, Percepcja 20, Przeszukiwanie 50


 

Futrzany płaszcz: Tak zwany „futrzany płaszcz” to ubranie stworzone z żywego organizmu. Skóra, futro lub łuski istoty są prawdziwe. Organizm powstał dzięki biotechnologii i został przekształcony w ubranie, co często jest użyteczne – kurtki z futra niedźwiedzia polarnego, kostiumy kąpielowe o właściwościach foczego futra, płaszcze z jeżozwierza itp. Futrzane płaszcze mają kontrolę bezprzewodową i dotykowe systemy, więc mogą się przemieszczać, drżeć, masować lub zwijać na komendę.

Smart psy: Smart psy, często używane jako strażnicy, są czasami wyposażane w bitewne bioware lub cybernetykę. [Średni]

Smart małpa: Często wykorzystywane przez grupy kryminalne do drobnych aktów złodziejstwa, smart małpy mogą być użytecznymi i inteligentnymi pomocnikami. [Średni]

Smart szczury: Te usprawnione wersje szczura norweskiego są bystre i zręczne, łatwo mieszczą się w kieszeni lub kapturze. [Niski]

Kosmiczny karaluch: Te insekty o rozmiarach małego psa są często biorzeźbione w jaskrawe kolory i wzory. Są przydatne do pomniejszych czynności sprzątających. [Niski]

Technologia przetrwania

Jest często używana przez gatecrasherów, podróżników kosmicznych i agentów Firewalla podczas misji.

Narzędzia rozkładające: Są przydatne w łamaniu, przebijaniu i rozkładaniu na części wszystkiego od habitatu do pojazdu lub synthmorpha. Wlicza się w to plazmowe pochodnie, noże laserowe, pneumatyczne szczypce i smart narzędzia takie jak klucze, które mogą zostać zaadaptowane do szerokiego zakresu zadań. [Wysoki]

Mobilne laboratorium: Jest ono podręcznym urządzeniem, które zawiera różne typy sensorów przydatnych w analizowaniu organicznych i nieorganicznych płynów, gazów i substancji stałych (od gleby do tkanek). Analiza obejmuje spektrometrię i biochemię, istnieje także możliwość porównywania uzyskanych wyników z wbudowaną bazą danych. Wbudowana SI posiada Naukę: Chemię 30. [Średni]

Pojemnik na próbki: Ta kapsuła służy do przechowywania różnego rodzaju próbek (chemiczne, biologiczne itp.). Może być zaprogramowana, by zreprodukować różnorodne warunki, od zamrożenia po ekstremalne ciepło, a nawet próżnię lub atmosferę o dużym ciśnieniu. [Niski]

Supertermit: Te potężne i bardzo stabilne materiały wybuchowe zostały stworzone z kombinacji nanometali i tlenków metali. Jedna porcja może  wywołać eksplozję zadającą 2k10 + 5 obrażeń przy użyciu odpowiedniego testu Materiałów wybuchowych, skupiając wybuch w 90-stopniowym stożku (np. by dosięgnął tylko drzwi). Potraja to obrażenia w danym kierunku, a w każdym innym zadaje zaledwie 1/3 obrażeń (zaokrąglając w dół). Wielokrotne uncje się kumulują. [Średni]

Usługi

Anonimowe konta: Te konta są podstawą dla tych, którzy chcą być dyskretni podczas transakcji online. Patrz Anonimowe Konta. [Średni]

Backup: Pojedynczy, jednorazowy backup bez ubezpieczenia jest niekiedy wszystkim, co mogą kupić ubodzy. Żywią oni nadzieję, że później wykupią ubezpieczenie lub ktoś się o nich zatroszczy i załaduje ich do jakiegoś ciała. [Średni]

Backupowe ubezpieczenie: W przypadku śmierci lub po określonym czasie bycia zagubionym sprawi ono, że stos korowy zostanie odzyskany, a ego załadowane do innego morpha. Większość ubezpieczycieli wymaga, by dostarczono kopię zapasową ego – na bezpiecznym serwerze co najmniej dwa razy na rok. Działa to w sposób podobny do zwykłego ubezpieczenia, zmieniając cenę w zależności od trybu życia danej osoby. Próby odzyskania stosu korowego są bardzo rzadkie – chyba, że ktoś za to zapłaci (istnieją specjalizujące się w tym procederze paramilitarne grupy). [Niski do Średniego na miesiąc]

Bank ciał: Ludzie, których osobowość została przesłana do innego miejsca, ale mają nadzieję na ponowne życie w tym samym morphie, mogą złożyć go w banku na czas ich absencji. [Średni na miesiąc]

Wypożyczenie Bota/Poda: Kiedy potrzebujesz pomocnej dłoni lub kompana na dzień lub dwa, wypożyczenie bota lub poda jest dobrym wyborem. [Średni na dzień]

Egocast: Użycie farcastera do przesłania ego/infomorpha. Farcasting nie jest tani, a w koszt wlicza się dystans i kolejność (można zapłacić ekstra za przesunięcie w kolejce). [Drogi]

Fałszywe ID: Może zostać użyte w większości wewnętrznego systemu i habitatach Republiki Jowisza, a czasami także w innych lokacjach. [Wysoki]

Pośrednictwo morphów: Zdobycie nowego morpha może być trudne.  Wpływają na to czynniki takie jak typ morpha, usprawnienia i lokalna dostępność.  Istnieją różne rodzaje usług pośredniczących w szukaniu tego, czego potrzebujesz. Możliwe jest także (przy odpowiedniej ilości czasu) stworzenie poda, który imituje niezbędny ci przedmiot. Wykorzystanie używanych morphów pomaga zredukować koszt. Detale znajdziesz w części Pośrednictwo Morphów.

Psychochirurgia: Postać może wykupić czas w realistycznej symulprzestrzeni z ekspertami od psychochirurgii i SI w celu wyleczenia chorób psychicznych, będących rezultatem życia w transhumanistycznym świecie. Za dodatkową opłatą można przyspieszyć subiektywny czas odczuwany w symulprzestrzeni. Po więcej detali patrz: Zdrowie Psychiczne, Psychoterapia i Psychochirurgia. [Średni na miesiąc]

Subskrypcja symulprzestrzeni: Wykupujesz dostęp do wybranej symulprzestrzeni, niezależnie od tego, czy jest to prywatne spotkanie/wakacje, czy najnowsza i najgorętsza gra VR. [Niski (jednorazowa/1-dzień) lub Średni (miesięczna subskrypcja)]

Podróż kosmiczna: Koszt podroży kosmicznej zależy od paru czynników, takich jak dystans, jakość zakwaterowania oraz waga i objętość zabieranego bagażu. Najtańsza podróż na trasie orbita-planeta jest w zasięgu finansowym przeciętnego użytkownika. [Wysoki]. Wszystko inne jest droższe [Drogi].

Oprogramowanie

Po informacje na temat używania oprogramowania, patrz: rozdział Mesh.

Programy

Mogą być wykorzystywane na każdym skomputeryzowanym urządzeniu.

Iluzje RR: Te bazy danych klipów RR mogą zostać wykorzystane do wywołania realistycznych iluzji dla kogoś z entroptyką. Patrz Iluzje Rzeczywistości Rozszerzonej. [Średni]

Zaszyfrowanie: To oprogramowanie generuje pary kluczy, a następnie używa publicznych do szyfrowania wiadomości i prywatnych do deszyfrowania. Patrz Kryptografia. [Niski]

Exploit: To oprogramowanie, którego używają hakerzy, by skorzystać z znanych wad w innym oprogramowaniu. Są niezbędne do prób włamania się do systemu. [Wysoki]

Rozpoznanie twarzy/obrazu: Ten program może być użyty do zrobienia zdjęcia i szukania podobnego wzorca w publicznych archiwach. Podobne wersje istnieją dla biometryki, rozpoznania chodu, głosy itp. [Niski]

Firewall: Ten program chroni urządzenie przed atakami sieciowymi, każdy system posiada go domyślnie. [Niski]

Sniffer: Takie programy kolekcjonują wszystkie transmisje przechodzące z, do lub przez urządzenie, na którym się znajdują. Patrz Sniffing. [Średni]

Spoof: Spoof to narzędzie hakerskie używane do fałszowania komend i transmisji. Sprawia, że wyglądają jakby pochodziły z innego źródła. Patrz Autentykacja Spoofingowa. [Średni]

Sieci taktyczne: Te programy pozwalają ludziom w tym samym oddziale na dzielenie się danymi taktycznymi w czasie rzeczywistym. Patrz Sieci Taktyczne. [Średni]

Tracker: To oprogramowanie jest używane, by śledzić ludzi online. Patrz Skanning, Tracking i Monitoring. [Średni]

XP: Technologia experience to klipy z czyimiś doświadczeniami. W zależności od zawartości pewne XP (porno, zbrodnie itp.) mogą być w niektórych miejscach zabronione. Klipy XP bywają celowo zmodyfikowane, tak że są bardziej emocjonujące, intensywne i dają odbiorcy większego kopa. [Niski do Wysokiego]

SI I Muzy

Każda postać zaczyna grę z osobistą muza za darmo. Wiele przyrządów jest także wyposażonych w zainstalowane SI, zdolne pomagać użytkownikowi, odpowiadać na komendy lub nawet sterować urządzeniem.

Poniżej przedstawiono łatwo dostępne programy SI. Jeśli nie zanotowano inaczej, te Si mają uzdolnienia 10 i jedną umiejętność Język na 80, mogą także zostać wyposażone w skillsoft.

SI Bota/pojazdu: Te Si są zaprojektowane, by kierować pojazdem bez transludzkiej pomocy. REF 20. Umiejętności: Inżynieria stosowana: Elektronika 20, Infosec 20, Zainteresowanie: Sensory [Bota/Hardware]80, Obsługa technologii 40, Wyszukiwanie informacji 20, Percepcja 40, Pilotaż: [stosowny pojazd] 40. [Wysoki]

SI sprzętu: te SI zaprojektowano, by obsługiwały dany sprzęt bez transludzkiej pomocy. Umiejętności: Infosec 20, Zainteresowanie: Sensory [sprzętu] 80, Obsługa technologii 30 (Specjalizacja w sprzęcie), Programowanie 20, Wyszukiwanie informacji 20, Percepcja 20. [Średni]

Kaos SI: Są używane przez hakerów i tajnych agentów by rozpraszać i sabotować systemy. REF 20. Umiejętności: Inżynieria stosowana: Elektronika 40, Infosec 40, Obsługa technologii 40, Profesja: Systemy bezpieczeństwa 80, Programowanie 40, Wyszukiwanie informacji 20, Percepcja 30, plus jedna umiejętność broni na 40. [Drogi]

SI Bezpieczeństwa: Te SI nadzorują systemy elektroniczne. Umiejętności: Inżynieria stosowana: Elektronika 30, Infosec 40, Obsługa technologii 40, Profesja: Systemy bezpieczeństwa 80, Programowanie 40, Wyszukiwanie informacji 20, Percepcja 30, plus jedna umiejętność broni na 40. [Wysoki]

Standardowa Muza: Muzy to cyfrowe byty zaprojektowane jako osobiści asystenci i kompani na całe życia dla transludzi (patrz SI i Muzy). INT 20. Umiejętności: Nauka: Psychologia 60, Inżynieria stosowana: Elektronika 30, Infosec 30, Obsługa technologii 40, Profesja: Rachunkowość 60, Programowanie 20, Wyszukiwanie informacji 30, Percepcja 30, plus trzy inne umiejętności Wiedzy na 40. [Wysoki]

Programy neuroatakujące

Uszkadzają neuronowe oprogramowanie i są używane do torturowania zhakowanych cybermózgów.

Bedlam: Te programy atakują ego przy pomocy traumatycznych mentalnych danych, zadając mentalny stres. Ofiary są atakowane przez potworne, uszkadzające zdrowie psychiczne sensoryczne i emocjonalne dane. Każdy atak zadaje 1k10 Punktów Stresu. [Wysoki]

Cauterizer: Ten program wbija się w ego z destruktywnym neurofeedbackiem. Każdy atak powoduje 1k10 + 5 Obrażeń, które są odzwierciedlone jako cyfrowe obrażenia neurologiczne. [Wysoki]

Koszmar: Koszmar to program wywołujący niepokój i ataki paniki u ofiary poprzez stymulowanie obwodów neuronowych reprezentujących ciało midgałowate i hippokampusa. Cel musi wykonać test WOL x 2. Jeśli się powiedzie, jest wstrząśnięty, ale w całkiem dobrym stanie. Otrzymuje jednak karę – 10 do wszystkich akcji do końca następnej Tury Akcji. Jeśli test się nie powiedzie, ofiara otrzymuje 1d10 / 2 Punktów Stresu i panikuje. Sprawia to, że ucieka na oślep, przechodzi załamanie nerwowe lub doznaje szoku. Ten epizod paniki trwa 1 Turę Akcji na każdy MP. [Wysoki]

Shutter: Shutter atakuje zmysły postaci, wywołując modyfikator -30 do jednego wybranego zmysłu. Podwój ten modyfikator, jeśli haker wykonał Wybitny Sukces. Modyfikator maleje w tempie -10 na Turę Akcji. [Wysoki]

Spasm: Programy Spasm zostały zaprojektowane, by zniewalać ego przerażającym bólem. Cel musi natychmiast wykonać test WOL x 2. Jego niepowodzenie spowoduje, że zostaje sparaliżowany bólem na 1 Turę Akcji na 10 pełnych punktów MP. Jeśli test się powiedzie, otrzymuje karę -30 do wszystkich akcji, co redukuje się o 10 punktów na Turę Akcji. Ze względu na naturę bólu, odporność nie daje efektu. [Wysoki]

Skillsofty

Skillsofty są używane z implantami skillware.

Standardowy skillsoft: Te programy zapewniają postaci rating do 40 w jednej Aktywnej umiejętności. [Wysoki]

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


KFC
   
Ocena:
+2

Po co skoro jest kompletne i lepsze tłumaczenie Lorda Konia?

Pomijam że sporo tutaj bezsensownego tłumaczenia 1:1 z angielskiego, aż zęby bolą prawie jak po lekturze google translate. Nie mówiąc o farcasterach, makerach, proteanach, taggersach, egocastach, cauterizerach, shutterach czy innych kwiatkach...

Śmiesznie to wygląda gdzie tłumaczy się czasem jedno pojęcie a cała reszta zostaje w oryginale jak w Programy neuroatakujące, gdzie sens, gdzie logika? Trza było już zostawić SCORCHERS, skoro cały akapit praktycznie nieprzetłumaczony.

MEH.

29-12-2015 21:29
Z Enterprise
   
Ocena:
0
Bo Kaworu. To jedyne sensowne wytłumaczenie po co.
29-12-2015 23:59

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.